FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 1,623
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Catre o societate deschisa si democratica

Tag-uri Populare


educatie   scoala   familie   educare   societate   copii   integrare   democratie   elevi   gradinita   rromi   profesori   invatamant   incluziune   parinti   comportament   egalitate   prescolari   educatoare   nevoi speciale   discriminare   dezvoltare   comunitate   dizabilitati   moral-civica   minoritati   tigani   drepturi   formare   marginalizare   copii cu ces   personalitate   cultura   violenta   libertate   deficiente  

All Tags

Famous Forum

 

Catre o societate deschisa si democratica

 Q:   Intreaba despre Catre o societate deschisa si democratica       
Catre o societate deschisa si democratica Experienta de pana acum a omenirii a dovedit ca societatea deschisa, democratica nu se realizeaza de la sine. Democratia presupune posibilitatea individului de a creste, de a se imbogatii spiritual, de a-si exprima originalitatea, de a deveni responsabil, preocupat de ce se intampla cu semenii lui, de tot ceea ce il inconjoara. Intr-o societate libera, fiecare individ are dreptul la manifestarea propriei sale libertati. In virtutea acestui drept, individual trebuie ajutat, stimulat sa-si castige propria libertate.Aceasta libertate este inteleasa astfel incat sa nu lezeze libertatea semenului sau.

Rolul educatiei este si acela de a constata cerintele societatii de a se plia pe aceste cerinte, pentru ca omul traieste in societate, in colectivitate, deci libertatea nu este absoluta.

Edu catia interculturala nu trebuie sa vizeze formarea unei societati noi ci afirmarea individului, indiferent de etnia sau religia careia ii apartine.

Romania nu este un stat multietnic (ca si America), teoretic procesul de educatie n-ar trebui sa fie unul greu si anevoios,practic se dovedeste ca se intampina dificultati. Intr-o societate moderna, democratica , principiul conform caruia ‘minoritatea se supune majoritatii’ nu mai trebuie sa existe.Desigur ca tentatia majoritatii este de a asimila minoritatile si de aceea minoritarii duc politici de segregare pentru pastrarea identitatii sociale. Acest lucru n-ar trebui sa ne mire daca avem in vedere ca pentru o specie de animal pe cale de disparitie se fac eforturi pentru mentinerea ei si atunci de ce omul fiinta superioara sa fie in pericol sa-si piarda obiceiurile, traditiile, cultura etniei de care apartine?

In orice societate , fiecare individ aspira la reusita, la perfectiune.In tendinta fiecaruia de perfectionare nu se poate incalca dreptul celuilalt de a-si urma acelasi instinct.Copiilor nu trebuie sa le impunem propriul nostru ideal, ci sa-l cautam in sufletul lor, sa-l cultivam.Ceea ce este mai important nu sunt originea si calitatea lui intelectuala, cat posibilitatea de a fi el insusi.Copilul nu are nevoie doar de sprijin si indrumare ci si de libertate si initiativa personala. Dezvoltarea lui pretinde si activitati executate cu forte proprii. Reusita acestor activitati contribuie la dezvoltarea conceptului de stima personala. Desigur ca raportul dintre sprijin si indrumare pe de o parte, si libertate si initiative pe de alta parte, oscileaza de la un copil la altul.

Azi, a educa nu mai trebuie sa insemne a ‘fabrica’ oameni dupa un model comun, ci sa creeze tipuri noi, active, implinite, fericite.Pentru ca independenta nu e un dar al fiintei umane, este necesara dezvoltarea ei. Educatia trebuie sa fie atenta ,pe langa conditiile externe, si la crearea conditiilor interne(psihologice, spirituale),pentru cresterea si maturizarea educatilor.Pentru aceasta atmosfera trebuie sa fie de incredere, securitate, sustinere, sa favorizam un mediu deschis la acceptare si exprimare.

Educatorul trebuie sa urmareasca aptitudinile innascute ale elevilor sai ,sa incurajeze creativitatea, disponibilitatea de a stabili conexiuni. De asemenea trebuie indepartata frica, neincrederea,incurajat dialogul ,comunicarea , cooperarea.Educatorul trebuie sa invete sa accepte exceptiile:copii, situatii,evenimente, idei, solutii, preocupari. Alaturi de elevii sai sa se dezvolte si el, sa nu fie peocupat obsesiv cu transmiterea cunostintelor.Un elev bun nu trebuie sa fie considerat doar cel ce obtine note bune la l.romana si matematica. Si elevii buni la desen sau muzica trebuie incurajati si apreciati. Sansele elevilor in procesul educational trebuie sa fie egale indiferent de etnie, religie, zona geografica din care provin.

Romania este tara europeana cu cel mai mare procent de populatie rroma ,urmat de minoritatea maghiara. Educatia interculturala nu trebuie redusa la un act de convietuire, ea trebuie ridicata la un nivel de acceptare, de intelegere, de colaborare interetnica. Pentru aceasta trebuie sa avem in vedere urmatoarele:

• Scoala multietnica inseamna respect fata de culturile minoritare

• Diferentele culturale sa nu fie privite ciudat sau cu dispret, sa fie valorificate pentru comunicarea interculturala

• Elevii si familiile minoritatilor sa fie perceputi fara prejudecati,sau discriminare

• Participarea la viata scolara sa fie adecvata

• Sustinerea copiilor cu aptitudini deosebite

• Stimularea elevilor ce se considera marginalizati prin acordarea e sarcini, responsabilitati

• Existenta surselor de informare si in editii bilingve

• Manualele scolare sa contina si texte referitoare la cultura ,obiceiurile minoritatilor

• Folosirea metodelor didactice active in vederea stimularii participarii la lectii

• Activitati extrascolare menite sa consolideze afectiv grupul,clasa multietnica

• Popuneri de teme de studiu centrate pe dezvoltarea personala, sociala,incredere in fortele proprii

• Incurajarea actiunilor umanitare , acolo unde este cazul

• Parteneriate cu parintii in vederea descoperirii unor nevoi ,trebuinte speciale

• Cursuri speciale de alfabetizare a tinerilor care din diferite motive n-au frecventat scoala la timp

• Organizarea de concursuri pe teme intercultulare

• Incurajarea celor cu reusite profesionale din randul minoritatilor sa isi protejeze si promoveze grupul de apartenenta

• Proiectele curriculare sa fie adaptate comunitatilor locale si stariireale a educatiei din diferite zone

• Implicarea reprezentantilor grupului etnic in eventuale probleme de disciplina ,educatie, igiena

Igorand aceste propuneri elevii romani se separa de cei maghiari, rromi, germani, nu doar fizic ci si cultural, fiecare invatand propria cultura,dispretuind cultura celorlalti,devenind astfel o comunitate monoetnica.

Consecinta este ca elevii din etnii diferite nu se cunosc, nu comunica , nu interelationeaza, se ignora reciproc, se izoleaza. Dreptul persoanei la afirmare este astfel incalcat.

Uniunea nu anuleaza individualitatile.Ea exista ca unitate ,cata vreme exista individualitati.

Caz particular:Discriminarea rromilor in Romania :

Desigur ca procesul de integrare a grupului etnic cel mai tanar si mai expansiv demografic din Romania este inca unul anevoios.Cel mai des sunt invocate motivele legate de particularitatile lor:inadaptare, automarginalizare, indisciplina, nivel redus de cultura, saracie.Dar atunci cand invocam faptul ca copiii rromi sunt responsabili de actele de indisciplina din scoli uitam ca adesea copiii neglijati incearca sa atraga atentia celor mari si prin lucruri negative.Daca un copil din clasa noastra aspart un geam sau a rupt o banca poate n-a facut-o de dragul distrugerii,ci doar sa satisfaca nevoia de atentie.Alti copii de etnie rroma dimpotriva sunt timizi ,retrasi, se joaca in pause doar cu fratii lor din alte clase sau cu semenii lor ,si nu ridica probleme .

In ambele cazuri rolul educatorului este de a stabili ce masuri ,ce tip de activitati li se potrivesc acestora cel mai bine, in vederea crearii unui grup unitar, grup ai caror membri se respecta ,se ajuta reciproc.

Cateva idei care faciliteaza integrarea in grup:

• I.D.D.(intalnirea de dimineata) este un foarte bun prilej de a participa la discutii ,de a vorbi ,de a se face ascultat;
• Organizarea muncii in echipe cat mai des posibil
• Jocuri colective
• Acordarea de roluri importante la serbarile scolare
• Afisarea lucrarilor reusite la gazeta de perete a clasei
• Excursii,teatru ,film etc.

Ajutandu-ne unii pe altii invatam sa fim in primul rand oameni!
Referinte :
Gabriel Albu Introducere intr-o pedagogie a libertatii editura Polirom 1998
Adrian Miroiu Invatamantul romanesc azi editura Polirom 1998
N.C. Matei Psihologia relatiilor morale interpersonale editura Scrisul Romanesc 1981


Tag-uri: societate, democratie, dezvoltare, societate libera, educatie, educatie interculturala



Categorie: Educatie  - ( Educatie - Archiva)

Data Adaugarii: 07 December '07


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :