Statistics:
Visits: 1,517 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Aderarea la Uniunea Europeana reflectata in ora de dirigentie
Q: | Intreaba despre Aderarea la Uniunea Europeana reflectata in ora de dirigentie |
Prezent pe toate meridianele lumii fenomenul integrării trans-continentale s-a conturat ca un sistem uzual de relaţii sociale şi totodată ca un proces de organizare funcţională a interdependenţelor de gestionare comună a oportunităţilor oferite de condiţiile geografice. Statele sunt interdependente nu numai în privinţa domeniilor singulare ale vieţii sociale, a planurilor diverse ale entităţilor naţionale ci şi în domeniul ştiinţei şi culturii. Rezultatele experienţelor de integrare trans-continentală scot la iveală resurse până nu demult nebănuite în domeniile economice şi socio-culturale.
Strategia aderării la Uniunea Europeană surprinde în această privinţă nu numai similitudine a ori apropierea de interese în orizonturile actuale ale planurilor vieţii sociale ci şi în ceea ce priveşte simultaneitatea şi interacţiunea lor în timp. Acumulările ştiinţei din ultimii ani, transformările profunde pe care trecerea la societatea informaţională le propune induc schimbări în toate domeniile vieţii sociale conducând la globalizarea multor probleme fără a căror rezolvare nu se mai poate merge înainte; toate, indiferent de natura lor, solicită soluţionarea sub presiunea extraordinară a timpului. Este deosebit de benefică plasarea elaborării conexe a strategiilor unitare privind tranziţia şi aderarea la Uniunea Europeană în contextul ştiinţei universale atât în ceea ce priveşte conturarea punctelor de pornire cât şi estimarea în alternative a obiectivului final al acestui proces.
În cadrul mai larg al procesului de integrare europeană educaţia trebuie să furnizeze europenilor valorile, informaţiile, cunoştinţele, competenţele, atitudinile care vor fi indispensabile pentru a putea trăi fără sentimentul excluderii într-o lume din ce în ce mai interdependentă, caracterizată prin diversitate şi schimbare permanentă şi rapidă. Educaţia trebuie să ajute la apropierea popoarelor şi la dezvoltarea conştiinţei identităţii europene, să promoveze principiile drepturilor omului, să conducă la consolidarea în perimetrul european a noţiunii de demnitate umană ca îmbinare armonioasă între drepturi şi bunăstare atât materială cât şi spirituală.
Aceste deziderate se înfăptuiesc:
1.prin schimburile şi relaţiile privilegiate între toţi actorii europeni implicaţi în procesul de educaţie;
2. prin dezvoltarea reţelelor şi încurajarea parteneriatelor;
3. prin iniţierea şi punerea în practică a unor proiecte naţionale şi internaţionale în domeniul învăţământului, în special liceal şi profesional;
4. prin punerea în comun a informaţiilor şi ideilor, a experienţelor şi cercetărilor în beneficiul tuturor;
5. prin educarea părinţilor;
6. prin coagularea între instituţiile şi organizaţiile non-guvernamentale europene.
Integrarea europeană şi educaţia sunt două fenomene ce se justifică şi se dinamizează reciproc: integrarea aduce o liberalizare a schimburilor informaţiilor şi ideilor, o armonizare a salariilor, o întărire a conştiinţei identităţii europene având drept consecinţă directă o creştere a eficienţei educaţiei dar şi a caracterului său pro şi paneuropean.
La rândul său, educaţia proeuropeană nu poate decât să amplifice dinamica integrării căci, la urma urmei, integrarea europeană nu înseamnă altceva decât dinamism şi cooperare. România a făcut paşi importanţi în domeniul cooperării la nivel de învăţământ prin proiectele PHARE, TEMPUS, COPERNICUS, LEONARDO, având una dintre cele mai ridicate capacităţi de absorbţie în materie de programe comunitare la nivel de învăţământ, urmărindu-se crearea unui sistem educativ care nu trebuie să-i oblige pe tineri să gândească sau să acţioneze într-un fel straniu vârstei lor, distrugându-le tocmai acele calităţi care au făcut din tineret un real factor de progres în aproape toate momentele istoriei omenirii. Iată de ce sistemul de învăţământ şi de formare trebuie să fie permisiv în ambele sensuri, să creeze o relaţie biunivocă în care societatea să înveţe de la tinerii săi tot atât cât aceştia pot învăţa de la restul societăţii.
Această educare şi direcţionare a tineretului se face în sistemul de învăţământ, responsabilă de această corijare fiind ora de dirigenţie, deşi, în ultimii ani, interpretând greşit democraţia, mulţi dintre noi au abdicat de la circumstanţele organizării cu seriozitate şi răspundere a acestei ore. În virtutea caracterului său esenţialmente activ, imprimat de gravitatea, importanţa şi actualitatea obiectivelor pe care le vizează, educaţia presupune împlinirea plenară a cel puţin trei dimensiuni ale activităţii educaţionale: cognitivă, axiologică (formarea de convingeri, atitudini, adeziunea la idealuri) şi operatorială sau pragmatică (formarea unor deprinderi, comportamente în consonanţă cu anumite exigenţe valorice). Agentul coordonator al acestei activităţi educative este dirigintele, iar mijlocul cel mai important prin care se face această activitate (ca unificare a mai multor factori implicaţi în educaţie: resurse, metode, mijloace) este dirigenţia, atât ca formă organizată în interiorul orarului săptămânal cât şi ca activitate permanentă de informare şi sfătuire a elevilor.
Având în vedere orientarea învăţământului către Uniunea Europeană, orele de dirigenÅ£ie trebuie să cuprindă teme referitoare la acest subiect în cadrul componentelor sale („Dezvoltarea personalităţii ÅŸi cariereiâ€, „EducaÅ£ia pentru valoriâ€). ÃŽn cadrul temelor din componenta „Dezvoltarea carierei†dirigintele va analiza ÅŸi discuta cu elevii avantajele ÅŸi dezavantajele integrării europene din prisma carierei. Se va accentua faptul că o carieră se poate realiza atât în România cât ÅŸi în celelalte state ale Uniunii Europene, precum ÅŸi faptul că, în ocuparea unui loc de muncă, va domina criteriul competenÅ£ei ÅŸi al concurenÅ£ei cu locuitorii statelor comunitare; va exista o corelare între funcÅ£ii ÅŸi nivelul studiilor, de aceea fiind necesară o pregătire temeinică.
ÃŽn cadrul orelor acordate componentei „EducaÅ£ia pentru valoriâ€, trebuie realizată o paralelă între valorile existente în România ÅŸi cele din spaÅ£iul comunitar (în România nu s-a încetăţenit încă respectul pentru mediu, faţă de valoarea intrinsecă a unui om ÅŸi faţă de drepturile într-o societate democratică).
Referinte :
1. Domşa I. Activitatea educativă în învăţământul preuniversitar, Ed. Enia
2. Năstase A. România şi noua arhitectură europeană
3. Neacşu I. Şcoala românească în pragul mileniului III
4. Schifirnet C. Educaţia adulţilor în schimbare, Ed. Fiat Lux
5. *** Aria curriculară consiliere şi orientare – planificare calendaristică orientativă – proiectarea activităţii ciclul primar, gimnazial şi liceal, Editura INFO, Craiova, 2003
6. *** Profesorul diriginte ÅŸi clasa de elevi, Ed. Gir Pres, 1996
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Strategia aderării la Uniunea Europeană surprinde în această privinţă nu numai similitudine a ori apropierea de interese în orizonturile actuale ale planurilor vieţii sociale ci şi în ceea ce priveşte simultaneitatea şi interacţiunea lor în timp. Acumulările ştiinţei din ultimii ani, transformările profunde pe care trecerea la societatea informaţională le propune induc schimbări în toate domeniile vieţii sociale conducând la globalizarea multor probleme fără a căror rezolvare nu se mai poate merge înainte; toate, indiferent de natura lor, solicită soluţionarea sub presiunea extraordinară a timpului. Este deosebit de benefică plasarea elaborării conexe a strategiilor unitare privind tranziţia şi aderarea la Uniunea Europeană în contextul ştiinţei universale atât în ceea ce priveşte conturarea punctelor de pornire cât şi estimarea în alternative a obiectivului final al acestui proces.
În cadrul mai larg al procesului de integrare europeană educaţia trebuie să furnizeze europenilor valorile, informaţiile, cunoştinţele, competenţele, atitudinile care vor fi indispensabile pentru a putea trăi fără sentimentul excluderii într-o lume din ce în ce mai interdependentă, caracterizată prin diversitate şi schimbare permanentă şi rapidă. Educaţia trebuie să ajute la apropierea popoarelor şi la dezvoltarea conştiinţei identităţii europene, să promoveze principiile drepturilor omului, să conducă la consolidarea în perimetrul european a noţiunii de demnitate umană ca îmbinare armonioasă între drepturi şi bunăstare atât materială cât şi spirituală.
Aceste deziderate se înfăptuiesc:
1.prin schimburile şi relaţiile privilegiate între toţi actorii europeni implicaţi în procesul de educaţie;
2. prin dezvoltarea reţelelor şi încurajarea parteneriatelor;
3. prin iniţierea şi punerea în practică a unor proiecte naţionale şi internaţionale în domeniul învăţământului, în special liceal şi profesional;
4. prin punerea în comun a informaţiilor şi ideilor, a experienţelor şi cercetărilor în beneficiul tuturor;
5. prin educarea părinţilor;
6. prin coagularea între instituţiile şi organizaţiile non-guvernamentale europene.
Integrarea europeană şi educaţia sunt două fenomene ce se justifică şi se dinamizează reciproc: integrarea aduce o liberalizare a schimburilor informaţiilor şi ideilor, o armonizare a salariilor, o întărire a conştiinţei identităţii europene având drept consecinţă directă o creştere a eficienţei educaţiei dar şi a caracterului său pro şi paneuropean.
La rândul său, educaţia proeuropeană nu poate decât să amplifice dinamica integrării căci, la urma urmei, integrarea europeană nu înseamnă altceva decât dinamism şi cooperare. România a făcut paşi importanţi în domeniul cooperării la nivel de învăţământ prin proiectele PHARE, TEMPUS, COPERNICUS, LEONARDO, având una dintre cele mai ridicate capacităţi de absorbţie în materie de programe comunitare la nivel de învăţământ, urmărindu-se crearea unui sistem educativ care nu trebuie să-i oblige pe tineri să gândească sau să acţioneze într-un fel straniu vârstei lor, distrugându-le tocmai acele calităţi care au făcut din tineret un real factor de progres în aproape toate momentele istoriei omenirii. Iată de ce sistemul de învăţământ şi de formare trebuie să fie permisiv în ambele sensuri, să creeze o relaţie biunivocă în care societatea să înveţe de la tinerii săi tot atât cât aceştia pot învăţa de la restul societăţii.
Această educare şi direcţionare a tineretului se face în sistemul de învăţământ, responsabilă de această corijare fiind ora de dirigenţie, deşi, în ultimii ani, interpretând greşit democraţia, mulţi dintre noi au abdicat de la circumstanţele organizării cu seriozitate şi răspundere a acestei ore. În virtutea caracterului său esenţialmente activ, imprimat de gravitatea, importanţa şi actualitatea obiectivelor pe care le vizează, educaţia presupune împlinirea plenară a cel puţin trei dimensiuni ale activităţii educaţionale: cognitivă, axiologică (formarea de convingeri, atitudini, adeziunea la idealuri) şi operatorială sau pragmatică (formarea unor deprinderi, comportamente în consonanţă cu anumite exigenţe valorice). Agentul coordonator al acestei activităţi educative este dirigintele, iar mijlocul cel mai important prin care se face această activitate (ca unificare a mai multor factori implicaţi în educaţie: resurse, metode, mijloace) este dirigenţia, atât ca formă organizată în interiorul orarului săptămânal cât şi ca activitate permanentă de informare şi sfătuire a elevilor.
Având în vedere orientarea învăţământului către Uniunea Europeană, orele de dirigenÅ£ie trebuie să cuprindă teme referitoare la acest subiect în cadrul componentelor sale („Dezvoltarea personalităţii ÅŸi cariereiâ€, „EducaÅ£ia pentru valoriâ€). ÃŽn cadrul temelor din componenta „Dezvoltarea carierei†dirigintele va analiza ÅŸi discuta cu elevii avantajele ÅŸi dezavantajele integrării europene din prisma carierei. Se va accentua faptul că o carieră se poate realiza atât în România cât ÅŸi în celelalte state ale Uniunii Europene, precum ÅŸi faptul că, în ocuparea unui loc de muncă, va domina criteriul competenÅ£ei ÅŸi al concurenÅ£ei cu locuitorii statelor comunitare; va exista o corelare între funcÅ£ii ÅŸi nivelul studiilor, de aceea fiind necesară o pregătire temeinică.
ÃŽn cadrul orelor acordate componentei „EducaÅ£ia pentru valoriâ€, trebuie realizată o paralelă între valorile existente în România ÅŸi cele din spaÅ£iul comunitar (în România nu s-a încetăţenit încă respectul pentru mediu, faţă de valoarea intrinsecă a unui om ÅŸi faţă de drepturile într-o societate democratică).
Referinte :
1. Domşa I. Activitatea educativă în învăţământul preuniversitar, Ed. Enia
2. Năstase A. România şi noua arhitectură europeană
3. Neacşu I. Şcoala românească în pragul mileniului III
4. Schifirnet C. Educaţia adulţilor în schimbare, Ed. Fiat Lux
5. *** Aria curriculară consiliere şi orientare – planificare calendaristică orientativă – proiectarea activităţii ciclul primar, gimnazial şi liceal, Editura INFO, Craiova, 2003
6. *** Profesorul diriginte ÅŸi clasa de elevi, Ed. Gir Pres, 1996
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: uniunea europeana, dirigentie, profesori, elevi, integrare, phare, tempus |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 29 November '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :