FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 1,632
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Instruirea inter si transdisciplinara

Tag-uri Populare


educatie   scoala   familie   educare   societate   copii   integrare   democratie   elevi   gradinita   rromi   profesori   invatamant   incluziune   parinti   comportament   egalitate   prescolari   educatoare   nevoi speciale   discriminare   dezvoltare   comunitate   dizabilitati   moral-civica   minoritati   tigani   drepturi   formare   marginalizare   copii cu ces   personalitate   cultura   violenta   libertate   deficiente  

All Tags

Famous Forum

 

Instruirea inter si transdisciplinara

 Q:   Intreaba despre Instruirea inter si transdisciplinara       
Instruirea inter si transdisciplinara În contextul societăţii româneşti moderne, se impune înzestrarea elevului cu un ansamblu structurat de componente de tip funcţional. Învăţământul liceal trebuie să corespundă cerinţelor sociale exprimate în termeni de achiziţii finale, uşor evaluabile. Din această perspectivă, finalităţile liceului propun formarea unui absolvent îm măsură să decidă asupra propriei cariere, să contribuie la articularea propriilor trasee de dezvoltare intelectuală şi profesională şi să se integreze activ în viaţa socială.

Liceul trebuie să asigure adolescentului:

• Formarea capacităţii de a reflecta asupra lumii, de a formula şi de a rezolva probleme pe baza relaţionării cunoştiinţelor din diferite domenii;
• Valorizarea propriilor experien ţe, în scopul unei orientări profesionale optime pentru piaţa muncii şi/sau pentru învăţământul superior ;
• Dezvoltarea capacităţii de integrare activă în grupuri socio-culturale diferite: familie, mediu profesional, prieteni, etc;
• Dezvoltarea competenţelor funcţionale esenţiale pentru reuşita socială: comunicare, gândire criticăjuarea deciziilor, prelucrarea şi utilizarea contextuală a unor informaţii complexe;
• Cultivarea expresivităţii şi a sensibilităţii în scopul împlinirii personale şi a promovării unei vieţi de calitate;
• Formarea autonomiei morale.

Formarea capacităţii de a reflecta asupra lumii, de a formula şi de a rezolva probleme pe baza relaţionării cunoştiinţelor din diferite domenii reprezintă prima finalitate pe care şi-o propune liceul.

Abordarea inter-şi transdisciplinară a conţinuturilor ştiinţifice din programele şcolare oferă elevilor imaginea aceluiaşi conţinut (fenomen) privit din perspectiva diferitelor discipline şi relaţionările acestora . Elevul este pus în situaţia să gândească să-şi pună intrebari să facă legături între aspectele studiate la fiecare disciplină în parte şi astfel nu va mai percepe fenomenul studiat izolat ci cumulând ceea ce ştie despre el din punctul de vedere al diferitelor discipline ,acestea completându-se şi influenţându-se reciproc .

O astfel de abordare inter -şi/sau transdisciplinară a unităţilor de conţinut din programele şcolare sau din programele de CDŞ după care se lucrează la clasă, are valenţe pozitive atît din punct de vedere al înţelegerii conţinutului ştiinţific de către elevi cât şi prin valorile şi atitudinile pe care reuşeşte să le formeze acestora, cum ar fi:

Dezvoltarea unei gândiri deschise ,creative şi a unui spirit de obiectivitate şi imparţialitate :

• Dezvoltarea independenţei în gândire şi acţiune
• Manifestarea iniţiativei şi a disponibilităţii de a aborda sarcini variate
• Manifestarea curiozităţii ştiinţifice şi stimularea imaginaţiei ,etc.

Instruirea interdisciplinară sau cea transdisciplinară presupune o serie de interacţiuni care se manifestă prin:

- Preluarea de metode, de cunoştinţe sau a unui limbaj specific unei anumite discipline;
- Descrierea în paralel a aceluiaşi fenomen sau a unor aspecte diferite ale aceluiaşi fenomen;
- Oferirea de cunoştinţe necesare în alte discipline.

Programele de CDŞ fiind mult mai flexibile din punctul de vedere al unităţilor de conţinut, pot fi structurate cu uşurinţă inter-şi/sau transdisciplinar astfel încât permit abordarea unităţilor de conţinut din perspectivă inter-si transdisciplinară având drept avantaj: dezvoltarea la elevi a gândirii logice, realizarea de conexiuni între informaţiile provenite din diferite domenii, deprinderi de lucru în grup şi individual, ezvoltarea creativităţii, utilizarea informaţiilor media, documentarea prin accesul la Internet ,etc.

Să considerăm de exemplu tema "Marea Neagră" abordată din perspectiva mai multor discipline:
D.p.d.v.al geografiei : aşezare pe glob, influenţe climatice caracteristicile reliefului submarin etc.

D.p.d.v.al fizicii: variaţiile nocturne şi diurne ale temperaturii, mareele . Variaţia presiunii cu adâncimea, anomalia apei care explică supravieţuirea plantelor şi animalelor în timpul iernii, etc.

D.p.d.v.al biologiei:speciile de plante şi vieţuitoare care populează apele Mării Negre ,adaptarea la mediul de viaţă,specii pe cale de dispariţie etc.

D.p.d.v.al chimiei': salinitatea apei de mare ,comparaţie cu gradul de salinitate al altor mări de pe glob, metode de determinare a concentraţiilor soluţiilor de sare, etc .

OBS. Se vor relaţiona aspectele caracteristice fiecăreia dintre disciplinele considerate şi influenţele pe care le exercită una asupra celeilalte .

Matematica, informatica alături de ştiinţele naturii aflându-se într-o strânsă interdependenţă şi completându-se reciproc oferă elevilor premizele formării unei gândirii logice acesta reprezentând unul dintre obiectivele majore ale procesului de predare-învăţare.

Fizica şi chimia ca ştiinţe ale naturii sunt ştiinţe experimentale şi în afara condiţiilor de consistenţă logică ale propriilor teorii, criteriul adevărului pentru aceste teorii este experimentul. O teorie fizică de exemplu trebuie judecată prin prisma adecvării sale, ceea ce înseamnă că previziunile teoriei nu trebuie infirmate de experiment.

La ştiinţele experimentale învăţarea lor începe cu investigarea experimentală ce permite elevilor să ia cunoştinţă de existenţa fenomenelor supuse studiului. Realizarea experimentelor de laborator urmăreşte nu numai prezentarea fenomenelor în scopul de a le analiza ci şi o mai bună înţelegere a conceptelor, conştientizarea de către elevi a faptului că numeroase concepte şi teorii au ca punct de plecare rezultate experimentale, ca şi formarea deprinderilor de investigare experimentală (observarea atentă, tehnici de măsurare, investigarea şi prezentarea informaţiei, analiza şi interpretarea datelor, a rezultatelor, deosebirea dintre esenţial şi neesenţial, a aparentului de real.)

Experimentul de laborator permite fizicii în special să-şi îndeplinească unul din scopurile pentru care este studiată şi anume să-şi aducă contribuţia la realizarea iniţierii tehnologice care trebuie să fie destul de profundă pentru a permite tinerilor/adulţilor de mâine să facă aprecieri întemeiate în ceea ce priveşte tehnologia şi impactul acesteia asupra vieţii unei naţiuni.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com


Tag-uri: instruiere, transdisciplinara, scoala, profesori, elevi, liceu



Categorie: Educatie  - ( Educatie - Archiva)

Data Adaugarii: 17 January '08


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :