Statistics:
Visits: 1,012 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Textele autobiografice egiptene
Q: | Intreaba despre Textele autobiografice egiptene |
Textele autobiografice egiptene ale unor demnitari apar încă din timpul dinastiei a IV-a, dar în Imperiul Vechi acest fel de inscripţii nu se găsesc decât în morminte sau alături de ele. Către sfârşitul Imperiului vechi astfel de texte, săpate pe stele şi plăci de calcar, se întâlnesc în morminte sau sunt aşezate la Abydos unde s-ar fi aflat mormântul lui Osiris, stăpân peste lumea de apoi. Acolo se aduceau jertfe, având loc serbări în cinstea acestui zeu. De altfel, nu oricine putea fi înmormântat la Abydos.
Stela care la început făcea parte din mormânt căpăta o semnificaţie proprie, ca monument de cult funerar. Mai târziu, în timpul dinastiei a XVIII-a, se împământeneşte o biceiul ca în cinstea celui decedat – mare demnitar, preot sau scrib – să se ridice o statuie ce se aşeza într-un templu şi purta pe soclul ei o inscripţie cu privire la viaţa defunctului. Inscripţia autobiografică putea fi săpată în orice parte a statuii, fiind redactată de obicei la persoana I singular, ca şi cu m ar vorbi răposatul însuşi. Ea începe prin a arăta titlurile şi demnităţile mortului.
Important în aceste autobiografii este apelul pe care îl face decedatul către cei vii, cerând de la ei să pronunţe o rugăciune urmată de o jertfă. Acest apel către cei vii poate constitui începutul biografiei înseşi, abia mai târziu fiind legat oarecum de textul autobiografiei, căci el motivează rugăciunea şi jertfa prin faptul că răposatul a fost un înţelept, un om drept, darnic etc.
Textul autobiografiilor are două părţi net distincte ca formă şi ca fond.. prima parte este aşa-zisa „autobiografie ideală†conţinând maxime şi sentinţe morale, reguli de viaţă pe care decedatul susţine că le-ar fi respectat. Cele mai multe din aceste maxime par luate din textele sapienţiale egiptene. Partea a doua a autobiografiei cuprinde evenimentele din existenţa defunctului.
Autobiografiile aveau ca scop să eternizeze faptele de seamă ale existenÅ£ei celui mort, dar acestea prezentau de cele mai multe ori aspecte morale chiar din Imperiul Vechi, când „partea ideală†a autobiografiei nu era despărÅ£ită de relatarea strict istorică a vieÅ£ii răposatului. ÃŽncepând cu Imperiul de Mijloc, această parte cuprindea numeroase laude aduse decedatului: „Am dat pâine celor flămânzi, am fost drept, am făcut fapte pe care oamenii le proslăveau etc â€. dar trebuie să fim foarte sceptici asupra adevărului cuprins în aceste autobiografii de mari viziri , demnitari ÅŸi guvernatori.
Din textele autobiografice nu lipsesc bineînÅ£eles nici laude la adresa faraonului, nici evidenÅ£ierea supunerii defunctului la ordinele faraonului: „Am mers pe calea regelui celor Două Ţări, am săvârÅŸit cu adevărat ceea ce regele îndrăgea, eram credincios regelui, eram ochiul regelui Egiptului de Susâ€
Sursa Imaginii- um.es
Stela care la început făcea parte din mormânt căpăta o semnificaţie proprie, ca monument de cult funerar. Mai târziu, în timpul dinastiei a XVIII-a, se împământeneşte o biceiul ca în cinstea celui decedat – mare demnitar, preot sau scrib – să se ridice o statuie ce se aşeza într-un templu şi purta pe soclul ei o inscripţie cu privire la viaţa defunctului. Inscripţia autobiografică putea fi săpată în orice parte a statuii, fiind redactată de obicei la persoana I singular, ca şi cu m ar vorbi răposatul însuşi. Ea începe prin a arăta titlurile şi demnităţile mortului.
Important în aceste autobiografii este apelul pe care îl face decedatul către cei vii, cerând de la ei să pronunţe o rugăciune urmată de o jertfă. Acest apel către cei vii poate constitui începutul biografiei înseşi, abia mai târziu fiind legat oarecum de textul autobiografiei, căci el motivează rugăciunea şi jertfa prin faptul că răposatul a fost un înţelept, un om drept, darnic etc.
Textul autobiografiilor are două părţi net distincte ca formă şi ca fond.. prima parte este aşa-zisa „autobiografie ideală†conţinând maxime şi sentinţe morale, reguli de viaţă pe care decedatul susţine că le-ar fi respectat. Cele mai multe din aceste maxime par luate din textele sapienţiale egiptene. Partea a doua a autobiografiei cuprinde evenimentele din existenţa defunctului.
Autobiografiile aveau ca scop să eternizeze faptele de seamă ale existenÅ£ei celui mort, dar acestea prezentau de cele mai multe ori aspecte morale chiar din Imperiul Vechi, când „partea ideală†a autobiografiei nu era despărÅ£ită de relatarea strict istorică a vieÅ£ii răposatului. ÃŽncepând cu Imperiul de Mijloc, această parte cuprindea numeroase laude aduse decedatului: „Am dat pâine celor flămânzi, am fost drept, am făcut fapte pe care oamenii le proslăveau etc â€. dar trebuie să fim foarte sceptici asupra adevărului cuprins în aceste autobiografii de mari viziri , demnitari ÅŸi guvernatori.
Din textele autobiografice nu lipsesc bineînÅ£eles nici laude la adresa faraonului, nici evidenÅ£ierea supunerii defunctului la ordinele faraonului: „Am mers pe calea regelui celor Două Ţări, am săvârÅŸit cu adevărat ceea ce regele îndrăgea, eram credincios regelui, eram ochiul regelui Egiptului de Susâ€
Sursa Imaginii- um.es
- Care au fost factorii si etapele romanizarii Daciei (8310 visits)
- Zeita Atena (7428 visits)
- Spartanii si modelul lor de educatie (5904 visits)
- Legenda regelui Arthur (5397 visits)
- Razboaiele ruso-austro-turce pe teritoriul Tarilor Romane si consecintele lor (5222 visits)
- Politica externa a lui Vlad Tepes (5134 visits)
- Personalitatile culturale ale perioadei interbelice (4812 visits)
- Cauzele revolutiei de la 1848-1849 (4710 visits)
- Tutankhamon, cel mai celebru faraon egiptean (4604 visits)
- Politica interna a lui Stefan cel Mare (4501 visits)
- Politica interna a lui Vlad Tepes (4460 visits)
- Ghilgames (4381 visits)
- Zeul Hermes (4375 visits)
- Familia in perioada medievala (4314 visits)
- Importanta Revolutiei Franceze (4054 visits)
- Mestesugurile si comertul intern in lumea romaneasca in secolele XIV si XV
- Razboaiele ruso-austro-turce pe teritoriul Tarilor Romane si consecintele lor
- Anahita
- Castigarea independentei Tarii Romanesti de catre Mihai Viteazul
- Problema nationala in Transilvania si Banatul aflate sub stapanire straina
- Problema nationala in Bucovina, Dobrogea si Basarabia aflate sub stapanire straina
- Activitatea " monstruoasei coalitii " si declinul domniei lui Cuza
- Rolul istoric al lui Alexandru loan Cuza
- Raporturile dintre Atena, Persia si Sparta in perioada posterioara pacii lui Antalcidas
- Marea Piramida, apogeul arhitecturii ehiptene
- Emanciparea Moldovei lui Stefan cel Mare de sub suzeranitatea Poloniei
- O caracterizare generala a secolului al XVI-lea
- Care era situatia internationala inainte de izbucnirea rascoalei conduse de Gheorghe Doja
- Mestesugurile si comertul intern in lumea romaneasca in secolele XIV si XV
- Razboaiele ruso-austro-turce pe teritoriul Tarilor Romane si consecintele lor
- Razboiul impotriva samnitilor purtat de romanii condusi de generalul Dentatus-partea 2
- Razboiul impotriva samnitilor purtat de romanii condusi de generalul Dentatus
- Sistemul tetarhic antic de conducere
- Constantinopol, capitala lui Constantin cel Mare
Categorie: Istorie si Civilizatie - ( Istorie si Civilizatie - Archiva)
Data Adaugarii: 12 February '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :