Statistics:
Visits: 1,500 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Prevenirea abandonului scolar in randul Rromilor
Q: | Intreaba despre Prevenirea abandonului scolar in randul Rromilor |
Minoritatea ţigănească din România este cea mai numeroasă, comparativ cu celelalte ţări europene. Prin emigrare, îndeosebi după 1989, această populaţie a devenit cunoscută în toate marile oraşe ale Europei. Atenţia care i se acordă în prezent se datorează numărului mare de membri, trăsăturilor care o individualizează şi care conduc la o sporită vizibilitate şi pătrunderii în literatură.
În România este considerată a doua minoritate, ca pondere după cea maghiară. Conform Recensământului din 1992 s-au declarat rromi un număr de 409.723 persoane, reprezentând 1,8 % din totalul populaţiei. Cifra este mult diminuată, multe persoane din rândul acestei etnii declarându-se r omâni, maghiari sau chiar turci, pentru a evita identificarea lor cu un grup marginal şi adesea devalorizat şi persecutat. Acest procent arată o explozie demografică faţă de recensământul din 1977 cu 80 %, în condiţiile în care populaţia ţării a crescut doar cu 5,6 %. De asemenea se constată existenţa a câtorva judeţe în care creşterea este mai masivă: Constanţa, Botoşani, Iaşi şi Bistriţa-Năsăud, precum şi creşterea ponderii populaţiei de rromi în oraşe.
După unii sociologi, în România ar fi 1.500.000 – 2.500.000 rromi, de trei-patru ori mai mulţi decât în ţările cu o populaţie ţigănească mai importantă: Spania, Ungaria, Slovacia.
DistanÅ£a socială la care au fost ÅŸi sunt încă plasaÅ£i reprezentanÅ£ii acestei etnii nu se datorează atât exploziei demografice, cât caracteristicilor pe care le manifestă. ÃŽntre acestea nu sunt definitorii pentru marginalizare nici nomadismul (Nomadismul este un mod de viaţă, o filozofie a existenÅ£ei, o strategie pentru a-ÅŸi conserva identitatea, o permanentă căutare a libertăţii), nici situaÅ£ia economică precară, totdeauna inferioară comunităţii majoritare. Nici rromii bogaÅ£i nu sunt mai acceptaÅ£i. Sunt esenÅ£iale, însă, ,,caracteristicile distinctive ale modului de viaţă tradiÅ£ional al rromilorâ€:
- dezvoltarea unor profesii auxiliare pentru societatea ţărănească ÅŸi orăşenească tradiÅ£ională, unele degradante, altele ,,ciudateâ€, profesii exercitate sporadic ÅŸi recompensate modest (fierari, căldărari, spoitori, cărămidari, lingurari);
- satisfacerea unor nevoi colective marginale prin utilizarea unor resurse sărace, asigurând venituri modeste şi nesigure: comerţul cu haine vechi, cu fier vechi adunat de prin gospodăriile oamenilor, din demolarea foştilor coloşi economici specifici societăţii comuniste şi, uneori chiar furat (guri de canale, şine de cale ferată etc.), cu produse ignorate de majoritari: seminţe, porumb fiert, pietre de baie, colectarea sticlelor şi borcanelor şi în ultima vreme a pet-urilor:
- exploatarea colectivităţii prin cerşit, ghicit, mici înşelătorii, furturi neimportante, în general prin strategii de supravieţuire de tip parazitar.
Ca urmare a statutului economic scăzut, ţiganii au dezvoltat un mod de viaţă periferic, devalorizat, de recunoaştere şi asumare a excluderii prin:
a) acceptarea explicită a diferenţierii de restul comunităţii, asumarea statutului de inferioritate, automarginalizare ca preţ al acceptării;
b) o atitudine specifică defensivă, caracterizată prin autoevaluare negativă şi autodenigrare, autoînjosire, printr-un discurs insistent de tip ,,lamentaţie†pentru a obţine compasiune, toleranţă şi mici cadouri;
c) asumarea explicită a unor modalităţi specifice de obţinere a unui transfer de resurse de la majoritari prin mici înşelătorii, cerşit, presiune psihologică pentru a vinde sau a obţine ceva.
Ei nu revendică nimic, nu invocă drepturi sau competenÅ£e nerecunoscute, ci solicită acceptare, ajutor din milă, tolerarea devianÅ£ei moderate. ÃŽi mai caracterizează solidaritatea de grup opusă autorităţii statale sau normelor comunitare, tactici de ocolire a legilor, strategii de ,,îmbunare†a celor care ,,împart dreptateaâ€, o viaţă de familie deosebită de modelul colectivităţii majoritare, supunerea necondiÅ£ionată unui lider învestit cu autoritate absolută, bulibaÅŸa, interes scăzut pentru ÅŸcoală ÅŸi studii, acomodarea cu sărăcia ÅŸi lipsa de preocupare pentru locuinţă ÅŸi igienă. Simt nevoia de etalare a fastului prin costumele bogate ale femeilor, salbele, inelele, fenomenul ,,palatele Å£igăneÅŸti†şi preferinÅ£a faţă de maÅŸini de marcă.
Credinţa joacă un rol important în viaţa lor spirituală. Ei adoptă, de regulă, cultele populaţiei în mijocul căreia trăiesc. Dumnezeul lor e mitologic, are o forţă magică, iar Biserica şi ritualul au efect psihoterapeutic. Îi ajută să suporte nacazurile
Prin istoria lor, prin modul lor de viaţă ÅŸi valorile promovate, prin atitudinea de protejare a tradiÅ£iilor ÅŸi obiceiurilor lor faţă de cei ,,din afarăâ€, prin închiderea în faÅ£a presiunii majoritare, Å£iganii îşi afirmă ÅŸi îşi conservă propria identitate. Ei sunt o minoritate vizibilă, percepută ca fiind ,,altfel†şi, de aici, atitudinea ambiguă faţă de ei: uneori sentimente de admiraÅ£ie, respect ÅŸi invidie faţă de calităţile individuale ÅŸi colective ÅŸi stilul lor de viaţă, alteori o atitudine de respingere, datorită incapacităţii lor de a se articula la toate normele majorităţii. Comunitatea majoritară, reticentă faţă de stiluri deosebite, percepe diferitul ca pe o ofensă, ca pe o încercare de a nega ,,valorile buneâ€, ,,adevărul moÅŸtenitâ€. De aceea ea poate tolera doar diferitul care se autominimizează, statutul scăzut, atitudinea de supunere ÅŸi cerÅŸire a protecÅ£iei.
În acest context, pregătirea teoretică şi practic-aplicativă a cadrelor didactice pentru a gestiona cu competenţă nenumăratele perspective ale relaţiilor interetnice, etnicităţii şi naţionalismului devine o necesitate în condiţiile implicării şcolii în dezvoltarea comunitară.
Cadrele didactice trebuie să fie capabile :
- să se orienteze corect în problematica complexă a raporturilor interetnice, etnicităţii şi naţionalismului, uneori deformată şi prezentată tendenţios sau deliberat fals în medii interne şi externe, prioritar cu obiective politice, dar şi cu alte scopuri;
- să se plaseze pe poziţii autentic ştiinţifice, echidistante, obiective;
- să-şi formeze o mentalitate cu adevărat europeană care presupune aplicarea în practică a principiilor de reciprocitate în cadrul funcţional al vieţii comunităţilor etnic minoritare, mentalitate care încurajează comunicarea interetnică şi evită compromisuri conjuncturale;
- să fie pregătiţi pentru conceperea şi punerea în operă a unor programe de educaţie pentru integrare a grupurilor etnice defavorizate şi deopotrivă să fie apţi în gestionarea funcţionalităţii normale a raporturilor dintre majoritate şi minoritate, ca relaţie intrinsecă de organizare şi conducere a vieţii sociale a unui stat (naţional);
- să fie în măsură să acorde consultanţă sau să se integreze în programe de dezvoltare comunitară, administrare a nor zone cu statul special, management cultural etc.;
- să identifice, analizeze şi să semnalizeze potenţialele tensiuni sau conflicte interetnice, să participe şi să-şi aducă contribuţia la gestionarea acestora.
Această incursiune în problema şcolarizării ţiganilor ne relevă încă o dată complexitatea acestui demers dar şi necesitatea abordării ştiinţifice a numeroaselor aspecte pe care le impune dezideratul integrării acestei etnii în lumea civilizată a Europei.
Existenţa individului în Europa unită presupune o relaţionare fără echivoc a planurilor etnie-naţiune, naţiune-context european cât şi a integrării armonioase a individului pe cele trei nivele: etnic, naţional şi european. Această realitate se răsfrânge şi la nivelul actului educaţional şi implică, în mod obligatoriu, educarea tinerei generaţii în ideea conştientizării dimensiunilor individuale în acest context.
Referinte: :
Zamfir,Cătălin –Politici sociale în România:1980-1998,Ed. Expert,Bucureşti,1999
Raport asupra Obiectivelor de Dezvoltare a Mileniului, Guvernul României, 2003
sursa imaginii : osi.hu
În România este considerată a doua minoritate, ca pondere după cea maghiară. Conform Recensământului din 1992 s-au declarat rromi un număr de 409.723 persoane, reprezentând 1,8 % din totalul populaţiei. Cifra este mult diminuată, multe persoane din rândul acestei etnii declarându-se r omâni, maghiari sau chiar turci, pentru a evita identificarea lor cu un grup marginal şi adesea devalorizat şi persecutat. Acest procent arată o explozie demografică faţă de recensământul din 1977 cu 80 %, în condiţiile în care populaţia ţării a crescut doar cu 5,6 %. De asemenea se constată existenţa a câtorva judeţe în care creşterea este mai masivă: Constanţa, Botoşani, Iaşi şi Bistriţa-Năsăud, precum şi creşterea ponderii populaţiei de rromi în oraşe.
După unii sociologi, în România ar fi 1.500.000 – 2.500.000 rromi, de trei-patru ori mai mulţi decât în ţările cu o populaţie ţigănească mai importantă: Spania, Ungaria, Slovacia.
DistanÅ£a socială la care au fost ÅŸi sunt încă plasaÅ£i reprezentanÅ£ii acestei etnii nu se datorează atât exploziei demografice, cât caracteristicilor pe care le manifestă. ÃŽntre acestea nu sunt definitorii pentru marginalizare nici nomadismul (Nomadismul este un mod de viaţă, o filozofie a existenÅ£ei, o strategie pentru a-ÅŸi conserva identitatea, o permanentă căutare a libertăţii), nici situaÅ£ia economică precară, totdeauna inferioară comunităţii majoritare. Nici rromii bogaÅ£i nu sunt mai acceptaÅ£i. Sunt esenÅ£iale, însă, ,,caracteristicile distinctive ale modului de viaţă tradiÅ£ional al rromilorâ€:
- dezvoltarea unor profesii auxiliare pentru societatea ţărănească ÅŸi orăşenească tradiÅ£ională, unele degradante, altele ,,ciudateâ€, profesii exercitate sporadic ÅŸi recompensate modest (fierari, căldărari, spoitori, cărămidari, lingurari);
- satisfacerea unor nevoi colective marginale prin utilizarea unor resurse sărace, asigurând venituri modeste şi nesigure: comerţul cu haine vechi, cu fier vechi adunat de prin gospodăriile oamenilor, din demolarea foştilor coloşi economici specifici societăţii comuniste şi, uneori chiar furat (guri de canale, şine de cale ferată etc.), cu produse ignorate de majoritari: seminţe, porumb fiert, pietre de baie, colectarea sticlelor şi borcanelor şi în ultima vreme a pet-urilor:
- exploatarea colectivităţii prin cerşit, ghicit, mici înşelătorii, furturi neimportante, în general prin strategii de supravieţuire de tip parazitar.
Ca urmare a statutului economic scăzut, ţiganii au dezvoltat un mod de viaţă periferic, devalorizat, de recunoaştere şi asumare a excluderii prin:
a) acceptarea explicită a diferenţierii de restul comunităţii, asumarea statutului de inferioritate, automarginalizare ca preţ al acceptării;
b) o atitudine specifică defensivă, caracterizată prin autoevaluare negativă şi autodenigrare, autoînjosire, printr-un discurs insistent de tip ,,lamentaţie†pentru a obţine compasiune, toleranţă şi mici cadouri;
c) asumarea explicită a unor modalităţi specifice de obţinere a unui transfer de resurse de la majoritari prin mici înşelătorii, cerşit, presiune psihologică pentru a vinde sau a obţine ceva.
Ei nu revendică nimic, nu invocă drepturi sau competenÅ£e nerecunoscute, ci solicită acceptare, ajutor din milă, tolerarea devianÅ£ei moderate. ÃŽi mai caracterizează solidaritatea de grup opusă autorităţii statale sau normelor comunitare, tactici de ocolire a legilor, strategii de ,,îmbunare†a celor care ,,împart dreptateaâ€, o viaţă de familie deosebită de modelul colectivităţii majoritare, supunerea necondiÅ£ionată unui lider învestit cu autoritate absolută, bulibaÅŸa, interes scăzut pentru ÅŸcoală ÅŸi studii, acomodarea cu sărăcia ÅŸi lipsa de preocupare pentru locuinţă ÅŸi igienă. Simt nevoia de etalare a fastului prin costumele bogate ale femeilor, salbele, inelele, fenomenul ,,palatele Å£igăneÅŸti†şi preferinÅ£a faţă de maÅŸini de marcă.
Credinţa joacă un rol important în viaţa lor spirituală. Ei adoptă, de regulă, cultele populaţiei în mijocul căreia trăiesc. Dumnezeul lor e mitologic, are o forţă magică, iar Biserica şi ritualul au efect psihoterapeutic. Îi ajută să suporte nacazurile
Prin istoria lor, prin modul lor de viaţă ÅŸi valorile promovate, prin atitudinea de protejare a tradiÅ£iilor ÅŸi obiceiurilor lor faţă de cei ,,din afarăâ€, prin închiderea în faÅ£a presiunii majoritare, Å£iganii îşi afirmă ÅŸi îşi conservă propria identitate. Ei sunt o minoritate vizibilă, percepută ca fiind ,,altfel†şi, de aici, atitudinea ambiguă faţă de ei: uneori sentimente de admiraÅ£ie, respect ÅŸi invidie faţă de calităţile individuale ÅŸi colective ÅŸi stilul lor de viaţă, alteori o atitudine de respingere, datorită incapacităţii lor de a se articula la toate normele majorităţii. Comunitatea majoritară, reticentă faţă de stiluri deosebite, percepe diferitul ca pe o ofensă, ca pe o încercare de a nega ,,valorile buneâ€, ,,adevărul moÅŸtenitâ€. De aceea ea poate tolera doar diferitul care se autominimizează, statutul scăzut, atitudinea de supunere ÅŸi cerÅŸire a protecÅ£iei.
În acest context, pregătirea teoretică şi practic-aplicativă a cadrelor didactice pentru a gestiona cu competenţă nenumăratele perspective ale relaţiilor interetnice, etnicităţii şi naţionalismului devine o necesitate în condiţiile implicării şcolii în dezvoltarea comunitară.
Cadrele didactice trebuie să fie capabile :
- să se orienteze corect în problematica complexă a raporturilor interetnice, etnicităţii şi naţionalismului, uneori deformată şi prezentată tendenţios sau deliberat fals în medii interne şi externe, prioritar cu obiective politice, dar şi cu alte scopuri;
- să se plaseze pe poziţii autentic ştiinţifice, echidistante, obiective;
- să-şi formeze o mentalitate cu adevărat europeană care presupune aplicarea în practică a principiilor de reciprocitate în cadrul funcţional al vieţii comunităţilor etnic minoritare, mentalitate care încurajează comunicarea interetnică şi evită compromisuri conjuncturale;
- să fie pregătiţi pentru conceperea şi punerea în operă a unor programe de educaţie pentru integrare a grupurilor etnice defavorizate şi deopotrivă să fie apţi în gestionarea funcţionalităţii normale a raporturilor dintre majoritate şi minoritate, ca relaţie intrinsecă de organizare şi conducere a vieţii sociale a unui stat (naţional);
- să fie în măsură să acorde consultanţă sau să se integreze în programe de dezvoltare comunitară, administrare a nor zone cu statul special, management cultural etc.;
- să identifice, analizeze şi să semnalizeze potenţialele tensiuni sau conflicte interetnice, să participe şi să-şi aducă contribuţia la gestionarea acestora.
Această incursiune în problema şcolarizării ţiganilor ne relevă încă o dată complexitatea acestui demers dar şi necesitatea abordării ştiinţifice a numeroaselor aspecte pe care le impune dezideratul integrării acestei etnii în lumea civilizată a Europei.
Existenţa individului în Europa unită presupune o relaţionare fără echivoc a planurilor etnie-naţiune, naţiune-context european cât şi a integrării armonioase a individului pe cele trei nivele: etnic, naţional şi european. Această realitate se răsfrânge şi la nivelul actului educaţional şi implică, în mod obligatoriu, educarea tinerei generaţii în ideea conştientizării dimensiunilor individuale în acest context.
Referinte: :
Zamfir,Cătălin –Politici sociale în România:1980-1998,Ed. Expert,Bucureşti,1999
Raport asupra Obiectivelor de Dezvoltare a Mileniului, Guvernul României, 2003
sursa imaginii : osi.hu
Tag-uri: tigani, minoritate, rromi, integrare, abandon scolar, romania, educatie, emigrare |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 06 December '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :