Statistics:
Visits: 2,315 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Educatia morala de azi, temelia lumii de maine
Q: | Intreaba despre Educatia morala de azi, temelia lumii de maine |
Cu cat o societate este mai civilizata, cu atat respectul si protectia sunt mai evidente.
Persoana umana, este permanent implicata intr-o retea de relatii sociale. Omul nu este niciodata singur, ci intr-o permanenta relatie cu ceilalti. Creand acest dialog din raportul om-societate, se identifica idealurile, aspiratiile, valorile, exprimate in societate si in ofertele ei.
In structura vietii sociale, nivelul uman de cunoastere si creativitate a crescut foarte mult. In conceptia omului modern, posibilul si-a luat avant, exista o crestere a competitiei loiale dar si neloiale in viata sociala.
Evolutia stiintei, folosirea televizorului modern, calculatorului, telefonului mobil, au ridicat conditia umana dar si o cerinta de continua perfectionare.
Comunicarea tot mai larga prin t elevizor, video, internet, incarcata de informatii, a trezit interese, aspiratii, modalitati de viata, moduri de comportare, feluri de a trai, de a simti si reactiona diferite.
Dar toate aceste retele au si un revers, aceste mijloace de comunicare sunt adesea incarcate de contradictii, de interese, manipulari de opinii, existand in acelasi timp si riscul poluarii informatiilor.
Exista insa si o diferentiere a nivelului de trai al oamenilor, o crestere a criminalitatii, a consumurilor de droguri, o revolutie a sexualitatii, a delicventei juvenile, in care si tulburarile psihice sunt adesea prezente.
Ca dascali, suntem chemati sa pregatim o lume moral-civica, prin punerea in legatura cu valorile absolute, iar scoala sa deschida noi modalitati de a concepe lumea si conditia umana.Dar pentru o mai buna reusita in activitatea noastra, trebuie urmarite atat etapele de dezvoltare ale copiilor cat si factorii pozitivi si negativi care influenteaza educatia si efectele asupra lor.
Cel mai important factor al educatiei este familia. Familia, are mai mult rol formator decat informator. Copiii imita comportamentele parintilor in primii ani de viata, isi formeaza primele impresii, conduite si stari de spirit elementare. Mai tarziu ei vor crede ce cred si parintii sau vor face ce au vazut la parinti.
Copiii lipsiti de parinti sau care provin din familii dezorganizate cu greu pot fi educati in spiritul moral. Parintii trebuie sa fie ei insisi un model de viata, cu atat mai mult cu cat vor pretinde mai tarziu realizari din partea copiilor lor.
Familia trebuie sa dezvolte laturile sufletesti ale copiilor. Sa-i invete comportamentele sociale, sa-i indrume, sa-i orienteze, sa le arate afectiune.
In America de exemplu s-a constatat ca delicventa juvenila apare frecvent datorita lipsei de afectiune si de aici anturajele in diferite grupuri sociale ( discoteci, chefuri, baruri…).
Unii copii au tot ce vor, au la dispozitie toata tehnica noua, insa le lipseste afectiunea, persoana cu care sa comunice si isi cauta intelegere in diferite parti. Si am sa dau exemplu o istorioara:
• Doi parinti doresc sa faca un cadou copilului lor. Mergand la magazin se adreseaza vanzatoarei:
- Doamna, va rog frumos sa ne dati o jucarie pentru copilul nostru. Dorim sa vorbeasca, …sa miste, sa nu se plictiseasca in lipsa noastra.
Vanzatoarea uimita de aceasta cerere raspunde:
- Domnule noi nu avem parinti de vanzare!
Pentru ca de cele mai multe ori, parintii sunt prinsi in treburi cotidiene sau cred ca banii pot inlocui prezenta lor, nu mai acorda atentie educatiei propriului copil sau afectiune.
De asemenea unii parinti exagereaza cu o dragoste sufocanta, educand copii “mamosi†care nu vor putea lua mai tarziu o decizie singuri, iar in societate se vor simti stingheriti.
Sunt si cazuri de copii rasfatati pana la exces, care au totul “pe tava†iar acestia vor fi mai tarziu exemple de nonsalanta, nonconformism si neintegrare in colectiv si societate, avand impresia ca stiu totul, ca li se cuvine totul.
Si dau exemplu:
Pe copil sa-l tii in strune
De vrei om la toti sa placa
Nu-l lasa orice sa spuna,
Nu-l lasa orice sa faca,
Nu-l lasa dupa placere,
Unde vrea el sa se duca,
Din acelasi lemn se face,
Si icoana si maciuca.
Increderea prea mare a unor parinti in copiii lor, duce adesea la scaparea de sub control a lor, precum si impunerea exagerata a vointei parintilor, contrar vointei copilului.
Sub aspectul acestor cateva exemple , consideram ca educatia trebuie facuta inca de la inceput si continuu de catre familie, in vederea unor cat mai bune relatii viitoare cu comunitatea din care vor face parte .
Copiii de azi, elevii nostri, vor fi viitorii parinti ai viitorilor nostri elevi . Parintii
trebuie sa asculte sfaturile si indemnurile dascalului, sa accepte, chiar daca nu le place si aspectele negative despre comportamentul copiilor lor, sa incerce impreuna sa le corijeze, fiecare simtindu-se responsabil .
La nivelul scolii educatia ajunge intr-un stadiu de maxima dezvoltare, prin caracterul programat, planificat si metodic al activitatilor insructiv – educative.
Pentru ca relatia scoala-familie-societate-comunitate sa nu fie rece si distanta ci cat mai eficienta, trebuie sa angajam prezenta vie si directa a dascalului cu lumina interioara a copilului. Educatia prin blandete, prin laude si alintari au efectele cele mai bune. Nu trebuie substituit elevului dialogul cu discursul la distanta prin T.V. sau internet. Pentru ca dialogul si conversatia au mai mult efect afectiv asupra lui. Trebuie apelat la autodirijarea consimtita, la nivelul onoarei si responsabilitatii, al respectului si recunostintei.
Intr-o scoala copiii provin din diferite medii sociale si fiecare persoana in parte are particularitatile ei, uneori vazute, alteori nevazute.
Pentru a fi mai aproape de ei si a reusi in educatia noastra trebuie sa inlaturam efectele nedorite sa le acordam atentie si afectiune. Atunci cand un copil provine dintr-o familie saraca sau fara parinti, se simte frustrat, marginalizat.
Ca modelatori de suflete trebuie sa observam aceste lucruri sa le indreptam, sa-i invatam si pe ceilalti cum sa se comporte cu ei. Acesti copii sufera odata datorita mediului din care provin si apoi datorita efectelor lui.
Astfel apare sentimentul de izolare ce duce la o suferinta interioara, sau de refulare ce duce la manifestari nedorite ca: indisciplina, devieri de comportament, anturaje, dorinta de a iesi in evidenta.
De multe ori copiii simt in dascali si in colegii lor o a doua familie. Un colectiv de elevi unit, poate salva o astfel de situatie.
Redau biletelul unei fetite de clasa a V-a:
“Domnisoara, sunt foarte trista si suparata. Tatal meu este in puscarie si mama nu mai am. Mai am un frate si noi nu mancam decat cand ia mamaie pensia.â€
Sa inteleg aici ca in rest traiau din mila comunitatii. Ce dureros pentru un copil ce priveste in suferinta. Ce alinare pentru un copil care primeste cea mai mica atentie din partea unui om matur!
Aici isi pot spune cuvantul orele de dirigentie, care prin tematica lor pot face mai eficiente aceste relatii. Teme precum “Sa ne ajutam semeniiâ€, “Cum ne comportam in societateâ€( pe strada, in mijloacele de transport in comun, la teatru…)au un rol deosebit in formarea caracterului si a profilului moral-civic.
Orele de dirigentie trebuie sa cuprinda planul de colaborare educativa cu familia si de instruire psihopedagogica a parintilor prin lectorate si adunari, planul de orientare scolara si profesionala.
Prin adaptarea scolara si sociala intelegem respectarea tuturor normelor si cerintelor mediului scolar si social.
Pentru prevenirea si combaterea devierilor de comportament antisocial se pot lua o serie de masuri.
“Studiul de cazâ€- in care se poate prezenta clasei un caz cu un elev “Xâ€, ce se afla intr-o situatie dificila ( se presupune o oarecare situatie). Elevii trebuie sa gaseasca solutii acestei situatii, sa interpreteze cazul, sa afle solutii, sa spuna cum ar putea ajuta acel elev.
“Jocul de rolâ€- asemanator cu psihodrama, ar avea rol pozitiv. Elevii ar trebui sa se transpuna in anumite persoane de ex.: “Familiaâ€- rol de parinte; “Statulâ€- rol de senator, etc.
Elevii ar trebui astfel sa-si cunoasca nu numai drepturile dar si indatoririle.
In cadrul scolii, fiecare ora isi are polaritatea ei, cu implicatii in educatia morala.
Educatia sanitara spre exemplu prezinta aspecte de igiena corporala, de educatie ecologica, foarte importante pentru societate.
In cadrul orelor de cultura-civica, elevii invata un comportament social dar si datoriile fata de tara si societate, respectarea valorilor culturale si traditionale. Pentru ca toti tindem catre nou, iar daca nu este respectul fata de cultura autentica, atunci totul ar parea ca un film expirat.
Activitatile extrascolare cu tematica dezvolta anumite aptitudini, calitati, inclinatii catre arta, catre frumos. Ele pot dezvolta spiritul organizator, de colaborare, de echipa si de initiativa al elevilor, care este foarte important intr-o clasa.
De asemenea se pot descoperi noi talente, ajuta la orientarea scolara si profesionala a unor elevi ce au inclinatii mai mult practice.
Intalniri cu actori de seama, sportivi de seama, etc. trezesc nu numai curiozitatea, dar si interesul si astfel ii putem antrena in activitati scolare.
Se poate organiza la nivel de clasa un regulament al elevului cu caracter imperativ de exemplu
“Sa nu vorbesc in timpul orei!â€
“Sa nu chiulesc de la ore!†etc…
Un real efect asupra elevilor l-ar avea materialele audio-vizuale cu tematica, de exemplu “Accidentele rutiereâ€, “Consecintele alcooluluiâ€, “Efectele drogului".
Intalnirile prin anumite parteneriate ale scolii cu institutii sau persoane fizice ajuta la o mai buna colaborare intre scoala-elevi-parinti. De exemplu o intalnire cu un medic, parinti si elevi, avand ca tema, “Riscurile fumatorului†sau o intalnire cu un reprezentant al politiei avand ca tema “ Combaterea furtuluiâ€.
Nu in ultimul rand orele de religie au un rol important; profesorul de religie poate arata ca atunci cand nu ne vede nimeni, ne vede totusi cineva.
Orele de religie au caracter moralizator, spre exemplu atunci cand o persoana se simte frustrata sau neindreptatita, poate fi ajutata sa depaseasca aceasta stare prin credinta si nadejde in Dumnezeu, sa inteleaga ca pot gasi un sprijin, ca nu sunt singuri.
Elevii sunt invatati sa ajute aproapele, sa respecte semenii, sa respecte natura, sa-si cerceteze constiinta.
Iisus Hristos ca pedagog suprem ofera un model de urmat de catre toti. Cel putin respectul fata de Dumnezeu ar putea indrepta unele lucruri.
De asemenea elevii pot fi antrenati chiar impreuna cu parintii la diferite actiuni filantropice. La nivel de clasa prin ajutarea unui coleg, la nivel de comunitate prin vizite la diferite centre de copii abandonati sau azile de batrani, sau la nivel de tara, oferind si ei diferite ajutoare spre exemplu pentru sinistrati sau copiii strazii.
Putem fi de folos semenilor prin iubire crestina si constiinta morala “Ca nimeni nu este asa de bogat si puternic incat sa nu aiba nevoie de altii si nici atat de sarac si slab sa nu poata ajuta pe altiiâ€.
Ideea de pacat, de constiinta morala, de dreptate si modestie inteleasa la o varsta frageda, poate educa intr-un spirit mai bun al comunicarii cu semenii.
Intelegerea diferentei dintre bine si rau, dintre pacat si pedeapsa, ne poate ajuta la acceptarea realitatii, la indreptarea relatiilor tensionate, la imbunatatirea colaborarii cu societatea, dupa cum si Apostolul Pavel spune, “Caci toate-mi sunt ingaduite, dar nu toate de folosâ€
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Persoana umana, este permanent implicata intr-o retea de relatii sociale. Omul nu este niciodata singur, ci intr-o permanenta relatie cu ceilalti. Creand acest dialog din raportul om-societate, se identifica idealurile, aspiratiile, valorile, exprimate in societate si in ofertele ei.
In structura vietii sociale, nivelul uman de cunoastere si creativitate a crescut foarte mult. In conceptia omului modern, posibilul si-a luat avant, exista o crestere a competitiei loiale dar si neloiale in viata sociala.
Evolutia stiintei, folosirea televizorului modern, calculatorului, telefonului mobil, au ridicat conditia umana dar si o cerinta de continua perfectionare.
Comunicarea tot mai larga prin t elevizor, video, internet, incarcata de informatii, a trezit interese, aspiratii, modalitati de viata, moduri de comportare, feluri de a trai, de a simti si reactiona diferite.
Dar toate aceste retele au si un revers, aceste mijloace de comunicare sunt adesea incarcate de contradictii, de interese, manipulari de opinii, existand in acelasi timp si riscul poluarii informatiilor.
Exista insa si o diferentiere a nivelului de trai al oamenilor, o crestere a criminalitatii, a consumurilor de droguri, o revolutie a sexualitatii, a delicventei juvenile, in care si tulburarile psihice sunt adesea prezente.
Ca dascali, suntem chemati sa pregatim o lume moral-civica, prin punerea in legatura cu valorile absolute, iar scoala sa deschida noi modalitati de a concepe lumea si conditia umana.Dar pentru o mai buna reusita in activitatea noastra, trebuie urmarite atat etapele de dezvoltare ale copiilor cat si factorii pozitivi si negativi care influenteaza educatia si efectele asupra lor.
Cel mai important factor al educatiei este familia. Familia, are mai mult rol formator decat informator. Copiii imita comportamentele parintilor in primii ani de viata, isi formeaza primele impresii, conduite si stari de spirit elementare. Mai tarziu ei vor crede ce cred si parintii sau vor face ce au vazut la parinti.
Copiii lipsiti de parinti sau care provin din familii dezorganizate cu greu pot fi educati in spiritul moral. Parintii trebuie sa fie ei insisi un model de viata, cu atat mai mult cu cat vor pretinde mai tarziu realizari din partea copiilor lor.
Familia trebuie sa dezvolte laturile sufletesti ale copiilor. Sa-i invete comportamentele sociale, sa-i indrume, sa-i orienteze, sa le arate afectiune.
In America de exemplu s-a constatat ca delicventa juvenila apare frecvent datorita lipsei de afectiune si de aici anturajele in diferite grupuri sociale ( discoteci, chefuri, baruri…).
Unii copii au tot ce vor, au la dispozitie toata tehnica noua, insa le lipseste afectiunea, persoana cu care sa comunice si isi cauta intelegere in diferite parti. Si am sa dau exemplu o istorioara:
• Doi parinti doresc sa faca un cadou copilului lor. Mergand la magazin se adreseaza vanzatoarei:
- Doamna, va rog frumos sa ne dati o jucarie pentru copilul nostru. Dorim sa vorbeasca, …sa miste, sa nu se plictiseasca in lipsa noastra.
Vanzatoarea uimita de aceasta cerere raspunde:
- Domnule noi nu avem parinti de vanzare!
Pentru ca de cele mai multe ori, parintii sunt prinsi in treburi cotidiene sau cred ca banii pot inlocui prezenta lor, nu mai acorda atentie educatiei propriului copil sau afectiune.
De asemenea unii parinti exagereaza cu o dragoste sufocanta, educand copii “mamosi†care nu vor putea lua mai tarziu o decizie singuri, iar in societate se vor simti stingheriti.
Sunt si cazuri de copii rasfatati pana la exces, care au totul “pe tava†iar acestia vor fi mai tarziu exemple de nonsalanta, nonconformism si neintegrare in colectiv si societate, avand impresia ca stiu totul, ca li se cuvine totul.
Si dau exemplu:
Pe copil sa-l tii in strune
De vrei om la toti sa placa
Nu-l lasa orice sa spuna,
Nu-l lasa orice sa faca,
Nu-l lasa dupa placere,
Unde vrea el sa se duca,
Din acelasi lemn se face,
Si icoana si maciuca.
Increderea prea mare a unor parinti in copiii lor, duce adesea la scaparea de sub control a lor, precum si impunerea exagerata a vointei parintilor, contrar vointei copilului.
Sub aspectul acestor cateva exemple , consideram ca educatia trebuie facuta inca de la inceput si continuu de catre familie, in vederea unor cat mai bune relatii viitoare cu comunitatea din care vor face parte .
Copiii de azi, elevii nostri, vor fi viitorii parinti ai viitorilor nostri elevi . Parintii
trebuie sa asculte sfaturile si indemnurile dascalului, sa accepte, chiar daca nu le place si aspectele negative despre comportamentul copiilor lor, sa incerce impreuna sa le corijeze, fiecare simtindu-se responsabil .
La nivelul scolii educatia ajunge intr-un stadiu de maxima dezvoltare, prin caracterul programat, planificat si metodic al activitatilor insructiv – educative.
Pentru ca relatia scoala-familie-societate-comunitate sa nu fie rece si distanta ci cat mai eficienta, trebuie sa angajam prezenta vie si directa a dascalului cu lumina interioara a copilului. Educatia prin blandete, prin laude si alintari au efectele cele mai bune. Nu trebuie substituit elevului dialogul cu discursul la distanta prin T.V. sau internet. Pentru ca dialogul si conversatia au mai mult efect afectiv asupra lui. Trebuie apelat la autodirijarea consimtita, la nivelul onoarei si responsabilitatii, al respectului si recunostintei.
Intr-o scoala copiii provin din diferite medii sociale si fiecare persoana in parte are particularitatile ei, uneori vazute, alteori nevazute.
Pentru a fi mai aproape de ei si a reusi in educatia noastra trebuie sa inlaturam efectele nedorite sa le acordam atentie si afectiune. Atunci cand un copil provine dintr-o familie saraca sau fara parinti, se simte frustrat, marginalizat.
Ca modelatori de suflete trebuie sa observam aceste lucruri sa le indreptam, sa-i invatam si pe ceilalti cum sa se comporte cu ei. Acesti copii sufera odata datorita mediului din care provin si apoi datorita efectelor lui.
Astfel apare sentimentul de izolare ce duce la o suferinta interioara, sau de refulare ce duce la manifestari nedorite ca: indisciplina, devieri de comportament, anturaje, dorinta de a iesi in evidenta.
De multe ori copiii simt in dascali si in colegii lor o a doua familie. Un colectiv de elevi unit, poate salva o astfel de situatie.
Redau biletelul unei fetite de clasa a V-a:
“Domnisoara, sunt foarte trista si suparata. Tatal meu este in puscarie si mama nu mai am. Mai am un frate si noi nu mancam decat cand ia mamaie pensia.â€
Sa inteleg aici ca in rest traiau din mila comunitatii. Ce dureros pentru un copil ce priveste in suferinta. Ce alinare pentru un copil care primeste cea mai mica atentie din partea unui om matur!
Aici isi pot spune cuvantul orele de dirigentie, care prin tematica lor pot face mai eficiente aceste relatii. Teme precum “Sa ne ajutam semeniiâ€, “Cum ne comportam in societateâ€( pe strada, in mijloacele de transport in comun, la teatru…)au un rol deosebit in formarea caracterului si a profilului moral-civic.
Orele de dirigentie trebuie sa cuprinda planul de colaborare educativa cu familia si de instruire psihopedagogica a parintilor prin lectorate si adunari, planul de orientare scolara si profesionala.
Prin adaptarea scolara si sociala intelegem respectarea tuturor normelor si cerintelor mediului scolar si social.
Pentru prevenirea si combaterea devierilor de comportament antisocial se pot lua o serie de masuri.
“Studiul de cazâ€- in care se poate prezenta clasei un caz cu un elev “Xâ€, ce se afla intr-o situatie dificila ( se presupune o oarecare situatie). Elevii trebuie sa gaseasca solutii acestei situatii, sa interpreteze cazul, sa afle solutii, sa spuna cum ar putea ajuta acel elev.
“Jocul de rolâ€- asemanator cu psihodrama, ar avea rol pozitiv. Elevii ar trebui sa se transpuna in anumite persoane de ex.: “Familiaâ€- rol de parinte; “Statulâ€- rol de senator, etc.
Elevii ar trebui astfel sa-si cunoasca nu numai drepturile dar si indatoririle.
In cadrul scolii, fiecare ora isi are polaritatea ei, cu implicatii in educatia morala.
Educatia sanitara spre exemplu prezinta aspecte de igiena corporala, de educatie ecologica, foarte importante pentru societate.
In cadrul orelor de cultura-civica, elevii invata un comportament social dar si datoriile fata de tara si societate, respectarea valorilor culturale si traditionale. Pentru ca toti tindem catre nou, iar daca nu este respectul fata de cultura autentica, atunci totul ar parea ca un film expirat.
Activitatile extrascolare cu tematica dezvolta anumite aptitudini, calitati, inclinatii catre arta, catre frumos. Ele pot dezvolta spiritul organizator, de colaborare, de echipa si de initiativa al elevilor, care este foarte important intr-o clasa.
De asemenea se pot descoperi noi talente, ajuta la orientarea scolara si profesionala a unor elevi ce au inclinatii mai mult practice.
Intalniri cu actori de seama, sportivi de seama, etc. trezesc nu numai curiozitatea, dar si interesul si astfel ii putem antrena in activitati scolare.
Se poate organiza la nivel de clasa un regulament al elevului cu caracter imperativ de exemplu
“Sa nu vorbesc in timpul orei!â€
“Sa nu chiulesc de la ore!†etc…
Un real efect asupra elevilor l-ar avea materialele audio-vizuale cu tematica, de exemplu “Accidentele rutiereâ€, “Consecintele alcooluluiâ€, “Efectele drogului".
Intalnirile prin anumite parteneriate ale scolii cu institutii sau persoane fizice ajuta la o mai buna colaborare intre scoala-elevi-parinti. De exemplu o intalnire cu un medic, parinti si elevi, avand ca tema, “Riscurile fumatorului†sau o intalnire cu un reprezentant al politiei avand ca tema “ Combaterea furtuluiâ€.
Nu in ultimul rand orele de religie au un rol important; profesorul de religie poate arata ca atunci cand nu ne vede nimeni, ne vede totusi cineva.
Orele de religie au caracter moralizator, spre exemplu atunci cand o persoana se simte frustrata sau neindreptatita, poate fi ajutata sa depaseasca aceasta stare prin credinta si nadejde in Dumnezeu, sa inteleaga ca pot gasi un sprijin, ca nu sunt singuri.
Elevii sunt invatati sa ajute aproapele, sa respecte semenii, sa respecte natura, sa-si cerceteze constiinta.
Iisus Hristos ca pedagog suprem ofera un model de urmat de catre toti. Cel putin respectul fata de Dumnezeu ar putea indrepta unele lucruri.
De asemenea elevii pot fi antrenati chiar impreuna cu parintii la diferite actiuni filantropice. La nivel de clasa prin ajutarea unui coleg, la nivel de comunitate prin vizite la diferite centre de copii abandonati sau azile de batrani, sau la nivel de tara, oferind si ei diferite ajutoare spre exemplu pentru sinistrati sau copiii strazii.
Putem fi de folos semenilor prin iubire crestina si constiinta morala “Ca nimeni nu este asa de bogat si puternic incat sa nu aiba nevoie de altii si nici atat de sarac si slab sa nu poata ajuta pe altiiâ€.
Ideea de pacat, de constiinta morala, de dreptate si modestie inteleasa la o varsta frageda, poate educa intr-un spirit mai bun al comunicarii cu semenii.
Intelegerea diferentei dintre bine si rau, dintre pacat si pedeapsa, ne poate ajuta la acceptarea realitatii, la indreptarea relatiilor tensionate, la imbunatatirea colaborarii cu societatea, dupa cum si Apostolul Pavel spune, “Caci toate-mi sunt ingaduite, dar nu toate de folosâ€
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 21 January '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :