Statistics:
Visits: 2,030 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Conceptul de democratie si principalele ei orientari
Q: | Intreaba despre Conceptul de democratie si principalele ei orientari |
Pentru a înţelege mai bine titlul acestui articol trebuie să începem prin a defini noţiunea de democraţie şi principiile după care a funcţionat în decursul timpului.
Democraţia – formă de organizare şi de conducere politică a societăţii care proclamă principiul exercitării puterii de către popor.
Primele forme de organizare şi conducere democratică datează din orânduirea comunei primitive odată cu apariţia ginţilor şi triburilor.
Treptat, pe măsura progresului realizat în viaţa economică şi socială s-a înfăptuit unirea triburilor pe baza comunităţii etnice, lingvistice şi spirituale într-o organizaţie politică statală.
Formele de manifestare a democ raţiei în perioada respectivă au constat în elaborarea unei legislaţii care prevedea anumite drepturi şi libertăţi ale cetăţenilor, creearea unui mecanism care să asigure alegerea liberă a organelor de conducere a statului.
Democraţia se bazează pe următoarele principii organizatorice:
a) Creearea unui cadru legislativ şi adoptarea constituţiei, în care să fie prevăzute principiile generale de organizare şi conducere, drepturile şi libertăţile, îndatoririle fundamentale ale cetăţenilor, autorităţile publice, rolul şi structura lor;
b) Separarea puterilor în stat: puterea legislativă să aparţină unui for ales liber de către toţi cetăţenii (parlamentul); puterea executivă a administraţiei de stat obligatorie trebuie să emane de la puterea legislativă sau parţial să fie aleasă direct de popor; puterea judecătorească, în funcţie de condiţii poate să emane de la forul legislativ sau să fie aleasă de cetăţeni.
c) Existenţa unui mecanism politic care să asigure condiţii pentru exercitarea dreptului cetăţenilor de a alege şi de a fi aleşi în organele de conducere centrale şi locale ale statului;
d) Libertatea de organizare a cetăţenilor în asociaţii profesionale independente faţă de stat în parti de politice prin care să garanteze alternative reale de conducere a ţării.
e) Existenţa unor mijloace de informare în masă care să se manifeste liber, fără ca puterea de stat să impună o anumită linie pe baza unei cenzuri;
f) Confruntarea diferitelor poziţii politice privind organizarea şi conducerea ţării să se facă pe baza unui dialog deschis, sincer, argumentat.
g) Valorificarea cu discernământ a tradiţiilor democratice din ţara respectivă şi a experienţei altor ţări în creearea unei societăţi democratice;
h) Organizarea şi conducerea democratică a societăţii să cuprindă toate domeniile vieţii sociale, atât la nivel macrosocial cât şi la nivel microsocial.
Din demersurile asupra conceptului am reţinut un ansamblu de criterii în analiza democraţiei;
a) Criteriul majorităţii sau regula majorităţii;
b) Criteriul guvernării de către popor;
c) Cetăţenii – reprezintă elementul în cel mai înalt grad distinctiv pentru o democraţie. Noţiunea de cetăţean, figura cetăţeanului, a fost impusă de mişcarea democratică contemporană.
Drepturile omului nu se creează. Ele preexistă oricărei legislaţii şi spre deosebire de oricare alte drepturi – nu pot fi abrogate de nici o legislaţie.
Legislaţia nu poate face decât să le respecte sau să le încalce.
O serie de drepturi nu se rezumă la proclamarea lor, ci trebuie să implice şi existenţa mijloacelor tehnice susceptibile să le realizeze.
sursa imaginii : peacecouncil.net
Democraţia – formă de organizare şi de conducere politică a societăţii care proclamă principiul exercitării puterii de către popor.
Primele forme de organizare şi conducere democratică datează din orânduirea comunei primitive odată cu apariţia ginţilor şi triburilor.
Treptat, pe măsura progresului realizat în viaţa economică şi socială s-a înfăptuit unirea triburilor pe baza comunităţii etnice, lingvistice şi spirituale într-o organizaţie politică statală.
Formele de manifestare a democ raţiei în perioada respectivă au constat în elaborarea unei legislaţii care prevedea anumite drepturi şi libertăţi ale cetăţenilor, creearea unui mecanism care să asigure alegerea liberă a organelor de conducere a statului.
Democraţia se bazează pe următoarele principii organizatorice:
a) Creearea unui cadru legislativ şi adoptarea constituţiei, în care să fie prevăzute principiile generale de organizare şi conducere, drepturile şi libertăţile, îndatoririle fundamentale ale cetăţenilor, autorităţile publice, rolul şi structura lor;
b) Separarea puterilor în stat: puterea legislativă să aparţină unui for ales liber de către toţi cetăţenii (parlamentul); puterea executivă a administraţiei de stat obligatorie trebuie să emane de la puterea legislativă sau parţial să fie aleasă direct de popor; puterea judecătorească, în funcţie de condiţii poate să emane de la forul legislativ sau să fie aleasă de cetăţeni.
c) Existenţa unui mecanism politic care să asigure condiţii pentru exercitarea dreptului cetăţenilor de a alege şi de a fi aleşi în organele de conducere centrale şi locale ale statului;
d) Libertatea de organizare a cetăţenilor în asociaţii profesionale independente faţă de stat în parti de politice prin care să garanteze alternative reale de conducere a ţării.
e) Existenţa unor mijloace de informare în masă care să se manifeste liber, fără ca puterea de stat să impună o anumită linie pe baza unei cenzuri;
f) Confruntarea diferitelor poziţii politice privind organizarea şi conducerea ţării să se facă pe baza unui dialog deschis, sincer, argumentat.
g) Valorificarea cu discernământ a tradiţiilor democratice din ţara respectivă şi a experienţei altor ţări în creearea unei societăţi democratice;
h) Organizarea şi conducerea democratică a societăţii să cuprindă toate domeniile vieţii sociale, atât la nivel macrosocial cât şi la nivel microsocial.
Din demersurile asupra conceptului am reţinut un ansamblu de criterii în analiza democraţiei;
a) Criteriul majorităţii sau regula majorităţii;
b) Criteriul guvernării de către popor;
c) Cetăţenii – reprezintă elementul în cel mai înalt grad distinctiv pentru o democraţie. Noţiunea de cetăţean, figura cetăţeanului, a fost impusă de mişcarea democratică contemporană.
Drepturile omului nu se creează. Ele preexistă oricărei legislaţii şi spre deosebire de oricare alte drepturi – nu pot fi abrogate de nici o legislaţie.
Legislaţia nu poate face decât să le respecte sau să le încalce.
O serie de drepturi nu se rezumă la proclamarea lor, ci trebuie să implice şi existenţa mijloacelor tehnice susceptibile să le realizeze.
sursa imaginii : peacecouncil.net
Tag-uri: educatie, democratie, comunitate, politica, societate, popor, putere, libertate, drepturi, cetateni |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 29 November '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :