Statistics:
Visits: 1,721 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Instruirea inter si transdisciplinara
Q: | Intreaba despre Instruirea inter si transdisciplinara |
În contextul societăţii româneşti moderne, se impune înzestrarea elevului cu un ansamblu structurat de componente de tip funcţional. Învăţământul liceal trebuie să corespundă cerinţelor sociale exprimate în termeni de achiziţii finale, uşor evaluabile. Din această perspectivă, finalităţile liceului propun formarea unui absolvent îm măsură să decidă asupra propriei cariere, să contribuie la articularea propriilor trasee de dezvoltare intelectuală şi profesională şi să se integreze activ în viaţa socială.
Liceul trebuie să asigure adolescentului:
• Formarea capacităţii de a reflecta asupra lumii, de a formula şi de a rezolva probleme pe baza relaţio nării cunoştiinţelor din diferite domenii;
• Valorizarea propriilor experienţe, în scopul unei orientări profesionale optime pentru piaţa muncii şi/sau pentru învăţământul superior ;
• Dezvoltarea capacităţii de integrare activă în grupuri socio-culturale diferite: familie, mediu profesional, prieteni, etc;
• Dezvoltarea competenţelor funcţionale esenţiale pentru reuşita socială: comunicare, gândire criticăjuarea deciziilor, prelucrarea şi utilizarea contextuală a unor informaţii complexe;
• Cultivarea expresivităţii şi a sensibilităţii în scopul împlinirii personale şi a promovării unei vieţi de calitate;
• Formarea autonomiei morale.
Formarea capacităţii de a reflecta asupra lumii, de a formula şi de a rezolva probleme pe baza relaţionării cunoştiinţelor din diferite domenii reprezintă prima finalitate pe care şi-o propune liceul.
Abordarea inter-şi transdisciplinară a conţinuturilor ştiinţifice din programele şcolare oferă elevilor imaginea aceluiaşi conţinut (fenomen) privit din perspectiva diferitelor discipline şi relaţionările acestora . Elevul este pus în situaţia să gândească să-şi pună intrebari să facă legături între aspectele studiate la fiecare disciplină în parte şi astfel nu va mai percepe fenomenul studiat izolat ci cumulând ceea ce ştie despre el din punctul de vedere al diferitelor discipline ,acestea completându-se şi influenţându-se reciproc .
O astfel de abordare inter -şi/sau transdisciplinară a unităţilor de conţinut din programele şcolare sau din programele de CDŞ după care se lucrează la clasă, are valenţe pozitive atît din punct de vedere al înţelegerii conţinutului ştiinţific de către elevi cât şi prin valorile şi atitudinile pe care reuşeşte să le formeze acestora, cum ar fi:
Dezvoltarea unei gândiri deschise ,creative şi a unui spirit de obiectivitate şi imparţialitate :
• Dezvoltarea independenţei în gândire şi acţiune
• Manifestarea iniţiativei şi a disponibilităţii de a aborda sarcini variate
• Manifestarea curiozităţii ştiinţifice şi stimularea imaginaţiei ,etc.
Instruirea interdisciplinară sau cea transdisciplinară presupune o serie de interacţiuni care se manifestă prin:
- Preluarea de metode, de cunoştinţe sau a unui limbaj specific unei anumite discipline;
- Descrierea în paralel a aceluiaşi fenomen sau a unor aspecte diferite ale aceluiaşi fenomen;
- Oferirea de cunoştinţe necesare în alte discipline.
Programele de CDŞ fiind mult mai flexibile din punctul de vedere al unităţilor de conţinut, pot fi structurate cu uşurinţă inter-şi/sau transdisciplinar astfel încât permit abordarea unităţilor de conţinut din perspectivă inter-si transdisciplinară având drept avantaj: dezvoltarea la elevi a gândirii logice, realizarea de conexiuni între informaţiile provenite din diferite domenii, deprinderi de lucru în grup şi individual, ezvoltarea creativităţii, utilizarea informaţiilor media, documentarea prin accesul la Internet ,etc.
Să considerăm de exemplu tema "Marea Neagră" abordată din perspectiva mai multor discipline:
D.p.d.v.al geografiei : aşezare pe glob, influenţe climatice caracteristicile reliefului submarin etc.
D.p.d.v.al fizicii: variaţiile nocturne şi diurne ale temperaturii, mareele . Variaţia presiunii cu adâncimea, anomalia apei care explică supravieţuirea plantelor şi animalelor în timpul iernii, etc.
D.p.d.v.al biologiei:speciile de plante şi vieţuitoare care populează apele Mării Negre ,adaptarea la mediul de viaţă,specii pe cale de dispariţie etc.
D.p.d.v.al chimiei': salinitatea apei de mare ,comparaţie cu gradul de salinitate al altor mări de pe glob, metode de determinare a concentraţiilor soluţiilor de sare, etc .
OBS. Se vor relaţiona aspectele caracteristice fiecăreia dintre disciplinele considerate şi influenţele pe care le exercită una asupra celeilalte .
Matematica, informatica alături de ştiinţele naturii aflându-se într-o strânsă interdependenţă şi completându-se reciproc oferă elevilor premizele formării unei gândirii logice acesta reprezentând unul dintre obiectivele majore ale procesului de predare-învăţare.
Fizica şi chimia ca ştiinţe ale naturii sunt ştiinţe experimentale şi în afara condiţiilor de consistenţă logică ale propriilor teorii, criteriul adevărului pentru aceste teorii este experimentul. O teorie fizică de exemplu trebuie judecată prin prisma adecvării sale, ceea ce înseamnă că previziunile teoriei nu trebuie infirmate de experiment.
La ştiinţele experimentale învăţarea lor începe cu investigarea experimentală ce permite elevilor să ia cunoştinţă de existenţa fenomenelor supuse studiului. Realizarea experimentelor de laborator urmăreşte nu numai prezentarea fenomenelor în scopul de a le analiza ci şi o mai bună înţelegere a conceptelor, conştientizarea de către elevi a faptului că numeroase concepte şi teorii au ca punct de plecare rezultate experimentale, ca şi formarea deprinderilor de investigare experimentală (observarea atentă, tehnici de măsurare, investigarea şi prezentarea informaţiei, analiza şi interpretarea datelor, a rezultatelor, deosebirea dintre esenţial şi neesenţial, a aparentului de real.)
Experimentul de laborator permite fizicii în special să-şi îndeplinească unul din scopurile pentru care este studiată şi anume să-şi aducă contribuţia la realizarea iniţierii tehnologice care trebuie să fie destul de profundă pentru a permite tinerilor/adulţilor de mâine să facă aprecieri întemeiate în ceea ce priveşte tehnologia şi impactul acesteia asupra vieţii unei naţiuni.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Liceul trebuie să asigure adolescentului:
• Formarea capacităţii de a reflecta asupra lumii, de a formula şi de a rezolva probleme pe baza relaţio nării cunoştiinţelor din diferite domenii;
• Valorizarea propriilor experienţe, în scopul unei orientări profesionale optime pentru piaţa muncii şi/sau pentru învăţământul superior ;
• Dezvoltarea capacităţii de integrare activă în grupuri socio-culturale diferite: familie, mediu profesional, prieteni, etc;
• Dezvoltarea competenţelor funcţionale esenţiale pentru reuşita socială: comunicare, gândire criticăjuarea deciziilor, prelucrarea şi utilizarea contextuală a unor informaţii complexe;
• Cultivarea expresivităţii şi a sensibilităţii în scopul împlinirii personale şi a promovării unei vieţi de calitate;
• Formarea autonomiei morale.
Formarea capacităţii de a reflecta asupra lumii, de a formula şi de a rezolva probleme pe baza relaţionării cunoştiinţelor din diferite domenii reprezintă prima finalitate pe care şi-o propune liceul.
Abordarea inter-şi transdisciplinară a conţinuturilor ştiinţifice din programele şcolare oferă elevilor imaginea aceluiaşi conţinut (fenomen) privit din perspectiva diferitelor discipline şi relaţionările acestora . Elevul este pus în situaţia să gândească să-şi pună intrebari să facă legături între aspectele studiate la fiecare disciplină în parte şi astfel nu va mai percepe fenomenul studiat izolat ci cumulând ceea ce ştie despre el din punctul de vedere al diferitelor discipline ,acestea completându-se şi influenţându-se reciproc .
O astfel de abordare inter -şi/sau transdisciplinară a unităţilor de conţinut din programele şcolare sau din programele de CDŞ după care se lucrează la clasă, are valenţe pozitive atît din punct de vedere al înţelegerii conţinutului ştiinţific de către elevi cât şi prin valorile şi atitudinile pe care reuşeşte să le formeze acestora, cum ar fi:
Dezvoltarea unei gândiri deschise ,creative şi a unui spirit de obiectivitate şi imparţialitate :
• Dezvoltarea independenţei în gândire şi acţiune
• Manifestarea iniţiativei şi a disponibilităţii de a aborda sarcini variate
• Manifestarea curiozităţii ştiinţifice şi stimularea imaginaţiei ,etc.
Instruirea interdisciplinară sau cea transdisciplinară presupune o serie de interacţiuni care se manifestă prin:
- Preluarea de metode, de cunoştinţe sau a unui limbaj specific unei anumite discipline;
- Descrierea în paralel a aceluiaşi fenomen sau a unor aspecte diferite ale aceluiaşi fenomen;
- Oferirea de cunoştinţe necesare în alte discipline.
Programele de CDŞ fiind mult mai flexibile din punctul de vedere al unităţilor de conţinut, pot fi structurate cu uşurinţă inter-şi/sau transdisciplinar astfel încât permit abordarea unităţilor de conţinut din perspectivă inter-si transdisciplinară având drept avantaj: dezvoltarea la elevi a gândirii logice, realizarea de conexiuni între informaţiile provenite din diferite domenii, deprinderi de lucru în grup şi individual, ezvoltarea creativităţii, utilizarea informaţiilor media, documentarea prin accesul la Internet ,etc.
Să considerăm de exemplu tema "Marea Neagră" abordată din perspectiva mai multor discipline:
D.p.d.v.al geografiei : aşezare pe glob, influenţe climatice caracteristicile reliefului submarin etc.
D.p.d.v.al fizicii: variaţiile nocturne şi diurne ale temperaturii, mareele . Variaţia presiunii cu adâncimea, anomalia apei care explică supravieţuirea plantelor şi animalelor în timpul iernii, etc.
D.p.d.v.al biologiei:speciile de plante şi vieţuitoare care populează apele Mării Negre ,adaptarea la mediul de viaţă,specii pe cale de dispariţie etc.
D.p.d.v.al chimiei': salinitatea apei de mare ,comparaţie cu gradul de salinitate al altor mări de pe glob, metode de determinare a concentraţiilor soluţiilor de sare, etc .
OBS. Se vor relaţiona aspectele caracteristice fiecăreia dintre disciplinele considerate şi influenţele pe care le exercită una asupra celeilalte .
Matematica, informatica alături de ştiinţele naturii aflându-se într-o strânsă interdependenţă şi completându-se reciproc oferă elevilor premizele formării unei gândirii logice acesta reprezentând unul dintre obiectivele majore ale procesului de predare-învăţare.
Fizica şi chimia ca ştiinţe ale naturii sunt ştiinţe experimentale şi în afara condiţiilor de consistenţă logică ale propriilor teorii, criteriul adevărului pentru aceste teorii este experimentul. O teorie fizică de exemplu trebuie judecată prin prisma adecvării sale, ceea ce înseamnă că previziunile teoriei nu trebuie infirmate de experiment.
La ştiinţele experimentale învăţarea lor începe cu investigarea experimentală ce permite elevilor să ia cunoştinţă de existenţa fenomenelor supuse studiului. Realizarea experimentelor de laborator urmăreşte nu numai prezentarea fenomenelor în scopul de a le analiza ci şi o mai bună înţelegere a conceptelor, conştientizarea de către elevi a faptului că numeroase concepte şi teorii au ca punct de plecare rezultate experimentale, ca şi formarea deprinderilor de investigare experimentală (observarea atentă, tehnici de măsurare, investigarea şi prezentarea informaţiei, analiza şi interpretarea datelor, a rezultatelor, deosebirea dintre esenţial şi neesenţial, a aparentului de real.)
Experimentul de laborator permite fizicii în special să-şi îndeplinească unul din scopurile pentru care este studiată şi anume să-şi aducă contribuţia la realizarea iniţierii tehnologice care trebuie să fie destul de profundă pentru a permite tinerilor/adulţilor de mâine să facă aprecieri întemeiate în ceea ce priveşte tehnologia şi impactul acesteia asupra vieţii unei naţiuni.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: instruiere, transdisciplinara, scoala, profesori, elevi, liceu |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 17 January '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :