Statistics:
Visits: 2,125 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Cetatenie - Definirea termenului
Q: | Intreaba despre Cetatenie - Definirea termenului |
Perioada anilor 90' a fost numită de Ralf Dahrendorf decada "cetăţeniei", datorită transformărilor istorice care au influenţat evoluţia conştiinţei civice şi a educaţiei pentru cetăţenie: tranziţiile postcomuniste, criza statului bunăstării, globalizarea economică şi culturală.
Educaţia pentru cetăţenie este considerată ca cel mai eficace mijloc pentru stabilirea unui contract social, bazat pe drepturile şi îndatoririle cetăţenilor, menit să instaureze coeziunea socială şi solidaritatea bazată pe ordinea morală.
Conceptul "cetăţenie" este departe de a avea un sens unanim acceptat înregistrând în timp multe definiţii. În general, se pune problema apartenenţei la o co munitate, ceea ce presupune drepturi - în special drepturi politice - şi obligaţii. În acest sens, cetăţeanul este întotdeauna "co-cetăţean", cineva care trăieşte împreună cu ceilalţi.
Cetăţeanul este o persoană care are drepturi şi îndatoriri într-o societate democratică. Cetăţenia într-o societate democratică implică autonomia individului, moderată de responsabilităţi şi de cunoaşterea obligaţiilor juridice şi morale pe care le presupune viaţa împreună şi respectarea celuilalt.
T.H.Marshal în cartea sa „ Cetăţenia ÅŸi clasa socialăâ€(Editura Universităţii, Cambridge, 1950) sugera că cetăţenia poate fi eficace doar atunci când asigură accesul la trei tipuri principale de drepturi, autorul identificând în acest fel trei componente ale cetăţeniei:
-componenta civilă, care include drepturile referitoare la libertatea individuală;
-componenta politică, dreptul de a participa la viaţa politică;
-componenta socială, se referă la drepturile unui standard decent de viaţă şi accesul egal la educaţie, sănătate, locuinţă şi venit minim.
Cetăţenia înseamnă în acelaşi timp un statut şi un rol. Ca statut juridic şi politic cetăţenia înseamnă ansamblul de drepturi şi libertăţi pe care statul le asigură cetăţenilor săi.
Ca rol social cetăţenia reprezintă una dintre identităţile individului şi presupune dezvoltarea anumitor competenţe sau a unei culturi civice, care fac posibilă exercitarea efectivă a statutului de cetăţean.
Semnificaţiile conceptului de cetăţenie sunt diferite de la accentul pe obligaţiile cetăţenilor la drepturile acestora, de la valenţele patriotice ale cetăţeanului la competenţele bunului cetăţean.
Educaţia pentru cetăţenie este considerată pe plan european ca prioritate a reformelor educaţionale. Aceasta este văzută ca un instrument al coeziunii sociale, bazată pe drepturile şi responsabilităţile cetăţenilor .
Se poate spune că educaţia pentru cetăţenie este un scop educaţional, dirijând sistemul de învăţământ către un set de valori comune cum ar fi diversitatea, pluralismul, drepturile omului, justiţia socială, bunăstarea, solidaritatea.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Educaţia pentru cetăţenie este considerată ca cel mai eficace mijloc pentru stabilirea unui contract social, bazat pe drepturile şi îndatoririle cetăţenilor, menit să instaureze coeziunea socială şi solidaritatea bazată pe ordinea morală.
Conceptul "cetăţenie" este departe de a avea un sens unanim acceptat înregistrând în timp multe definiţii. În general, se pune problema apartenenţei la o co munitate, ceea ce presupune drepturi - în special drepturi politice - şi obligaţii. În acest sens, cetăţeanul este întotdeauna "co-cetăţean", cineva care trăieşte împreună cu ceilalţi.
Cetăţeanul este o persoană care are drepturi şi îndatoriri într-o societate democratică. Cetăţenia într-o societate democratică implică autonomia individului, moderată de responsabilităţi şi de cunoaşterea obligaţiilor juridice şi morale pe care le presupune viaţa împreună şi respectarea celuilalt.
T.H.Marshal în cartea sa „ Cetăţenia ÅŸi clasa socialăâ€(Editura Universităţii, Cambridge, 1950) sugera că cetăţenia poate fi eficace doar atunci când asigură accesul la trei tipuri principale de drepturi, autorul identificând în acest fel trei componente ale cetăţeniei:
-componenta civilă, care include drepturile referitoare la libertatea individuală;
-componenta politică, dreptul de a participa la viaţa politică;
-componenta socială, se referă la drepturile unui standard decent de viaţă şi accesul egal la educaţie, sănătate, locuinţă şi venit minim.
Cetăţenia înseamnă în acelaşi timp un statut şi un rol. Ca statut juridic şi politic cetăţenia înseamnă ansamblul de drepturi şi libertăţi pe care statul le asigură cetăţenilor săi.
Ca rol social cetăţenia reprezintă una dintre identităţile individului şi presupune dezvoltarea anumitor competenţe sau a unei culturi civice, care fac posibilă exercitarea efectivă a statutului de cetăţean.
Semnificaţiile conceptului de cetăţenie sunt diferite de la accentul pe obligaţiile cetăţenilor la drepturile acestora, de la valenţele patriotice ale cetăţeanului la competenţele bunului cetăţean.
Educaţia pentru cetăţenie este considerată pe plan european ca prioritate a reformelor educaţionale. Aceasta este văzută ca un instrument al coeziunii sociale, bazată pe drepturile şi responsabilităţile cetăţenilor .
Se poate spune că educaţia pentru cetăţenie este un scop educaţional, dirijând sistemul de învăţământ către un set de valori comune cum ar fi diversitatea, pluralismul, drepturile omului, justiţia socială, bunăstarea, solidaritatea.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: cetatenie, drepturi, societate, democratie, individ, libertate |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 05 December '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :