FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 1,301
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Comentariul poeziei Revedere scrisa de Mihai Eminescu - a doua parte

Tag-uri Populare


comentariu   poezie   referat   istorie   antichitate   personalitati   roman   mihai eminescu   opera   camil petrescu   caracterizare   lucian blaga   mihail sadoveanu   enigma otiliei   george calinescu   literatura   o scrisoare pierduta   nuvela   rezumat   marin preda   ion luca caragiale   tudor arghezi   ioan slavici   liviu rebreanu   balada   pamant   ape   continent   geografie   poet   morometii   investigatie   omor   crima   otrava   personaj  

All Tags

Famous Forum

 

Comentariul poeziei Revedere scrisa de Mihai Eminescu - a doua parte

 Q:   Intreaba despre Comentariul poeziei Revedere scrisa de Mihai Eminescu - a doua parte       
Comentariul poeziei Revedere scrisa de Mihai Eminescu - a doua parte In cuvintele omului trecerea timpului e motiv de tristete, ca si departarea; ambele inseamna ratacire: “Ca de cand nu ne-am vazut I Multa vreme au trecut I Si de cand m-am departat, I Multa lume am imbiat”; Numai omu-i schimbator, I Pe pamant ratacitor”.

Contrastele se ivesc intre coordonate ca: trecere / permanenta, ratacire / statornicie, schimbator / neschimbator. Antiteza, ca procedeu, ordoneaza si compozitional textul.

Statornicia se raporteaza la varsta astrelor si nu e doar imobilitate, timpul ipostaziindu-se, astfel, ca trecere si durata (timp subiectiv si timp obiectiv, al eternitatii). Vremea care trece si care vine afecteaza diferit fiinta umana si pe cea a naturii. Durata e timp repetitiv, ea inseamna perpetuitatea ciclurilor imbatranire-reintinerire.


Asadar, in spatiul naturii numai codrul e fiinta vie, eterna, celorlalte fenomene, avand doar existenta vesnica (marea, raurile, pustiurile, luna, soarele, izvoarele) - le lipseste viata. Elementul perturbator, iarna, stihie destituind calmul duratei, e invins de vesnica revenire la conditia de spatiu reper, protector si solidar cu fiinta umana: “Vara doina mi-o ascult...”

Viata codrului triumfa deci ca ragaz al comunicarii cu omul ratacitor. Masura eternitatii codrului nu e alta decat “fragmentul” configurat de viata omului, caci durata inchide in ea infinitatea vietilor trecatoare. De aceea, la final, textul asociaza lumea cu pustiurile si codrul cu izvoarele (acvaticul regenerator, crescand din el insusi, in raport cu sterilitatea descensiva a lumii umane). Cu alte cuvinte, lumea cu pustiurile fac parte din Cosmos su-punandu-se legilor fragmentului lipsit de autonomie.

Acestea sunt ideile. Expresia pe care o imbraca e doar in aparenta simplificare a limbajului si procedeelor. Primele observatii ar putea retine aspectul proportiilor: replicile codrului sunt aproape triple ca volum. Metafora codrului vorbitor (o personificare la origine) e, de fapt, punctul de plecare. Cuvintele omului, enunturi mai degraba abstracte, sunt impulsuri ale unei meditatii comunicate prin sensuri concrete. Interogatia si nota consta-tativa caracterizeaza, pe de alta parte, replicile fiintei umane. Raspunsurile codrului aduc, in paralelisme sugestive, reprezentari ale repetitiei eterne, imagini ale mecanicii universale, imperturbabile, in care succesiunea ano-timpurilor sugereaza multiplicitatea si ciclicitatea perpetua.

Alte procedee sustin originalitatea acestei meditatii generatoare de mit poetic: complementul direct intern (de sursa populara si el) - “Multa lume am imbiat”, “locului ne tinem”; pluralele nedeterminate, paralelismul sintactic, seriile melodice de gerunzii, cu sensul lor de continuitate in act, dativul posesiv (“Vantu-mi bate, frunza-mi suna”), alternanta timpurilor verbale (trecut-prezent), sonoritatile populare sau arhaice ale cuvintelor, metrica specifica poeziei populare, cu vers de 7-8 silabe, rima imperecheata si monorima, ritm trohaic.

Text exemplar, Revedere e una dintre creatiile de maturitate in care converg simplificarea formelor si adancirea sensurilor.


Tag-uri: comentariu, poezie, revedere, convorbiri literare, folclor



Categorie: Referate  - ( Referate - Archiva)

Data Adaugarii: 05 January '11


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :