Statistics:
Visits: 1,853 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Comisul lonita din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu-prima parte
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Comisul lonita din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu-prima parte |
Personaj principal, static, unidimensional, personaj-liant.
Modalitati de caracterizare:
— caracterizare directa: portretul facut de narator si de alte personaje; autocaracterizare;
— caracterizare indirecta: prin propriile simtiri, ganduri si actiuni; prin mediul in care traieste; prin comentariul altor naratori.
Este personajul omniprezent, primus inter pares, acceptat drept maestru de ceremonii de catre toti convivii. Comisul lonita este liantul celor doua planuri narative: al prezentului si al rememorarii.
Este cel de al treilea personaj liant al naratiunilor cuprinse in volum, cu sprijinul caruia instanta auctoriala isi organizeaza demersul epic. Fata de mos Leunte zodierul, comisul lonita, razasul de la Draganesti, domina/ordoneaza fata „lumeasca" a acest ei „Halima" sadoveniene. Este personajul omniprezent, primus inter pares, acceptat maestru de ceremonii de catre toti convivii, care i se si adreseaza lui indeobste. Mai toate dialogurile care se incheaga in timpul discursului, il au ca protagonist sau ca locutor pe comisul lonita. Este, de asemenea, liantul celor doua planuri narative: al prezentului si al rememorarii. Vesnica lui prezenta cu „amenintarea" ca va spune o poveste „mai strasnica si mai minunata decat cea cu iapa lui Voda" declanseaza la ceilalti convivi actul rememorarii, transferat apoi in „poveste".
Persoana lui domina deci planurile narative, imaginea lui deschide si inchide „povestea", eul actorial pleaca si se intoarce la/ de la imaginea lui. El face trecerea de la timpul real la cel al povestii, pentru ca apoi, odata incheiata marturisirea, tot el sa readuca mesenii in planul real al scriiturii. Povestirea Haralambie este semnificativa. Proza se deschide cu imaginea comisului, gata sa transfere adunarea in celalalt taram, al povestii: „Cu ulcica-n stanga comisul lonita isi mangaie cu doua degete de la mana dreapta mustatile tusinate. Dregandu-si glasul, se pregati sa inceapa o poveste mai strasnica si mai minunata decat cea cu iapa lui Voda". Imaginea din finalul povestii confinteste revenirea adunarii in celalalt plan, al povestirii: „Razasul s-a aratat mirat de povestirea monahului s-a tacut cu uimire o vreme. Dupa aceea si-a venit in fire si ne-a incredintat ca ceea ce vrea sa ne spuie dumnealui e cu mult mai minunat si mai infricosat".
Chipul cinstitului comis de la Draganesti este vazut de narator astfel: „Statea stalp acolo, in acele zile grase si vesele, un razas strain, care mie imi era drag foarte. Inchina oala catra toate obrazele, asculta cu ochii dusi cantecele lautarilor si se lua la intrecere pana si cu mos Leunte la talcuirea tuturor lucrurilor de pe lumea asta... Era un om nalt, carunt, cu fata uscata si adanc brazdata. In jurul mustatilor tusinate si la coada ochilor mititei, pielea era scrijelata in creturi marunte si nenumarate.
Modalitati de caracterizare:
— caracterizare directa: portretul facut de narator si de alte personaje; autocaracterizare;
— caracterizare indirecta: prin propriile simtiri, ganduri si actiuni; prin mediul in care traieste; prin comentariul altor naratori.
Este personajul omniprezent, primus inter pares, acceptat drept maestru de ceremonii de catre toti convivii. Comisul lonita este liantul celor doua planuri narative: al prezentului si al rememorarii.
Este cel de al treilea personaj liant al naratiunilor cuprinse in volum, cu sprijinul caruia instanta auctoriala isi organizeaza demersul epic. Fata de mos Leunte zodierul, comisul lonita, razasul de la Draganesti, domina/ordoneaza fata „lumeasca" a acest ei „Halima" sadoveniene. Este personajul omniprezent, primus inter pares, acceptat maestru de ceremonii de catre toti convivii, care i se si adreseaza lui indeobste. Mai toate dialogurile care se incheaga in timpul discursului, il au ca protagonist sau ca locutor pe comisul lonita. Este, de asemenea, liantul celor doua planuri narative: al prezentului si al rememorarii. Vesnica lui prezenta cu „amenintarea" ca va spune o poveste „mai strasnica si mai minunata decat cea cu iapa lui Voda" declanseaza la ceilalti convivi actul rememorarii, transferat apoi in „poveste".
Persoana lui domina deci planurile narative, imaginea lui deschide si inchide „povestea", eul actorial pleaca si se intoarce la/ de la imaginea lui. El face trecerea de la timpul real la cel al povestii, pentru ca apoi, odata incheiata marturisirea, tot el sa readuca mesenii in planul real al scriiturii. Povestirea Haralambie este semnificativa. Proza se deschide cu imaginea comisului, gata sa transfere adunarea in celalalt taram, al povestii: „Cu ulcica-n stanga comisul lonita isi mangaie cu doua degete de la mana dreapta mustatile tusinate. Dregandu-si glasul, se pregati sa inceapa o poveste mai strasnica si mai minunata decat cea cu iapa lui Voda". Imaginea din finalul povestii confinteste revenirea adunarii in celalalt plan, al povestirii: „Razasul s-a aratat mirat de povestirea monahului s-a tacut cu uimire o vreme. Dupa aceea si-a venit in fire si ne-a incredintat ca ceea ce vrea sa ne spuie dumnealui e cu mult mai minunat si mai infricosat".
Chipul cinstitului comis de la Draganesti este vazut de narator astfel: „Statea stalp acolo, in acele zile grase si vesele, un razas strain, care mie imi era drag foarte. Inchina oala catra toate obrazele, asculta cu ochii dusi cantecele lautarilor si se lua la intrecere pana si cu mos Leunte la talcuirea tuturor lucrurilor de pe lumea asta... Era un om nalt, carunt, cu fata uscata si adanc brazdata. In jurul mustatilor tusinate si la coada ochilor mititei, pielea era scrijelata in creturi marunte si nenumarate.
Tag-uri: comisul lonita, hanu-ancutei, mihail sadoveanu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 10 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :