Statistics:
Visits: 1,337 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Imbunatatirea situatiei copiilor Rromi
Q: | Intreaba despre Imbunatatirea situatiei copiilor Rromi |
Creşterea economicã durabilã obiectiv necesar a fi urmãrit cu consecvenţã în demersul de aderare a României la Uniunea Europeanã presupune dezvoltarea şi valorificarea tuturor resurselor disponibile la nivel naţional. Între acestea se numãrã capitalul uman, definit la nivel individual prin cunoştinţele, calificãrile, competenţele şi alte calitãţi deţinute de un individ şinecesare activitãţii economice.
Prin transmiterea cunoştinţelor şi calificãrilor, dar şi a deprinderilor de viaţã cãtre generaţiile tinere, procesul educaţional reprezintã principalul mijloc de dezvoltare a capitalului uman.
România adoptă principiul egalităţii de şanse în educaţie, indifer ent de caracteristici individuale - deficienţe fizice sau mintale, stare socio-economică sau culturală, limba maternă, origine etnică, origine geografică etc.
Copilul reprezintă una dintre categoriile de populaţie puternic dezavantajate din societatea românească actuală, care a cumulat multe probleme şi riscuri grave pe termen mediu şi lung. Comparativ cu generaţia adultă, mai mulţi copii trăiesc în condiţii precare material şi social. Pe fondul unor erori ale politicilor din perioada socialistă, insuficienţa sistemului de protecţie din prima perioadă a tranziţiei a agravat situaţia.
Copiii rromi constituie una dintre cele mai defavorizate categorii de copii şi au nevoie de mult sprijin pentru a depăşi situaţia în care se află. Sărăcia şi lipsurile familiilor rrome, prejudecăţile care persistă în mentalitatea populaţiei, inerţia unor părinţi rromi faţă de perspectivele pe care educaţia le oferă copilului, toate acestea contribuie la marginalizarea copiilor rromi, la limitarea accesului la şansele egale la care au dreptul toţi copiii.
Datele statistice justifică necesitatea unor proiecte care au drept obiectiv îmbunătăţirea situaţiei copiilor rromi:
• doar 20% dintre copiii rromi frecventează grădiniţa, pentru a se pregăti pentru şcoală;
• 20% nu sunt înscrişi la şcoală;
• 30% abandonează şcoala înainte de absolvirea ciclului gimnazial;
• aproximativ 50% sunt analfabeţi sau semianalfabeţi.
Organizatia Salvati Copiii s-a implicat în găsirea unor modalităţi de ameliorare a situaţiei copiilor rromi şi, începând din 1998, a derulat numeroase proiecte în acest scop. Principalele direcţii ale acestora constau în: informarea autorităţilor locale, a părinţilor rromi şi a reprezentanţilor presei cu privire la drepturile copiilor rromi, cursuri de pregătire pentru profesorii care lucrează cu copiii aparţinând acestei minorităţi, educaţie preşcolară pentru copiii rromi, educaţie pentru toleranţă, non-discriminare, înţelegere şi apropiere între copiii de etnii diferite (români şi rromi). Anual, de aceste proiecte beneficiază circa 200 - 400 de cadre didactice şi peste 300 de copii rromi din şcoli şi grădiniţe. Programele sunt finanţate de Comisia Uniunii Europene, UNICEF, Lubricants UK, Radda Barnen (Salvaţi Copiii Suedia) şi altele.
Copiii rromi formează o categorie aparte de risc. Alimentaţia copiilor rromi, ca rezultat al nivelului de trai scăzut, este deficitară, dezechilibrată şi inadecvată.
În consecinţă, un număr mare de copii rromi suferă de subnutriţie, anemieavitaminoze, distrofie, ceea ce reduce radical posibilităţile lor de dezvoltare şi are efecte negative profunde asupra capacităţii lor de studiu şi sănătăţii.
Unităţile şcolare se confruntă cu o serie de dificultăţi , printre care:
-nefrecventarea regulată a cursurilor;
-părăsirea localităţii pentru perioade lungi de timp şi deplasarea în ţară cu părinţii;
-neinteresarea părinţilor pentru finalizarea cursurilor motivând situaţia materială precară,existenţa multor copii;
-neimplicarea şi necolaborarea comunităţii rrome cu instituţiile de învăţământ;
-nu sunt cadre didactice calificate care să cunoască limba rromani şi să dorească să o utilizeze în forma instituţionalizată;
De asemenea există probleme deosebite de integrare, datorate situaţiei socio-economice dificile în care trăiesc aceste famili de rromi:
- familii dezorganizate;
- lipsa unor surse de venituri permanente;
- dezinteresul faţă de şcoală;
- condiţii de viaţă primitive;( lipsa hranei , îmbrăcămintei, confortului,etc )
- probleme grave de sănătate;(retardare ,handicap,etc.)
Calitatea scăzută a educaţiei în şcolile cu un număr ridicat de elevi romi este datorată unor procese de migraţie a cadrelor didactice şi a elevilor în interiorul sistemului de învăţământ românesc. Tendinţele de migraţie , în cazul ambelor categorii , sunt dinspre şcolile mai puţin dotate material şi uman spre şcolile cu dotări mai bune . În cazul mediului rural destinaţia migraţiei şcolare o reprezintă şcolile "de centru" considerate ca oferind oportunităţi de dezvoltare mai ridicate copiilor.
Situaţia copiilor rromi este una critică, majoritatea aparţinând unor familii extrem de sărace. Mulţi dintre ei abandonează şcoala datorită lipsurilor materiale, iar cei care continuă sunt deseori discriminaţi faţă de colegii lor: puşi în ultimele bănci ale clasei, trataţi cu indiferenţă, sau, mai rău câteodată, agresaţi verbal de către copii sau profesori. Nu este o situaţie generalizată, dar există cazuri suficiente pentru a face acest proiect necesar. Educarea adulţilor (cadrelor didactice) şi a copiilor în spiritul toleranţei şi nediscriminării constituie o prioritate dacă dorim schimbarea mentalităţilor.
Accesul la o educaţie de calitate pentru copiii romi reprezintă o problemă complexă care necesită o abordare complexă.Complexitatea problemei decurge din varietatea contextelor educaţionale în care se desfăşoară educaţia copiilor romi în prezent, dar şi din influenţa unor factori de mediu,socio-economici cu impact direct sau mediat asupra educaţiei formale.
Existenţa şcolilor cu un număr mare de elevi romi pune în discuţie acumulările în termeni de capital social, capital uman, poziţie socială,valori de care pot beneficia solarizându-se în contextele formale existente în cadrul sistemului de învăţământ românesc.
Existenţa claselor în care sunt şcolarizaţi numai copiii romi chestionează, de asemenea, beneficiile educatiei formale .Diversitatea culturală re prezintă o premisă a acumulării unui capital social de calitate şi în aceleşi timp, funcţional în condiţiile societăţii româneşti.Făra a avea relatii sociale etnic diverse în interiorul şcolii sau clasei , copiii romi sunt deprivaţi de oportunităţile sociale viitoare, precum găsirea unui loc de muncă prin relaţii informale sau, mai larg obţinerea unui feedback constructiv asupra unor planuri sau proiecte de viaţă menite să aibă succes in cadrul societăţii româneşti.
cu cât procentul de romi dintr-o şcoală este mai ridicat,cu atât este mai probabil ca încrederea în şcoala respectivă să fie mai scăzută.
Dincolo de abandonul fizic al şcolii ,,de periferie ,, de către cadrele didactice ,se poate vorbi şi de un abandon ,, psihic ,, al acestor şcoli.Este cazul prezenţei formale al profesorilor în şcoală, dar făra o implicare reală ,deplină a acestora în procesul educativ.
Deoarece există atâtea probleme câte şcoli compun sistemul,este recomandabilă abordarea unei strategii de ,,jos în sus ,, orientată spre rezolvarea unor probleme punctuale.
Referinte :
• Surdu, Mihai (1998) - Efectele condiÅ£ionării alocaÅ£iei pentru copii de prezenÅ£a ÅŸcolară în cazul copiilor rromi, în “Calitatea vieÅ£iiâ€, no. 1, Bucharest
• Zamfir, Elena; Zamfir, Cătăin (coordinators) (1993) - Ţiganii între ignorare şi îngrijorare, Editura Alternative, Bucharest
• Zamfir, Cătălin (coordonator) (1995) - Dimensiuni ale sărăciei, Editura Expert, Bucharest
sursa imaginii : news.bbc.co.uk
Prin transmiterea cunoştinţelor şi calificãrilor, dar şi a deprinderilor de viaţã cãtre generaţiile tinere, procesul educaţional reprezintã principalul mijloc de dezvoltare a capitalului uman.
România adoptă principiul egalităţii de şanse în educaţie, indifer ent de caracteristici individuale - deficienţe fizice sau mintale, stare socio-economică sau culturală, limba maternă, origine etnică, origine geografică etc.
Copilul reprezintă una dintre categoriile de populaţie puternic dezavantajate din societatea românească actuală, care a cumulat multe probleme şi riscuri grave pe termen mediu şi lung. Comparativ cu generaţia adultă, mai mulţi copii trăiesc în condiţii precare material şi social. Pe fondul unor erori ale politicilor din perioada socialistă, insuficienţa sistemului de protecţie din prima perioadă a tranziţiei a agravat situaţia.
Copiii rromi constituie una dintre cele mai defavorizate categorii de copii şi au nevoie de mult sprijin pentru a depăşi situaţia în care se află. Sărăcia şi lipsurile familiilor rrome, prejudecăţile care persistă în mentalitatea populaţiei, inerţia unor părinţi rromi faţă de perspectivele pe care educaţia le oferă copilului, toate acestea contribuie la marginalizarea copiilor rromi, la limitarea accesului la şansele egale la care au dreptul toţi copiii.
Datele statistice justifică necesitatea unor proiecte care au drept obiectiv îmbunătăţirea situaţiei copiilor rromi:
• doar 20% dintre copiii rromi frecventează grădiniţa, pentru a se pregăti pentru şcoală;
• 20% nu sunt înscrişi la şcoală;
• 30% abandonează şcoala înainte de absolvirea ciclului gimnazial;
• aproximativ 50% sunt analfabeţi sau semianalfabeţi.
Organizatia Salvati Copiii s-a implicat în găsirea unor modalităţi de ameliorare a situaţiei copiilor rromi şi, începând din 1998, a derulat numeroase proiecte în acest scop. Principalele direcţii ale acestora constau în: informarea autorităţilor locale, a părinţilor rromi şi a reprezentanţilor presei cu privire la drepturile copiilor rromi, cursuri de pregătire pentru profesorii care lucrează cu copiii aparţinând acestei minorităţi, educaţie preşcolară pentru copiii rromi, educaţie pentru toleranţă, non-discriminare, înţelegere şi apropiere între copiii de etnii diferite (români şi rromi). Anual, de aceste proiecte beneficiază circa 200 - 400 de cadre didactice şi peste 300 de copii rromi din şcoli şi grădiniţe. Programele sunt finanţate de Comisia Uniunii Europene, UNICEF, Lubricants UK, Radda Barnen (Salvaţi Copiii Suedia) şi altele.
Copiii rromi formează o categorie aparte de risc. Alimentaţia copiilor rromi, ca rezultat al nivelului de trai scăzut, este deficitară, dezechilibrată şi inadecvată.
În consecinţă, un număr mare de copii rromi suferă de subnutriţie, anemieavitaminoze, distrofie, ceea ce reduce radical posibilităţile lor de dezvoltare şi are efecte negative profunde asupra capacităţii lor de studiu şi sănătăţii.
Unităţile şcolare se confruntă cu o serie de dificultăţi , printre care:
-nefrecventarea regulată a cursurilor;
-părăsirea localităţii pentru perioade lungi de timp şi deplasarea în ţară cu părinţii;
-neinteresarea părinţilor pentru finalizarea cursurilor motivând situaţia materială precară,existenţa multor copii;
-neimplicarea şi necolaborarea comunităţii rrome cu instituţiile de învăţământ;
-nu sunt cadre didactice calificate care să cunoască limba rromani şi să dorească să o utilizeze în forma instituţionalizată;
De asemenea există probleme deosebite de integrare, datorate situaţiei socio-economice dificile în care trăiesc aceste famili de rromi:
- familii dezorganizate;
- lipsa unor surse de venituri permanente;
- dezinteresul faţă de şcoală;
- condiţii de viaţă primitive;( lipsa hranei , îmbrăcămintei, confortului,etc )
- probleme grave de sănătate;(retardare ,handicap,etc.)
Calitatea scăzută a educaţiei în şcolile cu un număr ridicat de elevi romi este datorată unor procese de migraţie a cadrelor didactice şi a elevilor în interiorul sistemului de învăţământ românesc. Tendinţele de migraţie , în cazul ambelor categorii , sunt dinspre şcolile mai puţin dotate material şi uman spre şcolile cu dotări mai bune . În cazul mediului rural destinaţia migraţiei şcolare o reprezintă şcolile "de centru" considerate ca oferind oportunităţi de dezvoltare mai ridicate copiilor.
Situaţia copiilor rromi este una critică, majoritatea aparţinând unor familii extrem de sărace. Mulţi dintre ei abandonează şcoala datorită lipsurilor materiale, iar cei care continuă sunt deseori discriminaţi faţă de colegii lor: puşi în ultimele bănci ale clasei, trataţi cu indiferenţă, sau, mai rău câteodată, agresaţi verbal de către copii sau profesori. Nu este o situaţie generalizată, dar există cazuri suficiente pentru a face acest proiect necesar. Educarea adulţilor (cadrelor didactice) şi a copiilor în spiritul toleranţei şi nediscriminării constituie o prioritate dacă dorim schimbarea mentalităţilor.
Accesul la o educaţie de calitate pentru copiii romi reprezintă o problemă complexă care necesită o abordare complexă.Complexitatea problemei decurge din varietatea contextelor educaţionale în care se desfăşoară educaţia copiilor romi în prezent, dar şi din influenţa unor factori de mediu,socio-economici cu impact direct sau mediat asupra educaţiei formale.
Existenţa şcolilor cu un număr mare de elevi romi pune în discuţie acumulările în termeni de capital social, capital uman, poziţie socială,valori de care pot beneficia solarizându-se în contextele formale existente în cadrul sistemului de învăţământ românesc.
Existenţa claselor în care sunt şcolarizaţi numai copiii romi chestionează, de asemenea, beneficiile educatiei formale .Diversitatea culturală re prezintă o premisă a acumulării unui capital social de calitate şi în aceleşi timp, funcţional în condiţiile societăţii româneşti.Făra a avea relatii sociale etnic diverse în interiorul şcolii sau clasei , copiii romi sunt deprivaţi de oportunităţile sociale viitoare, precum găsirea unui loc de muncă prin relaţii informale sau, mai larg obţinerea unui feedback constructiv asupra unor planuri sau proiecte de viaţă menite să aibă succes in cadrul societăţii româneşti.
cu cât procentul de romi dintr-o şcoală este mai ridicat,cu atât este mai probabil ca încrederea în şcoala respectivă să fie mai scăzută.
Dincolo de abandonul fizic al şcolii ,,de periferie ,, de către cadrele didactice ,se poate vorbi şi de un abandon ,, psihic ,, al acestor şcoli.Este cazul prezenţei formale al profesorilor în şcoală, dar făra o implicare reală ,deplină a acestora în procesul educativ.
Deoarece există atâtea probleme câte şcoli compun sistemul,este recomandabilă abordarea unei strategii de ,,jos în sus ,, orientată spre rezolvarea unor probleme punctuale.
Referinte :
• Surdu, Mihai (1998) - Efectele condiÅ£ionării alocaÅ£iei pentru copii de prezenÅ£a ÅŸcolară în cazul copiilor rromi, în “Calitatea vieÅ£iiâ€, no. 1, Bucharest
• Zamfir, Elena; Zamfir, Cătăin (coordinators) (1993) - Ţiganii între ignorare şi îngrijorare, Editura Alternative, Bucharest
• Zamfir, Cătălin (coordonator) (1995) - Dimensiuni ale sărăciei, Editura Expert, Bucharest
sursa imaginii : news.bbc.co.uk
Tag-uri: rromi, copii, egalitate, minoritate, integrare |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 05 January '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :