Statistics:
Visits: 2,064 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Familia, factor decisiv de socializare si educatie religios - morala
Q: | Intreaba despre Familia, factor decisiv de socializare si educatie religios - morala |
„Familia constituie elementul natural şi fundamental al societăţii şi are dreptul la ocrotire din partea statului†(Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, art.16)
Familia, ca unitate de bază a societăţii şi ca mediu natural destinat creşterii şi bunăstării tuturor membrilor săi, în special a copiilor, trebuie să constituie un mediu de fericire, dragoste şi înţelegere. Educaţia copiilor trebuie să fie făcută în spiritul păcii, demnităţii, libertăţii, toleranţei, egalităţii şi solidarităţii, în spiritul protejării tradiţiilor şi valorilor culturale ale fiecărui popor.
EducaÅ£ia, ca fenomen social ÅŸi general uman, are diverse forme, direcÅ£ii Ÿi idealuri. O educaÅ£ie completă vizează întreaga personalitate a omului, însoÅ£ind-o pe aceasta de-a lungul vieÅ£ii. Cum educaÅ£ia religioasă priveÅŸte întreaga personalitate a omului, ea nu poate fi exclusă din formele de educaÅ£ie ce vizează întreaga personalitate a omului. EducaÅ£ia religioasă dă posibilitate omului să-ÅŸi facă o viziune de ansamblu asupra sa, a destinului său ÅŸi asupra lumii.
CreÅŸterea ÅŸi educarea copiilor este un fel de continuare a procesului de naÅŸteri. Prin naÅŸterea fizică, copilul se separă numai aparent de mama sa. El rămâne legat sub multe aspecte de părinÅ£i, pentru mai mulÅ£i ani, viaÅ£a copilului depinzând de viaÅ£a părinÅ£ilor. ÃŽn acest fel, formarea ÅŸi educarea copilului pentru viaţă devine un lung travaliu, ale cărui dureri sunt suportate de părinÅ£i dar ÅŸi de mediul ambiant, până când copilul „se va naÅŸte†ca om matur, capabil să gândească ÅŸi să acÅ£ioneze liber, conÅŸtient ÅŸi responsabil în societate. Pe întregul proces de creÅŸtere ÅŸi educare a copilului, prin urmare ÅŸi de naÅŸtere a lui pentru un anumit gen de viaţă cu adevărat independentă, părinÅ£ii transmit, informează ÅŸi formează, infuzând copilului modul lor de gândire ÅŸi comportament, fie că doresc acest lucru sau nu. Pe de altă parte, copilul însuÅŸi este făcut să primească, să „absoarbăâ€, conÅŸtient sau nu, cele ce se petrec în viaÅ£a familiei sale. Acest transfer de viaţă, gândire ÅŸi comportament de la părinÅ£i la copil constituie forÅ£a care asigură copilului „naÅŸterea†pentru lumea în care va trăi.
Sfântul Ioan Hrisostom spunea: „Dumnezeu vrea ca tatăl nu numai să zămislească, ci să ÅŸi dea o educaÅ£ie frumoasă copiilor; Dumnezeu face ca mama nu numai să nască, ci să dea ÅŸi un chip frumos copiilor prin educaÅ£ie.â€
Pentru a da o educaţie copiilor, părinţii trebuie să ştie înainte de toate că ei, în calitatea pe care o au, sunt foarte bine cunoscuţi de copii, chiar dacă aceştia nu ajung să exprime acest lucru. Copilul nu învaţă numai atunci când îi vorbeşti, când îi dai o explicaţie, când îl sfătuieşti sau îi porunceşti. Copilul învaţă de la părinte orice şi în orice împrejurare, şi mai ales, din întregul mod de comportare al acestuia. Toate acestea pătrund, informează fiinţa plăpândă a copilului dispus să recepteze tot ceea ce este nou în contactul său cu lumea şi cu modul de comportare al acesteia. El receptează tot ceea ce atinge simţurile şi conştiinţa sa.
Familia este prima ÅŸi cea mai mică celulă a organismului social. Originea ei stă în natura socială a omului ÅŸi în voinÅ£a divină exprimată pozitiv la crearea omului (Fac. I, 27-28). Familia se întemeiază prin căsătorie, având ca scop, după cum spunea Andrutsos: „stabilirea unei stări desăvârÅŸite în dragostea dintre soÅ£i, ca să se împlinească reciproc, transmiţând unul altuia calităţile ÅŸi darurile care sunt proprii fiecăruia, înnobilându-se reciproc ÅŸi formându-se reciproc ÅŸi lucrând laolaltă la îndeplinirea menirii morale a fiecăruiaâ€.
Familia este cel dintâi cadru social de care are nevoie fiecare om ca să trăiască. Ea este mediul prielnic pentru naşterea, dezvoltarea şi desăvârşirea fiinţei umane. În organizarea sa proprie, ea oferă garanţii de moralitate, este prima şcoală care pregăteşte pe copil pentru viaţa socială, deprinzându-l să-şi împlinească datoria, să-şi disciplineze voinţa, dându-i simţul ierarhiei şi ordinii. Familia este un oficiu înalt al respectului, al demnităţii, al libertăţii interioare. Mediul familial oferă siguranţă, linişte, afecţiune, seninătate, care constituie o atmosferă prielnică pentru o dezvoltare normală şi echilibrată.
Familia are ÅŸi o însemnată funcÅ£ie educativă. Ea este prima instituÅ£ie de educaÅ£ie morală ÅŸi pentru prima copilărie este mediul educativ prin excelenţă. Familia este „cea mai necesară ÅŸcoală de omenieâ€. Statisticile judiciare arată că majoritatea delicvenÅ£ilor ÅŸi a celor din instituÅ£iile de corecÅ£ie au fost lipsiÅ£i de o reală asistenţă din partea familiei. Familia reprezintă frâna cea mai eficientă ÅŸi mai suportabilă împotriva izbucnirii patimilor. ÃŽn cadrul familial se deprind disciplina ÅŸi spiritul de iniÅ£iativă ÅŸi se cultivă sentimentul demnităţii, dreptăţii, iubirii, respectului ÅŸi ajutorului, sentimentul sacrificiului, care sunt elemente de bază ale vieÅ£ii sociale.
Familia este o şcoală a iubirii aproapelui, a cărei primă realizare este străduinţa de a dori, voi şi înfăptui binele copiilor proprii, potrivit cuvintelor Mântuitorului. „Este oare între voi un astfel de om, care atunci când fiul său i-ar cere pâine, el să-i dea piatră ?†(Matei VII, 9). Cultivată în familie, iubire aproapelui se va putea mai uşor extinde şi în afara familiei.
Importanţa familiei ca un cadru firesc de viaţă socială reiese şi din atenţia deosebită pe care i-a acordat-o Mântuitorul Hristos. Astfel, deşi S-a născut din Sfânta Fecioară Maria pe cale supranaturală de la Duhul Sfânt şi fiind şi Dumnezeu, s-ar fi putut dispensa de asistenţa familiei, totuşi ca om şi spre a ne da exemplul unei vieţi depline, S-a născut şi a trăit până la 30 de ani în sânul familiei părinţilor Săi, în supunere şi ascultare faţă de Iosif şi Maria.
Tot Mântuitorul acordă o deosebită importantă familiei, prin minunea din Cana Galileii, ridicând astfel nunta la rang de Sfântă Taină.
Familia constituie cel mai important factor ce acţionează asupra copilului, formându-i acestuia deprinderile şi caracterul din cea mai fragedă vârstă şi face aceasta prin puterea dragostei, a exemplului, a conduitei morale a părinţilor. Alături de familie, şcoala continuă pregătirea copilului pentru viaţă, aceşti factori trebuind să conlucreze armonic.
Părinţii sunt datori să-şi iubească copiii. Ca sentiment natural, iubirea faţă de copii este mereu activă în inima părinţilor, adesea chiar mai puternică decât la copii faţă de părinţi. Ca virtute morală, ea este una dintre primele şi cele mai însemnate expresii ale iubirii faţă de aproapele. „Nu există prietenie sau dragoste ca aceea a unui părinte pentru copilul său†zicea Henry Ward Beecher.
Datoria educării copiilor cuprinde educaÅ£ia trupească ÅŸi sufletească. EducaÅ£ia trupească înseamnă îngrijirea de viaÅ£a fizică, începând din momentul naÅŸterii; părinÅ£ii au datoria să-i hrănească, să-i îmbrace, să le dea adăpost, să le asigure educaÅ£ia necesară însuÅŸiri unei profesii. EducaÅ£ia sufletească le da copiilor posibilitatea să-ÅŸi însuÅŸească valorile religioase ÅŸi morale ale societăţii în care trăiesc, îi determină să-ÅŸi pună „Cea mai nobilă întrebare din lumea aceasta: aici ce bine pot face?â€, după cum spunea B. Franklin.
Datoriile copiilor faţă de părinÅ£i sunt rezumate în porunca Decalogului. „CinsteÅŸte pe tatăl tău ÅŸi pe mama ta, ca să-Å£i fie Å£ie bine ÅŸi să trăieÅŸti mult…â€
Socrate spunea astfel despre datoriile copiilor: „Poartă-te cu părinÅ£ii tăi precum ai dori să se poarte ÅŸi copiii tăi cu tineâ€.
Importanţa socială şi morală a familiei este aceea că în ea se trăiesc pe plan restrâns toate formele vieţii sociale şi de aceea se cultivă în ea toate virtuţile trebuitoare pentru o viaţă creştină adevărată, atât pe latura materială, cât şi pe cea sufletească-morală. Familia este şcoala pregătitoare pentru conduita morală şi socială corectă.
Referinte:
• Victor Cathrein S. I., „Filosofia moralăâ€, 1911;
• Emile Baudin, „Curs de filozofie moralăâ€, Paris, 1936;
• Hristu Andrutsos, „Sistem de moralăâ€, trad. Sibiu, 1947, pag. 300-330;
• N. Mladin, „Familia creÅŸtinăâ€, Sibiu, 1947;
• Prof. C. Pavel, „Probleme morale cu privire la căsătorie ÅŸi familieâ€, în „Biserica Ortodoxă Românăâ€, nr. 1-2,1967;
• Tăutu, „Compendiu de Teologie moralăâ€, vol. II, Oradea 1931;
• Pr. I. Gotcu, „Moralitatea familiei creÅŸtineâ€, IaÅŸi, 1899.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Familia, ca unitate de bază a societăţii şi ca mediu natural destinat creşterii şi bunăstării tuturor membrilor săi, în special a copiilor, trebuie să constituie un mediu de fericire, dragoste şi înţelegere. Educaţia copiilor trebuie să fie făcută în spiritul păcii, demnităţii, libertăţii, toleranţei, egalităţii şi solidarităţii, în spiritul protejării tradiţiilor şi valorilor culturale ale fiecărui popor.
EducaÅ£ia, ca fenomen social ÅŸi general uman, are diverse forme, direcÅ£ii Ÿi idealuri. O educaÅ£ie completă vizează întreaga personalitate a omului, însoÅ£ind-o pe aceasta de-a lungul vieÅ£ii. Cum educaÅ£ia religioasă priveÅŸte întreaga personalitate a omului, ea nu poate fi exclusă din formele de educaÅ£ie ce vizează întreaga personalitate a omului. EducaÅ£ia religioasă dă posibilitate omului să-ÅŸi facă o viziune de ansamblu asupra sa, a destinului său ÅŸi asupra lumii.
CreÅŸterea ÅŸi educarea copiilor este un fel de continuare a procesului de naÅŸteri. Prin naÅŸterea fizică, copilul se separă numai aparent de mama sa. El rămâne legat sub multe aspecte de părinÅ£i, pentru mai mulÅ£i ani, viaÅ£a copilului depinzând de viaÅ£a părinÅ£ilor. ÃŽn acest fel, formarea ÅŸi educarea copilului pentru viaţă devine un lung travaliu, ale cărui dureri sunt suportate de părinÅ£i dar ÅŸi de mediul ambiant, până când copilul „se va naÅŸte†ca om matur, capabil să gândească ÅŸi să acÅ£ioneze liber, conÅŸtient ÅŸi responsabil în societate. Pe întregul proces de creÅŸtere ÅŸi educare a copilului, prin urmare ÅŸi de naÅŸtere a lui pentru un anumit gen de viaţă cu adevărat independentă, părinÅ£ii transmit, informează ÅŸi formează, infuzând copilului modul lor de gândire ÅŸi comportament, fie că doresc acest lucru sau nu. Pe de altă parte, copilul însuÅŸi este făcut să primească, să „absoarbăâ€, conÅŸtient sau nu, cele ce se petrec în viaÅ£a familiei sale. Acest transfer de viaţă, gândire ÅŸi comportament de la părinÅ£i la copil constituie forÅ£a care asigură copilului „naÅŸterea†pentru lumea în care va trăi.
Sfântul Ioan Hrisostom spunea: „Dumnezeu vrea ca tatăl nu numai să zămislească, ci să ÅŸi dea o educaÅ£ie frumoasă copiilor; Dumnezeu face ca mama nu numai să nască, ci să dea ÅŸi un chip frumos copiilor prin educaÅ£ie.â€
Pentru a da o educaţie copiilor, părinţii trebuie să ştie înainte de toate că ei, în calitatea pe care o au, sunt foarte bine cunoscuţi de copii, chiar dacă aceştia nu ajung să exprime acest lucru. Copilul nu învaţă numai atunci când îi vorbeşti, când îi dai o explicaţie, când îl sfătuieşti sau îi porunceşti. Copilul învaţă de la părinte orice şi în orice împrejurare, şi mai ales, din întregul mod de comportare al acestuia. Toate acestea pătrund, informează fiinţa plăpândă a copilului dispus să recepteze tot ceea ce este nou în contactul său cu lumea şi cu modul de comportare al acesteia. El receptează tot ceea ce atinge simţurile şi conştiinţa sa.
Familia este prima ÅŸi cea mai mică celulă a organismului social. Originea ei stă în natura socială a omului ÅŸi în voinÅ£a divină exprimată pozitiv la crearea omului (Fac. I, 27-28). Familia se întemeiază prin căsătorie, având ca scop, după cum spunea Andrutsos: „stabilirea unei stări desăvârÅŸite în dragostea dintre soÅ£i, ca să se împlinească reciproc, transmiţând unul altuia calităţile ÅŸi darurile care sunt proprii fiecăruia, înnobilându-se reciproc ÅŸi formându-se reciproc ÅŸi lucrând laolaltă la îndeplinirea menirii morale a fiecăruiaâ€.
Familia este cel dintâi cadru social de care are nevoie fiecare om ca să trăiască. Ea este mediul prielnic pentru naşterea, dezvoltarea şi desăvârşirea fiinţei umane. În organizarea sa proprie, ea oferă garanţii de moralitate, este prima şcoală care pregăteşte pe copil pentru viaţa socială, deprinzându-l să-şi împlinească datoria, să-şi disciplineze voinţa, dându-i simţul ierarhiei şi ordinii. Familia este un oficiu înalt al respectului, al demnităţii, al libertăţii interioare. Mediul familial oferă siguranţă, linişte, afecţiune, seninătate, care constituie o atmosferă prielnică pentru o dezvoltare normală şi echilibrată.
Familia are ÅŸi o însemnată funcÅ£ie educativă. Ea este prima instituÅ£ie de educaÅ£ie morală ÅŸi pentru prima copilărie este mediul educativ prin excelenţă. Familia este „cea mai necesară ÅŸcoală de omenieâ€. Statisticile judiciare arată că majoritatea delicvenÅ£ilor ÅŸi a celor din instituÅ£iile de corecÅ£ie au fost lipsiÅ£i de o reală asistenţă din partea familiei. Familia reprezintă frâna cea mai eficientă ÅŸi mai suportabilă împotriva izbucnirii patimilor. ÃŽn cadrul familial se deprind disciplina ÅŸi spiritul de iniÅ£iativă ÅŸi se cultivă sentimentul demnităţii, dreptăţii, iubirii, respectului ÅŸi ajutorului, sentimentul sacrificiului, care sunt elemente de bază ale vieÅ£ii sociale.
Familia este o şcoală a iubirii aproapelui, a cărei primă realizare este străduinţa de a dori, voi şi înfăptui binele copiilor proprii, potrivit cuvintelor Mântuitorului. „Este oare între voi un astfel de om, care atunci când fiul său i-ar cere pâine, el să-i dea piatră ?†(Matei VII, 9). Cultivată în familie, iubire aproapelui se va putea mai uşor extinde şi în afara familiei.
Importanţa familiei ca un cadru firesc de viaţă socială reiese şi din atenţia deosebită pe care i-a acordat-o Mântuitorul Hristos. Astfel, deşi S-a născut din Sfânta Fecioară Maria pe cale supranaturală de la Duhul Sfânt şi fiind şi Dumnezeu, s-ar fi putut dispensa de asistenţa familiei, totuşi ca om şi spre a ne da exemplul unei vieţi depline, S-a născut şi a trăit până la 30 de ani în sânul familiei părinţilor Săi, în supunere şi ascultare faţă de Iosif şi Maria.
Tot Mântuitorul acordă o deosebită importantă familiei, prin minunea din Cana Galileii, ridicând astfel nunta la rang de Sfântă Taină.
Familia constituie cel mai important factor ce acţionează asupra copilului, formându-i acestuia deprinderile şi caracterul din cea mai fragedă vârstă şi face aceasta prin puterea dragostei, a exemplului, a conduitei morale a părinţilor. Alături de familie, şcoala continuă pregătirea copilului pentru viaţă, aceşti factori trebuind să conlucreze armonic.
Părinţii sunt datori să-şi iubească copiii. Ca sentiment natural, iubirea faţă de copii este mereu activă în inima părinţilor, adesea chiar mai puternică decât la copii faţă de părinţi. Ca virtute morală, ea este una dintre primele şi cele mai însemnate expresii ale iubirii faţă de aproapele. „Nu există prietenie sau dragoste ca aceea a unui părinte pentru copilul său†zicea Henry Ward Beecher.
Datoria educării copiilor cuprinde educaÅ£ia trupească ÅŸi sufletească. EducaÅ£ia trupească înseamnă îngrijirea de viaÅ£a fizică, începând din momentul naÅŸterii; părinÅ£ii au datoria să-i hrănească, să-i îmbrace, să le dea adăpost, să le asigure educaÅ£ia necesară însuÅŸiri unei profesii. EducaÅ£ia sufletească le da copiilor posibilitatea să-ÅŸi însuÅŸească valorile religioase ÅŸi morale ale societăţii în care trăiesc, îi determină să-ÅŸi pună „Cea mai nobilă întrebare din lumea aceasta: aici ce bine pot face?â€, după cum spunea B. Franklin.
Datoriile copiilor faţă de părinÅ£i sunt rezumate în porunca Decalogului. „CinsteÅŸte pe tatăl tău ÅŸi pe mama ta, ca să-Å£i fie Å£ie bine ÅŸi să trăieÅŸti mult…â€
Socrate spunea astfel despre datoriile copiilor: „Poartă-te cu părinÅ£ii tăi precum ai dori să se poarte ÅŸi copiii tăi cu tineâ€.
Importanţa socială şi morală a familiei este aceea că în ea se trăiesc pe plan restrâns toate formele vieţii sociale şi de aceea se cultivă în ea toate virtuţile trebuitoare pentru o viaţă creştină adevărată, atât pe latura materială, cât şi pe cea sufletească-morală. Familia este şcoala pregătitoare pentru conduita morală şi socială corectă.
Referinte:
• Victor Cathrein S. I., „Filosofia moralăâ€, 1911;
• Emile Baudin, „Curs de filozofie moralăâ€, Paris, 1936;
• Hristu Andrutsos, „Sistem de moralăâ€, trad. Sibiu, 1947, pag. 300-330;
• N. Mladin, „Familia creÅŸtinăâ€, Sibiu, 1947;
• Prof. C. Pavel, „Probleme morale cu privire la căsătorie ÅŸi familieâ€, în „Biserica Ortodoxă Românăâ€, nr. 1-2,1967;
• Tăutu, „Compendiu de Teologie moralăâ€, vol. II, Oradea 1931;
• Pr. I. Gotcu, „Moralitatea familiei creÅŸtineâ€, IaÅŸi, 1899.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: familie, educatie, socializare, fenomen social, fericire, dragoste, intelegere |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 29 November '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :