Statistics:
Visits: 1,396 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Despre Titu Maiorescu
Q: | Intreaba despre Despre Titu Maiorescu |
Titu Maiorescu a avut un rol definitor in cadrul societatii “Junimeaâ€, impunandu-se ca adevaratul ei conducator, iar in cadrul epocii, drept indrumatorul cultural si literar.
Domeniile de manifestare ale spiritului critic maiorescian sunt numeroase: limba romana, literatura, cultura, estetica, filosofia.
Studiile sale sunt de o importanta majora pentru literatura romana.
In 1867, Maiorescu publica studiul “O cercetare critica asupra poeziei de la 1867â€. Din ratiuni metodologice, critical isi imparte studiul in doua capitole: “Conditiunea materiala a poeziei†si “Conditiunea ideala a poezieiâ€.
In conceptia criticului, spre deosebire de stiinta, care este chemata sa exprime adevarul, “poezia este arta de a pune fantezia in mis care prin cuvinteâ€. De aceea, poezia trebuie sa aiba doua “conditiuniâ€: una “materiala†realizata prin cuvinte ca “organ de comunicareâ€-figuri de stil, tropi, licente poetice, expresivitate, iar cealalta “idealaâ€, are in vedere sentimente si pasiuni exprimate. Materialul sensibil al poeziei consta in imaginile artistice create in mintea cititorului. Obligatia poetului spre deosebire de aceea a omului de stanta, care sustine adevarul, este de a se expune in fata cititorului, prin intermediul limbajului figurativ.
In 1868, apare studiul “In contra directiei de astazi in cultura romanaâ€, in care este formulata teoria formelor fara fond. Maiorescu se revolta aici impotriva “vitiului†existent in epoca de a imprumuta forme ale culturii apusene fara a le adapta conditiilor existente. Lipsa institutiilor sau a aexperientei in domeniul cultural, politic si chiar artistic ape care sa se aseze aceste forme, face nula incercarea de a contemporaneiza cultura romana cu aceea occidentala. Maiorescu nu este impotriva preluarii formelor culturale din exterior. Acestea trebuie, insa, adaptate la specificul national si anticipate de crearea fondului.
Tot in 1868, Maiorescu publica studiul “Asupra poeziei noastre populareâ€, in care sustine culegrea de folclor a lui Alecsandri din 1852. In felul acesta, Maiorescu propune poezia populara drept model pentru literatura culta, deoarece in ea exista “cea mai adanca simtireâ€.
“Directia noua in poezia si proza romaneascaâ€, lucrare publicata in 1872, aduce in discutie literatura care, se caracterizeaza prin simtamantul natural, prin adevar, prin intelegerea ideilor, ce omenirea le datoreste civilizatiei apuse si totodata prin prestarea si chiar accentuarea elementului national.
Ca reprezentanti de frunte ai “directiei noi†sunt considerati, pentru poezii Vasile Alecsandri si tanarul Mihai Eminescu “poet in toata puterea cuvantuluiâ€, iar pentru proza, Odobescu, Slavici, Negruzzi.
Studiul dim 1885, “Comediile D-lui Caragiale†trateaza tema moralitatii in arta si a inaltarii impersonale, pornind de la moralitatea in raport cu opera comica a lui Caragiale. Maiorescu combate aceasta idee prn acest studiu criticile care respinsesera comediile lui Caragiale pe motiv ca ar fi imorale. Arta este moralizatoare prin ea insasi, nu prin ideiile promovate este ideea esentiala din studiul lui Maiorescu.
Atata timp cat operele lui Caragiale au in centru persoanaje, tipuri imprumutate din viata sociala, din viata reala, ele nu au cum sa fie imorale. Mai mult decat atat, conceptia lui Maiorescu, “indaratul oricarei comedii se ascunde o tragedieâ€.
Studiul din 1889, “Eminescu si poeziile luiâ€, defineste totodata profilul geniului in general si personalitatea lui Eminescu.
Domeniile de manifestare ale spiritului critic maiorescian sunt numeroase: limba romana, literatura, cultura, estetica, filosofia.
Studiile sale sunt de o importanta majora pentru literatura romana.
In 1867, Maiorescu publica studiul “O cercetare critica asupra poeziei de la 1867â€. Din ratiuni metodologice, critical isi imparte studiul in doua capitole: “Conditiunea materiala a poeziei†si “Conditiunea ideala a poezieiâ€.
In conceptia criticului, spre deosebire de stiinta, care este chemata sa exprime adevarul, “poezia este arta de a pune fantezia in mis care prin cuvinteâ€. De aceea, poezia trebuie sa aiba doua “conditiuniâ€: una “materiala†realizata prin cuvinte ca “organ de comunicareâ€-figuri de stil, tropi, licente poetice, expresivitate, iar cealalta “idealaâ€, are in vedere sentimente si pasiuni exprimate. Materialul sensibil al poeziei consta in imaginile artistice create in mintea cititorului. Obligatia poetului spre deosebire de aceea a omului de stanta, care sustine adevarul, este de a se expune in fata cititorului, prin intermediul limbajului figurativ.
In 1868, apare studiul “In contra directiei de astazi in cultura romanaâ€, in care este formulata teoria formelor fara fond. Maiorescu se revolta aici impotriva “vitiului†existent in epoca de a imprumuta forme ale culturii apusene fara a le adapta conditiilor existente. Lipsa institutiilor sau a aexperientei in domeniul cultural, politic si chiar artistic ape care sa se aseze aceste forme, face nula incercarea de a contemporaneiza cultura romana cu aceea occidentala. Maiorescu nu este impotriva preluarii formelor culturale din exterior. Acestea trebuie, insa, adaptate la specificul national si anticipate de crearea fondului.
Tot in 1868, Maiorescu publica studiul “Asupra poeziei noastre populareâ€, in care sustine culegrea de folclor a lui Alecsandri din 1852. In felul acesta, Maiorescu propune poezia populara drept model pentru literatura culta, deoarece in ea exista “cea mai adanca simtireâ€.
“Directia noua in poezia si proza romaneascaâ€, lucrare publicata in 1872, aduce in discutie literatura care, se caracterizeaza prin simtamantul natural, prin adevar, prin intelegerea ideilor, ce omenirea le datoreste civilizatiei apuse si totodata prin prestarea si chiar accentuarea elementului national.
Ca reprezentanti de frunte ai “directiei noi†sunt considerati, pentru poezii Vasile Alecsandri si tanarul Mihai Eminescu “poet in toata puterea cuvantuluiâ€, iar pentru proza, Odobescu, Slavici, Negruzzi.
Studiul dim 1885, “Comediile D-lui Caragiale†trateaza tema moralitatii in arta si a inaltarii impersonale, pornind de la moralitatea in raport cu opera comica a lui Caragiale. Maiorescu combate aceasta idee prn acest studiu criticile care respinsesera comediile lui Caragiale pe motiv ca ar fi imorale. Arta este moralizatoare prin ea insasi, nu prin ideiile promovate este ideea esentiala din studiul lui Maiorescu.
Atata timp cat operele lui Caragiale au in centru persoanaje, tipuri imprumutate din viata sociala, din viata reala, ele nu au cum sa fie imorale. Mai mult decat atat, conceptia lui Maiorescu, “indaratul oricarei comedii se ascunde o tragedieâ€.
Studiul din 1889, “Eminescu si poeziile luiâ€, defineste totodata profilul geniului in general si personalitatea lui Eminescu.
Tag-uri: societate, literatura, critic |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 13 March '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :