Statistics:
Visits: 972 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Date despre Titu Maiorescu si opera sa - a opta parte
Q: | Intreaba despre Date despre Titu Maiorescu si opera sa - a opta parte |
In absenta unor continuturi pe masura, formele imprumutate nu numai ca nu sunt viabile, ci, mai mult chiar, se compromit, se discrediteaza in opinia publica, iar consecinta acestei discreditari nu poate fi alta decat intarzierea producerii fondului adecvat ce, chiar devenit realitate in viitor, nu ar mai corespunde acestor forme degradate intre timp.
Directia contemporana lui, trage Maiorescu concluzia, reprezinta o “cultura falsaâ€, caracterizata, in general, prin lipsa adevarului, prin existenta unor forme imprumutate din exterior si lipsite de un fond corespunzator.
Peste cativa ani, in 1872, publicand articolul Directia noua in poezia si proza romana, Maiorescu saluta o noua orientare estetica, avand cu totul alte trasaturi. Noua directie - afirma criticul - in deosebi re de cea veche si cazuta, se caracterizeaza prin simtamant natural, prin adevar, prin intelegerea ideilor ce omenirea intreaga le datoreste civilizatiei apusene si totodata prin pastrarea si chiar accentuarea elementului nationalâ€. In amintitul articol, Maiorescu subliniaza ca este nevoie ca formele goale sa fie transformate intr-o “realitate simtitaâ€. Solutia propusa de Titu Maiorescu consta in cultivarea natiunii pentru ca aceasta sa inteleaga formele deja introduse artificial in cultura romana “din viata de afaraâ€., filai intai - considera Maiorescu - este nevoie de instruirea adecvata a claselor de susâ€, de unde porneste “miscarea intelectualaâ€. El are in vedere crearea unei realitati, a unui, fundamenf care sa corespunda formelor preluate si prin care sa se elimine contradictia din cultura romaneasca. Cum insa timpul rezervat unei evolutii firesti “ne este luat, criticul cere in egala masura claselor culte “stiinta si constiintaâ€, in formularea lui sugestiva, “constiinta cata trebuieâ€, iar stiinta, “cat o pot aveaâ€.
Asadar, preluand formele unei culturi superioare (sau anticipand aceste forme), romanii - scrie Maiorescu - nu (mai) au dreptul de a ramane in “patriarhalismul†literar si cultural si, mai ales, sub semnul unei dramatice crize de timp. Romanii nu mai au in fond dreptul “de a comite greseli nepedepsiteâ€. Din aceasta ampla perspectiva este afirmata, o data in plus, conditia criticii pe care o practica Maiorescu: “Critica, fie si amara, numai sa fie dreapta, este un element neaparat al sustinerii si propasirii noastre, si cu orice jertfe si in mijlocul a oricator ruine, trebuie implantat semnul adevaruluiâ€.
Directia contemporana lui, trage Maiorescu concluzia, reprezinta o “cultura falsaâ€, caracterizata, in general, prin lipsa adevarului, prin existenta unor forme imprumutate din exterior si lipsite de un fond corespunzator.
Peste cativa ani, in 1872, publicand articolul Directia noua in poezia si proza romana, Maiorescu saluta o noua orientare estetica, avand cu totul alte trasaturi. Noua directie - afirma criticul - in deosebi re de cea veche si cazuta, se caracterizeaza prin simtamant natural, prin adevar, prin intelegerea ideilor ce omenirea intreaga le datoreste civilizatiei apusene si totodata prin pastrarea si chiar accentuarea elementului nationalâ€. In amintitul articol, Maiorescu subliniaza ca este nevoie ca formele goale sa fie transformate intr-o “realitate simtitaâ€. Solutia propusa de Titu Maiorescu consta in cultivarea natiunii pentru ca aceasta sa inteleaga formele deja introduse artificial in cultura romana “din viata de afaraâ€., filai intai - considera Maiorescu - este nevoie de instruirea adecvata a claselor de susâ€, de unde porneste “miscarea intelectualaâ€. El are in vedere crearea unei realitati, a unui, fundamenf care sa corespunda formelor preluate si prin care sa se elimine contradictia din cultura romaneasca. Cum insa timpul rezervat unei evolutii firesti “ne este luat, criticul cere in egala masura claselor culte “stiinta si constiintaâ€, in formularea lui sugestiva, “constiinta cata trebuieâ€, iar stiinta, “cat o pot aveaâ€.
Asadar, preluand formele unei culturi superioare (sau anticipand aceste forme), romanii - scrie Maiorescu - nu (mai) au dreptul de a ramane in “patriarhalismul†literar si cultural si, mai ales, sub semnul unei dramatice crize de timp. Romanii nu mai au in fond dreptul “de a comite greseli nepedepsiteâ€. Din aceasta ampla perspectiva este afirmata, o data in plus, conditia criticii pe care o practica Maiorescu: “Critica, fie si amara, numai sa fie dreapta, este un element neaparat al sustinerii si propasirii noastre, si cu orice jertfe si in mijlocul a oricator ruine, trebuie implantat semnul adevaruluiâ€.
Tag-uri: cultura, critic literar, critica literara, literatura |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 06 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :