FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 963
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Date despre Titu Maiorescu si opera sa - a opta parte

Tag-uri Populare


comentariu   poezie   referat   istorie   antichitate   personalitati   roman   mihai eminescu   opera   camil petrescu   caracterizare   lucian blaga   mihail sadoveanu   enigma otiliei   george calinescu   literatura   o scrisoare pierduta   nuvela   rezumat   marin preda   ion luca caragiale   tudor arghezi   ioan slavici   liviu rebreanu   balada   pamant   ape   continent   geografie   poet   morometii   investigatie   omor   crima   otrava   personaj  

All Tags

Famous Forum

 

Date despre Titu Maiorescu si opera sa - a opta parte

 Q:   Intreaba despre Date despre Titu Maiorescu si opera sa - a opta parte       
Date despre Titu Maiorescu si opera sa - a opta parte In absenta unor continuturi pe masura, formele imprumutate nu numai ca nu sunt viabile, ci, mai mult chiar, se compromit, se discrediteaza in opinia publica, iar consecinta acestei discreditari nu poate fi alta decat intarzierea producerii fondului adecvat ce, chiar devenit realitate in viitor, nu ar mai corespunde acestor forme degradate intre timp.

Directia contemporana lui, trage Maiorescu concluzia, reprezinta o “cultura falsa”, caracterizata, in general, prin lipsa adevarului, prin existenta unor forme imprumutate din exterior si lipsite de un fond corespunzator.

Peste cativa ani, in 1872, publicand articolul Directia noua in poezia si proza romana, Maiorescu saluta o noua orientare estetica, avand cu totul alte trasaturi. Noua directie - afirma criticul - in deosebi re de cea veche si cazuta, se caracterizeaza prin simtamant natural, prin adevar, prin intelegerea ideilor ce omenirea intreaga le datoreste civilizatiei apusene si totodata prin pastrarea si chiar accentuarea elementului national”. In amintitul articol, Maiorescu subliniaza ca este nevoie ca formele goale sa fie transformate intr-o “realitate simtita”. Solutia propusa de Titu Maiorescu consta in cultivarea natiunii pentru ca aceasta sa inteleaga formele deja introduse artificial in cultura romana “din viata de afara”., filai intai - considera Maiorescu - este nevoie de instruirea adecvata a claselor de sus”, de unde porneste “miscarea intelectuala”. El are in vedere crearea unei realitati, a unui, fundamenf care sa corespunda formelor preluate si prin care sa se elimine contradictia din cultura romaneasca. Cum insa timpul rezervat unei evolutii firesti “ne este luat, criticul cere in egala masura claselor culte “stiinta si constiinta”, in formularea lui sugestiva, “constiinta cata trebuie”, iar stiinta, “cat o pot avea”.
Asadar, preluand formele unei culturi superioare (sau anticipand aceste forme), romanii - scrie Maiorescu - nu (mai) au dreptul de a ramane in “patriarhalismul” literar si cultural si, mai ales, sub semnul unei dramatice crize de timp. Romanii nu mai au in fond dreptul “de a comite greseli nepedepsite”. Din aceasta ampla perspectiva este afirmata, o data in plus, conditia criticii pe care o practica Maiorescu: “Critica, fie si amara, numai sa fie dreapta, este un element neaparat al sustinerii si propasirii noastre, si cu orice jertfe si in mijlocul a oricator ruine, trebuie implantat semnul adevarului”.


Tag-uri: cultura, critic literar, critica literara, literatura



Categorie: Referate  - ( Referate - Archiva)

Data Adaugarii: 06 December '10


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :