Statistics:
Visits: 3,062 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Influenta negativa a familiei dezorganizate asupra socializarii morale a adolescentului
Q: | Intreaba despre Influenta negativa a familiei dezorganizate asupra socializarii morale a adolescentului |
Având o influenţă determinantă asupra formării viitorului individ matur ca membru activ al societăţii, pe deplin conştient de drepturile şi îndatoririle ce-i revin în această calitate, funcţia socializatoare a familiei se realizează de-a lungul unei îndelungate perioade de timp, în cursul căreia adolescentul învaţă conţinutul şi sensul datoriei morale. În raport cu cerinţele obligatorii ale acestei perioade, copilăria este istoria unei socializări progresive, în cadrul căreia influenţele morale exercitate de familie au un rol decisiv. Fiind grupul primar cel mai coeziv şi factorul care exercită influenţele cele mai persistente asupra personalităţii, familia educă spiritul de comunicare
Responsabilitatea colectivă a părinţilor pentru educarea şi socializarea adolescentului, dependentă de un context formativ global, sudează şi omogenizează diferitele funcţii ale familiei, creând un adevărat „câmp de forţă†definit prin relaţii de autoritate, influenţă şi control exercitat asupra comportamentelor. Posedând caracteristicile unei adevărate comunităţi integrată societăţii mai largi, familia contribuie nemijlocit la modelarea şi dezvoltarea personalităţii, permiţând internalizarea exigenţelor şi normelor morale.
Există însă suficiente cazuri când aceste scopuri generoase ale familiei nu mai sunt atinse, iar normalitatea vieţii familiale apare alterată.
Înţeleasă şi concepută ca funcţionalitate integrală a familiei, normalitatea vieţii familiale impune exercitarea adecvată a tuturor funcţiilor, rolurilor şi sarcinilor din cadrul familie. Absenţa uneia dintre aceste funcţii, datorată unei organizări deficitare a structurii familiei (dezorganizării ei), are o serie de implicaţii. O dată cu schimbarea compoziţiei familiale se schimbă rolurile familiei, conţinutul acestora, precum şi calitatea interacţiunilor între membri. În această situaţie, familia ca întreg se dezorganizează, performanţele ei devin minime, iar climatul său se deteriorează, ajungând impregnat de multiple tare morale, ce exercită influenţele negative dintre cele mai profunde asupra membrilor comunităţii familiale. O asemenea familie, lipsită de o funcţionalitate normală, este o familie dezorganizată. Disfuncţiile ei apar şi mai vizibil în situaţii de divorţ, când căsătoria eşuează, în majoritatea cazurilor despărţirea partenerilor generând consecinţe nefaste, uneori dramatice, asupra familiei ca întreg şi în special asupra copiilor aflaţi la vârsta minoratului şi adolescenţei.
AÅŸa cum indică rezultatele diferitelor studii ÅŸi cercetări întreprinse asupra fenomenului de divorÅ£ialitate, despărÅ£irea partenerilor ÅŸi desfacerea actului de căsătorie sunt precedate de o lungă acumulare de insuccese ÅŸi insatisfacÅ£ii ale cuplului ÅŸi grupului familial în ansamblu, de alterarea progresivă a funcÅ£iilor sale, de apariÅ£ia unor stări de tensiune ÅŸi instabilitate afectivă între soÅ£i, de diminuarea sentimentelor de dragoste, fidelitate ÅŸi ataÅŸament, neîndeplinirea obligaÅ£iilor morale ÅŸi legale asumate reciproc, multiplicarea conflictelor, intervenÅ£ia unor manifestări morale ÅŸi afective contrare celor care au existat în momentul încheierii căsătoriei etc. Aceste manifestări caracterizează aÅŸa-numita familie „predeviantăâ€, cea în care mocneÅŸte discordia, ale cărei conflicte macină pilonii ei de existenţă ÅŸi căreia membrii îi contestă identitatea ÅŸi unitatea, făcând-o să plutească în derivă, să se destrame ca grup coeziv, să ridice probleme întregii societăţi. ÃŽn cadrul ei se produc cele mai dureroase răni ÅŸi traume individuale, cele mai multe tulburări psihice, morale ÅŸi materiale, unitatea ei pare destrămată, fiind marcată în permanenţă de insatisfacÅ£ii, conduite conflictuale, tendinÅ£e de devianţă a minorilor, încălcarea normelor morale de către adulÅ£i etc., toate aceste manifestări „centrifuge†fiind iniÅ£ial mascate sau disimulate, din raÅ£iuni diferite, în raport cu opinia publică.
O asemenea familie „convulsivă†produce efecte deosebit de negative în planul relaţiilor sociale, al personalităţii membrilor şi educaţiei descendenţilor, iar prin aparenţa sa de „onorabilitate†sau „normalitate†împiedică de cele mai multe ori intervenţia activă a instituţiilor sociale de ocrotire şi control social. Dintre cele mai penetrante şi persistente influenţe negative exercitate asupra membrilor familiei sau asupra acesteia în ansamblu ei, o serie de studii sociologice şi generalizări ale practicii judiciare relevă ca fiind mai importante următoarele:
- diminuarea şi obturarea crescândă a aportului social al grupului familial, însoţite de scăderea marcată a creativităţii personale a membrilor săi;
- micşorarea randamentului profesional şi a conduitei morale, restrângerea relaţiilor între membrii şi neglijarea îndatoririlor de părinte;
- manifestarea unor tulburări caracteriale şi afective, denaturarea unor stări şi sentimente, cu impact asupra modificării personalităţii soţilor;
- instaurarea unui climat tensional, lipsit de valenţe educaţionale pozitive, prin defavorizarea unui mediu nociv, propice formării unor deprinderi negative în rândul copiilor, care, în mod progresiv, prin influenţele grupurilor stradale, devin tot mai ancoraţi în acte de devianţă şcolară sau chiar infracţională.
Diferitele studii şi cercetări întreprinse asupra acestei familii aflate în pragul destrămării arată că orice intervenţie exterioară din partea factorilor de control social, în scopul restabilirii unităţii şi coeziunii ei iniţiale, devine superfluuă, mai ales atunci când relaţiile conflictuale între parteneri ating nivelul lor cel mai critic. Din punct de vedere juridic, se consideră că relaţia de familie este alterată sau compromisă atunci când unul dintre soţi nu mai locuieşte împreună cu celălalt sau nu-şi mai îndeplineşte obligaţiile ( de fidelitate, sprijin moral sau material etc.) asumate prin actul încheierii căsătoriei. În aceste condiţii, de cele mai multe ori, conflictul devine public, iar unul dintre membrii familiei se adresează autorităţii competente pentru a interveni şi a desface actul căsătoriei.
ÃŽn raport cu această familie „deviantăâ€, aflată în pragul dezorganizării, exerciÅ£iul autorităţii trebuie să determine ca soÅ£ii să-Å£i îndeplinească obligaÅ£iile materiale ÅŸi morale reciproce, iar în cazul în care au copii să încerce să evite ÅŸi să prevină orice prejudiciu care poate fi adus acestora. De altfel, practica judiciară evidenÅ£iază o pondere crescândă a litigiilor civile care au ca obiect relaÅ£iile de familie, astfel că există o tendinţă constantă ca procesele care preced desfacerea căsătoriei să fie mult mai numeroase decât procesele de divorÅ£.
Această tendinţă se manifestă vizibil în cadrul familiei dezorganizate, în care soţii sunt despărţiţi de fapt, situaţie în care numai unul dintre părinţi realizează ocrotirea minorilor, celălalt împiedică partenerul şi copiii să-şi exercite dreptul de folosinţă a locuinţei, le obstrucţionează accesul la comunitatea de bunuri, îi privează de dreptul de a beneficia de întreţinere, educaţie şi supraveghere etc. Cele mai frecvente litigii civile dintre soţi au ca obiect obligaţia de întreţinere şi remiterea alocaţiei de stat pentru copii. Dintr-un studiu efectuat recent asupra acţiunilor de divorţ din judeţul Consatnţa, reiese că peste jumătate din numărul litigiilor au ca obiect familii cu copii minori şi că anterior divorţului, ca efect al separării în fapt, ori din alte motive, unul dintre soţi a intentat şi o acţiune pentru pensie de întreţinere. Predomină acţiunile în acre sunt implicate familii cu o durată a căsătoriei de până la 5 ani şi unde soţii sunt foarte tineri. În ceea ce priveşte principalele motive şi fapte culpabile care îndreptăţesc instanţa să considere că o continuare a căsătoriei nu mai este posibilă, acestea sunt, în marea lor majoritate: abandonul familial (părăsirea domiciliului conjugal), conflictele puternice, disputele, violenţele fizice şi verbale, infidelitatea şi consumul exagerat de alcool.
Apare evident că asemenea familii nu-şi pot exercita funcţiile educative, iar în cadrul lor tarele morale domină comportamentul membrilor care o compun. Deşi dezorganizarea familiei reprezintă un element condiţional puternic pentru apariţia unor disfuncţii morale, se poate considera totuşi – în acord cu datele cercetărilor întreprinse de colectivul de sociologia devianţei din cadrul Centrului de Cercetări Sociologice – că nu dezorganizarea familiei ca atare reprezintă un factor determinat al inadaptării sociale a minorului sau adolescentului, ci incapacitatea educativă a familie, manifestată în carenţele procesului de socializare şi incapacitatea îndeplinirii unor funcţii de bază. În acest sens, deteriorarea climatului conjugal (lipsa de coeziune morală şi afectivă între soţi, conflictele şi modelele comportamentale negative), deficienţele stilului educativ al familiei (lipsa de supraveghere şi control parental, absenţa autorităţii sau autoritatea excesivă, ignorarea petrecerii timpului liber şi a anturajului minorului, frustrarea afectivă maternă, lipsa de unitate şi orientare în aplicarea recompenselor şi sancţiunilor etc.) ca şi atitudinile antisociale ale mediului familial (alcoolism, parazitism, conduite agresive şi violente, antagonism parental extrem, săvârşirea unor fapte sancţionate de legea penală) sunt factorii principali care influenţează conduita minorului, determinându-l, în anumite condiţii, să comită şi să reitereze acte cu caracter predelicvent şi delicvent. În acest sens, carenţele structurii familiale reprezintă o condiţie, şi nu un factor etilogic cu influenţă de sine stătătoare.
Carenţele intervenite în structura şi funcţionalitatea cuplului familial influenţează negativ relaţiile afective dintre părinţi şi tineri, caracterizate, în majoritatea cazurilor cercetate, prin lipsă de afectivitate şi indiferenţă sau chiar prin conflicte ocazionale, cu efecte care antrenează realizarea unei socializări imperfecte şi chiar negative a tinerilor adolescenţi.
Cercetările au arătat că lipsa relaÅ£iilor afective dintre părinÅ£i ÅŸi tineri influenÅ£ează, în cea mai mare măsură, formarea ÅŸi structurarea personalităţii tinerilor, lipsa lor, la fel ca ÅŸi relaÅ£iile conflictuale, conducând cel mai adesea la apariÅ£ia sentimentului de singurătate, neliniÅŸte sau „înstrăinareâ€, la scăderea toleranÅ£ei la frustraÅ£ie ÅŸi la creÅŸterea predispoziÅ£iilor tânărului spre agresivitate.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
şi cooperare, facilitează transmiterea obiceiurilor, atitudinilor şi valorilor de la părinţi la adolescenţi, ghidează din punct de vedere moral conduitele acestora.
Responsabilitatea colectivă a părinţilor pentru educarea şi socializarea adolescentului, dependentă de un context formativ global, sudează şi omogenizează diferitele funcţii ale familiei, creând un adevărat „câmp de forţă†definit prin relaţii de autoritate, influenţă şi control exercitat asupra comportamentelor. Posedând caracteristicile unei adevărate comunităţi integrată societăţii mai largi, familia contribuie nemijlocit la modelarea şi dezvoltarea personalităţii, permiţând internalizarea exigenţelor şi normelor morale.
Există însă suficiente cazuri când aceste scopuri generoase ale familiei nu mai sunt atinse, iar normalitatea vieţii familiale apare alterată.
Înţeleasă şi concepută ca funcţionalitate integrală a familiei, normalitatea vieţii familiale impune exercitarea adecvată a tuturor funcţiilor, rolurilor şi sarcinilor din cadrul familie. Absenţa uneia dintre aceste funcţii, datorată unei organizări deficitare a structurii familiei (dezorganizării ei), are o serie de implicaţii. O dată cu schimbarea compoziţiei familiale se schimbă rolurile familiei, conţinutul acestora, precum şi calitatea interacţiunilor între membri. În această situaţie, familia ca întreg se dezorganizează, performanţele ei devin minime, iar climatul său se deteriorează, ajungând impregnat de multiple tare morale, ce exercită influenţele negative dintre cele mai profunde asupra membrilor comunităţii familiale. O asemenea familie, lipsită de o funcţionalitate normală, este o familie dezorganizată. Disfuncţiile ei apar şi mai vizibil în situaţii de divorţ, când căsătoria eşuează, în majoritatea cazurilor despărţirea partenerilor generând consecinţe nefaste, uneori dramatice, asupra familiei ca întreg şi în special asupra copiilor aflaţi la vârsta minoratului şi adolescenţei.
AÅŸa cum indică rezultatele diferitelor studii ÅŸi cercetări întreprinse asupra fenomenului de divorÅ£ialitate, despărÅ£irea partenerilor ÅŸi desfacerea actului de căsătorie sunt precedate de o lungă acumulare de insuccese ÅŸi insatisfacÅ£ii ale cuplului ÅŸi grupului familial în ansamblu, de alterarea progresivă a funcÅ£iilor sale, de apariÅ£ia unor stări de tensiune ÅŸi instabilitate afectivă între soÅ£i, de diminuarea sentimentelor de dragoste, fidelitate ÅŸi ataÅŸament, neîndeplinirea obligaÅ£iilor morale ÅŸi legale asumate reciproc, multiplicarea conflictelor, intervenÅ£ia unor manifestări morale ÅŸi afective contrare celor care au existat în momentul încheierii căsătoriei etc. Aceste manifestări caracterizează aÅŸa-numita familie „predeviantăâ€, cea în care mocneÅŸte discordia, ale cărei conflicte macină pilonii ei de existenţă ÅŸi căreia membrii îi contestă identitatea ÅŸi unitatea, făcând-o să plutească în derivă, să se destrame ca grup coeziv, să ridice probleme întregii societăţi. ÃŽn cadrul ei se produc cele mai dureroase răni ÅŸi traume individuale, cele mai multe tulburări psihice, morale ÅŸi materiale, unitatea ei pare destrămată, fiind marcată în permanenţă de insatisfacÅ£ii, conduite conflictuale, tendinÅ£e de devianţă a minorilor, încălcarea normelor morale de către adulÅ£i etc., toate aceste manifestări „centrifuge†fiind iniÅ£ial mascate sau disimulate, din raÅ£iuni diferite, în raport cu opinia publică.
O asemenea familie „convulsivă†produce efecte deosebit de negative în planul relaţiilor sociale, al personalităţii membrilor şi educaţiei descendenţilor, iar prin aparenţa sa de „onorabilitate†sau „normalitate†împiedică de cele mai multe ori intervenţia activă a instituţiilor sociale de ocrotire şi control social. Dintre cele mai penetrante şi persistente influenţe negative exercitate asupra membrilor familiei sau asupra acesteia în ansamblu ei, o serie de studii sociologice şi generalizări ale practicii judiciare relevă ca fiind mai importante următoarele:
- diminuarea şi obturarea crescândă a aportului social al grupului familial, însoţite de scăderea marcată a creativităţii personale a membrilor săi;
- micşorarea randamentului profesional şi a conduitei morale, restrângerea relaţiilor între membrii şi neglijarea îndatoririlor de părinte;
- manifestarea unor tulburări caracteriale şi afective, denaturarea unor stări şi sentimente, cu impact asupra modificării personalităţii soţilor;
- instaurarea unui climat tensional, lipsit de valenţe educaţionale pozitive, prin defavorizarea unui mediu nociv, propice formării unor deprinderi negative în rândul copiilor, care, în mod progresiv, prin influenţele grupurilor stradale, devin tot mai ancoraţi în acte de devianţă şcolară sau chiar infracţională.
Diferitele studii şi cercetări întreprinse asupra acestei familii aflate în pragul destrămării arată că orice intervenţie exterioară din partea factorilor de control social, în scopul restabilirii unităţii şi coeziunii ei iniţiale, devine superfluuă, mai ales atunci când relaţiile conflictuale între parteneri ating nivelul lor cel mai critic. Din punct de vedere juridic, se consideră că relaţia de familie este alterată sau compromisă atunci când unul dintre soţi nu mai locuieşte împreună cu celălalt sau nu-şi mai îndeplineşte obligaţiile ( de fidelitate, sprijin moral sau material etc.) asumate prin actul încheierii căsătoriei. În aceste condiţii, de cele mai multe ori, conflictul devine public, iar unul dintre membrii familiei se adresează autorităţii competente pentru a interveni şi a desface actul căsătoriei.
ÃŽn raport cu această familie „deviantăâ€, aflată în pragul dezorganizării, exerciÅ£iul autorităţii trebuie să determine ca soÅ£ii să-Å£i îndeplinească obligaÅ£iile materiale ÅŸi morale reciproce, iar în cazul în care au copii să încerce să evite ÅŸi să prevină orice prejudiciu care poate fi adus acestora. De altfel, practica judiciară evidenÅ£iază o pondere crescândă a litigiilor civile care au ca obiect relaÅ£iile de familie, astfel că există o tendinţă constantă ca procesele care preced desfacerea căsătoriei să fie mult mai numeroase decât procesele de divorÅ£.
Această tendinţă se manifestă vizibil în cadrul familiei dezorganizate, în care soţii sunt despărţiţi de fapt, situaţie în care numai unul dintre părinţi realizează ocrotirea minorilor, celălalt împiedică partenerul şi copiii să-şi exercite dreptul de folosinţă a locuinţei, le obstrucţionează accesul la comunitatea de bunuri, îi privează de dreptul de a beneficia de întreţinere, educaţie şi supraveghere etc. Cele mai frecvente litigii civile dintre soţi au ca obiect obligaţia de întreţinere şi remiterea alocaţiei de stat pentru copii. Dintr-un studiu efectuat recent asupra acţiunilor de divorţ din judeţul Consatnţa, reiese că peste jumătate din numărul litigiilor au ca obiect familii cu copii minori şi că anterior divorţului, ca efect al separării în fapt, ori din alte motive, unul dintre soţi a intentat şi o acţiune pentru pensie de întreţinere. Predomină acţiunile în acre sunt implicate familii cu o durată a căsătoriei de până la 5 ani şi unde soţii sunt foarte tineri. În ceea ce priveşte principalele motive şi fapte culpabile care îndreptăţesc instanţa să considere că o continuare a căsătoriei nu mai este posibilă, acestea sunt, în marea lor majoritate: abandonul familial (părăsirea domiciliului conjugal), conflictele puternice, disputele, violenţele fizice şi verbale, infidelitatea şi consumul exagerat de alcool.
Apare evident că asemenea familii nu-şi pot exercita funcţiile educative, iar în cadrul lor tarele morale domină comportamentul membrilor care o compun. Deşi dezorganizarea familiei reprezintă un element condiţional puternic pentru apariţia unor disfuncţii morale, se poate considera totuşi – în acord cu datele cercetărilor întreprinse de colectivul de sociologia devianţei din cadrul Centrului de Cercetări Sociologice – că nu dezorganizarea familiei ca atare reprezintă un factor determinat al inadaptării sociale a minorului sau adolescentului, ci incapacitatea educativă a familie, manifestată în carenţele procesului de socializare şi incapacitatea îndeplinirii unor funcţii de bază. În acest sens, deteriorarea climatului conjugal (lipsa de coeziune morală şi afectivă între soţi, conflictele şi modelele comportamentale negative), deficienţele stilului educativ al familiei (lipsa de supraveghere şi control parental, absenţa autorităţii sau autoritatea excesivă, ignorarea petrecerii timpului liber şi a anturajului minorului, frustrarea afectivă maternă, lipsa de unitate şi orientare în aplicarea recompenselor şi sancţiunilor etc.) ca şi atitudinile antisociale ale mediului familial (alcoolism, parazitism, conduite agresive şi violente, antagonism parental extrem, săvârşirea unor fapte sancţionate de legea penală) sunt factorii principali care influenţează conduita minorului, determinându-l, în anumite condiţii, să comită şi să reitereze acte cu caracter predelicvent şi delicvent. În acest sens, carenţele structurii familiale reprezintă o condiţie, şi nu un factor etilogic cu influenţă de sine stătătoare.
Carenţele intervenite în structura şi funcţionalitatea cuplului familial influenţează negativ relaţiile afective dintre părinţi şi tineri, caracterizate, în majoritatea cazurilor cercetate, prin lipsă de afectivitate şi indiferenţă sau chiar prin conflicte ocazionale, cu efecte care antrenează realizarea unei socializări imperfecte şi chiar negative a tinerilor adolescenţi.
Cercetările au arătat că lipsa relaÅ£iilor afective dintre părinÅ£i ÅŸi tineri influenÅ£ează, în cea mai mare măsură, formarea ÅŸi structurarea personalităţii tinerilor, lipsa lor, la fel ca ÅŸi relaÅ£iile conflictuale, conducând cel mai adesea la apariÅ£ia sentimentului de singurătate, neliniÅŸte sau „înstrăinareâ€, la scăderea toleranÅ£ei la frustraÅ£ie ÅŸi la creÅŸterea predispoziÅ£iilor tânărului spre agresivitate.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: influenta, familie, dezorganizare, socializare, copii |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 21 January '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :