Statistics:
Visits: 1,735 Votes: 1 Fame Riser |
Fame Rank
1
Fame Riser
|
|||||||||||
Plumb - George Bacovia
Q: | Intreaba despre Plumb - George Bacovia |
Poezia simbolista ‘Plumb’ deschide volumul cu acelasi titlu, aparut in 1916, definindu-l in totalitate.
Textul poetic se inscrie in lirica simbolista prin : folosirea simbolurilor, tehnica repetitiilor, cromatica si dramatismul trairii eului liric. Dramatismul este sugerat prin corespondenta cese stabileste intre materie si spirit. Textul nu cuprinde niciun termen explicit al angoasei, totul putand fi dedus din descrierea cadrului.
Titlul poeziei este simbolul ‘plumb’, care sugereaza apasarea, angoasa, greutatea sufocanta, cenusiul existential, universul monoton, inchiderea definitiva a spatiului existential, fara solutii de iesire.
Tema poeziei o constituie conditia poetului intr-o societate lipsita de aspiratie si artificiala. Lumea ostila si stranie, cont urata de cateva pete de culoare este proiectia universului interior, de un tragism asumat cu luciditate.
Textul este structurat in doua catrene construite pe baza lexemului ‘plumb’, care este reluat in sase din cele opt versuri ale poeziei. Cele doua strofe/secvente poetice corespund celor doua planuri ale realitatii : realitatea exterioara, obiectiva, simbolizata de sentimentul iubirii, a carui invocare se face cu disperare, fiind si el conditionat de natura mediului.
Lirismul subiectiv este redat la nivelul expresiei prin marcile subiectivitatii : persoana I a verbelor – ‘stam, am inceput ‘, persoana I a adjectivului posesiv ‘(amorul) meu ‘.
Strofa I surpinde elemente ale cadrului spatial inchis, apasator, sufocant, in care eul poetic se simte claustrat : un cavou, simbolizand universul interior, si in care mediul inconjurator a capatat greutatea apasatoare a plumbului. Elementele decorului funerar sunt : ‘sicriele de plumb’, ‘vestmantul funerar’, ‘flori de plumb’, ‘coroanele de plumb’, artificii funerare de duzina, tipice pentru mica burghezie de provincie. Repetarea epitetului ‘de plumb’ are multipli sugestii (cromatica, fizica, de apasare), insistand asupra existentei mohorate, anoste, lipsita de trnscendenta sau de posibilitatea inaltarii. Lumea obiectuala, in manifestarile ei de gingasie si frumusete ‘florile’, este marcata de impietrire. Vantul este singurul element care sugereaza miscarea, insa produce efecte reci, ale mortii : ‘Si scartaiau coroanele de plumb’.
Cadrul temporal nu este precizat, dar atmosfera macabra poarta sugestia nocturnului.
Strofa a doua debuteaza sub semnul tragicului existential, generat de disparitia / moartea afectivitatii : ‘Dormea intors amorul meu de plumb’. Cuvantul ‘intors’ constituie misterul poeziei. Este vorba probabil, cum va spune Blaga de intoarcerea mortului cu fat aspre apus. Eul liric isi priveste sentimentul ca un spectator. ‘Aripile de plumb’ presupun un zbor in jos, caderea surda si grea, moartea. Incercarea de salvare este iluzorie :’Si-am inceput sa-l strig’.
Elementele naturii primordiale sunt, in poezie, frigul si vantul, care produl disolutia materiei.
Starea de solitudine a eului liric este sugerata de repetarea sintagmei ‘Stam singur ‘, care alaturi de celelalte simboluri accentueaza senzatia de pustietate sufleteasca.
Instrainarea, impietrirea, izolarea, solitudinea, privirea in sine ca intr-un strain se circumscriu esteticii simboliste.
Textul poetic se inscrie in lirica simbolista prin : folosirea simbolurilor, tehnica repetitiilor, cromatica si dramatismul trairii eului liric. Dramatismul este sugerat prin corespondenta cese stabileste intre materie si spirit. Textul nu cuprinde niciun termen explicit al angoasei, totul putand fi dedus din descrierea cadrului.
Titlul poeziei este simbolul ‘plumb’, care sugereaza apasarea, angoasa, greutatea sufocanta, cenusiul existential, universul monoton, inchiderea definitiva a spatiului existential, fara solutii de iesire.
Tema poeziei o constituie conditia poetului intr-o societate lipsita de aspiratie si artificiala. Lumea ostila si stranie, cont urata de cateva pete de culoare este proiectia universului interior, de un tragism asumat cu luciditate.
Textul este structurat in doua catrene construite pe baza lexemului ‘plumb’, care este reluat in sase din cele opt versuri ale poeziei. Cele doua strofe/secvente poetice corespund celor doua planuri ale realitatii : realitatea exterioara, obiectiva, simbolizata de sentimentul iubirii, a carui invocare se face cu disperare, fiind si el conditionat de natura mediului.
Lirismul subiectiv este redat la nivelul expresiei prin marcile subiectivitatii : persoana I a verbelor – ‘stam, am inceput ‘, persoana I a adjectivului posesiv ‘(amorul) meu ‘.
Strofa I surpinde elemente ale cadrului spatial inchis, apasator, sufocant, in care eul poetic se simte claustrat : un cavou, simbolizand universul interior, si in care mediul inconjurator a capatat greutatea apasatoare a plumbului. Elementele decorului funerar sunt : ‘sicriele de plumb’, ‘vestmantul funerar’, ‘flori de plumb’, ‘coroanele de plumb’, artificii funerare de duzina, tipice pentru mica burghezie de provincie. Repetarea epitetului ‘de plumb’ are multipli sugestii (cromatica, fizica, de apasare), insistand asupra existentei mohorate, anoste, lipsita de trnscendenta sau de posibilitatea inaltarii. Lumea obiectuala, in manifestarile ei de gingasie si frumusete ‘florile’, este marcata de impietrire. Vantul este singurul element care sugereaza miscarea, insa produce efecte reci, ale mortii : ‘Si scartaiau coroanele de plumb’.
Cadrul temporal nu este precizat, dar atmosfera macabra poarta sugestia nocturnului.
Strofa a doua debuteaza sub semnul tragicului existential, generat de disparitia / moartea afectivitatii : ‘Dormea intors amorul meu de plumb’. Cuvantul ‘intors’ constituie misterul poeziei. Este vorba probabil, cum va spune Blaga de intoarcerea mortului cu fat aspre apus. Eul liric isi priveste sentimentul ca un spectator. ‘Aripile de plumb’ presupun un zbor in jos, caderea surda si grea, moartea. Incercarea de salvare este iluzorie :’Si-am inceput sa-l strig’.
Elementele naturii primordiale sunt, in poezie, frigul si vantul, care produl disolutia materiei.
Starea de solitudine a eului liric este sugerata de repetarea sintagmei ‘Stam singur ‘, care alaturi de celelalte simboluri accentueaza senzatia de pustietate sufleteasca.
Instrainarea, impietrirea, izolarea, solitudinea, privirea in sine ca intr-un strain se circumscriu esteticii simboliste.
Tag-uri: poezie, simbolista, plumb |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 13 March '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :