Statistics:
Visits: 1,173 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Masurile disciplinare din unitatile scolare si respectarea principiilor generale de drept
Q: | Intreaba despre Masurile disciplinare din unitatile scolare si respectarea principiilor generale de drept |
Jurisprudenţa administrativă în cadrul principiilor de drept a apărut la mijlocul anilor 1940. Principiile generale de drept în acest domeniu au evoluat progresiv în sistemul juridic , printre aceste principii distingând : principii de fond şi principii de procedură.
Principii de fond :
Principiile de fond au o destul de mare legătură cu subiectul acţiunii de azi .
O primă categorie dintre acestea este noţiunea de libertate : libertatea de exprimare, libertatea de opinii , libertatea religioasă, libertatea de circulaţie , etc.
O a doua categorie dezvoltă noţiunea de egalitate, egalitate faţă de serviciile publice aşa cum este învăţământul de stat , egalitate în faţa legii , etc .
O a treia categorie abordă demnitatea umană .
Această ultimă categorie nu o voi dezvolta aici , deşi are legătură cu o serie destul de numeroasă de aspecte din şcoala românească , dar tratarea si dezbaterea ei solicită un timp şi material vast. Aş cita în această categorie ca exemplu starea în care se găsesc marea parte a şcolilor - ca stare fizică , nemaivorbind de gradul de dotare faţă de cerinţele actuale şi de aici şansele inegale pe care le oferă celor ce le frecventează şi le absolvă.
Principii cu privire la procedură :
Voi examina câteva principii care abordă chestiunile de procedură :
- legile nu trebuie să fie retroactive , este o atingere la securitatea persoanei în
măsura în care ignorăm că un act - o acţiune - a fost legală la momentul efectuării sale.
- dreptul la recurs - dreptul de a solicita reexaminarea , orice măsură fiind
succeptibilă de a fi adusă în faţa unui judecător - în particular în cazul subiectului activităţii noastre de azi - reexaminarea sancţiunilor în domeniul şcolar .
A fost o perioadă în care o serie de măsuri luate în interiorul unităţilor şcolare ca : sancţiunile pentru lipsa de sobrietate , mutarea la o anumită clasă , interzicerea unor drepturi unui elev , erau socotite de judecător ca acte interne ale instituţiei şcolare.
Relativ minore pe plan juridic , ele erau socotite că ar încurca tribunalul , dacă acesta s-ar mai ocupa şi de analizarea lor.
Această idee de a nu se ocupa justiţia de măsurile luate în interiorul unităţilor şcolare este depăşită iar , primii paşi în direcţia contrară încep a fi făcuţi .
Recenta Lege nr. 272/2004 din 21/06/2004 Publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 557 din 23/06/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului , prevede acum o serie de drepturi ale copilului pe care justiţia trebuie să le apere.
Ca exemple : - dreptul de organizare şi reunire al elevilor dintr-o şcoală , chiar consfinţit prin reglementările actuale , interzicerea imixtiunii poliţiei şi a altor forţe de ordine în şcoală atunci când nu au fost solicitate .
Constatăm chiar, că azi , situaţia se inversează : se multiplică cazurile solicitării de către elevi sau părinţi a intervenţiei justiţiei în măsurile luate de scoală, chiar prin regulamentele interioare.
O jurisprudenţă caracteristică momentului este cea cu privire la fumat.Iată deci un anumit număr de principii generale de drept , ce se referă la siguranţa juridică , si anume :
- neretroactivitatea legilor
- caracterul contradictoriu al procedurilor , atunci când sunt în cauză sancţiuni
- dreptul la recurs , la reexaminare a unor decizii
sunt principii procedurale ce trebuie considerate ca fundamentale .
În fapt , numai respectarea acestor principii poate garanta aplicarea normală a dreptului, esenţa fundamentală a statului pe care dorim a-l avea societatea noastră , un stat de drept, democratic.
Dreptul şi disciplina şcolară :
Expresia juridică de « normal » pătrunde din ce în ce mai mai mult în interiorul instituţiei şcolare , dar există interpretări de ordin intern , particular, care caracterizează procedura disciplinară.
Abaterea disciplinară - şcolară se distinge net de abaterea penală, chiar dacă o faptă poate fi în acelaşi timp abatere şi disciplinară şi penală ,ceea ce explică sancţionarea ei simultană sau succesivă de ambele părţi (Ex. Fumatul cu urmări de incediu în sala de clasă , sau alte spaţii ale şcolii, vestiare , sala de sport , etc.).
În materie penală, infracţiunea trebuie prevăzută şi definită printr-un text (aplicarea principiului: nullum crimen sine lege ) şi acet text trebuie interpretat cu stricteţe.
Din contră , sancţionarea abaterii disciplinare şcolare este mai puţin definită ca urmare a unei atente analize , ridicarea acesteia se face adesea fără urmări deosebite , în ambele cazuri măsura fiind luată la propunera unei comisii disciplinare , cu reprezentare democratică.
Abaterea penală este sancţionată de un judecător , care aplică o pedeapsă penală corespunzătoare abaterii, definită de lege. Acesta urmăreşte respectarea procedurilor disciplinare pentru aplicarea principiilor generale de drept , mai întâi obligativitatea comunicării acuzaţiei aduse , pentru a putea fi respectat dreptul de apărare . Nimeni nu poate fi condamnat făra a fi fost ascultat , fără a i se fi dat posibilitatea de a-şi exprima părerea , de a se apăra.
Aceste principii generale de drept ar trebui aplicate şi la sancţiunile disciplinare din şcoală , întrucât ele vizează stabilirea unui echilibru între cei ce sunt în poziţia relativă de vinovaţi ( elevii )şi cei ce sunt în pozitia de decidenţi , administraţia şi profesorii.
Este de uzanţă acum condiţionarea elevilor de a-şi lua angajamentul că se mută la o altă scoală sau că vor fi daţi afară din şcoală dacă mai fac o abatere, deci în fond o formă de contract ce prevede în caz de nerespectare a sa , măsuri directe de exmatriculare sau mutare fără o altă analiză a faptelor elevului.
De asemenea este de uzanţă , condiţionarea elevilor a fi promovaţi , dacă se mută din scoală, la o altă scoală , aceasta , fie de către diriginte , fie de un profesor , în timpul anului sau la un examen de corigenţă .
sursa imaginii : cleansafeenergy.org
Principii de fond :
Principiile de fond au o destul de mare legătură cu subiectul acţiunii de azi .
O primă categorie dintre acestea este noţiunea de libertate : libertatea de exprimare, libertatea de opinii , libertatea religioasă, libertatea de circulaţie , etc.
O a doua categorie dezvoltă noţiunea de egalitate, egalitate faţă de serviciile publice aşa cum este învăţământul de stat , egalitate în faţa legii , etc .
O a treia categorie abordă demnitatea umană .
Această ultimă categorie nu o voi dezvolta aici , deşi are legătură cu o serie destul de numeroasă de aspecte din şcoala românească , dar tratarea si dezbaterea ei solicită un timp şi material vast. Aş cita în această categorie ca exemplu starea în care se găsesc marea parte a şcolilor - ca stare fizică , nemaivorbind de gradul de dotare faţă de cerinţele actuale şi de aici şansele inegale pe care le oferă celor ce le frecventează şi le absolvă.
Principii cu privire la procedură :
Voi examina câteva principii care abordă chestiunile de procedură :
- legile nu trebuie să fie retroactive , este o atingere la securitatea persoanei în
măsura în care ignorăm că un act - o acţiune - a fost legală la momentul efectuării sale.
- dreptul la recurs - dreptul de a solicita reexaminarea , orice măsură fiind
succeptibilă de a fi adusă în faţa unui judecător - în particular în cazul subiectului activităţii noastre de azi - reexaminarea sancţiunilor în domeniul şcolar .
A fost o perioadă în care o serie de măsuri luate în interiorul unităţilor şcolare ca : sancţiunile pentru lipsa de sobrietate , mutarea la o anumită clasă , interzicerea unor drepturi unui elev , erau socotite de judecător ca acte interne ale instituţiei şcolare.
Relativ minore pe plan juridic , ele erau socotite că ar încurca tribunalul , dacă acesta s-ar mai ocupa şi de analizarea lor.
Această idee de a nu se ocupa justiţia de măsurile luate în interiorul unităţilor şcolare este depăşită iar , primii paşi în direcţia contrară încep a fi făcuţi .
Recenta Lege nr. 272/2004 din 21/06/2004 Publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 557 din 23/06/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului , prevede acum o serie de drepturi ale copilului pe care justiţia trebuie să le apere.
Ca exemple : - dreptul de organizare şi reunire al elevilor dintr-o şcoală , chiar consfinţit prin reglementările actuale , interzicerea imixtiunii poliţiei şi a altor forţe de ordine în şcoală atunci când nu au fost solicitate .
Constatăm chiar, că azi , situaţia se inversează : se multiplică cazurile solicitării de către elevi sau părinţi a intervenţiei justiţiei în măsurile luate de scoală, chiar prin regulamentele interioare.
O jurisprudenţă caracteristică momentului este cea cu privire la fumat.Iată deci un anumit număr de principii generale de drept , ce se referă la siguranţa juridică , si anume :
- neretroactivitatea legilor
- caracterul contradictoriu al procedurilor , atunci când sunt în cauză sancţiuni
- dreptul la recurs , la reexaminare a unor decizii
sunt principii procedurale ce trebuie considerate ca fundamentale .
În fapt , numai respectarea acestor principii poate garanta aplicarea normală a dreptului, esenţa fundamentală a statului pe care dorim a-l avea societatea noastră , un stat de drept, democratic.
Dreptul şi disciplina şcolară :
Expresia juridică de « normal » pătrunde din ce în ce mai mai mult în interiorul instituţiei şcolare , dar există interpretări de ordin intern , particular, care caracterizează procedura disciplinară.
Abaterea disciplinară - şcolară se distinge net de abaterea penală, chiar dacă o faptă poate fi în acelaşi timp abatere şi disciplinară şi penală ,ceea ce explică sancţionarea ei simultană sau succesivă de ambele părţi (Ex. Fumatul cu urmări de incediu în sala de clasă , sau alte spaţii ale şcolii, vestiare , sala de sport , etc.).
În materie penală, infracţiunea trebuie prevăzută şi definită printr-un text (aplicarea principiului: nullum crimen sine lege ) şi acet text trebuie interpretat cu stricteţe.
Din contră , sancţionarea abaterii disciplinare şcolare este mai puţin definită ca urmare a unei atente analize , ridicarea acesteia se face adesea fără urmări deosebite , în ambele cazuri măsura fiind luată la propunera unei comisii disciplinare , cu reprezentare democratică.
Abaterea penală este sancţionată de un judecător , care aplică o pedeapsă penală corespunzătoare abaterii, definită de lege. Acesta urmăreşte respectarea procedurilor disciplinare pentru aplicarea principiilor generale de drept , mai întâi obligativitatea comunicării acuzaţiei aduse , pentru a putea fi respectat dreptul de apărare . Nimeni nu poate fi condamnat făra a fi fost ascultat , fără a i se fi dat posibilitatea de a-şi exprima părerea , de a se apăra.
Aceste principii generale de drept ar trebui aplicate şi la sancţiunile disciplinare din şcoală , întrucât ele vizează stabilirea unui echilibru între cei ce sunt în poziţia relativă de vinovaţi ( elevii )şi cei ce sunt în pozitia de decidenţi , administraţia şi profesorii.
Este de uzanţă acum condiţionarea elevilor de a-şi lua angajamentul că se mută la o altă scoală sau că vor fi daţi afară din şcoală dacă mai fac o abatere, deci în fond o formă de contract ce prevede în caz de nerespectare a sa , măsuri directe de exmatriculare sau mutare fără o altă analiză a faptelor elevului.
De asemenea este de uzanţă , condiţionarea elevilor a fi promovaţi , dacă se mută din scoală, la o altă scoală , aceasta , fie de către diriginte , fie de un profesor , în timpul anului sau la un examen de corigenţă .
sursa imaginii : cleansafeenergy.org
Tag-uri: educatie, disciplina, masuri disciplinare, scoala, principii, elevi, profesori, egalitate, libertate |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 06 December '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :