Statistics:
Visits: 1,556 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Egalizarea sanselor scolare
Q: | Intreaba despre Egalizarea sanselor scolare |
Intrarea în şcoală înseamnă pentru copil un moment fundamental, generat de funcţiile şcolii. Scoala reprezintă pentru copil un mediu nou cu influenţe ce-şi pun amprenta pe conduita sa. Intrarea în şcoală determină o separare între activitatea propriu-zisă şi joc, între timpul consacrat activităţii şcolare şi timpul liber.
Egalizarea şanselor şcolare şi integrarea optimă în prima etapă şcolară a fost şi rămâne în continuare unul din obiectivele de bază ale învăţământului din ţara noastră.
Intre factorii educaţiei, familia a fost şi este considerată ca factor prioritar şi primordial deoarece, în ordinea firească a lucrurilor, educaţia în cepe din familie, unde se formează caracterul copilului.
Educaţia făcută de primii educatori – părinţii – se răsfrânge asupra tuturor laturilor personalităţii copilului, în funcţie de particularităţile de vârstă şi individuale ale acestuia.
Ponderea familiei ca factor educaţional este cu atât mai mare cu cât copilul este mai mic, aceasta scăzând odată cu înaintarea copilului pe treptele superioare ale dezvoltării sale.
Conceptul de colaborare este implicat în contexte în care se pune problema acţiunii desfăşurată în comun de mai mulţi factori. Si cum educaţia este o asemenea acţiune la care îşi dau concursul şcoala, familia, organizaţiile de copii şi tineret, necesitatea colaborării între ele apare logic stringentă.
Acţiunea de coordonare pe care o exercită şcoala în cadrul relaţiilor ei cu familia – coordonare ce derivă din faptul că cea dintâi este o instituţie specializată, cu cadre pregătite anume pentru realizarea sarcinilor educaţiei şcolare – se concretizează în selecţionarea influenţelor educative pozitive pe care şcolarul le primeşte în cadrul familiei, precum şi al contracarării influenţelor dăunătoare provenite din mediul familial.
De obicei, când se are în vedere factorul familie în colaborare, acestuia i se solicită o colaborare mai ales în domeniul bazei materiale a învăţământului. Fără îndoială că şi un asemenea sprijin este necesar, dar colaborarea nu trebuie redusă la această dimensiune. Familia poate şi trebuie să colaboreze în toate problemele educaţiei. In familie, fizionomia morală găseşte un climat potrivit de formare: cinstea, omenia, respectul faţă de om, hărnicia sunt valori pe care părinţii le pot cultiva cu cel mai mare succes.
Colaborarea presupune pe lângă o unitate de vederi si o coordonare a acţiunilor în vederea realizării unităţii – în cazul nostru factorul coordonator al colaborării fiind şcoala. Scoala, prin cadrele sale, are rolul de a coordona colaborarea factorilor educativi, fiindcă, dintre toţi, doar ea este singulul calificat pentru o asemenea acţiune.
Relaţia instituţie şcolară – familie nu se poate constitui în fapt fără asigurarea unei condiţii de bază, fundamentale: cunoaşterea familiei de către cadrul didactic, a caracteristicilor şi potenţialului ei educativ.
Investigaţia mediului familial al copilului şcolar cere effort din partea cadrului didactic, tact şi pricepere pedagogică.
Printre modalităţile de cunoaştere a potenţialului educativ în familie, amintim vizitele la domiciliul copiilor, unde urmărim: natura relaţiilor afective dintre părinţi şi dintre aceştia şi copii, modul în care părinţii îşi petrec timpul, atitudinea acestora faţă de mediul ambiant, cunoaşterea statutului şi rolului copilului în familie, a responsabilităţilor lui, cunoaşterea aspectelor privind aplicarea metodelor educative în familie, modul cum se asigură în familie autoritatea părintească, cine o deţine şi prin ce modalităţi se exercită.
Stabilirea unui program comun de educaţie în şcoală şi în familie, fixarea unor sarcini ale educaţiei în familie care să susţină, să întărească şi să întregească munca educativă din şcoală sunt condiţii de asigurare a unei unităţi de vederi a şcolii şi familiei.
Părinţii trebuie determinaţi să vadă în cadrul didactic pe îndrumătorul cel mai autorizat să le ofere informaţii utile, privind asigurarea în familie a celor mai propice condiţii de comunicare a muncii educative desfăşurate în cadrul organizat al instituţiei şcolare. De acest lucru depinde în întregime realizarea caracterului de permanenţă în întreaga muncă de cooperare a şcolii cu familia.
Pentru răspândirea cunoştinţelor pedagogice în rândul părinţilor se pot organiza mici expoziţii cu literatură de specialitate pentru părinţi.
Copilul preia de la părinţii săi modul fundamental de a se raporta la viaţă şi la valorile ei, de a se implica în raporturile cu ceilalţi, de a se cunoaşte, evalua, acţiona şi afirma. Astfel, un climat conjugal tensionat, conflictual, instabil, insecurizat poate genera la unii copii o anumită precocitate a maturizării afective şi cognitive, care îi determină fie să evite conflictele interumane, fie să dea dovadă de răzbunare, ură, ranchiună, rezultat al frustrărilor afective şi anxietăţilor acumulate în primii ani de viaţă. Părinţii trebuie să dovedească că ştiu nu numai să dea lecţii ci şi că se dedică unui ideal în viaţă.
Pentru ca un copil să aibă dorinţe bogate şi superioare, familia trebuie să-i ofere în primul rând, experienţe complexe prin introducerea sa în viaţa socială, începând cu cunoaşterea naturii, a operelor estetice, a activităţilor intelectuale. Numai o familie echilibrată, cu simţul responsabilităţii fiecărui membru, unul faţă de altul, va realiza o disciplinare a afectivităţii, ce nu poate fi reparată de celelalte aspecte ale educaţiei, în speţă educaţia intelectuală şi morală.
Referinte:
Nicola, Ioan , “Pedagogieâ€, E.D.P. R.A. BucureÅŸti, 1992, “Factorii orientării ÅŸcolare
Profesionaleâ€, pag. 187;
Invăţământul primar, 1992, “Familia ÅŸi atitudinea copilului faţă de învăţăturăâ€
Almanahul părinÅ£ilor, 1990, “CerinÅ£e ale colaborării dintre familie ÅŸi ÅŸcoalăâ€, 161-162
Invăţământul preşcolar în mileniul III, Ed. Reprograph, Craiova, 2003
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Egalizarea şanselor şcolare şi integrarea optimă în prima etapă şcolară a fost şi rămâne în continuare unul din obiectivele de bază ale învăţământului din ţara noastră.
Intre factorii educaţiei, familia a fost şi este considerată ca factor prioritar şi primordial deoarece, în ordinea firească a lucrurilor, educaţia în cepe din familie, unde se formează caracterul copilului.
Educaţia făcută de primii educatori – părinţii – se răsfrânge asupra tuturor laturilor personalităţii copilului, în funcţie de particularităţile de vârstă şi individuale ale acestuia.
Ponderea familiei ca factor educaţional este cu atât mai mare cu cât copilul este mai mic, aceasta scăzând odată cu înaintarea copilului pe treptele superioare ale dezvoltării sale.
Conceptul de colaborare este implicat în contexte în care se pune problema acţiunii desfăşurată în comun de mai mulţi factori. Si cum educaţia este o asemenea acţiune la care îşi dau concursul şcoala, familia, organizaţiile de copii şi tineret, necesitatea colaborării între ele apare logic stringentă.
Acţiunea de coordonare pe care o exercită şcoala în cadrul relaţiilor ei cu familia – coordonare ce derivă din faptul că cea dintâi este o instituţie specializată, cu cadre pregătite anume pentru realizarea sarcinilor educaţiei şcolare – se concretizează în selecţionarea influenţelor educative pozitive pe care şcolarul le primeşte în cadrul familiei, precum şi al contracarării influenţelor dăunătoare provenite din mediul familial.
De obicei, când se are în vedere factorul familie în colaborare, acestuia i se solicită o colaborare mai ales în domeniul bazei materiale a învăţământului. Fără îndoială că şi un asemenea sprijin este necesar, dar colaborarea nu trebuie redusă la această dimensiune. Familia poate şi trebuie să colaboreze în toate problemele educaţiei. In familie, fizionomia morală găseşte un climat potrivit de formare: cinstea, omenia, respectul faţă de om, hărnicia sunt valori pe care părinţii le pot cultiva cu cel mai mare succes.
Colaborarea presupune pe lângă o unitate de vederi si o coordonare a acţiunilor în vederea realizării unităţii – în cazul nostru factorul coordonator al colaborării fiind şcoala. Scoala, prin cadrele sale, are rolul de a coordona colaborarea factorilor educativi, fiindcă, dintre toţi, doar ea este singulul calificat pentru o asemenea acţiune.
Relaţia instituţie şcolară – familie nu se poate constitui în fapt fără asigurarea unei condiţii de bază, fundamentale: cunoaşterea familiei de către cadrul didactic, a caracteristicilor şi potenţialului ei educativ.
Investigaţia mediului familial al copilului şcolar cere effort din partea cadrului didactic, tact şi pricepere pedagogică.
Printre modalităţile de cunoaştere a potenţialului educativ în familie, amintim vizitele la domiciliul copiilor, unde urmărim: natura relaţiilor afective dintre părinţi şi dintre aceştia şi copii, modul în care părinţii îşi petrec timpul, atitudinea acestora faţă de mediul ambiant, cunoaşterea statutului şi rolului copilului în familie, a responsabilităţilor lui, cunoaşterea aspectelor privind aplicarea metodelor educative în familie, modul cum se asigură în familie autoritatea părintească, cine o deţine şi prin ce modalităţi se exercită.
Stabilirea unui program comun de educaţie în şcoală şi în familie, fixarea unor sarcini ale educaţiei în familie care să susţină, să întărească şi să întregească munca educativă din şcoală sunt condiţii de asigurare a unei unităţi de vederi a şcolii şi familiei.
Părinţii trebuie determinaţi să vadă în cadrul didactic pe îndrumătorul cel mai autorizat să le ofere informaţii utile, privind asigurarea în familie a celor mai propice condiţii de comunicare a muncii educative desfăşurate în cadrul organizat al instituţiei şcolare. De acest lucru depinde în întregime realizarea caracterului de permanenţă în întreaga muncă de cooperare a şcolii cu familia.
Pentru răspândirea cunoştinţelor pedagogice în rândul părinţilor se pot organiza mici expoziţii cu literatură de specialitate pentru părinţi.
Copilul preia de la părinţii săi modul fundamental de a se raporta la viaţă şi la valorile ei, de a se implica în raporturile cu ceilalţi, de a se cunoaşte, evalua, acţiona şi afirma. Astfel, un climat conjugal tensionat, conflictual, instabil, insecurizat poate genera la unii copii o anumită precocitate a maturizării afective şi cognitive, care îi determină fie să evite conflictele interumane, fie să dea dovadă de răzbunare, ură, ranchiună, rezultat al frustrărilor afective şi anxietăţilor acumulate în primii ani de viaţă. Părinţii trebuie să dovedească că ştiu nu numai să dea lecţii ci şi că se dedică unui ideal în viaţă.
Pentru ca un copil să aibă dorinţe bogate şi superioare, familia trebuie să-i ofere în primul rând, experienţe complexe prin introducerea sa în viaţa socială, începând cu cunoaşterea naturii, a operelor estetice, a activităţilor intelectuale. Numai o familie echilibrată, cu simţul responsabilităţii fiecărui membru, unul faţă de altul, va realiza o disciplinare a afectivităţii, ce nu poate fi reparată de celelalte aspecte ale educaţiei, în speţă educaţia intelectuală şi morală.
Referinte:
Nicola, Ioan , “Pedagogieâ€, E.D.P. R.A. BucureÅŸti, 1992, “Factorii orientării ÅŸcolare
Profesionaleâ€, pag. 187;
Invăţământul primar, 1992, “Familia ÅŸi atitudinea copilului faţă de învăţăturăâ€
Almanahul părinÅ£ilor, 1990, “CerinÅ£e ale colaborării dintre familie ÅŸi ÅŸcoalăâ€, 161-162
Invăţământul preşcolar în mileniul III, Ed. Reprograph, Craiova, 2003
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 25 January '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :