FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 2,167
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori

Tag-uri Populare


educatie   scoala   familie   educare   societate   copii   integrare   democratie   elevi   gradinita   rromi   profesori   invatamant   incluziune   parinti   comportament   egalitate   prescolari   educatoare   nevoi speciale   discriminare   dezvoltare   comunitate   dizabilitati   moral-civica   minoritati   tigani   drepturi   formare   marginalizare   copii cu ces   personalitate   cultura   violenta   libertate   deficiente  

All Tags

Famous Forum

 

Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori

 Q:   Intreaba despre Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori       
Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori "Nimic mai sus pe lume decat semnul cresterii bune"EPITECT, Manual

Societatea actuala, in continua schimbare, solicita individului nu doar informatie, ci si stapanirea unor modalitati de identificare , prelucrare si utilizare a informatiei pentru a se integra social.

In domeniul educatiei si formarii, opozitia mereu reinnoita intre teorie si practica si, intre cercetatori si practicieni, tine fara indoiala mai putin de o reflectie epistemologica, cat de o necunoastere reciproca, din cate se pare destul de profunda , a activitatii lor.

Omul vine pe lume cu un patrimoniu genetic constand din insusirile mostenite de la ascendentii sai. Acelasi om va suferi o serie de influente exte rioare ce vin din mediul ambiant, deci este rezultanta dintre factorii genetici si aceia de mediu, dintre "mostenit si dobandit".

Scopul educatiei – dupa cum spunea F. Froebel, este de a scoate, din ce in ce mai multe informatii de la individ decat de a introduce mai multe informatii acestuia.

In spatiul cronologic al perioadei prescolare apar importante acumulari sub toate aspectele, acesti ani reprezentand pentru copil sub semnul cantitatii echivalentul unei veritabile universitati , de fapt cea mai importanta dintre universitatile din viata.

Gradinita asigura copilului, pe langa o educatie intelectuala, fizica si estetica corespunzatoare varstei si o orientare morala in sistemul relatiilor sale cu lumea inconjuratoare, care sa duca la inchegarea unor calitati morale si la acumularea celor mai elementare deprinderi de comportament.

Educatia moral-civica dispune de un teren propice pentru implinirea ei eficace inca de la varsta prescolara.

Profilul moral nu este numai un factor de concentrare a tuturor influentelor educative care se exercita asupra copiilor, ci si forta motrica a acestei pregatiri si mai ales a valorilor ei.

Necesitatea de a incepe formarea unor comportamente pozitive cat mai devreme este justificata de faptul ca la aceasta varsta se formeaza cu cea mai mare usurinta automatismele care stau la baza deprinderilor de comportare civilizata. Astfel, cu siguranta, mai tarziu se vor perfectiona aceste deprinderi si se vor transforma in obisnuinte , iar printr-o munca educativa continua aceste componente ale activitatii copilului se vor transforma treptat in trasaturi stabile ale personalitatii sale

"Spatiul social" uman este purtator al unor multiple virtuti formative in umanizarea si socializarea copilului. El ofera diferite tipuri de influente si modele pozitive care contribuie la interiorizarea anumitori norme, reguli si valori morale, proces stimulat si de nevoia fireasca a copilului pentru afectiune, aprobare si consens- in raport cu ambianta sociala . Aceasta determina o mare putere de absortie a experientelor si modelelor psiho-morale cu care acesta se confrunta.

Copilul asimileaza sisteme de reguli, norme si valori, promovate in ambianta sociala imediata, ajungand la un "cod moral” personal- pe care el si-l formeaza prin aderare la idealurile si modelele morale pozitive (in forme accesibile lui ) si pe care le va resimti afectiv ca proprii aspiratii sau dorinte si nazuinte de realizare.

El se descopera pe sine cu adevarat nu atat in microuniversul familiei sau in desfasurarile sale solitare cat in universul real al coplariei, in cadrul colectivitatii de copii.

Nazuinta si bucuria lui reala de a se afla in mijlocul grupurilor de copii pot constitui un simptom al faptului ca unele din valorile de pret in universul copilariei le constituie si comunicarea interumana, prietenia, colaborarea, insasi prezenta in mijlocul grupurilor de copii.]

Eficienta muncii educative cu copiii de varsta prescolara se bazeaza pe faptul ca aceasta perioada de dezvoltare este cea mai favorabila pentru acumularea unor impresii puternice, pentru formarea deprinderilor de comportare. La aceasta varsta apar si se dezvolta trasaturile de vointa si caracter, in care se schiteaza personalitatea viitoare a omului.

La aceasta varsta copilul este receptiv, sensibil, are o putere mare de imitatie si este usor impresionat de tot ceea ce il inconjoara . Ei dobandesc impresii vii si puternice despre evenimentele din jur, despre atitudinea adultilor cu care vin in contact si mai ales a celor apropiati cum sunt parintii si educatoarea, invatatorul. Aceste impresii pe care copiii le inregistreaza si le pastreaza cu multa usurinta vor constitui suportul din care isi vor trage seva reprezentarile si sentimentele lor morale care ii vor insoti toata viata. De aceea aceasta perioada este insotita de cunoscuta expresie “cei sapte ani de acasa”.

Pentru prescolari, "scara valorica" functioneaza atat pe claviatura traditionala- bine cunoscuta, a preferintelor si dorintelor coplariei- cat si pe zone noi de aspiratii si nazuinte intime; putem vorbi chiar de o reordonare in scara de valori in sensul ca apar si trec in prim plan noi sfere ale trebuintelor si aspiratiilor.

La aceasta varsta copilul nu poate fi lasat singur sa se orienteze in multitudinea de fapte si atitudini ce se manifesta in jurul lui, ci trebuie dirijat spre acelea care il influenteaza pozitiv si din care el va trebui sa se alimenteze cu impresii pozitive. Acum cand copilul este mai mic, simte nevoia de sprijin, de a-i sublinia comportamentul pozitiv cu aprecieri si intariri verbale din partea adultului “ai fost cuminte astazi”, “este bine ce ai facut”, “ai facut bine ca ai ajutat pe colegul tau sa se imbrace, cand a alunecat si a cazut” etc. In felul acesta ii facilitam calea de intelegere a obiectivelor stabilite de adulti pe propria experienta.

Educatia incepe de la formarea notiunilor morale, iar educatorul trebuie sa-l faca pe copil sa inteleaga corect sensul, mai ales ca el vine direct din familie si nu intotdeauna are notiuni morale clare. Nu este totul rezolvat daca ii transmitem notiunea morala , ea trebuie transpusa in practica. Un exemplu concret este cunoscutul salut la intrarea in clasa. Copilul afla dintr-o discutie tematica , ca este frumos sa salute cand vine dimineata la gradinita , insa daca printr-un joc-exerciriu nu este exemplificat cum trebuie sa saluti, unde privesti in momentul rostirii salutului si nu este pus in situatia practica de a saluta , acest comportament va ramane tot la stadiul de notiune morala.

Capacitatea de intelegere a copilului prescolar nu se ridica la nivelul celorlalte trepte de invatamant si de aceea este necesar un permanent exercitiu. Notiunile de “bine” si “rau” copiii le deosebesc in timp si prin multiple activitati. Se porneste de la o poveste ori povestire, in care sunt subliniate faptele bune si faptele rele intreprinse de personaje, apoi se trece la o tema de discutie avand ca subiect “personaje pozitive, personaje negative” , iar mai tarziu sa fie transpuse intr-un joc de rol, intr- o sociograma literara si nu este nici o exagerare daca abordam chiar un studiu de caz care sa porneasca de la un caz concret petrecut in cadrul colectivului de copii sau de la o stire aparuta la televizor. Intr-o unitate scolara copiii participa la activitati de grup si intr-un spatiu educational comun tuturor membrilor grupului din care fac parte. In aceasta situatie, ei isi desfasoara activitatea dupa anumite norme si reguli de convietuire sociala pe care le aplica si le respecta zi de zi. Respectarea acestor reguli si norme zi de zi vor conduce la formarea unor deprinderi si obisnuinte morale care vor fi exersate dincolo de spatiul educational din sala de clasa si se va imbunatati comportamentul si in alte locuri de activitate al copiilor: acasa, in parc, in fata blocului, la prieteni etc.
Referinte:
1. Activitati metodice in gradinita 1981
2. Omul si convietuirea sociala-Editura Albatros
3. Educatie civica- manual pentru clasa a III-aAramis 2002
4. Educatie civica- manual pentru clasa a IV-aAramis 1998
5. “Cine este dulce”-Fundatia Copiii Nostri- adaptare dupa L.Buddelmeijer
sursa imaginii : freeschoolclipart.com


Tag-uri: copilarie, sistem de valori, educatie, froebel, formare, gradinita, copii, educatia moral-civica



Categorie: Educatie  - ( Educatie - Archiva)

Data Adaugarii: 16 December '07


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :