Statistics:
Visits: 2,079 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Familia si Scoala - Parteneri educationali intr-o societate romaneasca
Q: | Intreaba despre Familia si Scoala - Parteneri educationali intr-o societate romaneasca |
MOTTO: „Şcoala încearcă să se pună de acord cu noi, părinÅ£ii; noi familia, încercăm să ne punem de acord cu ÅŸcoala. Care sunt căile cele mai potrivite?â€
Istoria societăţii omeneşti cunoaşte o lungă perioadă în care familia deţinea, aproape exclusiv, rolul de educator social al copilului. Complexitatea sporită a societăţii actuale a dus la diferenţierea factorilor educativi, la specializarea lor. S-ar putea crede că această specializare are drept rezultat, automat, dezvoltarea armonioasă a copilului, indiferent de calitatea intersectării acţiunilor şi măsurilor luate.
Fiecare copil se deosebeÅŸte de ceilalÅ£i în primul rând prin caracterul său. După cu m un tâmplar nu lucrează în acelaÅŸi fel ÅŸi bradul ÅŸi stejarul, tot astfel ÅŸi noi va trebui să Å£inem seama de „lemnul†fiului sau fiicei noastre, elevului sau elevei noastre, adică de elasticitatea ÅŸi rezistenÅ£a „capitalului său biopsihicâ€, pentru a ÅŸti ce putem face din el fără prea multe riscuri.
Iată o observaÅ£ie cât de poate de banală, rostită în familiile cu mulÅ£i copii, o afirmaÅ£ie care poate fi luată drept glumă – „La începutul căsătoriei noastre aveam ÅŸase principii de educaÅ£ie, dar nu aveam copii. Astăzi avem ÅŸase copii, dar nu mai avem principii de educaÅ£ieâ€.
Putem spune că intuiţia şi dragostea, oricât de esenţiale ar fi ele, nu sunt întotdeauna eficiente şi suficiente pentru a călăuzi pe un tată sau pe o mamă printre dificultăţi, mai numeroase astăzi decât în trecut, dificultăţi ce pot fi depăşite prin respectarea unor principii generale de educaţie. Teama nu este niciodată un bun aliat în drumul spre succes. O educaţie obsedată de temeri poate fi tot atât de nefastă ca şi o educaţie infernală. De când există oameni pe pământ, mulţi copii au crescut fără ca educatorii lor să fi folosit vreun manual.
În ziua de astăzi educaţia este un fenomen social de transmitere a experienţei de viaţă a generaţiilor adulte şi a culturii şi a culturii către generaţiile de copii şi de tineri, în scopul pregătirii lor pentru integrarea în societate.
Factorii instituţionali ai educaţiei sunt şcoala, familia, biserica, armata, ş.a. totul educă: oamenii, lucrurile, fenomenele, dar în primul rând şi în cea mai mare măsură – oamenii. Între aceştia primul loc îl ocupă părinţii şi educatorii. Realitatea cotidiană conturează tabloul sumbru al unei societăţi în continuă căutare.
Sănătatea fizică şi psihică a copiilor şi tinerilor se află în pericol deoarece familia, şcoala, anturajul şi audiovizualul – cele patru medii de viaţă curentă ale copilului – înregistrează un declin în panul valorilor pedagogice.
Şcoala este instituţia socială în care se realizează educaţia organizată a tinerei generaţii. Ea este factorul decisiv pentru formarea unui om apt să contribuie la dezvoltarea societăţii, să ia parte activă la viaţă, să fie pregătit pentru muncă. Procesul de învăţământ este cel care conferă şcolii rolul decisiv în formarea omului. Misiunea şcolii este aceea de a contribui la realizarea idealului educativ impus de cerinţele vieţii sociale. Procesul de educaţie din cadrul şcolii este îndrumat şi condus de persoane pregătite în mod special pentru acest lucru.
Menirea şcolii nu este numai de a înzestra elevii cu un bagaj de cunoştinţe cât mai mare, ci şi de a stimula calitatea de om. Ora de dirigenţie este cea în care ne putem apleca asupra acestei laturi. Tot în această oră, se urmăreşte valorificarea abilităţilor de inter-relaţionare, de asumare a responsabilităţilor, de cultivare a capacităţii de a lua o decizie corectă, de descoperire a propriilor interese şi aspiraţii spre formarea şcolară şi profesională ulterioară. Şcoala a rămas punctul de pornire al orientării şcolare şi profesionale prin acţiuni de informare asupra posibilităţilor de continuare a studiilor, de detectare a intereselor profesionale şi a aptitudinilor, de discutare a criteriilor după care elevii îşi decid viitorul şi ponderii de implicare a părinţilor în alegerea şcolii şi a profesiei pe care copii lor o vor urma, dacă profesia aleasă este cea dorită de copil şi dacă aceasta din urmă are disponibilităţi intelectuale.
Ajungem astfel la un alt factor care contribuie la educarea copiilor care este familia. Familia exercită o influenţă deosebit de adâncă asupra copiilor. O mare parte despre cunoÅŸtinÅ£ele despre natură, societate, deprinderile igienice, obiÅŸnuinÅ£ele de comportament, elevul le datorează educaÅ£iei primite în familie. Rolul familiei este foarte important în dezvoltarea copilului din punct de vedere fizic, intelectual, moral estetic, ÅŸ.a.. Ca prim factor educativ, familia oferă copilului aproximativ 90% din cunoÅŸtinÅ£ele uzuale (despre plante, animale, ocupaÅ£iile oamenilor, obiectelor casnice), familia este cea care ar trebuie să dezvolte spiritul de observaÅ£ie, memoria ÅŸi gândirea copiilor. Copilul obÅ£ine rezultatele ÅŸcolare în funcÅ£ie de modul în care părinÅ£ii se implică în procesul de învăţare. PărinÅ£ii trebuie să asigure copilului cele necesare studiului, trebuie să-ÅŸi ajute copilul la învăţătură. Acest ajutor trebuie însă limitat la o îndrumare sau sprijin, nefiind indicat să se efectueze tema copilului. Cu timpul părinÅ£ii se vor limita la controlarea temei de acasă ÅŸi a carnetului de note. Deci, atitudinea părinÅ£ilor trebuie să fie una de mijloc: să nu-l ajute prea mult pe copil, dar nici să ajungă să nu se intereseze deloc de rezultatele acestuia. Tot în familie se formează cele mai importante deprinderi de comportament: respectul, politeÅ£ea, cinstea, sinceritatea, decenÅ£a în vorbire ÅŸi atitudini, ordinea, cumpătarea,grija faţă de unele lucruri încredinÅ£ate. Toate acestea reprezintă de fapt ilustrarea cunoscutei expresii „a avea cei 7 an de-acasăâ€. Un elev fără „cei 7 ani de acasă†va crea mereu probleme chiar ÅŸi ca viitor adult. Aici trebuie reamintit că, în general, elevii nu primesc în cadrul ÅŸcolii nici un exemplu sau sfat negativ, toate acestea influenţându-l în afara ÅŸcolii. Din cele 24 de ore ale unei zile, elevul este la ÅŸcoală 5 – 6 ore, de restul timpului fiind responsabilă familia elevului. Uneori părinÅ£ii uită că trebuie să facă front comun cu profesorii, deoarece ÅŸi unii ÅŸi alÅ£ii nu doresc decât dezvoltarea armonioasă a elevului, educarea ÅŸi îmbogăţirea cunoÅŸtinÅ£elor acestuia. A fi părinte este ceva înnăscut, acest sentiment aflându-se în noi în stare latentă. Se întâmplă totuÅŸi ca ceea ce consideră părinÅ£ii a fi o măsură corectă pentru copilul lor într-o anumită situaÅ£ie, să nu fie tocmai ceea ce are nevoie copilul în acel moment. De aici apar conflictele, rupturile dintre membrii familiei, renunÅ£area la intervenÅ£ii din partea părinÅ£ilor care sunt depăşiÅ£i de situaÅ£ie.
Practicile din alte ţări dovedesc eficienţa educării părinţilor în grup, prin cursuri sau individual, prin cărţi, reviste şi lectură individuală. Astfel de cursuri sunt de folos deopotrivă copiilor dar mai ales părinţilor, formându-le abilitatea de a stăpâni situaţii în care ar dori să îi domine. Cea mai mare dorinţă a tuturor copiilor este de a li se da atenţie, de a desfăşura activităţi împreună cu părinţii. În acelaşi timp, pentru majoritatea părinţilor, a ajunge să-i înţeleagă pe copii, reprezintă o lucrare de o viaţă întreagă, pentru că fiecare copil este diferit în modul lui unic. Consider că informarea părinţilor despre efectele propriilor comportamente asupra copilului, de către specialişti în domeniul educaţiei, poate contribui la prevenirea efectelor negative ale acţiunilor educative.
Dezvoltarea personalităţii copilului şi a formării lui în conformitate cu idealul social şi cel personal este influenţată de diferenţele de ordin economic, social, cultural, care există în familii. Familia, însă în ciuda acestor diferenţe, prezintă anumite însuşiri comune. Condiţiile de viaţă ale copilului sunt influenţate de comportamentul părinţilor. Familia trebuie să aibă disciplina ei. Toate problemele vieţii se pot rezolva mai uşor într-un climat de prietenie şi înţelegere.
Una dintre cele mai importante preocupări ale familiei şi un punct comun pe care îl are aceasta cu şcoala este orientarea şcolară şi profesională. Cei mai mulţi părinţi sunt bine intenţionaţi în alegerea unei şcoli sau unei profesii pentru fiul sau fiica lor. Dar, de multe ori, buna intenţie şi buna credinţă sunt tocmai sursele greşelilor lor deoarece acestea nu ţin loc de competenţă şi de pricepere. Greşelile părinţilor decurg uneori şi din prea marea dragoste pe care o poartă copiilor. Iată câteva dintre ele:
• Neîncrederea în copil. Există părinţi care îşi consideră copiii mai copii decât sunt în realitate şi aleg viitoarea şcoală şi viitoarea profesie în locul lor, chiar fără a-i consulta.
• Copiii trataÅ£i ca proprietate personală de care părinÅ£ii dispun după bunul lor plac. Argumentul acestor părinÅ£i este cam aÅŸa. „eu îl îmbrac, eu îl hrănesc, eu hotărăsc ce să fie ÅŸi ce să nu fieâ€. Personalitatea, sentimentele, aspiraÅ£iile ÅŸi dorinÅ£ele copiilor nu contează în faÅ£a părinÅ£ilor.
• La polul opus se află o altă categorie de părinţi, a neutrilor. Aceştia se complac în situaţia de neamestec în treburile copiilor.
• Părinţii orgolioşi fac din alegerea profesiunii pentru copilul lor o problemă de ambiţie.
• Categoria de părinţi ce doreşte pentru copiii lor o meserie comodă.
• Grija pentru copii îi face pe unii părinţi să dorească pentru fii o profesiune bănoasă şi de aceea fac eforturi ca fiii lor s-o apuce pe drumul unei asemenea profesii.
Toate situaţiile de mai înainte trebuie evitate. De aceea între familie şi şcoală trebuie să existe o permanentă colaborare care se poate realiza prin vizite reciproce, şedinţe şi lectorate cu părinţii.
În viaţă nimic nu este garantat sută la sută. În cele din urmă, fiecare copil va trebui să aleagă singur calea pe care vrea să meargă. Şansele de a influenţa un copil în mod pozitiv pot fi semnificativ crescute dacă, prin aceste dezbateri, lectorate, activităţi de consiliere părinţii ar dedica câteva ore în plus pentru a afla lucruri noi despre dezvoltarea şi comportamentul tipic al copilului.
Şcoala tradiţională desparte principial educaţia şcolară de cea familială. În mod tradiţional părinţii erau doar solicitaţi la susţinerea materială şi administrativă a clasei sau a şcolii. Şcoala îşi rezerva dictatul asupra metodelor de educaţie teoretică, părinţii fiind simpli supraveghetori ai îndeplinirii lecţiilor. Pe de altă parte educaţia morală şi a comportamentelor este atribuită familiei. Se comunică doar rezultatele unor evaluări – adesea din perspectivă unilaterală. În contextul unei societăţi care tinde să fie europeană părinţii sunt priviţi ca primii învăţători ai copilului, parte din procesul de învăţământ. În comunicarea cu educatorul în clasă, se nuanţează specificul în dezvoltare al fiecărui copil, se găsesc modalităţi de cultivare a unor abilităţi în familie pentru a complementa sau suplimenta procesul educativ. Această comunicare duce la reducerea presiunilor conflictuale asupra copilului, dându-i o mai mare libertate în dezvoltare. Comunicarea elevului cu adulţii devine mai uşoară, el se exprimă mai liber devenind astfel mai transparent pentru părinţi.
Se prevede ca în ţările Comunităţii Europene să se treacă la o nouă etapă a colaborării ÅŸcolii cu familia în care accentul este pus pe angajamentul mutual clar stabilit între părinÅ£i ÅŸi profesori, pe un „contract parental†privind copilul individual; contractul între familie ÅŸi ÅŸcoală nu se mai consideră doar ca un „drept opÅ£ionalâ€, ci ca un sistem de obligaÅ£ii reciproce în cooperarea părinÅ£ilor cu profesorii.
În concluzie, trebuie spus că cei doi factori educativi, familia şi şcoala, trebuie să aibă acelaşi scop – formarea personalităţii umane integrale şi armonioase. Până la cuprinderea într-o unitate de învăţământ, rolul primordial în educaţie îl are familia. Odată cu înscrierea într-o unitate de învăţământ ponderea se schimbă, rolul mai mare îl are şcoala, dar nici acţiunea educativă a familiei nu este de neglijat. Între acţiunile educative ale celor doi factori există mai degrabă un raport de complementaritate decât de rivalitate, acţiunea fiecăruia venin să o completeze pe a celuilalt.
Căile perfectei colaborări constau, în primul rând, în cunoaşterea permanentă, de către şcoală şi familie, a problemelor ridicate de creşterea copilului, apoi de perfecta sincronizare a criteriilor educative, de intransigenţa activă, practică unitară a tuturor.
„Drumul exemplului e scurt, al poveţelor e ocolit
Cuvintele te învaţă, exemplele te pun în mişcare.
Un exemplu nobil face uÅŸoare faptele anevoioase.â€
Referinte :
1. Şerbănescu, D. – Exemplul în educaţia copiilor, Editura Ştiinţifică, Bucureşti, 1967;
2. Stoian, M. – Abecedarul părinţilor, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1972;
3. Nica, I. , Ţopa, L. – Colaborarea şcolii cu familia elevilor de clasa I, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1974.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Istoria societăţii omeneşti cunoaşte o lungă perioadă în care familia deţinea, aproape exclusiv, rolul de educator social al copilului. Complexitatea sporită a societăţii actuale a dus la diferenţierea factorilor educativi, la specializarea lor. S-ar putea crede că această specializare are drept rezultat, automat, dezvoltarea armonioasă a copilului, indiferent de calitatea intersectării acţiunilor şi măsurilor luate.
Fiecare copil se deosebeÅŸte de ceilalÅ£i în primul rând prin caracterul său. După cu m un tâmplar nu lucrează în acelaÅŸi fel ÅŸi bradul ÅŸi stejarul, tot astfel ÅŸi noi va trebui să Å£inem seama de „lemnul†fiului sau fiicei noastre, elevului sau elevei noastre, adică de elasticitatea ÅŸi rezistenÅ£a „capitalului său biopsihicâ€, pentru a ÅŸti ce putem face din el fără prea multe riscuri.
Iată o observaÅ£ie cât de poate de banală, rostită în familiile cu mulÅ£i copii, o afirmaÅ£ie care poate fi luată drept glumă – „La începutul căsătoriei noastre aveam ÅŸase principii de educaÅ£ie, dar nu aveam copii. Astăzi avem ÅŸase copii, dar nu mai avem principii de educaÅ£ieâ€.
Putem spune că intuiţia şi dragostea, oricât de esenţiale ar fi ele, nu sunt întotdeauna eficiente şi suficiente pentru a călăuzi pe un tată sau pe o mamă printre dificultăţi, mai numeroase astăzi decât în trecut, dificultăţi ce pot fi depăşite prin respectarea unor principii generale de educaţie. Teama nu este niciodată un bun aliat în drumul spre succes. O educaţie obsedată de temeri poate fi tot atât de nefastă ca şi o educaţie infernală. De când există oameni pe pământ, mulţi copii au crescut fără ca educatorii lor să fi folosit vreun manual.
În ziua de astăzi educaţia este un fenomen social de transmitere a experienţei de viaţă a generaţiilor adulte şi a culturii şi a culturii către generaţiile de copii şi de tineri, în scopul pregătirii lor pentru integrarea în societate.
Factorii instituţionali ai educaţiei sunt şcoala, familia, biserica, armata, ş.a. totul educă: oamenii, lucrurile, fenomenele, dar în primul rând şi în cea mai mare măsură – oamenii. Între aceştia primul loc îl ocupă părinţii şi educatorii. Realitatea cotidiană conturează tabloul sumbru al unei societăţi în continuă căutare.
Sănătatea fizică şi psihică a copiilor şi tinerilor se află în pericol deoarece familia, şcoala, anturajul şi audiovizualul – cele patru medii de viaţă curentă ale copilului – înregistrează un declin în panul valorilor pedagogice.
Şcoala este instituţia socială în care se realizează educaţia organizată a tinerei generaţii. Ea este factorul decisiv pentru formarea unui om apt să contribuie la dezvoltarea societăţii, să ia parte activă la viaţă, să fie pregătit pentru muncă. Procesul de învăţământ este cel care conferă şcolii rolul decisiv în formarea omului. Misiunea şcolii este aceea de a contribui la realizarea idealului educativ impus de cerinţele vieţii sociale. Procesul de educaţie din cadrul şcolii este îndrumat şi condus de persoane pregătite în mod special pentru acest lucru.
Menirea şcolii nu este numai de a înzestra elevii cu un bagaj de cunoştinţe cât mai mare, ci şi de a stimula calitatea de om. Ora de dirigenţie este cea în care ne putem apleca asupra acestei laturi. Tot în această oră, se urmăreşte valorificarea abilităţilor de inter-relaţionare, de asumare a responsabilităţilor, de cultivare a capacităţii de a lua o decizie corectă, de descoperire a propriilor interese şi aspiraţii spre formarea şcolară şi profesională ulterioară. Şcoala a rămas punctul de pornire al orientării şcolare şi profesionale prin acţiuni de informare asupra posibilităţilor de continuare a studiilor, de detectare a intereselor profesionale şi a aptitudinilor, de discutare a criteriilor după care elevii îşi decid viitorul şi ponderii de implicare a părinţilor în alegerea şcolii şi a profesiei pe care copii lor o vor urma, dacă profesia aleasă este cea dorită de copil şi dacă aceasta din urmă are disponibilităţi intelectuale.
Ajungem astfel la un alt factor care contribuie la educarea copiilor care este familia. Familia exercită o influenţă deosebit de adâncă asupra copiilor. O mare parte despre cunoÅŸtinÅ£ele despre natură, societate, deprinderile igienice, obiÅŸnuinÅ£ele de comportament, elevul le datorează educaÅ£iei primite în familie. Rolul familiei este foarte important în dezvoltarea copilului din punct de vedere fizic, intelectual, moral estetic, ÅŸ.a.. Ca prim factor educativ, familia oferă copilului aproximativ 90% din cunoÅŸtinÅ£ele uzuale (despre plante, animale, ocupaÅ£iile oamenilor, obiectelor casnice), familia este cea care ar trebuie să dezvolte spiritul de observaÅ£ie, memoria ÅŸi gândirea copiilor. Copilul obÅ£ine rezultatele ÅŸcolare în funcÅ£ie de modul în care părinÅ£ii se implică în procesul de învăţare. PărinÅ£ii trebuie să asigure copilului cele necesare studiului, trebuie să-ÅŸi ajute copilul la învăţătură. Acest ajutor trebuie însă limitat la o îndrumare sau sprijin, nefiind indicat să se efectueze tema copilului. Cu timpul părinÅ£ii se vor limita la controlarea temei de acasă ÅŸi a carnetului de note. Deci, atitudinea părinÅ£ilor trebuie să fie una de mijloc: să nu-l ajute prea mult pe copil, dar nici să ajungă să nu se intereseze deloc de rezultatele acestuia. Tot în familie se formează cele mai importante deprinderi de comportament: respectul, politeÅ£ea, cinstea, sinceritatea, decenÅ£a în vorbire ÅŸi atitudini, ordinea, cumpătarea,grija faţă de unele lucruri încredinÅ£ate. Toate acestea reprezintă de fapt ilustrarea cunoscutei expresii „a avea cei 7 an de-acasăâ€. Un elev fără „cei 7 ani de acasă†va crea mereu probleme chiar ÅŸi ca viitor adult. Aici trebuie reamintit că, în general, elevii nu primesc în cadrul ÅŸcolii nici un exemplu sau sfat negativ, toate acestea influenţându-l în afara ÅŸcolii. Din cele 24 de ore ale unei zile, elevul este la ÅŸcoală 5 – 6 ore, de restul timpului fiind responsabilă familia elevului. Uneori părinÅ£ii uită că trebuie să facă front comun cu profesorii, deoarece ÅŸi unii ÅŸi alÅ£ii nu doresc decât dezvoltarea armonioasă a elevului, educarea ÅŸi îmbogăţirea cunoÅŸtinÅ£elor acestuia. A fi părinte este ceva înnăscut, acest sentiment aflându-se în noi în stare latentă. Se întâmplă totuÅŸi ca ceea ce consideră părinÅ£ii a fi o măsură corectă pentru copilul lor într-o anumită situaÅ£ie, să nu fie tocmai ceea ce are nevoie copilul în acel moment. De aici apar conflictele, rupturile dintre membrii familiei, renunÅ£area la intervenÅ£ii din partea părinÅ£ilor care sunt depăşiÅ£i de situaÅ£ie.
Practicile din alte ţări dovedesc eficienţa educării părinţilor în grup, prin cursuri sau individual, prin cărţi, reviste şi lectură individuală. Astfel de cursuri sunt de folos deopotrivă copiilor dar mai ales părinţilor, formându-le abilitatea de a stăpâni situaţii în care ar dori să îi domine. Cea mai mare dorinţă a tuturor copiilor este de a li se da atenţie, de a desfăşura activităţi împreună cu părinţii. În acelaşi timp, pentru majoritatea părinţilor, a ajunge să-i înţeleagă pe copii, reprezintă o lucrare de o viaţă întreagă, pentru că fiecare copil este diferit în modul lui unic. Consider că informarea părinţilor despre efectele propriilor comportamente asupra copilului, de către specialişti în domeniul educaţiei, poate contribui la prevenirea efectelor negative ale acţiunilor educative.
Dezvoltarea personalităţii copilului şi a formării lui în conformitate cu idealul social şi cel personal este influenţată de diferenţele de ordin economic, social, cultural, care există în familii. Familia, însă în ciuda acestor diferenţe, prezintă anumite însuşiri comune. Condiţiile de viaţă ale copilului sunt influenţate de comportamentul părinţilor. Familia trebuie să aibă disciplina ei. Toate problemele vieţii se pot rezolva mai uşor într-un climat de prietenie şi înţelegere.
Una dintre cele mai importante preocupări ale familiei şi un punct comun pe care îl are aceasta cu şcoala este orientarea şcolară şi profesională. Cei mai mulţi părinţi sunt bine intenţionaţi în alegerea unei şcoli sau unei profesii pentru fiul sau fiica lor. Dar, de multe ori, buna intenţie şi buna credinţă sunt tocmai sursele greşelilor lor deoarece acestea nu ţin loc de competenţă şi de pricepere. Greşelile părinţilor decurg uneori şi din prea marea dragoste pe care o poartă copiilor. Iată câteva dintre ele:
• Neîncrederea în copil. Există părinţi care îşi consideră copiii mai copii decât sunt în realitate şi aleg viitoarea şcoală şi viitoarea profesie în locul lor, chiar fără a-i consulta.
• Copiii trataÅ£i ca proprietate personală de care părinÅ£ii dispun după bunul lor plac. Argumentul acestor părinÅ£i este cam aÅŸa. „eu îl îmbrac, eu îl hrănesc, eu hotărăsc ce să fie ÅŸi ce să nu fieâ€. Personalitatea, sentimentele, aspiraÅ£iile ÅŸi dorinÅ£ele copiilor nu contează în faÅ£a părinÅ£ilor.
• La polul opus se află o altă categorie de părinţi, a neutrilor. Aceştia se complac în situaţia de neamestec în treburile copiilor.
• Părinţii orgolioşi fac din alegerea profesiunii pentru copilul lor o problemă de ambiţie.
• Categoria de părinţi ce doreşte pentru copiii lor o meserie comodă.
• Grija pentru copii îi face pe unii părinţi să dorească pentru fii o profesiune bănoasă şi de aceea fac eforturi ca fiii lor s-o apuce pe drumul unei asemenea profesii.
Toate situaţiile de mai înainte trebuie evitate. De aceea între familie şi şcoală trebuie să existe o permanentă colaborare care se poate realiza prin vizite reciproce, şedinţe şi lectorate cu părinţii.
În viaţă nimic nu este garantat sută la sută. În cele din urmă, fiecare copil va trebui să aleagă singur calea pe care vrea să meargă. Şansele de a influenţa un copil în mod pozitiv pot fi semnificativ crescute dacă, prin aceste dezbateri, lectorate, activităţi de consiliere părinţii ar dedica câteva ore în plus pentru a afla lucruri noi despre dezvoltarea şi comportamentul tipic al copilului.
Şcoala tradiţională desparte principial educaţia şcolară de cea familială. În mod tradiţional părinţii erau doar solicitaţi la susţinerea materială şi administrativă a clasei sau a şcolii. Şcoala îşi rezerva dictatul asupra metodelor de educaţie teoretică, părinţii fiind simpli supraveghetori ai îndeplinirii lecţiilor. Pe de altă parte educaţia morală şi a comportamentelor este atribuită familiei. Se comunică doar rezultatele unor evaluări – adesea din perspectivă unilaterală. În contextul unei societăţi care tinde să fie europeană părinţii sunt priviţi ca primii învăţători ai copilului, parte din procesul de învăţământ. În comunicarea cu educatorul în clasă, se nuanţează specificul în dezvoltare al fiecărui copil, se găsesc modalităţi de cultivare a unor abilităţi în familie pentru a complementa sau suplimenta procesul educativ. Această comunicare duce la reducerea presiunilor conflictuale asupra copilului, dându-i o mai mare libertate în dezvoltare. Comunicarea elevului cu adulţii devine mai uşoară, el se exprimă mai liber devenind astfel mai transparent pentru părinţi.
Se prevede ca în ţările Comunităţii Europene să se treacă la o nouă etapă a colaborării ÅŸcolii cu familia în care accentul este pus pe angajamentul mutual clar stabilit între părinÅ£i ÅŸi profesori, pe un „contract parental†privind copilul individual; contractul între familie ÅŸi ÅŸcoală nu se mai consideră doar ca un „drept opÅ£ionalâ€, ci ca un sistem de obligaÅ£ii reciproce în cooperarea părinÅ£ilor cu profesorii.
În concluzie, trebuie spus că cei doi factori educativi, familia şi şcoala, trebuie să aibă acelaşi scop – formarea personalităţii umane integrale şi armonioase. Până la cuprinderea într-o unitate de învăţământ, rolul primordial în educaţie îl are familia. Odată cu înscrierea într-o unitate de învăţământ ponderea se schimbă, rolul mai mare îl are şcoala, dar nici acţiunea educativă a familiei nu este de neglijat. Între acţiunile educative ale celor doi factori există mai degrabă un raport de complementaritate decât de rivalitate, acţiunea fiecăruia venin să o completeze pe a celuilalt.
Căile perfectei colaborări constau, în primul rând, în cunoaşterea permanentă, de către şcoală şi familie, a problemelor ridicate de creşterea copilului, apoi de perfecta sincronizare a criteriilor educative, de intransigenţa activă, practică unitară a tuturor.
„Drumul exemplului e scurt, al poveţelor e ocolit
Cuvintele te învaţă, exemplele te pun în mişcare.
Un exemplu nobil face uÅŸoare faptele anevoioase.â€
Referinte :
1. Şerbănescu, D. – Exemplul în educaţia copiilor, Editura Ştiinţifică, Bucureşti, 1967;
2. Stoian, M. – Abecedarul părinţilor, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1972;
3. Nica, I. , Ţopa, L. – Colaborarea şcolii cu familia elevilor de clasa I, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1974.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: familie, scoala, educatie, parteneri, copii, societate, sanatate fizica, sanatate psihica |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 07 December '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :