FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 1,507
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Abandonul Scolar - Prevenire si Combatere

Tag-uri Populare


educatie   scoala   familie   educare   societate   copii   integrare   democratie   elevi   gradinita   rromi   profesori   invatamant   incluziune   parinti   comportament   egalitate   prescolari   educatoare   nevoi speciale   discriminare   dezvoltare   comunitate   dizabilitati   moral-civica   minoritati   tigani   drepturi   formare   marginalizare   copii cu ces   personalitate   cultura   violenta   libertate   deficiente  

All Tags

Famous Forum

 

Abandonul Scolar - Prevenire si Combatere

 Q:   Intreaba despre Abandonul Scolar - Prevenire si Combatere       
Abandonul Scolar - Prevenire si Combatere Una dintre marile probleme cu care se confruntă mediile politice, socio-ecunomice, culturale sau civice din România o reprezintă educaţia copiilor rromi.

Astfel, din anul 2000, ministerul de resort a demarat un process semnificativ de elaborare a unei strategii de nivel naţional în domeniul învăţământului destinate şi acestei categorii de copii. “Modelul românesc” de îmbunătăţire a situaţiei educaţionale a copiilor şi tinerilor rromi urmăreşte:

- refacerea echităţii în educaţie în ceea ce priveşte copilul rrom;
- asigurarea de şanse egale pentru copiii rromi în sistemul de predare în limba maternă;
- consolidarea educaţiei de bază în limbile minorităţilor, incl usive în limba romani, în vederea conservării şi dezvoltării identităţii culturale;
- asigurarea formării şireconversiei resurselor umane care provin din din familiile derromi în concordanţă cu politicile de modernizare economico-socială a României;
- creşterea eficienţei actului didacticşi, prin urmare, creşterea calităţii învăţământului în limba maternă.

Elaborarea “Strategiei privind stimularea particiării la educaţie a copiilor şi a tinerilor rromi” şi întocmirea planului de stimulare a participării şcolare şi de reducere a abandonului şcolar în rândul populaţiei de rromi sunt activităţi ce necesită condiţii concrete de timp şi spaţiu. Astfel MECT a elaborate şi implementat, în parteneriat cu organismele internaţionale, ONG-uri şi autorităţile publice locale, proiecte care vizează stimularea participării şcolare a copiilor rromi şi diminuarea abandonului.

Exemple de astfel de programe:

- “Acccesul la educaţie al grupurilor dezavantajate, în special al copiilor romi”

- “Participarea şcolară a copiilor romi”

- “Dezvoltarea capacităţii comunităţuilor de romi de a retrage copiii din formele periculoase de muncă şi de a-I integra în sistemul de educaţie naţională”

- “Start bun pentru şcoală”

- “ Dezvoltarea capacităţii CDSR de a contribui la combaterea celei mai grave forme de muncă a copiilor”

- “Zone de educaţie prioritare”

În Europa Centrală şi de Est ponderea populaţiei de etnie romă este crescută, fapt pentru care problemele sociale ale acestui grup necesită o atenţie specială. Un raport al Băncii Mondiale avertizează că în noile state member ale UE şi în ţările candidate există încă între jumătate şi trei sferturi de million de copii romi care nu merg deloc la şcoală. Situaţia acestor copii este critică, ei aparţinând unor familii sărace.

Din păcate, cei care nu frecventează sau abandonează şcoala sunt deseori discriminaţi – învaţă în clase sau şcoli separate, puşi în ultimele bănci ale clasei, trataţi cu indiferenţă, agresaţi verbal de către copii sau profesori, traiesc în orfelinate, în instituţii pentru copii cu handicap sau, pur şi simplu, pe străzi şi în canale. Estimativ, jumătate din romii care trăiesc în România sunt analfabeţi. Alte date statistice arată că :

- doar 20% dintre copiii rromi frecventează grădiniţa, 20% nu sunt înscrişi la şcoală, 30% abandonează şcoala înainte de absolvirea ciclului gimnazial, 50% sunt analfabeţi sau semianalfabeţi.

Îmbunătăţirea accesului şi participării la educaţie are ca scop prevenirea şi combaterea marginalizării şi excluderii sociale prin îmbunătăţirea ratei de participare la educaţie. Un fenomen îngrijorător îl constituie creşterea numărului copiilor rromi care nu se înscriu la şcoală sau abandonează şcoala timpuriu. În acelaşi timp, un lucru pozitiv este acela că atitudinea acestora faţă de şcoală este una pozitivă, în sensul că trei sferturi din cei care au abandonat şcoala îşi exprimă dorinţa de a se întoarce la şcoală, fiind conştienţi de importanţa educaţiei pentru viitorul lor profesional.

Este imperios necesar ca, pentru atragerea copiilor în şcoli şi grădiniţe, cadrele didactice şi copiii să fie educaţi în spiritual toleranţei şi nediscriminării.

În general, preşcolarii rromi vin la grădiniţă cu o idée deformată despre instituţiile şcolare indusă de familie, de colegii de joacă, de fraţii mai mari, care minimalizează menirea acestora.Deşi există puţini părinţi rromi care îşi înscriu copiii la grădiniţă, cadrele didactice pot convinge pe aceştia de necesitatea urmării cursurilor- menite să formeze deprinderi şi abilităţi necesare la clasa I.

În timp s-a dovedit că, dup` asigurarea unei pregătiri preşcolare, copiii rromi au căpătat abilităţile de a scrie, a socoti, a desena, a cânta, a lucra împreună, obţin rezultate foarte bune la învăţătur` şi se integrază mai uşor în disciplina şcolară. Pornin de la situaţia reală, însă, mulţi copii rromi întămpină la clasa I dificultăţi foarte mari: mânuirea stiloului, integrarea în colectivitate, înţelegerea unor noţiuni şi cuvinte. Se impune în acest caz o nuanţare a muncii învăţătorului cu astfel de copii, în măsura în care cerinţele programei şcolare şi timpul limitat afectat procesului instructive-educativ permit aceasta. De adăugat că, în plus, unii copii, la venirea în clasa I, nu cunosc decât limba maternă.

În condiţiile prezentate mai sus, se impun câteva reguli ce vor duce la soluţionarea problemelor existente:

- elevii rromi să frecventeze anterior grădiniţa;

- copii rromi vorbitori doar ai limbii materne să fie ajutaţi de educatoare să acceadă la lexical minimala românesc;

- dacă în şcoală există mai multe clase I, să se distribuie echilibrat copiii rromi care nu au frecventat grădiniţa;

- în cazul în care şcolarii cunosc doar limba maternă, posibilităţile de integrare se bazează pe următoarele:solicitare sprijinului mamelor pentru “traducere”, a profesorilor rromi, a voluntarilor traducători, procurarea de “dicţionare”-“Vocabularul trilingv ilustrat”, completarea cunoştinţelor despre rromi.

Cadrele didactice care lucreză cu copii rromi trebuie să fie în aşa fel pregătiţi, încât, pe baza informaţiilor în legătură cu tradiţiile, istoria şi cultura rromă, să iniţieze activităzi de educaţie multicultural` în şcoli, dând astfel şansa copiilor rromi şi români de a cunoaşte mai multe despre istiria şi tradiţiile colegilor lor, baza unei înţelegeri şi acceptări a diversităţii.

Iată câteva sfaturi pentru evitarea eventualelor conflicte:

1. Aşezaţi copiii rromi în bănci după criterii psihopedagogice logice şi coerente!
2. Nu lăsaţi copiii români să recurgă la jigniri!
3. Nu faceţi nicio diferenţă între copiii rromi şi nerromi!
4. Informaţi-vă cu privire la situaţia familială a copiilor rromi!
5. Organizaţi întâlniri periodice cu părinzii acestora!

Militanţii pentru drepturile rromilor din România sunt îngrijoraţi, deoarece, în pofida instrucţiunilor Ministerului Educaţiei, majoritatea şcolilor încă îi separă pe copiii rromi de ceilalţi. Respectarea şi implementarea drepturilor copiilor rromi la educaţie constituie principiul pentru viitoarea îmbunătăţire a situaţiei lor.

Desconsiderarea lor este o atitudine generalizată în rândul românilor. Puterea de influenţare asupra vieţii unui copil rrom stă în mâna oricăruia dintre noi – de la educatori, învăţători, profesori, cadre medicale, care au contact cu ei prin natura meseriei, până la părintele roman care îşi învaţă copilul să-I evite şi să-I desconsidere.

Ministerul Educaţiei afirmă că România este lider regional în ceea ce priveşte manualele pentru rromi.

Cu toate acestea mai există însă cadre didactice din afara etniei rrome care nu dispun de informaţii şii soluţii în situaţiile când elevul este unul “cu probleme”. Se mai adaugă faptul că, de ambele părţi a existat un interes mascat, periculos.Unele cadre didactice se bucurau că elevii rromi nu frecventau în fapt şcoala. Deşi înscrişi în evidenţele şcolare, copiii rromi nu frecventau cursurile decât atât cât se cer pentru obţinerea alocaţiei de stat, părinţii rromi acceptând acest lucru şi chiar bucurându-se.

Ca orice minoritate, minoritatea rromă trebuie să se bucure de toate drepturile înscrise în documentele internaţionale. Faptul că rromii constituie o minoritate etnică defavorizată şi discriminată, este recunoscut la nivel internaţional.

Abandonul şcolar, lipsa nemotivată de la şcoală pe perioade lungi, rezultatele slabe la învăţătură sunt efectele marginalizării sociale marginalizării sociale şi ale discriminării cu care se confruntă elevii rromi.

Atragerea elevilor acestei etnii către şcoală ar trebui să se facă prin organizarea cât mai plăcută a procesului didactic, prin programe educaţionale alternative, prin activităţi exstraşcolare, non-formale de petrecere a timpului liber.

Oferind consiliere părinţilor rromi, cadrele didactice trebuie să atragă familiile la activităţi extraşcolare. Stabilindu-se un climat bun de cooperare între şcoală şi familie, copiii rromi vor avea de câştigat, aceştia fiind trimişi la şcoală chiar de către părinţi.

Cadrul didactic trebuie să cunoască faptul că activităţile de predare, de îndrumare cu elevii rromi , de colaborare cu părinţii rromi, necesită un anumit specific.

Formarea de cadre didactice rrome pentru nevoile învăţământului primar, ca urmare a iniţiativei Ministerului Învăţământului din 1990 şi-au atins scopul. Aproape toţi absolvenţii lucrează la clase cu copii rromi, unii sunt inspectori , alţii îşi aduc aportul în ceea ce priveşte producerea de materiale educaţionale pentru rromi.

Ajutorul dat de noi, dascălii, contribuie la realizarea viitorului copiilor rromi, care, datorită situaţiei sociale în care trăiesc, uită uneori ce rol au, nu ştiu pe ce cale să meargă.

Obiectivul nostru principal este să îi facem pe semenii noştri să realizeze că, sub imagine ape care le-o trezeşte un copil Rrom, există de fapt un copil ca oricare altul, nu este nici mai bun, nici mai rău, ci este un copil care are potenţial, care poate dărui, dar poate şi primi.
Referinte:
• “Equal Chances?”, Salvaţi copiii, România, 1998
• Salvaţi Copiii, România, “Copiii romi în România”, 1998,
• “Situaţia ţiganilor din România”, Bucureşti, 5 octombrie 1998.
• Everac, Paul. (1992). Reacţionarul. O minoritate ameninţătoare. Bucureşti: Editura Românul.
• Fraser, Angus. (1998). Ţiganii. Bucureşti: Humanitas.
• Kogălniceanu, Mihail. (1976). Esquisse sur l’histoire, les moeurs et la langue des Cigains. Opere vol. II. Bucureşti: Editura Academiei.


Tag-uri: abandon scolar, strategie, revenire, combatere, ecuatie, rromi, tigani



Categorie: Educatie  - ( Educatie - Archiva)

Data Adaugarii: 01 December '07


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :