Statistics:
Visits: 1,532 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Educatia morala, un obiectiv fundamental
Q: | Intreaba despre Educatia morala, un obiectiv fundamental |
Intr-o perioada de profunde transformari pe care le inregistreaza scoala romaneasca pe drumul democratizarii ei, educatia morala devine un obiectiv fundamental. Formarea virtutilor civice unei convietuiri rationale in societate trebuie sa devina pentru toti slujitorii scolii un obiectiv prioritar.
Considerand copilul ca pe un adult in devenire, cunoasterea fenomenelor evolutiei fizice si psihice va permite interventia activa in stimularea, formarea si modelarea personalitatii sale.
O caracteristica a formarii pesonalitatii copilului in etapa micii scolaritati rezida in faptul ca dezvoltarea afectiva este mai puternica in raport cu latura rationala.
Realitatea demonstreaza ca la copii nu se formeaza totdeauna acele trasaturi de personalitate pe care le doreste educatorul si nici re zultatele scolare nu totdeauna sunt cele scontate. Aceasta se explica prin faptul ca fiecare copil are trasaturi deosebite, un mod propriu de a reactiona la influentele educatorului, iar aceeasi metoda de invatamant sau educatie poate declansa o reactie diferita, inregistrandu-se chiar rezultate opuse.
Scoala, prin intregul ei sistem de formare, mijloace de educatie de care dispune, prin dascalii ei are menirea de a-i ajuta pe elevi sa-si formeze o imagine cat mai corecta despre ei insisi ca si despre rosturile scolii intr-o societate aflata intr-o permanenta schimbare. Educatia data in scoala se dovedeste a fi ineficace daca familia, factorul cu cea mai puternica influenta educational in primii 15-16 ani de viata ai copilului, nu se implica in realizarea sarcinilor instructiv-educative.
Indiferent de rolul jucat in societate, comportamentul cetateanului e ghidat de valorile etice pe care el le incorporeaza: spiritul adevarului, dreptatea, corectitudinea, responsabilitatea faptelor, iubirea semenilor. Moralitatea, componenta fundamentala a personalitatii umane se manifesta in relatiile individului cu ceilalti.
Am insistat astfel prin crearea unor conditii favorabile aparitiei unor trairi afective, initial sub forma de emotii, apoi prin stabilirea lor sub forma de sentimente morale. In acest sens au fost dirijate conversatiile despre profesiuni, despre serviciile publice, tipurile de profesii din localitate. Jocurile, distractia in colectiv, diferite manifestari colective, serbarile scolare sunt elemente ce ofera cadrul de manifestare a elevului si de investigatie pedagogica a educatorului pe linia educatiei morale.
Sub genericul de tipul: "Spune-mi cu cine te insotesti ca sa-ti spun cine esti!", "Fapte pe masura vorbelor", "Am salvat viata unui copac", am cautat sa definesc si sa constientizez rolul prieteniei, sa cultiv simtul raspunderii si al muncii, declinarea identitatii. Pentru aceasta am apelat la analiza unor fapte din viata, la lecturarea unor schite cu tinta educativa directa, la jocul didactic, la o vizita gen excursie, etc.
"Parintii nostri, prietenii nostri", "Am si eu doua maini", "Cateva cuvinte despre profesiuni", sunt alte generice ce au antrenat diferite notiuni morale si au contribuit, in mare masura, la imbogatirea bagajului de reprezentari morale (prin antrenarea elevilor in diverse actiuni) si totul datorita mijloacelor didactice folosite: concurs de desene, dramatizarea consiliului profesiunilor.
Educatorii si parintii trebuie sa caute impreuna cele mai potrivite "cai de acces" la mintea si la sufletul copilului, sa gaseasca cele mai bune solutii pemtru evitarea esecului scolar, sa retina ca ajutorul eficient este cel pe care reusec sa-l dea la timp. Si unii si altii in cele mai multe cazuri se completeaza si se ajuta reciproc in demersul educativ.
Caracterul unitar al actiunilor pedagogice este una din conditiile majore ale reusitei scolare de care se bucura in egala masura atat parintele cat si dascalul.
Multi parinti considera ca odata cu intrarea copilului in scoala odata din functiile lor inceteaza. Unii cred chiar ca de acum functia educativa este rezevata numai scolii si de aceea se dezintereseaza de evolutia in continuare a copilului, ba chiar acuza scoala cand se intempla ceva neplacut cu copilul, ca nu-si face datoria, ca doar "de aceea este scoala".
Din pacate aceasta atitudine gresita prejudiciaza chiar interesele copilului.
Fara indoiala ca parintii sunt ocupati si au foarte multe griji, nu stau todeauna bine nici cu timpul, deci nu le pot consacra copiilor prea mult din el. Cu toate acestea, timpul necesar educarii copiilor trebuie gasit cu orice pret si folosit si cat mai judicios cu putinta, pentru ca pana la urma cea mai eficienta investie a familiei ramane tot aceea facuta in copii.
Parintii si dascalii trebuie sa se sfatuiasca ori de cate ori este nevoie de-a lungul anilor de scoala pentru a gasii cele mai bune solutii tuturor problemelor in chip firesc.
Inca din primele zile ale clasei I am intreprins vizite la domiciliul elevilor cu scopul de a cunoaste familia, gradul de instruire pedagogica, mentalitati, pentru a ma edifica asupra aspectelor si particularitatilor comportarii membrilor ei. Cu ocazia acestor vizite am stabilit un dialog cu familia, dialog care mi-a dat posibilitatea cunoasterii copilului sub toate aspectele sale, dar si a modului in care familia face educatia. Dialogul cu familia ma ajutat la realizarea unitatii de masuri si de cerinte educative dintre scoala si familie.
Consilierile individuale si colective mi-au dat posibilitatea sa discut cu parintii despre fiecare copil in parte, sa analizam cauzele diferitelor manifestari, sa luam masuri educative comune.
Consilierile individuale cu parintii elevilor creeaza un climat de incredere reciproca. Aceste discutii nu s-au limitat la caracterizarea copilului intr-o perioada anuma sau la recomandarea unor metode si procedee atunci cand era necesar, ci au cuprins o sfera larga de probleme.
Am continuat colaborarea cu familia prin referatele tinute la sedintele cu parintii, prin testele pe care le-au completat fara a fi obligati sa se semneze, prin participarea la serbarile organizate cu prilejul diferitelor evenimente , la excursii, unde au observat ca acestea au un rol nu numai distractiv ci in primul rand instructiv educativ.
Parintii au fost implicati si in colaborarea cu:
- Arhiepiscopia Craiovei – organizand actiuni caritabile;
- Studioul de radio Radio Oltenia Craiova – au fost alaturi de copii lor cand am pregatit un program artistic desfasurat in fata Teatrului National cu prilejul Zilei Europei;
- Primaria Craiovei – 26.10.2004 cand copii au participat cu un program artistic cu prilejul Zilelor Craiovei;
- Palatul Copiilor – au inteles ca este in folosul copiilor ca acestia sa participe la cercurile desfasurate acolo;
- Consiliul Local al Copiilor – au participat alaturi de copiii lor la actiuni de ecologizare a unor zone din jurul scolii si din Parcul Nicolae Romanescu;
- Asociatia Tinerilor cu Initiativa – au fost alaturi de copiii lor la actiunile organizate in colaborare cu acest club;
- Politia – am organizat intalniri cu reprezentanti ai politiei unde au fost invitai si parintii elevilor in vederea prevenirii delicventei juvenile;
- etc.
Varsta scolaritatii mici este universul primei socializari, perioada cea mai semnificativa pentru dezvoltarea psihica a individului, influentata fundamental de relatiile cu adultii. Nu-i asa ca cele mai frumoase, dar si cele mai neplacute amintiri le avem din clasele primare?
Viata dovedeste ca o educatie buna si sanatoasa, cat si capacitatea de a te comporta cu oamenii asigura jumatate din succes.
Daca elevii nostri vor sti sa aplice in practica – la scoala, in familie, pe strada, la spectacol, in vacante – toate normele de comportament invatate, atunci ne putem declara multumiti de efortul depus.
La varsta scolara totul este frumos si aparent usor. Daca noi, cadrele didactice le oferim un model de urmat si ne implicam cu pasiune si daruire in educarea elevilor nostri, atunci un pas de seama catre acest ideal va fi facut.
Controlul si autoritatea adultului trebuie exercitate fara agresivitate, cu caldura, cu dragoste, cu fermitate si obiectivitate.
Mania si slabiciunea sunt nesanatoase pentru spirit. Sa nu le provocam aceste sentimente! Sa le aratam prin propriul exemplu ca dragostea rasplateste mai mult decat ura.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Considerand copilul ca pe un adult in devenire, cunoasterea fenomenelor evolutiei fizice si psihice va permite interventia activa in stimularea, formarea si modelarea personalitatii sale.
O caracteristica a formarii pesonalitatii copilului in etapa micii scolaritati rezida in faptul ca dezvoltarea afectiva este mai puternica in raport cu latura rationala.
Realitatea demonstreaza ca la copii nu se formeaza totdeauna acele trasaturi de personalitate pe care le doreste educatorul si nici re zultatele scolare nu totdeauna sunt cele scontate. Aceasta se explica prin faptul ca fiecare copil are trasaturi deosebite, un mod propriu de a reactiona la influentele educatorului, iar aceeasi metoda de invatamant sau educatie poate declansa o reactie diferita, inregistrandu-se chiar rezultate opuse.
Scoala, prin intregul ei sistem de formare, mijloace de educatie de care dispune, prin dascalii ei are menirea de a-i ajuta pe elevi sa-si formeze o imagine cat mai corecta despre ei insisi ca si despre rosturile scolii intr-o societate aflata intr-o permanenta schimbare. Educatia data in scoala se dovedeste a fi ineficace daca familia, factorul cu cea mai puternica influenta educational in primii 15-16 ani de viata ai copilului, nu se implica in realizarea sarcinilor instructiv-educative.
Indiferent de rolul jucat in societate, comportamentul cetateanului e ghidat de valorile etice pe care el le incorporeaza: spiritul adevarului, dreptatea, corectitudinea, responsabilitatea faptelor, iubirea semenilor. Moralitatea, componenta fundamentala a personalitatii umane se manifesta in relatiile individului cu ceilalti.
Am insistat astfel prin crearea unor conditii favorabile aparitiei unor trairi afective, initial sub forma de emotii, apoi prin stabilirea lor sub forma de sentimente morale. In acest sens au fost dirijate conversatiile despre profesiuni, despre serviciile publice, tipurile de profesii din localitate. Jocurile, distractia in colectiv, diferite manifestari colective, serbarile scolare sunt elemente ce ofera cadrul de manifestare a elevului si de investigatie pedagogica a educatorului pe linia educatiei morale.
Sub genericul de tipul: "Spune-mi cu cine te insotesti ca sa-ti spun cine esti!", "Fapte pe masura vorbelor", "Am salvat viata unui copac", am cautat sa definesc si sa constientizez rolul prieteniei, sa cultiv simtul raspunderii si al muncii, declinarea identitatii. Pentru aceasta am apelat la analiza unor fapte din viata, la lecturarea unor schite cu tinta educativa directa, la jocul didactic, la o vizita gen excursie, etc.
"Parintii nostri, prietenii nostri", "Am si eu doua maini", "Cateva cuvinte despre profesiuni", sunt alte generice ce au antrenat diferite notiuni morale si au contribuit, in mare masura, la imbogatirea bagajului de reprezentari morale (prin antrenarea elevilor in diverse actiuni) si totul datorita mijloacelor didactice folosite: concurs de desene, dramatizarea consiliului profesiunilor.
Educatorii si parintii trebuie sa caute impreuna cele mai potrivite "cai de acces" la mintea si la sufletul copilului, sa gaseasca cele mai bune solutii pemtru evitarea esecului scolar, sa retina ca ajutorul eficient este cel pe care reusec sa-l dea la timp. Si unii si altii in cele mai multe cazuri se completeaza si se ajuta reciproc in demersul educativ.
Caracterul unitar al actiunilor pedagogice este una din conditiile majore ale reusitei scolare de care se bucura in egala masura atat parintele cat si dascalul.
Multi parinti considera ca odata cu intrarea copilului in scoala odata din functiile lor inceteaza. Unii cred chiar ca de acum functia educativa este rezevata numai scolii si de aceea se dezintereseaza de evolutia in continuare a copilului, ba chiar acuza scoala cand se intempla ceva neplacut cu copilul, ca nu-si face datoria, ca doar "de aceea este scoala".
Din pacate aceasta atitudine gresita prejudiciaza chiar interesele copilului.
Fara indoiala ca parintii sunt ocupati si au foarte multe griji, nu stau todeauna bine nici cu timpul, deci nu le pot consacra copiilor prea mult din el. Cu toate acestea, timpul necesar educarii copiilor trebuie gasit cu orice pret si folosit si cat mai judicios cu putinta, pentru ca pana la urma cea mai eficienta investie a familiei ramane tot aceea facuta in copii.
Parintii si dascalii trebuie sa se sfatuiasca ori de cate ori este nevoie de-a lungul anilor de scoala pentru a gasii cele mai bune solutii tuturor problemelor in chip firesc.
Inca din primele zile ale clasei I am intreprins vizite la domiciliul elevilor cu scopul de a cunoaste familia, gradul de instruire pedagogica, mentalitati, pentru a ma edifica asupra aspectelor si particularitatilor comportarii membrilor ei. Cu ocazia acestor vizite am stabilit un dialog cu familia, dialog care mi-a dat posibilitatea cunoasterii copilului sub toate aspectele sale, dar si a modului in care familia face educatia. Dialogul cu familia ma ajutat la realizarea unitatii de masuri si de cerinte educative dintre scoala si familie.
Consilierile individuale si colective mi-au dat posibilitatea sa discut cu parintii despre fiecare copil in parte, sa analizam cauzele diferitelor manifestari, sa luam masuri educative comune.
Consilierile individuale cu parintii elevilor creeaza un climat de incredere reciproca. Aceste discutii nu s-au limitat la caracterizarea copilului intr-o perioada anuma sau la recomandarea unor metode si procedee atunci cand era necesar, ci au cuprins o sfera larga de probleme.
Am continuat colaborarea cu familia prin referatele tinute la sedintele cu parintii, prin testele pe care le-au completat fara a fi obligati sa se semneze, prin participarea la serbarile organizate cu prilejul diferitelor evenimente , la excursii, unde au observat ca acestea au un rol nu numai distractiv ci in primul rand instructiv educativ.
Parintii au fost implicati si in colaborarea cu:
- Arhiepiscopia Craiovei – organizand actiuni caritabile;
- Studioul de radio Radio Oltenia Craiova – au fost alaturi de copii lor cand am pregatit un program artistic desfasurat in fata Teatrului National cu prilejul Zilei Europei;
- Primaria Craiovei – 26.10.2004 cand copii au participat cu un program artistic cu prilejul Zilelor Craiovei;
- Palatul Copiilor – au inteles ca este in folosul copiilor ca acestia sa participe la cercurile desfasurate acolo;
- Consiliul Local al Copiilor – au participat alaturi de copiii lor la actiuni de ecologizare a unor zone din jurul scolii si din Parcul Nicolae Romanescu;
- Asociatia Tinerilor cu Initiativa – au fost alaturi de copiii lor la actiunile organizate in colaborare cu acest club;
- Politia – am organizat intalniri cu reprezentanti ai politiei unde au fost invitai si parintii elevilor in vederea prevenirii delicventei juvenile;
- etc.
Varsta scolaritatii mici este universul primei socializari, perioada cea mai semnificativa pentru dezvoltarea psihica a individului, influentata fundamental de relatiile cu adultii. Nu-i asa ca cele mai frumoase, dar si cele mai neplacute amintiri le avem din clasele primare?
Viata dovedeste ca o educatie buna si sanatoasa, cat si capacitatea de a te comporta cu oamenii asigura jumatate din succes.
Daca elevii nostri vor sti sa aplice in practica – la scoala, in familie, pe strada, la spectacol, in vacante – toate normele de comportament invatate, atunci ne putem declara multumiti de efortul depus.
La varsta scolara totul este frumos si aparent usor. Daca noi, cadrele didactice le oferim un model de urmat si ne implicam cu pasiune si daruire in educarea elevilor nostri, atunci un pas de seama catre acest ideal va fi facut.
Controlul si autoritatea adultului trebuie exercitate fara agresivitate, cu caldura, cu dragoste, cu fermitate si obiectivitate.
Mania si slabiciunea sunt nesanatoase pentru spirit. Sa nu le provocam aceste sentimente! Sa le aratam prin propriul exemplu ca dragostea rasplateste mai mult decat ura.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 22 January '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :