Deosebit de aspectele diferenţiate pe care le implicã realizarea noilor educaţii, procesul educativ ca atare prezintã o gamã largã de exigenţe a cãror satisfacere este conceputã în acord cu o seamã de orientãri, tehnici şi modalitãţi noi.
Prospective educaţiei :
Procesul de învãţãmânt a devenit în epoca noastrã o acţiune pe baza unor elemente anticipative, respectiv de prospectare a stãrii de lucruri în care urmeazã sã se desfãşoare activitatea seriilor de absolvenţi dupã terminarea şcolii. Existã, în prezent o literaturã referitoare la ceea ce este cunoscut sub denumirea de educaţie per
manentã :
„Bogata literaturã pedagogicã publicatã pe aceastã temã în toate ţãrile lumii, ca ÅŸi faptul cã în ultimul timp responsabilii educaÅ£iei solicitã studii de prospectiva educaÅ£iei, conceptându-ÅŸi acÅ£iunile decizionale în funcÅ£ie de orientãrile ÅŸi tendinÅ£ele care întrunesc sufragiile specialiÅŸtilor, constituie argumente puternice pentru promovarea acestei categorii de cercetãri ÅŸi pentru iniÅ£ierea unor cursuri de prospectiva educaÅ£iei în beneficiul educatorilor ÅŸi al cercetãtorilor acestui domeniuâ€.
În acest context prospectiviştii vor trebui sã se întrebe în ce constã specificul ştiinţific, tehnologic şi economic care va solicita omul în timpul ce urmeazã spre a desluşi în imperativele acestuia liniile de perspectivã, cadrul de efectuare şi conţinuturile procesului formãrii.
Desigur, nu ştiinţa, tehnica şi producţia considerate la modul general vor oferi substanţã intimã a procesului educãrii, ele vor asigura doar orizontul acţiunii. În fapt valorile luate individual ale ştiinţei, tehnici etc. vor trebui privite ca obiective şi conţinuturi susceptibile de a se transforma în factori de evaluare a succesului educãrii, pe mãsura împlinirii sau atingerii lor.
Referindu-se doar la conţinuturi, ni se pare cã în perspectiva cerinţelor viitorului totdeauna problema va rãmâne a selecţiei şi administrãrii lor. Pare paradoxal, dar nu încãrcarea stocului de informaţii ştiinţifice şi tehnice (matematicã, fizicã, etc.) ar putea asigura formarea integralã a omului reclamat de o civilizaţie industrialã, caracterizatã nu atât prin ştiinţã şi tehnicã stabilitã ce devin şi se creazã necontenit.
Educaţie permanentã :
În prezent, dimensiunea educaţiei se suprapune pe dimensiunea întregii existenţe a omului. Educatia începe odatã cu naşterea fiinţei umane şi devine o dimensiune a existenţei sale pe parcursul întregii vieţii. Conceputã ca un principiu organizatoric al întregii educaţiei, « ea implicã un sistem complet coerent şi integrat, oferind mijloce proprii de a respunde aspiraţiilor de ordin educativ şi cultural ale fiecãrui individ, potrivit facultãţilor sale ».
Impunerea acestui principiu se datoreazã unei serii de condiţii din care amintim :
- Revoluţia ştiinţificã şi tehnicã, ce a dus la « explozia » cunoaşterii şi respectiv la o mare perisabilitate a cunoştinţelor. Ca urmare, volumul de cunoştinţe cãpãtat de individ în şcoalã nu-i poate sluji eficient toatã viaţa, cum se întâmplã în societatea tradiţionalã. La scurt timp dupã pãrãsirea şcolii, adeseori el este determinat prin obligaţiile profesionale, sociale culturale sã-şi renoveze bugetul de cunoştinţe, priceperi şi deprinderi în acord cu noile date ale ştiinţei şi tehnici ;
- Noile mutaţii din viaţa economicã, socialã, politicã şi culturalã au dus la schimbarea masivã a statului economico-social al multor oameni, prin trecerea forţei de muncã în sectorul secundar şi terţiar (servicii) şi apoi în cel cuaternar (cercetarea) ;
- Schimbãrile în structura demograficã indicã o creştere a numãrului oamenilor în vârstã. Lipsa receptivitãţii acestora, degradarea capacitãţilor de adaptare pot face din ei, o frânã în dezvoltarea socialã, economicã, culturalã a societãţii. Prin educaţia primitã, ei pot fi influenţaţi, ca şi dupã pãrãsirea câmpului muncii, sã rãmânã activi, productivi, creatori.
- Creşterea timpului liber poate pune noi probleme pe plan social, deoarece aceasta este o realitate ambiguã ; el poate fi o sursã de progres şi bunãstare pentru individ şi societate, dar şi o cauzã de degradare şi regres social. Educaţia permanentã poate garanta o utilizare eficientã a timpului liber.
O analizã pertinentã a exigenţelor şi problematicii lumii contemporane ia permis lui R. H. Dave sã identifice caracteristici conceptuale ale educaţiei permanente :
- Educaţia permanentã nu se limiteazã la educaţia adulţilor, ea cuprinde şi unificã toate etapele educaţiei : preprimarã, primarã, secundarã, etc. Ea depune eforturi de a considera educaţia în totalitatea ei ;
- Educaţia permanentã include în acelaşi timp modalitãţile formale şi nonformale ale educaţiei. Ea înglobeazã atât învãţarea planificatã, cât şi învãţarea accidentalã ;
- Cãminul joacã primul rol, cel mai subtil şi crucial în iniţierea procesului de educaţie permanentã. Acest proces se continuã pe tot parcursul vieţii prin învãţãrea în familie ;
- Educaţia permanentã vizeazã continuitatea şi articularea dupã dimensiunile sale verticale şi cele longitudinale ;
- Educaţia permanentã urmãreşte, de asemenea, în fiecare etapã a vieţii integrarea în dimensiunile orizontale şi în profunzime ;
- Contrar caracterului de elitã al educaţiei, educaţia permanentã îmbracã un caracter universal şi democratic. Ea reprezintã democratizarea educaţiei ;
- Educaţia permanentã se caracterizeazã prin : supleţe de conţinut, de instrumente, de tehnici şi timpi de învãţare ;
- Educaţia permanentã admite modalitãţi şi moduri alternative de a dobândi educaţia ;
- Educaţia permanentã are douã laturi componente : generalã şi profesionalã. Aceste componente nu diferã complet una de alta, ele sunt legate una de alta şi interactive.
- Ultimul scop al educaţiei permanente este sã menţine şi sã amelioreze calitatea vieţii ;
- Sunt trei condiţii pentru a realiza educaţia permanentã: ocazia, motivaţia şi educabilitatea;
- Educaţia permanentã este un principiu organizatoric pentru toatã educaţia;
- La nivel organizatoric, educaţia permanentã furnizeazã un sistem total al întregii educaţii (Dave, R.H. , 1973)
Principiul educaţiei permanente a dus la o reconsiderare a întregii concepţii cu privire la şcoalã, educaţie, învãţãmânt. În mod deosebit, teoreticieni educatie insistã asupra tezei cã şcoala trebuie sã-şi modifice concepţia despre propria ei activitate educativã şi în perspectiva cerinţelor viitorului sã-l pregãteascã pe elev spre a avea o concepţie adecvatã faţã de autoeducaţie şi autoînvãţare. Elevul trebuie sã înveţe cum sã înveţe şi sã devinã, într-o lume în continuã devenire. referinte :
PSIHOPEDAGOGIE - Bogdan Bãlan, Ştefan Boncu, Andrei Cosmovici, Teodor Cozma, Constantin Cucoş (coordonator), Carmen Creţu, Ion Dafinoiu, Luminiţa Iacob, Constantin Moise, Mariana Momanu, Andrian Neculau, Tiberiu Rudicã ;
Editura Polirom 1998
sursa imaginii : freeschoolclipart