Statistics:
Visits: 1,708 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Educatia morala si forta colectivului
Q: | Intreaba despre Educatia morala si forta colectivului |
Moto:
"Educaţia morală se sprijină pe forţa colectivului şi a opiniei publice, dar ţine totodată seama de trăsăturile şi particularităţile individuale, de cerinţele şi interesele fiecărui om."
Educaţia moral – civică urmăreşte formarea acelui set de competenţe civice necesare şi suficiente, pentru a face din copil un locuitor al cetăţii, un bun cetăţean, urmărind cultivarea integrităţii morale a micilor şcolari sub aspectul conştientizării propriului Eu şi al modelării comportamentului ca viitori membri ai comunităţii sociale.
Formăm comportamentul civic al elevilor oferindu-le, în permanenţă, ca exemple propriul nostru comportament. Ca urmare, c unoştinţele ce urmează a fi predate în orele de educaţie civică vor fi asimilate în mod firesc şi vor întregi aportul în formarea unor deprinderi şi priceperi cu ajutorul cărora elevul de vârstă şcolară devine apt să se adapteze cu succes cerinţelor şi normelor pe care societatea le impune.
La nivelul ariei curriculare „Om ÅŸi Societate†prin intermediul disciplinelor : Istoria Românilor, Religie, EducaÅ£ie Civică, micul ÅŸcolar află modele exemplare de comportament în spiritul valorilor morale care s-au impus în societate de-a lungul timpului. Astfel, din lecÅ£iile de istorie, copilul află atât despre modul de organizare al societăţii din cele mai vechi timpuri până în epoca modernă ÅŸi contemporană. CunoaÅŸterea premiselor istorice ale formării ÅŸi afirmării virtuÅ£ilor poporului din care fac parte, generează în sufletul elevilor sentimentul de apreciere faţă de curajul ÅŸi vitejia înaintaÅŸilor.EducaÅ£ia moral-civică se realizează ÅŸi prin lectura suplimentară, unde se pot identifica diferite valori morale, vitruÅ£i, comportamente folosite drept exemple pentru sintagme ca “aÅŸa da†, “ aÅŸa nuâ€.
Dar educaţia moral-civică nu se face doar în orele de curs şi doar sub îndrumarea cadrelor didactice. Principalii factori care ajută copilul în desăvârşirea propriei educaţii sunt şcoala şi familia. La acestea două se adaugă şi comunitatea. Iar pentru o bună colaborare între aceşti factori este nevoie de multă comunicare din partea lor.
Criteriul de bază al evaluării relaţiei şcoală – familie constă în relevarea sporului real al calităţii educaţiei copilului, realizat printr-un transfer de valori sociale, umane, educative de la instituţia de învăţământ spre familie, dar şi printr-o acţiune selectivă şi creatoare a şcolii faţă de valorile culturale active trăite în familiile şcolarilor mici .
Mediul familial constituie unul din factorii cunoaşterii profilului şcolarilor şi deci un punct de reper permanent în activitatea
instructiv- educativă la clasă.
Părinţii nu au doar rol biologic, ci şi datoria morală de a contribui activ la educaţia acestora ; această sarcină nu aparţine în exclusivitate şcolii.
Grijile cotidiene , stresul, inevitabil într – o perioadă de tranziţie, îi fac pe părinţi să le ofere copiilor tot mai puţin timp , să – i înţeleagă tot mai puţin, deşi condiţiile în care cresc şi se dezvoltă copiii depind foarte mult de părinţi . Comportarea faţă de copil , la orice vârstă , mediul pe care – l creăm în jurul lui , influenţează în bine sau în rău evoluţia copilului şi are urmări asupra caracterului său de mai târziu.
Familia oferă copilului primele informaţii despre lumea ce-l înconjoară, primele norme şi reguli de conduită morală, dar şi climatul social şi afectiv necesar trebuinţelor şi dorinţelor sale. Pecetea pe care părinţii o lasă asupra structurii spirituale şi morale a personalităţii propriilor copii se menţine toată viaţa. Acest tip de relaţie este hotărâtoare şi prin faptul că familia mediază şi condiţionează comunicarea cu celelalte componente sociale, în special cu şcoala.
Influenţele educative pe care familia le exercită asupra copiilor se pot manifesta prin modele de conduită oferite de membrii familiei , precum şi prin climatul psihosocial existent în cadrul familiei. Este recunoscut faptul că strategiile educative la care se face apel în familie ,mai mult sau mai puţin conştientizate,determină în mare măsură dezvoltarea personalităţii, precum şi rezultatele şcolare ale copiilor,comportamentul lor social şi moral. Aşadar este necesar ca familia să sprijine în permanenţă activitatea educativă a şcolii. Părinţii trebuie să cunoască tot mai bine atmosfera muncii şcolare şi să încerce a o prelungi în familie.
Trebuie să menţionăm că strategiile educaţionale utilizate de unii părinţi ,chiar dacă sunt bine intenţionate , chiar dacă au avut efecte pozitive în anumite cazuri , nu duc întotdeauna la obţinerea unui optimum educaţional, care să favorizeze dezvoltarea personalităţii . Ceea ce într-o familie a avut efecte eficiente , în alta poate determina efecte contrarii.
Este o sarcină a şcolii , a personalului didactic , să identifice situaţiile problematice , să dirijeze strategiile educative ale familiei în favoarea elevului şi mai ales să conştientizeze faptul că relaţia de colaborare
şcoală-familie este determinantă în obţinerea performanţelor şcolare.
Pentru eficientizarea relaţiei şcoală - famile cadrul didactic trebuie :
• să cunoască mediul familial al elevilor vizitându-i anunţat sau neanunţat şi să-şi noteze observaţiile în caietul învăţătorului;
• în funcţie de categoria în care se înregistrează părinţii elevului, interesati sau dezinteresati de ceea ce se întâmplă cu propriul copil, cooperanţi, parţial cooperanţi, necooperanţi cu şcoala să-şi fixeze şi să întreţină cât mai multe discuţii individuale;
• să stabilească din timp şi să planifice tematica şedintelor şi a lectoratelor cu părinţii;
• în cazul elevilor problemă să se implice activ în procesul de educare a familiei, ea reprezentând sursa principalelor atitudini greşite ale copiilor; familia trebuie convinsă că numai acordând timp si atenţie copilului va putea să-l ajute să depăşească dificultăţile apărute;
• să antreneze părinţii în organizarea şi desfăşurarea activităţilor extraşcolare sau în atingerea obiectivelor diferitelor parteneriate şcoală-familie-comunitate.
Educaţia moral – civică se realizează organizat şi sistematic şi în afara şcolii, în instituţii extraşcolare (educaţie perişcolară, paraşcolară), în cluburi, teatre, muzee, biblioteci şi alte instituţii culturale, cinematografe, mass-media în general.
Activităţile extracurriculare sunt complementare cu educaţia formală, îndeplinind roluri educative şi formative pe care educaţia şcolară le abordează numai parţial. Aceste activităţi sunt organizate sau sprijinite de asociaţii ale părinţilor sau copiilor (tineretului), instituţii şi asociaţii culturale, sportive, ştiinţifice, de factorii de decizie la nivelul comunităţii locale, de presă, radio-TV. La acestea se adaugă organizaţiile religioase şi activităţile organizate de diferite culte, instituţii de binefacere etc.
Concluzionând, se poate face afirmaţia că procesul de construire a profilului moral – civic al elevului e complex şi trebuie să angajeze nu numai grupul de educatori, ci şi părinţi, instituţiile culturale, mijloacele de comunicare în masă, într-un cuvânt, societatea.
Sursa Imaginii: freeschoolclipart.com
"Educaţia morală se sprijină pe forţa colectivului şi a opiniei publice, dar ţine totodată seama de trăsăturile şi particularităţile individuale, de cerinţele şi interesele fiecărui om."
Educaţia moral – civică urmăreşte formarea acelui set de competenţe civice necesare şi suficiente, pentru a face din copil un locuitor al cetăţii, un bun cetăţean, urmărind cultivarea integrităţii morale a micilor şcolari sub aspectul conştientizării propriului Eu şi al modelării comportamentului ca viitori membri ai comunităţii sociale.
Formăm comportamentul civic al elevilor oferindu-le, în permanenţă, ca exemple propriul nostru comportament. Ca urmare, c unoştinţele ce urmează a fi predate în orele de educaţie civică vor fi asimilate în mod firesc şi vor întregi aportul în formarea unor deprinderi şi priceperi cu ajutorul cărora elevul de vârstă şcolară devine apt să se adapteze cu succes cerinţelor şi normelor pe care societatea le impune.
La nivelul ariei curriculare „Om ÅŸi Societate†prin intermediul disciplinelor : Istoria Românilor, Religie, EducaÅ£ie Civică, micul ÅŸcolar află modele exemplare de comportament în spiritul valorilor morale care s-au impus în societate de-a lungul timpului. Astfel, din lecÅ£iile de istorie, copilul află atât despre modul de organizare al societăţii din cele mai vechi timpuri până în epoca modernă ÅŸi contemporană. CunoaÅŸterea premiselor istorice ale formării ÅŸi afirmării virtuÅ£ilor poporului din care fac parte, generează în sufletul elevilor sentimentul de apreciere faţă de curajul ÅŸi vitejia înaintaÅŸilor.EducaÅ£ia moral-civică se realizează ÅŸi prin lectura suplimentară, unde se pot identifica diferite valori morale, vitruÅ£i, comportamente folosite drept exemple pentru sintagme ca “aÅŸa da†, “ aÅŸa nuâ€.
Dar educaţia moral-civică nu se face doar în orele de curs şi doar sub îndrumarea cadrelor didactice. Principalii factori care ajută copilul în desăvârşirea propriei educaţii sunt şcoala şi familia. La acestea două se adaugă şi comunitatea. Iar pentru o bună colaborare între aceşti factori este nevoie de multă comunicare din partea lor.
Criteriul de bază al evaluării relaţiei şcoală – familie constă în relevarea sporului real al calităţii educaţiei copilului, realizat printr-un transfer de valori sociale, umane, educative de la instituţia de învăţământ spre familie, dar şi printr-o acţiune selectivă şi creatoare a şcolii faţă de valorile culturale active trăite în familiile şcolarilor mici .
Mediul familial constituie unul din factorii cunoaşterii profilului şcolarilor şi deci un punct de reper permanent în activitatea
instructiv- educativă la clasă.
Părinţii nu au doar rol biologic, ci şi datoria morală de a contribui activ la educaţia acestora ; această sarcină nu aparţine în exclusivitate şcolii.
Grijile cotidiene , stresul, inevitabil într – o perioadă de tranziţie, îi fac pe părinţi să le ofere copiilor tot mai puţin timp , să – i înţeleagă tot mai puţin, deşi condiţiile în care cresc şi se dezvoltă copiii depind foarte mult de părinţi . Comportarea faţă de copil , la orice vârstă , mediul pe care – l creăm în jurul lui , influenţează în bine sau în rău evoluţia copilului şi are urmări asupra caracterului său de mai târziu.
Familia oferă copilului primele informaţii despre lumea ce-l înconjoară, primele norme şi reguli de conduită morală, dar şi climatul social şi afectiv necesar trebuinţelor şi dorinţelor sale. Pecetea pe care părinţii o lasă asupra structurii spirituale şi morale a personalităţii propriilor copii se menţine toată viaţa. Acest tip de relaţie este hotărâtoare şi prin faptul că familia mediază şi condiţionează comunicarea cu celelalte componente sociale, în special cu şcoala.
Influenţele educative pe care familia le exercită asupra copiilor se pot manifesta prin modele de conduită oferite de membrii familiei , precum şi prin climatul psihosocial existent în cadrul familiei. Este recunoscut faptul că strategiile educative la care se face apel în familie ,mai mult sau mai puţin conştientizate,determină în mare măsură dezvoltarea personalităţii, precum şi rezultatele şcolare ale copiilor,comportamentul lor social şi moral. Aşadar este necesar ca familia să sprijine în permanenţă activitatea educativă a şcolii. Părinţii trebuie să cunoască tot mai bine atmosfera muncii şcolare şi să încerce a o prelungi în familie.
Trebuie să menţionăm că strategiile educaţionale utilizate de unii părinţi ,chiar dacă sunt bine intenţionate , chiar dacă au avut efecte pozitive în anumite cazuri , nu duc întotdeauna la obţinerea unui optimum educaţional, care să favorizeze dezvoltarea personalităţii . Ceea ce într-o familie a avut efecte eficiente , în alta poate determina efecte contrarii.
Este o sarcină a şcolii , a personalului didactic , să identifice situaţiile problematice , să dirijeze strategiile educative ale familiei în favoarea elevului şi mai ales să conştientizeze faptul că relaţia de colaborare
şcoală-familie este determinantă în obţinerea performanţelor şcolare.
Pentru eficientizarea relaţiei şcoală - famile cadrul didactic trebuie :
• să cunoască mediul familial al elevilor vizitându-i anunţat sau neanunţat şi să-şi noteze observaţiile în caietul învăţătorului;
• în funcţie de categoria în care se înregistrează părinţii elevului, interesati sau dezinteresati de ceea ce se întâmplă cu propriul copil, cooperanţi, parţial cooperanţi, necooperanţi cu şcoala să-şi fixeze şi să întreţină cât mai multe discuţii individuale;
• să stabilească din timp şi să planifice tematica şedintelor şi a lectoratelor cu părinţii;
• în cazul elevilor problemă să se implice activ în procesul de educare a familiei, ea reprezentând sursa principalelor atitudini greşite ale copiilor; familia trebuie convinsă că numai acordând timp si atenţie copilului va putea să-l ajute să depăşească dificultăţile apărute;
• să antreneze părinţii în organizarea şi desfăşurarea activităţilor extraşcolare sau în atingerea obiectivelor diferitelor parteneriate şcoală-familie-comunitate.
Educaţia moral – civică se realizează organizat şi sistematic şi în afara şcolii, în instituţii extraşcolare (educaţie perişcolară, paraşcolară), în cluburi, teatre, muzee, biblioteci şi alte instituţii culturale, cinematografe, mass-media în general.
Activităţile extracurriculare sunt complementare cu educaţia formală, îndeplinind roluri educative şi formative pe care educaţia şcolară le abordează numai parţial. Aceste activităţi sunt organizate sau sprijinite de asociaţii ale părinţilor sau copiilor (tineretului), instituţii şi asociaţii culturale, sportive, ştiinţifice, de factorii de decizie la nivelul comunităţii locale, de presă, radio-TV. La acestea se adaugă organizaţiile religioase şi activităţile organizate de diferite culte, instituţii de binefacere etc.
Concluzionând, se poate face afirmaţia că procesul de construire a profilului moral – civic al elevului e complex şi trebuie să angajeze nu numai grupul de educatori, ci şi părinţi, instituţiile culturale, mijloacele de comunicare în masă, într-un cuvânt, societatea.
Sursa Imaginii: freeschoolclipart.com
Tag-uri: educatie morala, colectiv, comportament, elevi |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 31 January '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :