Statistics:
Visits: 3,726 Votes: 1 Fame Riser |
Fame Rank
1
Fame Riser
|
|||||||||||
Noile educatii : apararea pacii, salvarea mediului, respectarea drepturilor
Q: | Intreaba despre Noile educatii : apararea pacii, salvarea mediului, respectarea drepturilor |
Indiferent de epocă, acceleraţia progresului a creat un mediu nou de viaţă şi o nouă conştiinţă, a produs schimbări radicale în toate aspectele vieţii oamenilor: în domeniul profesional, în cel demografic, în configuraţia geopolitică a lumii, schimbarea stilului de viaţă etc. La toate acestea omul a trebuit să se adapteze.
În epoca noastră, s-au identificat o serie de probleme concrete, deschise oamenilor, probleme complexe la a căror rezolvare este invitat şi sistemul educativ căruia, alături de ceilalţi factori, îi revine importantul rol de a constitui lumea de mâine, de a consolida o societate mai bună.
Apărarea păcii, salvarea mediului, respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale, promovarea unor noi ordini economice etc. sunt imperative ale problemelor lumii contemporane, iar răspunsul sistemelor educative la acestea îl constituie "noile educaţii".
În educaţie schimbările politice din ultimele decenii au generat o problematică nouă, axată pe valorile democraţiei şi drepturile fundamentale ale omului: pace şi cooperare, toleranţă, participare şi democraţie, comunicare şi mass- media, schimbare şi dezvoltare etc.
Promovarea în educaţia preşcolară a „ noilor educaţii †(educaţia ecologică, educaţia rutieră, educaţia sanitară, educaţia pentru timpul liber, educaţia pentru democraţie etc.) a presupus şi îmbunătăţirea practicilor educative prin introducerea unor noi modalităţi de realizare a obiectivelor propuse.
În acest sens, ne-am pus întrebarea: Cum va fi viitorul cetăţean? Ne dorim a avea un comportament activ, civilizat, de a fi responsabil, tolerant, capabil de respect faţă de sine, dar, mai ales, faţă de ceilalţi, conştient de drepturi şi datorii, liber şi deschis spre alte culturi, să gândească critic, să selecteze, să se adapteze şi să interpreteze lumea mereu schimbătoare, de a evalua corect valorile morale. Trecerea la o societate bazată pe o reală democraţie presupune schimbări în plan intelectual, cognitiv, moral-atitudinal şi acţional. Cultivarea unui anumit tip comportamental şi moral se realizează începând cu primele contacte sociale.
În grădiniţă, demersurile educative se desfăşoară utilizând cele mai eficiente strategii didactice care să contribuie efectiv la dezvoltarea personalităţii fiecărui copil, la educarea pentru o mai bună convieţuire în grupurile sociale, la deschiderea personalităţii umane către angajare, cooperare, comunicare, încredere şi spirit novator.
Forma de învăţare a preşcolarului este imitaţia. Şi cum societatea contemporană oferă tot mai frecvent exemple negative, este explicabil de ce munca educatoarelor devine tot mai grea. Educatoarea se află într-o permanentă căutare a celor mai eficiente căi şi mijloace prin care să contracareze influenţele negative oferite. La grădiniţă, educatoarea creează în faţa copilului o imagine pe care copilul s-o poată imita, iar atunci când greşeşte este corectat, fără cuvinte jignitoare, prin explicaţii, convorbiri, în vederea clarificării problemelor apărute şi pentru a păstra o constanţă în conduită.
Exemplul este metoda cea mai eficientă pentru această vârstă. Putem vorbi despre două aspecte:
- Primul aspect al acestei metode îl constituie exemplificarea cerinţelor, normelor pentru a fi înţelese de preşcolari. Exemplul concret convinge mai repede pentru că el se adresează simţurilor, gândirii, dar şi sentimentelor.
- Al doilea aspect îl constituie modul de influenţare informală a conduitei copilului. Exemplul oferit de familie, de educatoare, de ceilalţi adulţi sau copii constituie un model de urmat. Preşcolarul nu are suficient de bine dezvoltată capacitatea de a distinge exemplele pozitive faţă de cele negative şi, prin urmare, el imită atât ceea ce este bun, cât şi ceea ce este rău. Deducem de aici cât de important este exemplul oferit de educatoare şi ce impact poate avea asupra copilului un comportament duplicitar.
Metoda aprobării , a aprecierii faptelor bune în faţa copiilor, face apel la afectivitatea copilului, la încrederea sa în părerile adulţilor şi exemplele lor. Folosită în mod corect, ea subliniază concordanţa dintre conduita copilului şi normele morale.
Exerciţiul este metoda prin care se repetă diferite acţiuni, în vederea formării deprinderilor şi obişnuinţelor de conduită morală, în dezvoltarea dimensiunii moral-civice şi sociale a preşcolarilor.
O altă metodă ce poate avea efecte favorabile în plan educaÅ£ional asupra copiilor preÅŸcolari este convorbirea. „ Cum trebuie să ne purtăm acasă / la grădiniţă / în vizităâ€, „ Bine sau răuâ€, „Când cer ajutorâ€, „ Åžtiu să mă joc cu copiiiâ€, „ Åžtiu să mă port civilizatâ€, „ Cine îmi este ÅŸi cine nu îmi este prieten†etc. sunt câteva exemple de convorbiri morale desfăşurate cu copiii ce au efecte asupra comportamentului lor, asupra evoluÅ£iei personalităţii acestora. ÃŽn acest sens ajutăm copiii să înÅ£eleagă sensul moral al faptelor, îi învăţăm să se apere singuri de influenÅ£ele rele,să dispreÅ£uiască purtările urâte, să evite prieteniile nesănătoase.
Metoda convingerii nu este specifică vârstei preşcolare, dar împletită cu exemplul şi exerciţiul poate avea efecte şi la preşcolarii mari.
Conţinutul învăţământului preşcolar este organizat pe domenii de activitate ce cuprind educarea limbajului, educaţia pentru ştiinţă, educaţia pentru societate, educaţia estetică, educaţia psihomotrică. Foarte interesant şi absolut necesar este domeniul educaţiei pentru societate care integrează elemente de cultură moral-civică (ce pregăteşte copilul pentru educaţia civică din şcoală, dar şi pentru viaţă) şi educaţia practică şi gospodărească (ce pregăteşte copilul pentru viaţa de familie, pentru activitatea casnică, dezvoltându-l, în acelaşi timp, psihomotric).
Din experienţa acumulată am constatat că fiecare activitate sau joc dispune de multiple valenţe specifice pentru educarea morală şi civică a preşcolarilor. Astfel, copiilor li se formează reprezentări simple despre bine şi rău, despre cinste şi necinste, despre adevăr şi minciună, despre muncă şi lenevie, disciplină şi indisciplină, li se transmit emoţii şi sentimente, devin sensibili la acţiunile morale.
Activităţile de dezvoltare a limbajului, prin anumite conÅ£inuturi abordate, realizează aspecte ale educaÅ£iei moral- civice prin însuÅŸirea sintagmelor exprimării politicoase, ale salutului, prin educarea expresivităţii cu efecte asupra conduitei morale. Am propus copiilor jocul „ Ce învăţăm de la personajele din poveÅŸtiâ€. Concluzia este aceea că personajele aderă afectiv la comportamentele pozitive ale eroilor preferaÅ£i. Copiii îşi doresc să fie viteji, curajoÅŸi, puternici, să domine răul, aÅŸa cum este Făt Frumos, vor să-l pedepsească pe cel care înÅŸală, minte, este leneÅŸ, egoist.
Prin jocul „Cuvintele care mă fac să sufăr†am urmărit ca preşcolarii:
- să analizeze cuvintele jignitoare ;
- să manifeste receptivitate faţă de trăirile afective ale celor din grup;
- să exprime deschis, sincer şi nuanţat propriile trăiri afective, motivele şi sentimentele;
- să aprecieze just o greşeală;
- să respecte regulile jocului.
Activităţile de cunoaştere a mediului înconjurător ajută copiii să cunoască şi să respecte fiinţa umană şi vieţuitoarele, să-şi însuşească normele morale ale colectivităţii aparţinătoare, să-şi iubească localitatea natală şi ţara, să iubească şi să preţuiască natura.
Activităţile de educaţie estetică (desen, pictură, modelaj) şi activităţile practice au interesante valenţe pentru educaţia morală. Atunci când ei pregătesc cadouri pentru mame, învaţă să se bucure pentru surpriza ce o va face, învaţă să fie mândri de ceea ce realizează. Acest gen de activităţi produc plăcere copiilor, le stimulează dorinţa de a atinge rezultatele bune. Repetarea acţiunii va da naştere hărniciei, atitudinii pozitive faţă de muncă, îi disciplinează, le educă o anumită responsabilitate.
Jocul de creaţie, sub toate aspectele sale, reprezintă o metodă fundamentală în educaţia preşcolarilor, o oportunitate pentru consolidarea unor comportamente moral-civice. Copiii transpun în jocul lor conduite ale adulţilor, iar atunci când este necesar e de preferat ca educatoarea să intervină, cu tact şi eficienţă, corectiv.Valenţele educative sunt nelimitate: reprezentările morale sunt clare, saturate afectiv, conţin multe elemente semnificative ce unesc domeniul cognitiv de cel afectiv; comportamentul este corectat; se formează capacitatea empatică faţă de ceilalţi parteneri; se formează trăiri afective puternice şi stabile faţă de normele morale. Toate acestea pot fi realizate în condiţiile în care sunt respectate anumite condiţii:
- să asigurăm un climat psihoemoţional prielnic manifestării;
- să orientăm copiii în asumarea rolurilor pentru a nu-şi asuma acelaşi rol, mai ales dacă este negativ;
- să ne implicăm în jocurile lor prin introducerea unor conduite negative faţă de care copiii să ia atitudine;
- să controlăm şi să corectăm relaţiile ce apar între copii în cadrul jocului;
- să luăm atitudine faţă de cei ce încalcă regulile jocului, faţă de cei cu un comportament dezonorant.
Cântecele pe această temă prezintă interes prin modul de interpretare/prezentare a conţinutului tematic.
Jocurile de mişcare educă stăpânirea de sine, dezvoltă spiritul de disciplină şi echipă, îi învaţă să trăiască în grup, să se încadreze într-o disciplină fermă.
Plimbările organizate au constituit un real prilej de a urmări cunoaşterea unor aspecte din viaţa socială, dar şi modul de rezolvare directă a problemelor ivite, modul de gândire al copiilor.
Vizitele la muzeu, expoziţiile, vizitarea diferitelor instituţii s-au dovedit utile şi au oferit posibilitatea de a urmări comportarea preşcolarilor în situaţiile date.
Vizionările şi spectacolele sunt valoroase datorită faptului că apelează la afectivitatea copilului, producând impresii puternice asupra copiilor.
ÃŽn vederea evaluării comportamentelor copiilor, dar ÅŸi pentru o mai bună cunoaÅŸtere, o conÅŸtientizare a acelor comportamente negative, am supus copiii unui chestionar numit de noi „Testul –Acesta sunt eu â€ce cuprinde un număr de 12 întrebări.
1. Eşti un copil ascultător?
2. Ai minţit ca să-ţi acoperi o greşeală?
3. Ai curajul de a-ţi spune mereu gândurile şi ideile?
4. Mulţumeşti atunci când primeşti ceva ori eşti ajutat?
5. Îţi ceri scuze ori de câte ori ai greşit?
6. Te porţi frumos cu prietenii şi colegii?
7. Ajuţi colegii, prietenii, părinţii atunci când eşti solicitat?
8. Saluţi de fiecare dată când vii şi pleci de la cămin?
9. Îţi loveşti partenerii când vrei o jucărie sau în timpul jocului?
10. Păstrezi ordinea şi liniştea în timpul activităţilor?
11. Respecţi regulile jocului?
12. Poţi să ierţi atunci când te-a supărat cineva?
INTERPRETARE: La răspunsul afirmativ vei primi o bulină roşie, iar pentru cel negativ vei primi o bulină neagră.
Dacă toate răspunsurile au bulina roşie, atunci vei primi şi tu bulina roşie, bulina cea veselă, bulina de onoare. Felicitări!
Dacă ai răspuns şi da şi nu, atunci bulina ta va fi o bulină şi veselă şi tristă, de culoare violet. Ea vă anunţă că trebuie să vă îndreptaţi. Mai aveţi timp! Succes!
Este grav dacă ai răspuns numai cu nu. Vei primi bulina neagră, cea tristă, bulina ruşinii, a învinşilor. Ca să reuşeşti schimbă comportamentul! Sigur vei reuşi!
Constatăm din cele relatate că educaţia moral-civică nu se realizează numai în cadrul formal al grădiniţei, ci este şi un rezultat al curriculum-ului ascuns, al celorlalte forme de educaţie – informală şi nonformală. De aceea doresc să subliniez ideea că cea mai eficientă metodă de lucru cu copilul este cea a consensului educativ aplicată de toţi factorii: grădiniţă, familie, societate. Nu este suficient ca la grădiniţă copilul să fie supus unui bogat lanţ de acţiuni educative ce au în vedere transformarea lui într-o personalitate activă şi creatoare, iar familia şi societatea să-i ofere reversul.
ÃŽn încheiere doresc să reamintesc un gând al lui Antoine de Sain-Exupery: „V-am încredinÅ£at educaÅ£ia copiilor mei, nu pentru a cântări mai târziu suma cunoÅŸtinÅ£elor lor, ci a mă bucura de calitatea înălţării lorâ€.
Referinte :
- Mihai, Stanciu, „Reforma conţinuturilor învăţământului†– Cadru metodologic, Editura Polirom, Bucureşti, 1999;
- Mariana, Momanu, „Introducere în Teoria EducaÅ£ieiâ€, Editura Polirom, BucureÅŸti, 2002;
- Rodica, Mariana, Nicolescu, „Pedagogie preşcolar㆖ Sinteze, Editura Pro Humanitas, Bucureşti, 1999.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
În epoca noastră, s-au identificat o serie de probleme concrete, deschise oamenilor, probleme complexe la a căror rezolvare este invitat şi sistemul educativ căruia, alături de ceilalţi factori, îi revine importantul rol de a constitui lumea de mâine, de a consolida o societate mai bună.
Apărarea păcii, salvarea mediului, respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale, promovarea unor noi ordini economice etc. sunt imperative ale problemelor lumii contemporane, iar răspunsul sistemelor educative la acestea îl constituie "noile educaţii".
În educaţie schimbările politice din ultimele decenii au generat o problematică nouă, axată pe valorile democraţiei şi drepturile fundamentale ale omului: pace şi cooperare, toleranţă, participare şi democraţie, comunicare şi mass- media, schimbare şi dezvoltare etc.
Promovarea în educaţia preşcolară a „ noilor educaţii †(educaţia ecologică, educaţia rutieră, educaţia sanitară, educaţia pentru timpul liber, educaţia pentru democraţie etc.) a presupus şi îmbunătăţirea practicilor educative prin introducerea unor noi modalităţi de realizare a obiectivelor propuse.
În acest sens, ne-am pus întrebarea: Cum va fi viitorul cetăţean? Ne dorim a avea un comportament activ, civilizat, de a fi responsabil, tolerant, capabil de respect faţă de sine, dar, mai ales, faţă de ceilalţi, conştient de drepturi şi datorii, liber şi deschis spre alte culturi, să gândească critic, să selecteze, să se adapteze şi să interpreteze lumea mereu schimbătoare, de a evalua corect valorile morale. Trecerea la o societate bazată pe o reală democraţie presupune schimbări în plan intelectual, cognitiv, moral-atitudinal şi acţional. Cultivarea unui anumit tip comportamental şi moral se realizează începând cu primele contacte sociale.
În grădiniţă, demersurile educative se desfăşoară utilizând cele mai eficiente strategii didactice care să contribuie efectiv la dezvoltarea personalităţii fiecărui copil, la educarea pentru o mai bună convieţuire în grupurile sociale, la deschiderea personalităţii umane către angajare, cooperare, comunicare, încredere şi spirit novator.
Forma de învăţare a preşcolarului este imitaţia. Şi cum societatea contemporană oferă tot mai frecvent exemple negative, este explicabil de ce munca educatoarelor devine tot mai grea. Educatoarea se află într-o permanentă căutare a celor mai eficiente căi şi mijloace prin care să contracareze influenţele negative oferite. La grădiniţă, educatoarea creează în faţa copilului o imagine pe care copilul s-o poată imita, iar atunci când greşeşte este corectat, fără cuvinte jignitoare, prin explicaţii, convorbiri, în vederea clarificării problemelor apărute şi pentru a păstra o constanţă în conduită.
Exemplul este metoda cea mai eficientă pentru această vârstă. Putem vorbi despre două aspecte:
- Primul aspect al acestei metode îl constituie exemplificarea cerinţelor, normelor pentru a fi înţelese de preşcolari. Exemplul concret convinge mai repede pentru că el se adresează simţurilor, gândirii, dar şi sentimentelor.
- Al doilea aspect îl constituie modul de influenţare informală a conduitei copilului. Exemplul oferit de familie, de educatoare, de ceilalţi adulţi sau copii constituie un model de urmat. Preşcolarul nu are suficient de bine dezvoltată capacitatea de a distinge exemplele pozitive faţă de cele negative şi, prin urmare, el imită atât ceea ce este bun, cât şi ceea ce este rău. Deducem de aici cât de important este exemplul oferit de educatoare şi ce impact poate avea asupra copilului un comportament duplicitar.
Metoda aprobării , a aprecierii faptelor bune în faţa copiilor, face apel la afectivitatea copilului, la încrederea sa în părerile adulţilor şi exemplele lor. Folosită în mod corect, ea subliniază concordanţa dintre conduita copilului şi normele morale.
Exerciţiul este metoda prin care se repetă diferite acţiuni, în vederea formării deprinderilor şi obişnuinţelor de conduită morală, în dezvoltarea dimensiunii moral-civice şi sociale a preşcolarilor.
O altă metodă ce poate avea efecte favorabile în plan educaÅ£ional asupra copiilor preÅŸcolari este convorbirea. „ Cum trebuie să ne purtăm acasă / la grădiniţă / în vizităâ€, „ Bine sau răuâ€, „Când cer ajutorâ€, „ Åžtiu să mă joc cu copiiiâ€, „ Åžtiu să mă port civilizatâ€, „ Cine îmi este ÅŸi cine nu îmi este prieten†etc. sunt câteva exemple de convorbiri morale desfăşurate cu copiii ce au efecte asupra comportamentului lor, asupra evoluÅ£iei personalităţii acestora. ÃŽn acest sens ajutăm copiii să înÅ£eleagă sensul moral al faptelor, îi învăţăm să se apere singuri de influenÅ£ele rele,să dispreÅ£uiască purtările urâte, să evite prieteniile nesănătoase.
Metoda convingerii nu este specifică vârstei preşcolare, dar împletită cu exemplul şi exerciţiul poate avea efecte şi la preşcolarii mari.
Conţinutul învăţământului preşcolar este organizat pe domenii de activitate ce cuprind educarea limbajului, educaţia pentru ştiinţă, educaţia pentru societate, educaţia estetică, educaţia psihomotrică. Foarte interesant şi absolut necesar este domeniul educaţiei pentru societate care integrează elemente de cultură moral-civică (ce pregăteşte copilul pentru educaţia civică din şcoală, dar şi pentru viaţă) şi educaţia practică şi gospodărească (ce pregăteşte copilul pentru viaţa de familie, pentru activitatea casnică, dezvoltându-l, în acelaşi timp, psihomotric).
Din experienţa acumulată am constatat că fiecare activitate sau joc dispune de multiple valenţe specifice pentru educarea morală şi civică a preşcolarilor. Astfel, copiilor li se formează reprezentări simple despre bine şi rău, despre cinste şi necinste, despre adevăr şi minciună, despre muncă şi lenevie, disciplină şi indisciplină, li se transmit emoţii şi sentimente, devin sensibili la acţiunile morale.
Activităţile de dezvoltare a limbajului, prin anumite conÅ£inuturi abordate, realizează aspecte ale educaÅ£iei moral- civice prin însuÅŸirea sintagmelor exprimării politicoase, ale salutului, prin educarea expresivităţii cu efecte asupra conduitei morale. Am propus copiilor jocul „ Ce învăţăm de la personajele din poveÅŸtiâ€. Concluzia este aceea că personajele aderă afectiv la comportamentele pozitive ale eroilor preferaÅ£i. Copiii îşi doresc să fie viteji, curajoÅŸi, puternici, să domine răul, aÅŸa cum este Făt Frumos, vor să-l pedepsească pe cel care înÅŸală, minte, este leneÅŸ, egoist.
Prin jocul „Cuvintele care mă fac să sufăr†am urmărit ca preşcolarii:
- să analizeze cuvintele jignitoare ;
- să manifeste receptivitate faţă de trăirile afective ale celor din grup;
- să exprime deschis, sincer şi nuanţat propriile trăiri afective, motivele şi sentimentele;
- să aprecieze just o greşeală;
- să respecte regulile jocului.
Activităţile de cunoaştere a mediului înconjurător ajută copiii să cunoască şi să respecte fiinţa umană şi vieţuitoarele, să-şi însuşească normele morale ale colectivităţii aparţinătoare, să-şi iubească localitatea natală şi ţara, să iubească şi să preţuiască natura.
Activităţile de educaţie estetică (desen, pictură, modelaj) şi activităţile practice au interesante valenţe pentru educaţia morală. Atunci când ei pregătesc cadouri pentru mame, învaţă să se bucure pentru surpriza ce o va face, învaţă să fie mândri de ceea ce realizează. Acest gen de activităţi produc plăcere copiilor, le stimulează dorinţa de a atinge rezultatele bune. Repetarea acţiunii va da naştere hărniciei, atitudinii pozitive faţă de muncă, îi disciplinează, le educă o anumită responsabilitate.
Jocul de creaţie, sub toate aspectele sale, reprezintă o metodă fundamentală în educaţia preşcolarilor, o oportunitate pentru consolidarea unor comportamente moral-civice. Copiii transpun în jocul lor conduite ale adulţilor, iar atunci când este necesar e de preferat ca educatoarea să intervină, cu tact şi eficienţă, corectiv.Valenţele educative sunt nelimitate: reprezentările morale sunt clare, saturate afectiv, conţin multe elemente semnificative ce unesc domeniul cognitiv de cel afectiv; comportamentul este corectat; se formează capacitatea empatică faţă de ceilalţi parteneri; se formează trăiri afective puternice şi stabile faţă de normele morale. Toate acestea pot fi realizate în condiţiile în care sunt respectate anumite condiţii:
- să asigurăm un climat psihoemoţional prielnic manifestării;
- să orientăm copiii în asumarea rolurilor pentru a nu-şi asuma acelaşi rol, mai ales dacă este negativ;
- să ne implicăm în jocurile lor prin introducerea unor conduite negative faţă de care copiii să ia atitudine;
- să controlăm şi să corectăm relaţiile ce apar între copii în cadrul jocului;
- să luăm atitudine faţă de cei ce încalcă regulile jocului, faţă de cei cu un comportament dezonorant.
Cântecele pe această temă prezintă interes prin modul de interpretare/prezentare a conţinutului tematic.
Jocurile de mişcare educă stăpânirea de sine, dezvoltă spiritul de disciplină şi echipă, îi învaţă să trăiască în grup, să se încadreze într-o disciplină fermă.
Plimbările organizate au constituit un real prilej de a urmări cunoaşterea unor aspecte din viaţa socială, dar şi modul de rezolvare directă a problemelor ivite, modul de gândire al copiilor.
Vizitele la muzeu, expoziţiile, vizitarea diferitelor instituţii s-au dovedit utile şi au oferit posibilitatea de a urmări comportarea preşcolarilor în situaţiile date.
Vizionările şi spectacolele sunt valoroase datorită faptului că apelează la afectivitatea copilului, producând impresii puternice asupra copiilor.
ÃŽn vederea evaluării comportamentelor copiilor, dar ÅŸi pentru o mai bună cunoaÅŸtere, o conÅŸtientizare a acelor comportamente negative, am supus copiii unui chestionar numit de noi „Testul –Acesta sunt eu â€ce cuprinde un număr de 12 întrebări.
1. Eşti un copil ascultător?
2. Ai minţit ca să-ţi acoperi o greşeală?
3. Ai curajul de a-ţi spune mereu gândurile şi ideile?
4. Mulţumeşti atunci când primeşti ceva ori eşti ajutat?
5. Îţi ceri scuze ori de câte ori ai greşit?
6. Te porţi frumos cu prietenii şi colegii?
7. Ajuţi colegii, prietenii, părinţii atunci când eşti solicitat?
8. Saluţi de fiecare dată când vii şi pleci de la cămin?
9. Îţi loveşti partenerii când vrei o jucărie sau în timpul jocului?
10. Păstrezi ordinea şi liniştea în timpul activităţilor?
11. Respecţi regulile jocului?
12. Poţi să ierţi atunci când te-a supărat cineva?
INTERPRETARE: La răspunsul afirmativ vei primi o bulină roşie, iar pentru cel negativ vei primi o bulină neagră.
Dacă toate răspunsurile au bulina roşie, atunci vei primi şi tu bulina roşie, bulina cea veselă, bulina de onoare. Felicitări!
Dacă ai răspuns şi da şi nu, atunci bulina ta va fi o bulină şi veselă şi tristă, de culoare violet. Ea vă anunţă că trebuie să vă îndreptaţi. Mai aveţi timp! Succes!
Este grav dacă ai răspuns numai cu nu. Vei primi bulina neagră, cea tristă, bulina ruşinii, a învinşilor. Ca să reuşeşti schimbă comportamentul! Sigur vei reuşi!
Constatăm din cele relatate că educaţia moral-civică nu se realizează numai în cadrul formal al grădiniţei, ci este şi un rezultat al curriculum-ului ascuns, al celorlalte forme de educaţie – informală şi nonformală. De aceea doresc să subliniez ideea că cea mai eficientă metodă de lucru cu copilul este cea a consensului educativ aplicată de toţi factorii: grădiniţă, familie, societate. Nu este suficient ca la grădiniţă copilul să fie supus unui bogat lanţ de acţiuni educative ce au în vedere transformarea lui într-o personalitate activă şi creatoare, iar familia şi societatea să-i ofere reversul.
ÃŽn încheiere doresc să reamintesc un gând al lui Antoine de Sain-Exupery: „V-am încredinÅ£at educaÅ£ia copiilor mei, nu pentru a cântări mai târziu suma cunoÅŸtinÅ£elor lor, ci a mă bucura de calitatea înălţării lorâ€.
Referinte :
- Mihai, Stanciu, „Reforma conţinuturilor învăţământului†– Cadru metodologic, Editura Polirom, Bucureşti, 1999;
- Mariana, Momanu, „Introducere în Teoria EducaÅ£ieiâ€, Editura Polirom, BucureÅŸti, 2002;
- Rodica, Mariana, Nicolescu, „Pedagogie preşcolar㆖ Sinteze, Editura Pro Humanitas, Bucureşti, 1999.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: educatie, noile educatii, drepturi fundamentale, democratie, toleranta, dezvoltare |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 12 December '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :