FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 3,503
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Scoala, Familie, Comunitate: Eficienta si calitate

Tag-uri Populare


educatie   scoala   familie   educare   societate   copii   integrare   democratie   elevi   gradinita   rromi   profesori   invatamant   incluziune   parinti   comportament   egalitate   prescolari   educatoare   nevoi speciale   discriminare   dezvoltare   comunitate   dizabilitati   moral-civica   minoritati   tigani   drepturi   formare   marginalizare   copii cu ces   personalitate   cultura   violenta   libertate   deficiente  

All Tags

Famous Forum

 

Scoala, Familie, Comunitate: Eficienta si calitate

 Q:   Intreaba despre Scoala, Familie, Comunitate: Eficienta si calitate       
Scoala, Familie, Comunitate: Eficienta si calitate Încă de la începutul secolului trecut, Kant - urmărind un proiect de emancipare a condiţiei umane - scria: "Părinţii care au primit ei înşişi o educaţie sunt deja nişte modele după care se îndreaptă copiii. Dar pentru a-i face pe aceştia mai buni, este necesar sa facem din pedagogie un studiu; altfel nu este nimic de sperat de la dânsa, iar educaţia este încredinţată unor oameni cu pregătire rea" (Kant, Im. 1992, p.15). Spre sfârşitul aceluiaşi secol, Eminescu - cu genialitate si profunda simţire - nota: "Astăzi, ca totdeauna, ei (n.n. - adică "speculanţii frumoaselor principii", care în locul unei legi pentru întemeierea instrucţiei generale "au urzit o cabala") striga: "răspândirea lumin ii si culturii în masa poporului"; în vremea aceasta însa poporul daca ar fi întrebat, le-ar răspunde: "boieri dumneavoastră, lumina ca lumina, nu zicem ca nu-i buna; dar, până una alta, daţi-ne mijloace de hrana, scăpaţi-ne de briciul administraţiei" "(Eminescu, M. 1991, p.156). Din perspectiva istorica, educaţia părinţilor - ca si educaţia (poporului) în general - apare necesara, atât pentru creşterea si educarea copiilor, cât si ca o cale de emancipare spirituala şi socială, ca un vector al democratizării educaţiei şi societăţii.

Atunci când părinţii, elevii şi ceilalţi membri ai comunităţii se consideră unii pe alţii parteneri în educaţie, se creează în jurul elevilor o comunitate de suport care începe să funcţioneze. Parteneriatele trebuie văzute ca o componenta esenţială în organizarea şcolii şi a clasei de elevi. Ele nu mai sunt de mult considerate doar o simplă activitate cu caracter opţional sau o problemă de natura relaţiilor publice. În ţările dezvoltate, cu deosebire pe continentul nordamerican, parteneriatele şcoala-familie-comunitate sunt esenţiale în procesul de educaţie a elevilor şi în succesul lor la şcoală. Dovada o reprezintă faptul ca Departamentul de Educaţie al SUA are un subsecretar de stat pentru servicii comunitare şi parteneriate şi un director pentru parteneriate educaţionale şi implicare a familiei. De asemenea, la nivelul fiecărui stat şi district al organizării administrative americane se găsesc responsabili oficiali care se ocupa de servicii educaţionale comunitare. În fiecare ţară din Uniunea Europeana există structuri formale organizate de participare a părinţilor în sistemul educaţional. Legislaţiile şi proiectele de reformă educaţională ale anilor ’90 au definit în majoritatea ţărilor noi legi referitoare la participarea parentala în sistemele educaţionale. Autonomia şcolilor şi participarea părinţilor la gestiunea lor se afla în centrul dezbaterilor şi legislaţiilor actuale.

Accelerarea transformărilor sociale, democratice, emanciparea femeii (la preocupările materne şi gospodăreşti adăugându-se preocupările profesionale şi de studiu), modificarea statutului copilului, dispersia familiei, încercarea de a restitui prestigiul educaţiei familiale (pe care l-a avut până la introducerea învăţământului obligatoriu), progresele sociologiei şi psihologiei, precum şi alte cauze au dus la înţelegerea faptului că orice sistem de educaţie rămâne neputincios dacă se izbeşte de indiferenţa sau de opoziţia părinţilor. Şcoala capătă astfel o misiune suplimentara. "Deoarece axa directoare a civilizaţiei occidentale este înaintarea persoanei spre mai multa libertate şi fericire, înaintarea societăţilor spre mai multă înţelegere şi justiţie... şi dat fiind demisia unui număr de părinţi şi faptului că un număr crescând de copii vin fie din familii destrămate, fie din medii analfabete şi o comunicare între părinţi şi copii nu se face întotdeauna foarte bine (părinţi născuţi într-o lume aproape imobilă încă, au copii care sunt născuţi într-o lume bulversată), pentru toate aceste motive şcoala are în sarcină o misiune suplimentară" (Domenach, J.M., 1989).

Analiza realităţilor şcolii noastre în intervalul de timp de după 1989, ne-a condus spre o generalizare de ordin teoretic şi anume aceea că metoda de lucru a şcolii cu părinţii trebuie să aibă la bază unificarea întregului ansamblu de măsuri care contribuie la educaţia copiilor în spiritul „drepturilor omului" pentru afirmarea deplină a personalităţii fiecăruia, potrivit potenţialului său nativ şi al mediului familial şi social creat în etapa actuală.

O problemă stringentă pentru România o reprezintă responsabilitatea locala pentru calitatea educaţiei si succesul şcolar, care reclama căi diferite de stabilire a relaţiilor de colaborare între şcoli, familii şi comunităţi. Avem în vedere ca şcolile de toate gradele sunt organizaţii responsabile pentru educaţia formala a copiilor şi adolescenţilor. Şcolile care duc la bun sfârşit mult mai eficient această responsabilitate se considera pe ele însele si elevii lor ca parte a sistemului social ce include familiile şi comunităţile.

Cercetările desfăşurate în Statele Unite şi în unele ţări din Europa arata ca atunci când şcolile, familiile şi comunităţile lucrează împreună ca parteneri, beneficiarii sunt elevii. Parteneriatele dintre şcoli, familii şi comunităţi pot:

(a) ajuta profesorii în munca lor;

(b) perfecţiona abilităţile şcolare ale elevilor;

(c) îmbunătăţi programele de studiu şi climatul şcolar;

(d) îmbunătăţi abilităţile educaţionale ale părinţilor;

(e) dezvolta abilităţile de lideri ale părinţilor;

(f) conecta familiile cu membrii şcolii şi ai comunităţii;

(g) stimula serviciul comunităţii în folosul şcolilor;

(h) oferi servicii ÅŸi suport familiilor;

(i) crea un mediu mai sigur în şcoli. Motivul principal pentru crearea unor astfel de parteneriate este dorinţa de a ajuta elevii să aibă succes la şcoala şi, mai târziu, în viaţă.

În educarea părinţilor cu copii mici, un rol deosebit au instituţiile de puericultură pentru îngrijirea medicală, fizică a copiilor; se impune colaborarea educatori (psihopedagogi) - părinţi în adaptarea copiilor la grădiniţă şi la şcoală.

În ceea ce priveşte relaţia şcoală-familie se impun deschideri oferite părinţilor privind aspectele şcolare, psihopedagogice, pe lângă aspectele medicale, juridice etc. Se cunosc următoarele forme mai importante de organizare (instituţionalizată) a educaţiei părinţilor şi a colaborării şcoală-familie: asociaţii ale părinţilor (şi profesorilor) care au o largă libertate de iniţiativă (au apărut pentru prima oară în Statele Unite ale Americii în secolul trecut); şcoli ale părinţilor (iniţiate în Franţa în perioada interbelică) şi şcoli ale mamelor (iniţiate în Germania); consilii de administraţie şcolară formate (exclusiv sau în majoritate) din parinti, cu rol informational, consultativ si decizional (fiinţează în Belgia, Danemarca, Olanda şi în alte ţări occidentale); comitete de părinţi pe clase şi scoli, fără rol decizional, care sprijină şcoala în rezolvarea unor probleme (în tarile est-europene).

Pentru a valorifica avantajul mass-mediei de a se adresa unui public larg, care are libertatea de a alege daca îşi însuşeşte sau nu experienţa propusă, în majoritatea ţărilor occidentale exista reviste şi programe radio-TV destinate educaţiei părinţilor.

Se consideră că punctul cheie îl constituie programele de pregătire a formatorilor, a celor care vor îndruma auto/educaţia părinţilor; toate persoanele care prin profesia lor sunt în relaţie cu copiii şi familia (profesori, medici, jurişti, preoţi etc.) au nevoie de o pregătire pe probleme ale educării familiei. Anumite categorii de părinţi pot fi folosite ca "formatori voluntari".

Se recomandă, în general, o restrângere a programului de educaţie a părinţilor pe problemele ce satisfac nevoile specifice (de regulă, exprimate de părinţi), îmbinându-se aspectele îngrijirii fizice, medicale, cu aspectele psihosociale şi psihopedagogice. Programul trebuie să ţină seama de reţeaua instituţiilor ce pot corela oferta cu cererea de educaţie exprimată - ceea ce impune întemeierea lui pe cercetări sistematice.

Un Raport asupra relaţiilor dintre şcoală şi familie în ţările Comunităţii Europene (Macbeth, Al., 1984), bazat pe cercetări comparative, documentare şi empirice (prin ancheta de opinie cu chestionare aplicate pe un lot de 1744 conducători de instituţii şcolare) enumera patru motive pentru care şcoala şi familia se străduiesc să stabilească legături între ele:

a. părinţii sunt juridic responsabili de educaţia copiilor lor (legislaţia reflectă astfel libertatea părinţilor de a-şi creşte copiii aşa cum doresc; există diferenţe între ţări privind: măsura în care părinţii pot alege între diferitele şcoli şi cursuri pe care să le urmeze copiii lor; măsura în care părinţii trebuie consultaţi de responsabilii şcolari etc.);
b. învăţământul nu este decât o parte din educaţia copilului; o buna parte a educaţiei se petrece în afara scolii;
c. cercetările pun în evidenţă influenţa atitudinii parentale asupra rezultatelor şcolare ale elevilor, în special asupra motivaţiilor învăţării, precum si faptul ca unele comportamente ale părinţilor pot fi favorizate datorita dialogului cu şcoala;
d. grupurile sociale implicate în instituţia şcolara (în special părinţii şi profesorii) au dreptul sa influenţeze gestiunea şcolară.

Obstacolele relaţiei şcoală-familie pot fi de ordin comportamental (întâlnite, atât între părinţi, cât şi la profesori şi administratori şcolari) sau de ordin material (relaţia şcoala-familie cere un surplus de efort material şi de timp). Dificultăţile pot rezulta din ideile divergente privind: responsabilitatea statului şi a familiei privind educaţia copiilor; libertatea de alegere a şcolii de către părinţi sau unicitatea învăţământului; impactul mediului familial asupra rezultatelor şcolare ale copilului; randamentul pedagogic şi datoria parentală; participarea părinţilor la gestionarea şi procesul decizional din instituţia şcolară. Se consideră, în general, că problema este de atitudine; este dificil de pretins, atât la părinţi, cât şi la profesori, că relaţia de colaborare şcoală-familie (nu)este doar un "drept de opţiune".

Reproşurile care li se fac părinţilor privind colaborarea cu şcoala sunt: apatia (nu vin la reuniuni anunţate); lipsa de responsabilitate (aşteaptă iniţiativa profesorilor); timiditate (lipsa de încredere în sine); participare cu ingerinţe (critica cu impertinenţă şcoala); preocupări excesive (exclusive) pentru randamentul şcolar (notele copilului); rolul parental rău definit (nu înţeleg corect funcţiile şi rolurile în educaţia copilului); contacte limitate cu şcoala (numai în situaţii excepţionale, de criza în comportarea copilului); conservatorism (reacţii negative la idei noi), activitatea cu părinţii are un caracter neorganizat, sporadic şi la întâmplare sau este ignorată în multe şcoli.

Reproşurile care li se fac profesorilor privind colaborarea cu familiile elevilor sunt similare (nu identice!), inclusiv privind: dificultăţi de a stabili relaţia cu adulţii (tratează părinţii ca pe copii şi nu ca parteneri în educaţia copilului, decizând autoritar la reuniunile cu părinţii); definirea imprecisă a rolului de profesor (oscilează între autonomia tradiţională şi perspectivele noi ale parteneriatului); lipsa pregătirii privind relaţia şcoală-familie.

Printre formele de legătură pe care şcoala trebuie să le organizeze cu părinţii elevilor, sugerăm:

1. Şedinţe lunare cu aceştia, consultaţii bilunare, ori când se ivesc diferite probleme ;
2. Vizite la domiciliul lor ;
3. Corespondenţa cu părinţii ;
4. Lectorate pedagogice organizate pe cicluri de învăţământ sau pe seriile aceleeaşi clase ,în cazul claselor paralele
5. La gimnaziu şi liceu se mai pot adăuga şi alte forme noi de realizare a legăturii cu părinţii, ca de pildă : adunări comune cu elevii şi părinţii, reuniuni, excursii, manifestări cultural-distractive etc.

În condiţiile unei societăţi democratice cu o economie de piaţă se pune şi problema: părinţii şi elevii sunt utilizatori (clienţi) sau consumatori? Se exprima următoarele puncte de vedere:
a. deoarece guvernanţii finanţează şcoala în profitul public, guvernanţii şi electorii lor sunt clienţii instituţiei şcolare;
b. deoarece părinţii poartă responsabilitatea fundamentala a educaţiei copilului (până la vârsta de 16 ani), iar şcolile nu sunt decât ca să-i ajute, părinţii trebuie consideraţi clienţii şcolii, iar elevii drept consumatori;
c. o atitudine intermediara considera părinţii drept clienţi ai şcolii din punct de vedere al copilului; colectivitatea drept client al şcolii sub unghiul gestiunii instituţiei şcolare şi guvernul drept client al şcolii în planul politicii generale a educaţiei.

O bună parte din problema se rezolvă în măsura în care părinţii şi profesorii dispun de mecanisme de evaluare a activităţii şcolare. Discuţiile (critice) ale specialiştilor şi politicienilor despre instituţia şcolară, protestele elevilor, studenţilor şi cadrelor didactice, alte tensiuni de acest gen au tendinţa de a slăbi susţinerea parentală a şcolii. Relaţia familie-şcoală apare justificată în măsura în care restabileşte încrederea colectivităţii în instituţia educativă.

Informarea şi formarea părinţilor în ceea ce priveşte şcolaritatea copilului presupune, cel puţin, ca fiecare părinte să cunoască: obligaţiile legale privind educaţia copilului; drepturile de care dispune pentru educaţia copilului; importanţa atitudinii lui pentru reuşita şcolară a copilului; metodele de colaborare cu şcoala. În acest scop este necesar un dialog între profesori şi părinţi; profesorii trebuie să primească o pregătire în materie de relaţie cu părinţii iar competenţa lor în aceasta materie trebuie considerata ca o aptitudine profesionala; părinţii trebuie să fie pregătiţi pentru a juca rolul lor educativ în cooperare cu profesorii; şcolile trebuie sa asigure (asociaţiilor) părinţilor asistenţa necesară.

Cooperarea profesor-părinte în beneficiul elevului individual nu se poate substitui participării părinţilor la gestiunea scolii, din mai multe motive: părinţii sunt responsabili legali ai educaţiei copiilor lor, deci trebuie să aibă posibilitatea de a influenta natura acestei educaţii; modelele participative pot ajuta la coordonarea eforturilor educative şi la orientarea adaptării şcolii la schimbările din societate; este necesara o influenţare pe plan local asupra rezolvării problemelor locale şi luarea deciziilor la nivelul cel mai de jos cu putinţă; este necesară contrabalansarea "îndepărtării" (indiferenţei) guvernamentale; cei care sunt afectaţi de o decizie trebuie să poată avea o influenţă asupra ei; dezechilibrele balanţei grupurilor de interes trebuie să fie corijate autorizând persoanele interesate sa fie reprezentate după importanţa implicării lor în instituţia şcolară; participarea trebuie să facă apel la competenţele locale; participarea poate stimula iniţiativele şi inovaţiile.

În numeroase ţări reprezentanţii părinţilor în consiliile de administraţie (gestiune) şcolară sunt delegaţi de asociaţiile de părinţi, ceea ce le da un statut legal suplimentar de autoritate. Un minimum esenţial al participării democratice la gestiunea şcolii constă în instituirea prin lege a consiliului de administraţie şcolară, în care părinţii sunt reprezentaţi corespunzător, şi au nu numai rol informaţional şi consultativ, dar şi rol decizional şi de control.

Pentru o cooperare eficace se consideră necesară adoptarea unor comportamente corespunzătoare de către membrii consiliului: comunicarea liberă de informaţii; toleranţă când limbajul profesional nu este înţeles de nespecialişti (dintre părinţi); încurajarea dezbaterilor pe probleme educaţionale majore (şi nu doar discuţii pe probleme administrativ-gospodăreşti); considerarea reciprocă a părinţilor şi profesorilor ca parteneri.

Un rol deosebit, atât pentru colaborarea familie-şcoala şi participarea la gestiunea şcolii, cât şi pentru educaţia părinţilor îl au asociaţiile de părinţi, a căror finalitate este, în principiu, protecţia copilului prin educaţie. Se pot deosebi asociaţiile de părinţi şi după scopurile lor, astfel: ca grup de susţinere a şcolii, în probleme needucaţionale; ca grup de cooperare care consideră educaţia ca un proces comun în care părinţii şi profesorii sunt parteneri, care decid împreună viitoarele programe; ca grup de apărare a intereselor care consideră că părinţii au interese ce trebuie promovate în raport cu interesele altor grupuri.

Cele mai frecvente obiective ale asociaţiilor naţionale de părinţi sunt:

a) sensibilizarea părinţilor privind drepturile şi îndatoririle lor, influenţa comportamentului lor asupra copilului;
b) informarea părinţilor prin publicaţii, radio şi televiziune privind problemele specifice;
c) formarea părinţilor prin cursuri destinate acestora, consultaţii (la sediu, telefonic, prin publicaţii) pe probleme de interes (medicale, juridice, psihologice etc.);
d) reprezentarea părinţilor (reprezentanţii sunt obligaţi să apere interesele celor pe care îi reprezintă, să raporteze periodic acestora problemele dezbătute în consiliul de participare şcolară).

Exista doua teorii importante privind relaţia şcoală-familie:

- teoria profesionalismului care considera ca un element esenţial serviciul făcut altora, fără a gândi la avantaje personale; criteriile acestei teorii sunt: competenţa, servirea clienţilor, un cod de etica profesională;
- teoria schimbului care consideră acţiunea umană în funcţie de un câştig personal; se consideră privilegii tradiţionale ale profesorilor: un grad de autonomie, un salariu asigurat, o competiţie restrânsă.

Din aceasta perspectiva se pune întrebarea: ce câştigă profesorul într-o cooperare cu familia? Se apreciază ca acest câştig poate fi un statut revalorizator în ochii societăţii; cooperarea cu familia poate fi un test profesional şi poate fi considerată ca făcând parte din datoria profesională a profesorului deoarece: părinţii sunt clienţi ai şcolii; eficacitatea învăţământului (evaluată la şcoli şi profesori) poate fi ameliorată prin cooperarea între şcoală şi familie; părinţii sunt responsabili legali de educaţia copiilor lor şi pot avea exigente de a evalua rezultatele activităţii şcolare.

În acest context se pune şi problema: de relaţia cu familiile trebuie să se ocupe profesori specializaţi sau toţi profesorii? În mai multe ţări (între care Anglia, Danemarca, Franţa) există profesori specializaţi (consilieri) care răspund de această problemă. Soluţia ideală pare a fi: toţi profesorii să aibă relaţii obişnuite de colaborare cu familiile; profesorii specializaţi să rezolve cazuri particulare, dificile, să efectueze vizite în familii, când este necesar şi să organizeze reuniunile cu părinţii.

Se pot deosebi trei etape în evoluţia relaţiei familie-şcoală:
a. etapa şcolii autosuficiente: şcoala este considerată o instituţie închisa, care nu influenţează mediul familial şi nu se lasă influenţată de el. Caracteristicile etapei sunt: contactele cu părinţii sunt rare, formale; părinţii accepta ideea ca nu au nimic de văzut despre ceea ce se întâmplă în şcoală; administraţia alege şcoala pentru copii; părinţii nu participă la consiliile de administraţie şcolară; asociaţiile de părinţi nu sunt încurajate; formarea profesorilor neglijează relaţia între familie şi şcoala.
b. etapa de incertitudine profesionala: profesorii încep să recunoască influenţa factorilor familiali asupra rezultatelor şcolare dar părinţii continuă să creadă că şcoala este autosuficientă. Caracteristicile etapei sunt: tendinţa de a creşte acuzarea familiei pentru proastele rezultate şcolare; administraţia şcolara are tendinţa de a conserva atitudinea din etapa anterioară; contactele formale, de rutina cu părinţii continuă; apar experienţe localizate privind comunicarea cu părinţii; apar organizaţiile voluntare de părinţi; se constituie consilii de gestiune şcolară, în care participarea părinţilor are un rol minor, nedicizional; formarea profesorilor abordează relaţia familie-şcoală ca o problema de importanţă secundară.
c. etapa de dezvoltare a încrederii mutuale: părinţii şi profesorii descoperă împreună că neîncrederea este puţin câte puţin înlocuită cu încrederea unora faţă de alţii. Caracteristicile etapei sunt: relaţia cu familiile este din ce în ce mai încurajată de şcoală; consiliul şcolar include reprezentanţi ai (asociaţiilor) părinţilor, cu rol decizional în toate problemele educaţionale; organizaţiile de părinţi sunt acceptate şi încurajate în activitatea şcolară; profesori specializaţi (consilieri) tratează problemele excepţionale ale colaborării cu familiile; organizaţiile de profesori recunosc statutul şi rolul asociaţiilor de părinţi; administratorii şi politicienii educaţiei insistă asupra importanţei relaţiei familie-şcoală; formarea profesorilor abordează problema relaţiei cu familia, ca una din problemele importante; se organizează cursuri pentru profesori şi părinţi.
Se prevede ca în ţările Comunităţii Europene să se treacă la o noua etapă a colaborării şcolii cu familia în care accentul este pus pe un angajament mutual clar stabilit între părinţi şi profesori, pe un "contract parental" privind copilul individual; contractul între familie şi şcoală nu se mai considera doar ca un "drept opţional", ci ca un sistem de obligaţii reciproce în cooperarea părinţilor cu profesorii.
Cei care lucrează în şcoală şi răspund de destinele educaţiei neamului pot înţelege - dincolo de marile dificultăţi şi privaţiuni generate de cei care "urzesc o cabală", cum zicea exponentul spiritualităţii româneşti - condiţionarea calităţii vieţii fiecăruia de educaţia oferită tinerilor şi adulţilor, copiilor şi părinţilor lor; aceasta în măsura în care au doar ceva mai multă competenţă, bună-voinţă şi responsabilitate morala decât oricare... "administraţie" (de la care nici Dumnezeu nu ar putea cere mai mult).
Referinte:
- Dr. Bunescu Gheorghe “Democratizarea educaţiei şi educaţia părinţilor”, Institutul de Stiinte ale Educaţiei
- Bunescu Gheorghe, „Şcoala şi valorile morale”, EDP, R:A:, Bucureşti, 1998
- Şincan E., Alexandru Ghe., „Şcoala şi familia”, Editura „Gheorghe – Cârţu Alexandru”, Craiova, 1993
- Jean Marc Monteil, „Educaţie şi formare – perspective psihologice”, Editura Polirom, Iaşi, 1997
- Zăpârţan Marioara, „Eficienţa cunoaşterii factorilor de personalitate în orientarea şcolara şi profesională a elevilor”, Editura Dacia, Cluj, 1990
- Stoica Cornelia, „Educaţie si comportament”, EDP, R:A:, Bucureşti, 1998
- M.Ed.C, „Revista Învăţământul Preşcolar” Nr. 1-2/2006
sursa imaginii : freeschoolclipart.com


Tag-uri: scoala, familie, comunitate, eficienta, calitate



Categorie: Educatie  - ( Educatie - Archiva)

Data Adaugarii: 18 January '08


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :