Statistics:
Visits: 1,651 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Catre o societate deschisa si democratica
Q: | Intreaba despre Catre o societate deschisa si democratica |
Experienta de pana acum a omenirii a dovedit ca societatea deschisa, democratica nu se realizeaza de la sine. Democratia presupune posibilitatea individului de a creste, de a se imbogatii spiritual, de a-si exprima originalitatea, de a deveni responsabil, preocupat de ce se intampla cu semenii lui, de tot ceea ce il inconjoara. Intr-o societate libera, fiecare individ are dreptul la manifestarea propriei sale libertati. In virtutea acestui drept, individual trebuie ajutat, stimulat sa-si castige propria libertate.Aceasta libertate este inteleasa astfel incat sa nu lezeze libertatea semenului sau.
Rolul educatiei este si acela de a constata cerintele societatii de a se plia pe aceste cerinte, pentru ca omul traieste in societate, in colectivitate, deci libertatea nu este absoluta.
Edu catia interculturala nu trebuie sa vizeze formarea unei societati noi ci afirmarea individului, indiferent de etnia sau religia careia ii apartine.
Romania nu este un stat multietnic (ca si America), teoretic procesul de educatie n-ar trebui sa fie unul greu si anevoios,practic se dovedeste ca se intampina dificultati. Intr-o societate moderna, democratica , principiul conform caruia ‘minoritatea se supune majoritatii’ nu mai trebuie sa existe.Desigur ca tentatia majoritatii este de a asimila minoritatile si de aceea minoritarii duc politici de segregare pentru pastrarea identitatii sociale. Acest lucru n-ar trebui sa ne mire daca avem in vedere ca pentru o specie de animal pe cale de disparitie se fac eforturi pentru mentinerea ei si atunci de ce omul fiinta superioara sa fie in pericol sa-si piarda obiceiurile, traditiile, cultura etniei de care apartine?
In orice societate , fiecare individ aspira la reusita, la perfectiune.In tendinta fiecaruia de perfectionare nu se poate incalca dreptul celuilalt de a-si urma acelasi instinct.Copiilor nu trebuie sa le impunem propriul nostru ideal, ci sa-l cautam in sufletul lor, sa-l cultivam.Ceea ce este mai important nu sunt originea si calitatea lui intelectuala, cat posibilitatea de a fi el insusi.Copilul nu are nevoie doar de sprijin si indrumare ci si de libertate si initiativa personala. Dezvoltarea lui pretinde si activitati executate cu forte proprii. Reusita acestor activitati contribuie la dezvoltarea conceptului de stima personala. Desigur ca raportul dintre sprijin si indrumare pe de o parte, si libertate si initiative pe de alta parte, oscileaza de la un copil la altul.
Azi, a educa nu mai trebuie sa insemne a ‘fabrica’ oameni dupa un model comun, ci sa creeze tipuri noi, active, implinite, fericite.Pentru ca independenta nu e un dar al fiintei umane, este necesara dezvoltarea ei. Educatia trebuie sa fie atenta ,pe langa conditiile externe, si la crearea conditiilor interne(psihologice, spirituale),pentru cresterea si maturizarea educatilor.Pentru aceasta atmosfera trebuie sa fie de incredere, securitate, sustinere, sa favorizam un mediu deschis la acceptare si exprimare.
Educatorul trebuie sa urmareasca aptitudinile innascute ale elevilor sai ,sa incurajeze creativitatea, disponibilitatea de a stabili conexiuni. De asemenea trebuie indepartata frica, neincrederea,incurajat dialogul ,comunicarea , cooperarea.Educatorul trebuie sa invete sa accepte exceptiile:copii, situatii,evenimente, idei, solutii, preocupari. Alaturi de elevii sai sa se dezvolte si el, sa nu fie peocupat obsesiv cu transmiterea cunostintelor.Un elev bun nu trebuie sa fie considerat doar cel ce obtine note bune la l.romana si matematica. Si elevii buni la desen sau muzica trebuie incurajati si apreciati. Sansele elevilor in procesul educational trebuie sa fie egale indiferent de etnie, religie, zona geografica din care provin.
Romania este tara europeana cu cel mai mare procent de populatie rroma ,urmat de minoritatea maghiara. Educatia interculturala nu trebuie redusa la un act de convietuire, ea trebuie ridicata la un nivel de acceptare, de intelegere, de colaborare interetnica. Pentru aceasta trebuie sa avem in vedere urmatoarele:
• Scoala multietnica inseamna respect fata de culturile minoritare
• Diferentele culturale sa nu fie privite ciudat sau cu dispret, sa fie valorificate pentru comunicarea interculturala
• Elevii si familiile minoritatilor sa fie perceputi fara prejudecati,sau discriminare
• Participarea la viata scolara sa fie adecvata
• Sustinerea copiilor cu aptitudini deosebite
• Stimularea elevilor ce se considera marginalizati prin acordarea e sarcini, responsabilitati
• Existenta surselor de informare si in editii bilingve
• Manualele scolare sa contina si texte referitoare la cultura ,obiceiurile minoritatilor
• Folosirea metodelor didactice active in vederea stimularii participarii la lectii
• Activitati extrascolare menite sa consolideze afectiv grupul,clasa multietnica
• Popuneri de teme de studiu centrate pe dezvoltarea personala, sociala,incredere in fortele proprii
• Incurajarea actiunilor umanitare , acolo unde este cazul
• Parteneriate cu parintii in vederea descoperirii unor nevoi ,trebuinte speciale
• Cursuri speciale de alfabetizare a tinerilor care din diferite motive n-au frecventat scoala la timp
• Organizarea de concursuri pe teme intercultulare
• Incurajarea celor cu reusite profesionale din randul minoritatilor sa isi protejeze si promoveze grupul de apartenenta
• Proiectele curriculare sa fie adaptate comunitatilor locale si stariireale a educatiei din diferite zone
• Implicarea reprezentantilor grupului etnic in eventuale probleme de disciplina ,educatie, igiena
Igorand aceste propuneri elevii romani se separa de cei maghiari, rromi, germani, nu doar fizic ci si cultural, fiecare invatand propria cultura,dispretuind cultura celorlalti,devenind astfel o comunitate monoetnica.
Consecinta este ca elevii din etnii diferite nu se cunosc, nu comunica , nu interelationeaza, se ignora reciproc, se izoleaza. Dreptul persoanei la afirmare este astfel incalcat.
Uniunea nu anuleaza individualitatile.Ea exista ca unitate ,cata vreme exista individualitati.
Caz particular:Discriminarea rromilor in Romania :
Desigur ca procesul de integrare a grupului etnic cel mai tanar si mai expansiv demografic din Romania este inca unul anevoios.Cel mai des sunt invocate motivele legate de particularitatile lor:inadaptare, automarginalizare, indisciplina, nivel redus de cultura, saracie.Dar atunci cand invocam faptul ca copiii rromi sunt responsabili de actele de indisciplina din scoli uitam ca adesea copiii neglijati incearca sa atraga atentia celor mari si prin lucruri negative.Daca un copil din clasa noastra aspart un geam sau a rupt o banca poate n-a facut-o de dragul distrugerii,ci doar sa satisfaca nevoia de atentie.Alti copii de etnie rroma dimpotriva sunt timizi ,retrasi, se joaca in pause doar cu fratii lor din alte clase sau cu semenii lor ,si nu ridica probleme .
In ambele cazuri rolul educatorului este de a stabili ce masuri ,ce tip de activitati li se potrivesc acestora cel mai bine, in vederea crearii unui grup unitar, grup ai caror membri se respecta ,se ajuta reciproc.
Cateva idei care faciliteaza integrarea in grup:
• I.D.D.(intalnirea de dimineata) este un foarte bun prilej de a participa la discutii ,de a vorbi ,de a se face ascultat;
• Organizarea muncii in echipe cat mai des posibil
• Jocuri colective
• Acordarea de roluri importante la serbarile scolare
• Afisarea lucrarilor reusite la gazeta de perete a clasei
• Excursii,teatru ,film etc.
Ajutandu-ne unii pe altii invatam sa fim in primul rand oameni!
Referinte :
Gabriel Albu Introducere intr-o pedagogie a libertatii editura Polirom 1998
Adrian Miroiu Invatamantul romanesc azi editura Polirom 1998
N.C. Matei Psihologia relatiilor morale interpersonale editura Scrisul Romanesc 1981
Rolul educatiei este si acela de a constata cerintele societatii de a se plia pe aceste cerinte, pentru ca omul traieste in societate, in colectivitate, deci libertatea nu este absoluta.
Edu catia interculturala nu trebuie sa vizeze formarea unei societati noi ci afirmarea individului, indiferent de etnia sau religia careia ii apartine.
Romania nu este un stat multietnic (ca si America), teoretic procesul de educatie n-ar trebui sa fie unul greu si anevoios,practic se dovedeste ca se intampina dificultati. Intr-o societate moderna, democratica , principiul conform caruia ‘minoritatea se supune majoritatii’ nu mai trebuie sa existe.Desigur ca tentatia majoritatii este de a asimila minoritatile si de aceea minoritarii duc politici de segregare pentru pastrarea identitatii sociale. Acest lucru n-ar trebui sa ne mire daca avem in vedere ca pentru o specie de animal pe cale de disparitie se fac eforturi pentru mentinerea ei si atunci de ce omul fiinta superioara sa fie in pericol sa-si piarda obiceiurile, traditiile, cultura etniei de care apartine?
In orice societate , fiecare individ aspira la reusita, la perfectiune.In tendinta fiecaruia de perfectionare nu se poate incalca dreptul celuilalt de a-si urma acelasi instinct.Copiilor nu trebuie sa le impunem propriul nostru ideal, ci sa-l cautam in sufletul lor, sa-l cultivam.Ceea ce este mai important nu sunt originea si calitatea lui intelectuala, cat posibilitatea de a fi el insusi.Copilul nu are nevoie doar de sprijin si indrumare ci si de libertate si initiativa personala. Dezvoltarea lui pretinde si activitati executate cu forte proprii. Reusita acestor activitati contribuie la dezvoltarea conceptului de stima personala. Desigur ca raportul dintre sprijin si indrumare pe de o parte, si libertate si initiative pe de alta parte, oscileaza de la un copil la altul.
Azi, a educa nu mai trebuie sa insemne a ‘fabrica’ oameni dupa un model comun, ci sa creeze tipuri noi, active, implinite, fericite.Pentru ca independenta nu e un dar al fiintei umane, este necesara dezvoltarea ei. Educatia trebuie sa fie atenta ,pe langa conditiile externe, si la crearea conditiilor interne(psihologice, spirituale),pentru cresterea si maturizarea educatilor.Pentru aceasta atmosfera trebuie sa fie de incredere, securitate, sustinere, sa favorizam un mediu deschis la acceptare si exprimare.
Educatorul trebuie sa urmareasca aptitudinile innascute ale elevilor sai ,sa incurajeze creativitatea, disponibilitatea de a stabili conexiuni. De asemenea trebuie indepartata frica, neincrederea,incurajat dialogul ,comunicarea , cooperarea.Educatorul trebuie sa invete sa accepte exceptiile:copii, situatii,evenimente, idei, solutii, preocupari. Alaturi de elevii sai sa se dezvolte si el, sa nu fie peocupat obsesiv cu transmiterea cunostintelor.Un elev bun nu trebuie sa fie considerat doar cel ce obtine note bune la l.romana si matematica. Si elevii buni la desen sau muzica trebuie incurajati si apreciati. Sansele elevilor in procesul educational trebuie sa fie egale indiferent de etnie, religie, zona geografica din care provin.
Romania este tara europeana cu cel mai mare procent de populatie rroma ,urmat de minoritatea maghiara. Educatia interculturala nu trebuie redusa la un act de convietuire, ea trebuie ridicata la un nivel de acceptare, de intelegere, de colaborare interetnica. Pentru aceasta trebuie sa avem in vedere urmatoarele:
• Scoala multietnica inseamna respect fata de culturile minoritare
• Diferentele culturale sa nu fie privite ciudat sau cu dispret, sa fie valorificate pentru comunicarea interculturala
• Elevii si familiile minoritatilor sa fie perceputi fara prejudecati,sau discriminare
• Participarea la viata scolara sa fie adecvata
• Sustinerea copiilor cu aptitudini deosebite
• Stimularea elevilor ce se considera marginalizati prin acordarea e sarcini, responsabilitati
• Existenta surselor de informare si in editii bilingve
• Manualele scolare sa contina si texte referitoare la cultura ,obiceiurile minoritatilor
• Folosirea metodelor didactice active in vederea stimularii participarii la lectii
• Activitati extrascolare menite sa consolideze afectiv grupul,clasa multietnica
• Popuneri de teme de studiu centrate pe dezvoltarea personala, sociala,incredere in fortele proprii
• Incurajarea actiunilor umanitare , acolo unde este cazul
• Parteneriate cu parintii in vederea descoperirii unor nevoi ,trebuinte speciale
• Cursuri speciale de alfabetizare a tinerilor care din diferite motive n-au frecventat scoala la timp
• Organizarea de concursuri pe teme intercultulare
• Incurajarea celor cu reusite profesionale din randul minoritatilor sa isi protejeze si promoveze grupul de apartenenta
• Proiectele curriculare sa fie adaptate comunitatilor locale si stariireale a educatiei din diferite zone
• Implicarea reprezentantilor grupului etnic in eventuale probleme de disciplina ,educatie, igiena
Igorand aceste propuneri elevii romani se separa de cei maghiari, rromi, germani, nu doar fizic ci si cultural, fiecare invatand propria cultura,dispretuind cultura celorlalti,devenind astfel o comunitate monoetnica.
Consecinta este ca elevii din etnii diferite nu se cunosc, nu comunica , nu interelationeaza, se ignora reciproc, se izoleaza. Dreptul persoanei la afirmare este astfel incalcat.
Uniunea nu anuleaza individualitatile.Ea exista ca unitate ,cata vreme exista individualitati.
Caz particular:Discriminarea rromilor in Romania :
Desigur ca procesul de integrare a grupului etnic cel mai tanar si mai expansiv demografic din Romania este inca unul anevoios.Cel mai des sunt invocate motivele legate de particularitatile lor:inadaptare, automarginalizare, indisciplina, nivel redus de cultura, saracie.Dar atunci cand invocam faptul ca copiii rromi sunt responsabili de actele de indisciplina din scoli uitam ca adesea copiii neglijati incearca sa atraga atentia celor mari si prin lucruri negative.Daca un copil din clasa noastra aspart un geam sau a rupt o banca poate n-a facut-o de dragul distrugerii,ci doar sa satisfaca nevoia de atentie.Alti copii de etnie rroma dimpotriva sunt timizi ,retrasi, se joaca in pause doar cu fratii lor din alte clase sau cu semenii lor ,si nu ridica probleme .
In ambele cazuri rolul educatorului este de a stabili ce masuri ,ce tip de activitati li se potrivesc acestora cel mai bine, in vederea crearii unui grup unitar, grup ai caror membri se respecta ,se ajuta reciproc.
Cateva idei care faciliteaza integrarea in grup:
• I.D.D.(intalnirea de dimineata) este un foarte bun prilej de a participa la discutii ,de a vorbi ,de a se face ascultat;
• Organizarea muncii in echipe cat mai des posibil
• Jocuri colective
• Acordarea de roluri importante la serbarile scolare
• Afisarea lucrarilor reusite la gazeta de perete a clasei
• Excursii,teatru ,film etc.
Ajutandu-ne unii pe altii invatam sa fim in primul rand oameni!
Referinte :
Gabriel Albu Introducere intr-o pedagogie a libertatii editura Polirom 1998
Adrian Miroiu Invatamantul romanesc azi editura Polirom 1998
N.C. Matei Psihologia relatiilor morale interpersonale editura Scrisul Romanesc 1981
Tag-uri: societate, democratie, dezvoltare, societate libera, educatie, educatie interculturala |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 07 December '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :