Statistics:
Visits: 2,812 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Mjiloace de combatere a violentei scolare cauzate de televiziune
Q: | Intreaba despre Mjiloace de combatere a violentei scolare cauzate de televiziune |
Cresterea fara precedent a cazurilor de violenta din scoli este un motiv de ingrijorare pentru toti factorii educativi.
Ultimul studiu realizat de specialistii Institutului de Stiinte ale Educatiei pune in evidenta urmatoarele aspecte:
- in 90,8% din scolile generale ale Romaniei se manifesta violenta intre elevi, in 38% elevii fiind violenti fata de profesori, in 26,8% cazuri profesorii fiind violenti fata de elevi.
Cauzele comportamentului agresiv al copiilor si adolescentilor sunt multiple. O parte dintre ele au fost realizate chiar de catre elevi intr-un sondaj de opinie realizat de catre CNA si dat publicitatii in decembrie 2005.
Majoritatea elevilor chestionaţi cred ca şcoala are cea mai mare influenta in ceea ce priveşte însuşirea unor valori civice si socio -profesionale ca: libertatea de expresie, creativitatea, competenta, comportamentul activ, cultura civica, spiritul de competiţie, formarea culturala, succesul, patriotismul. Deci, sursa violentei din scoli nu este reprezentata de valori promovate aici sau in modelele de comportament pe care profesorii le propun elevilor.
Familia apare in opinia elevilor drept păstrătoare a unor valori etico-morale fundamentale precum adevărul si respectul, compasiunea si generozitatea. Ele sunt apreciate de toate categoriile de elevi ca fiind invatate de la familie in proporţie de 64% pentru adevăr si de 76% pentru respect.
Conform aceluiaşi sondaj al CNA, 67% dintre elevii de şcoala primara, 77,1% dintre cei de gimnaziu si 75% dintre liceeni au declarat ca urmăresc programele televizate, in medie, cate 3 ore pe zi si chiar mai mult in week-end. Elevii de toate vârstele asociază televiziunea cu vedetismul, sexualitatea, lipsa de scrupule, violenta (intre 67-77%), vulgaritatea/agresivitatea (intre 55-66%), minciuna, senzaţionalul, imbogatirea. Aproape 34% dintre elevii chestionaţi au declarat ca scenele de violenta ii îngrozesc si le induc un sentiment de nesiguranţa, intre 4-11% au tulburări de somn, mai ales cei din categoria de vârsta 7-10 ani, iar aproximativ 4% considera ca actele de violenta vizionate ii ajuta sa acţioneze in acelaşi fel in relaţiile cu alţii.
Cum putem combate aceasta cultura dominata de violenta?
In primul rând, trebuie sa conştientizam dimensiunile fenomenului si efectele sale negative asupra comportamentului copiilor (evident, alături de alte cauze).
In al doilea rând, rezolvarea problemei -violenta scolara- nu se poate realiza decât prin efortul comun al tuturor factorilor implicaţi in educaţie,cei mai importanţi fiind şcoala si familia. Parteneriatul familie-şcoala are in acest context un rol foarte important.
In practica ÅŸcolara exista mai multe modalitati de colaborare a invatatorilor cu familiile elevilor:
- şedinţe cu părinţii –cadrul organizat al unor analize riguroase asupra influentei exercitate de diferiţi factori, printre care si televiziunea asupra copiilor.
- lecţiile si serbările ţinute in fata părinţilor permit familiei sa vadă manifestările elevilor, rezultatele muncii lor, trăirile si comportamentul acestora; aceste activitati vor fi urmate de analize bazate pe discuţii sincere, stima, cointeresare in obţinerea eficientei maxime in educarea copilului.
- vizitele la domiciliul elevilor sunt momente in care se realizează o cunoaştere amănunţita a împrejurărilor de viata pe care le traiste copilul. Acum pot fi discutate si probleme legate de prezenta TV in viata sa.
Invatatorul va afla care sunt motivele pentru care membrii familiei se
uita la TV. Va face diferenţa intre motivele de lunga durata si cele momenta-
ne (de exemplu de alternativa pentru timpul liber sau comportamentul părinţilor).
Părinţii vir fi sfatuiti in privinţa rolului TV in viata de zi cu zi a copilului:
1. Interdictiile
* Generează lupta pentru putere dintre adulţi si copii
* Scot la iveala rezistenta copiilor
* Dau naÅŸtere la proteste
* Nu reduc orele petrecute in fata TV
2. Programul zilnic
* TV nu se substituie programului zilnic
* Durata de vizionare limitata in concordanta cu celelalte activitati
3. Pozitionare
TV nu trebuie sa fie in centrul spaţiului de locuit ci intr-un colt liniştit, aşezarea sa semnalând ca nu ocupa un loc central in viata familiei
4 . Selectia
*Alegerea emisiunilor pentru copii pe un anumit interval
*Negocierea care si cate emisiuni pot fi urmărite
5. Mijloc de informare
* TV nu este o recompensa
* Nu este pedeapsa, nici babysitter
6. Colectivitate
*Copiii nu trebuie sa vizioneze singuri programe TV
*De cate ori se poate, partenerii copiilor sa fie tot copii, pentru ca nivelul acestora de receptare e mai bun decât al adulţilor
7. Discutiile
* Părinţii sa renunţe la interogare, ameninţare, ridiculizare in fata TV
8.Prelucrarea
* Copiii vad si receptează altfel emisiunile decât adulţii, de aceea
mai repede cele văzute prin munca si gesturi. Ei au nevoie de dinamism in fata TV pentru a se decongestiona de frica, de agresivitate
9. Reprelucrarea
* Copiii au nevoie de timp, durata fiind variabila la fiecare copil in funcţie de cat de puternic este acesta afectat emoţional
* Adulţii trebuie sa aştepte pana când copilul se oferă el însuşi sa discute. Cei mari nu trebuie sa-si ascund aparerile, ci sa participe activ si sa discute cu copilul.
Cadrul didactic trebuie sa acţioneze pentru combaterea efectelor negative ale TV asupra comportamentului elevilor si prin educarea acestora in spiritul prieteniei si tolerantei.
Inca de la cele mai fragede vârste, elevii trebuie ca libertatea reprezintă atributul cel mai de preţ al omului. Copilul trebuie sa inteleaga ca nu-si poate alege singur conduita, deoarece libertatea sa de acţiune ar putea restrânge libertatea aproapelui sau. El va fi invitat sa acţioneze doar după ce cere sfatul părintelui sau al cadrelor didactice. Va respecta regulile grupului in care a intrat-clasa. I se vor oferi modele pozitive de comportament, vor fi orientaţi in alegerea prietenilor. In acest sens se pot folosi textele din manuale, jocurile de rol, dramatizările.
Iată câteva dintre jocurile pe care le-am folosit:
*Prietenul imaginar-copiii si imagineaza ca ajung la o casa, la un prieten de care vor discuta
*Floarea fermecata-Elevii isi transmit unul altuia o floare, spunând o calitate a unui prieten
*Scrisori de la prietenii mei-corespondenta intre elevii din ÅŸcoala sau din afara ei
De asemenea, activităţile desfăşurate in perechi, in grup au eficienta sporita deoarece conduc la relaţii de colaborare, cooperare, buna înţelegere, toleranta.
In clasele a III-a si a IV-a la sfârşitul capitolului „Relaţiile dintre oameni in cadrul grupului†se pot da teste, pentru ca Invatatorul sa cunoască modul in care elevii percep anumite situaţii privind relaţiile de prietenie. De exemplu:
1. Ce este prietenia?
2. Ce aştepţi de la un prieten?
3. Prietenii tai sunt la fel ce tine sau diferiţi?
Se pot realiza si proiecte („Prietenul adevăratâ€, „Copilăriaâ€, etc.), povestioare create si publicate in revistele ÅŸcolare.
De-a lungul scolaritatii copiii vor fi invatati ca, trăind intr-o colectivitate, au anumite îndatoriri fata de alţii, ca problemele lor devin probleme ale grupului.
De asemenea, vor înţelege ca îndeplinirea unor îndatoriri nu este un lucru greu, daca, de mici, încearcă sa respecte, sa ajute, sa fie politicoşi cu cei din jur.
Părinţii vor fi permanent implicaţi in viata scolii, [participând alături de copii la diverse activitati (spectacole, serbări, întâlniri cu elevi de la alte scoli, concursuri, excursii).
In concluzie parteneriatul familie-şcoala are importanta hotărâtoare in combaterea violentei şcolare.
In fiecare din noi, adulţii, orice vârsta am avea, exista un copil.
Nu-l suprimaţi! Lăsaţi-l sa respire! Daţi-i viata! Ajutaţi-l! Uitaţi pen-tru o clipa cine sunteţi si redeveniţi copii.Aici, pe planeta copilăriei vei redescoperi adevărul, frumuseţea si dragostea..Jucati-va alături de copii! Prin joc transmitem afectiv si cognitiv interesul pentru cunoas-tere,pentru acţiune, pentru frumosul natural si uman.
Educatorii si elevii au un singur profesor comun: DRAGOSTEA.
sursa imaginii : clipartheaven.com
Ultimul studiu realizat de specialistii Institutului de Stiinte ale Educatiei pune in evidenta urmatoarele aspecte:
- in 90,8% din scolile generale ale Romaniei se manifesta violenta intre elevi, in 38% elevii fiind violenti fata de profesori, in 26,8% cazuri profesorii fiind violenti fata de elevi.
Cauzele comportamentului agresiv al copiilor si adolescentilor sunt multiple. O parte dintre ele au fost realizate chiar de catre elevi intr-un sondaj de opinie realizat de catre CNA si dat publicitatii in decembrie 2005.
Majoritatea elevilor chestionaţi cred ca şcoala are cea mai mare influenta in ceea ce priveşte însuşirea unor valori civice si socio -profesionale ca: libertatea de expresie, creativitatea, competenta, comportamentul activ, cultura civica, spiritul de competiţie, formarea culturala, succesul, patriotismul. Deci, sursa violentei din scoli nu este reprezentata de valori promovate aici sau in modelele de comportament pe care profesorii le propun elevilor.
Familia apare in opinia elevilor drept păstrătoare a unor valori etico-morale fundamentale precum adevărul si respectul, compasiunea si generozitatea. Ele sunt apreciate de toate categoriile de elevi ca fiind invatate de la familie in proporţie de 64% pentru adevăr si de 76% pentru respect.
Conform aceluiaşi sondaj al CNA, 67% dintre elevii de şcoala primara, 77,1% dintre cei de gimnaziu si 75% dintre liceeni au declarat ca urmăresc programele televizate, in medie, cate 3 ore pe zi si chiar mai mult in week-end. Elevii de toate vârstele asociază televiziunea cu vedetismul, sexualitatea, lipsa de scrupule, violenta (intre 67-77%), vulgaritatea/agresivitatea (intre 55-66%), minciuna, senzaţionalul, imbogatirea. Aproape 34% dintre elevii chestionaţi au declarat ca scenele de violenta ii îngrozesc si le induc un sentiment de nesiguranţa, intre 4-11% au tulburări de somn, mai ales cei din categoria de vârsta 7-10 ani, iar aproximativ 4% considera ca actele de violenta vizionate ii ajuta sa acţioneze in acelaşi fel in relaţiile cu alţii.
Cum putem combate aceasta cultura dominata de violenta?
In primul rând, trebuie sa conştientizam dimensiunile fenomenului si efectele sale negative asupra comportamentului copiilor (evident, alături de alte cauze).
In al doilea rând, rezolvarea problemei -violenta scolara- nu se poate realiza decât prin efortul comun al tuturor factorilor implicaţi in educaţie,cei mai importanţi fiind şcoala si familia. Parteneriatul familie-şcoala are in acest context un rol foarte important.
In practica ÅŸcolara exista mai multe modalitati de colaborare a invatatorilor cu familiile elevilor:
- şedinţe cu părinţii –cadrul organizat al unor analize riguroase asupra influentei exercitate de diferiţi factori, printre care si televiziunea asupra copiilor.
- lecţiile si serbările ţinute in fata părinţilor permit familiei sa vadă manifestările elevilor, rezultatele muncii lor, trăirile si comportamentul acestora; aceste activitati vor fi urmate de analize bazate pe discuţii sincere, stima, cointeresare in obţinerea eficientei maxime in educarea copilului.
- vizitele la domiciliul elevilor sunt momente in care se realizează o cunoaştere amănunţita a împrejurărilor de viata pe care le traiste copilul. Acum pot fi discutate si probleme legate de prezenta TV in viata sa.
Invatatorul va afla care sunt motivele pentru care membrii familiei se
uita la TV. Va face diferenţa intre motivele de lunga durata si cele momenta-
ne (de exemplu de alternativa pentru timpul liber sau comportamentul părinţilor).
Părinţii vir fi sfatuiti in privinţa rolului TV in viata de zi cu zi a copilului:
1. Interdictiile
* Generează lupta pentru putere dintre adulţi si copii
* Scot la iveala rezistenta copiilor
* Dau naÅŸtere la proteste
* Nu reduc orele petrecute in fata TV
2. Programul zilnic
* TV nu se substituie programului zilnic
* Durata de vizionare limitata in concordanta cu celelalte activitati
3. Pozitionare
TV nu trebuie sa fie in centrul spaţiului de locuit ci intr-un colt liniştit, aşezarea sa semnalând ca nu ocupa un loc central in viata familiei
4 . Selectia
*Alegerea emisiunilor pentru copii pe un anumit interval
*Negocierea care si cate emisiuni pot fi urmărite
5. Mijloc de informare
* TV nu este o recompensa
* Nu este pedeapsa, nici babysitter
6. Colectivitate
*Copiii nu trebuie sa vizioneze singuri programe TV
*De cate ori se poate, partenerii copiilor sa fie tot copii, pentru ca nivelul acestora de receptare e mai bun decât al adulţilor
7. Discutiile
* Părinţii sa renunţe la interogare, ameninţare, ridiculizare in fata TV
8.Prelucrarea
* Copiii vad si receptează altfel emisiunile decât adulţii, de aceea
mai repede cele văzute prin munca si gesturi. Ei au nevoie de dinamism in fata TV pentru a se decongestiona de frica, de agresivitate
9. Reprelucrarea
* Copiii au nevoie de timp, durata fiind variabila la fiecare copil in funcţie de cat de puternic este acesta afectat emoţional
* Adulţii trebuie sa aştepte pana când copilul se oferă el însuşi sa discute. Cei mari nu trebuie sa-si ascund aparerile, ci sa participe activ si sa discute cu copilul.
Cadrul didactic trebuie sa acţioneze pentru combaterea efectelor negative ale TV asupra comportamentului elevilor si prin educarea acestora in spiritul prieteniei si tolerantei.
Inca de la cele mai fragede vârste, elevii trebuie ca libertatea reprezintă atributul cel mai de preţ al omului. Copilul trebuie sa inteleaga ca nu-si poate alege singur conduita, deoarece libertatea sa de acţiune ar putea restrânge libertatea aproapelui sau. El va fi invitat sa acţioneze doar după ce cere sfatul părintelui sau al cadrelor didactice. Va respecta regulile grupului in care a intrat-clasa. I se vor oferi modele pozitive de comportament, vor fi orientaţi in alegerea prietenilor. In acest sens se pot folosi textele din manuale, jocurile de rol, dramatizările.
Iată câteva dintre jocurile pe care le-am folosit:
*Prietenul imaginar-copiii si imagineaza ca ajung la o casa, la un prieten de care vor discuta
*Floarea fermecata-Elevii isi transmit unul altuia o floare, spunând o calitate a unui prieten
*Scrisori de la prietenii mei-corespondenta intre elevii din ÅŸcoala sau din afara ei
De asemenea, activităţile desfăşurate in perechi, in grup au eficienta sporita deoarece conduc la relaţii de colaborare, cooperare, buna înţelegere, toleranta.
In clasele a III-a si a IV-a la sfârşitul capitolului „Relaţiile dintre oameni in cadrul grupului†se pot da teste, pentru ca Invatatorul sa cunoască modul in care elevii percep anumite situaţii privind relaţiile de prietenie. De exemplu:
1. Ce este prietenia?
2. Ce aştepţi de la un prieten?
3. Prietenii tai sunt la fel ce tine sau diferiţi?
Se pot realiza si proiecte („Prietenul adevăratâ€, „Copilăriaâ€, etc.), povestioare create si publicate in revistele ÅŸcolare.
De-a lungul scolaritatii copiii vor fi invatati ca, trăind intr-o colectivitate, au anumite îndatoriri fata de alţii, ca problemele lor devin probleme ale grupului.
De asemenea, vor înţelege ca îndeplinirea unor îndatoriri nu este un lucru greu, daca, de mici, încearcă sa respecte, sa ajute, sa fie politicoşi cu cei din jur.
Părinţii vor fi permanent implicaţi in viata scolii, [participând alături de copii la diverse activitati (spectacole, serbări, întâlniri cu elevi de la alte scoli, concursuri, excursii).
In concluzie parteneriatul familie-şcoala are importanta hotărâtoare in combaterea violentei şcolare.
In fiecare din noi, adulţii, orice vârsta am avea, exista un copil.
Nu-l suprimaţi! Lăsaţi-l sa respire! Daţi-i viata! Ajutaţi-l! Uitaţi pen-tru o clipa cine sunteţi si redeveniţi copii.Aici, pe planeta copilăriei vei redescoperi adevărul, frumuseţea si dragostea..Jucati-va alături de copii! Prin joc transmitem afectiv si cognitiv interesul pentru cunoas-tere,pentru acţiune, pentru frumosul natural si uman.
Educatorii si elevii au un singur profesor comun: DRAGOSTEA.
sursa imaginii : clipartheaven.com
Tag-uri: combatere, scoala, violenta, televiziune, agresivitate |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 22 January '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :