FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 2,444
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Modalitati de educare a copiilor de varsta prescolara in spiritul valorilor democratiei

Tag-uri Populare


educatie   scoala   familie   educare   societate   copii   integrare   democratie   elevi   gradinita   rromi   profesori   invatamant   incluziune   parinti   comportament   egalitate   prescolari   educatoare   nevoi speciale   discriminare   dezvoltare   comunitate   dizabilitati   moral-civica   minoritati   tigani   drepturi   formare   marginalizare   copii cu ces   personalitate   cultura   violenta   libertate   deficiente  

All Tags

Famous Forum

 

Modalitati de educare a copiilor de varsta prescolara in spiritul valorilor democratiei

 Q:   Intreaba despre Modalitati de educare a copiilor de varsta prescolara in spiritul valorilor democratiei       
Modalitati de educare a copiilor de varsta prescolara in spiritul valorilor democratiei Premisa educatiei pentru drepturile omului si democratie o constituie ideea ca exista valori importante pentru umanitate in ansamblul ei fara de care ideea de demnitate umana ramane fara continut. Printre acestea se numara : egalitatea, nediscriminarea, respectul vietii, libertatea, respectul opiniilor, al credintei religioase etc. Potrivit Federatiei Internationale a Comunitatilor Educative, reforma sistemului de invatamant romanesc trebuie orientata catre copii, iar educatia in spiritul democratiei si al respectarii drepturilor copilului trebuie sa implice si familia. Cadrul didactic, ca formator, are o influenta puternica in acest sens, in special la varstele mici, cand comportamentul imitativ este dominant ; daca el dovedeste nediscriminare in respectarea drepturilor si stabilirea inda toririlor, iar in clasa este un climat democratic, copilul isi formeaza mai usor deprinderi de comportament in sensul respectarii drepturilor omului. Curiozitatea si receptivitatea specifice primelor etape in educatia copilului constituie factori favorizanti in asumarea acestor valori si atitudini.

Daca un copil traieste intre cei care-l aproba,
Invata sa se placa pe sine insusi.
Daca cei din preajma ii acorda recunoasterea,
Copilul invata ca este bine sa ai un scop.
Daca traieste intr-un mediu ce daruieste,
Copilul invata ce este generozitatea.
Daca un copil traieste intre cei cinstiti si sinceri,
Invata ce inseamna adevarul si dreptatea.


(Firea copiilor –autor necunoscut)

Mediul gradinitei creeaza o atmosfera prielnica, stimulatoare pentru toti copiii. Flexibilitatea programei determinata de formularea unor obiective cadru, de referinta si a unor comportamente care se realizeaza pe intreaga perioada a prescolaritatii in functie de nivelul dezvoltarii copiilor, cadrul educational variat si functional prin amenajarea zonelor de interes si nu in ultimul rand, natura relatiilor educatoare-copil sunt atuuri care ofera certitudinea ca aceasta trepta de invatamant poate sa inceapa educatia pentru democratie si drepturile omului.

La varsta prescolara, accentul cade pe educarea copiilor in spiritul cooperarii, intrajutorarii, exprimarii libere, responsabilizarii si tolerantei.

Pentru a fi cu adevarat eficienta, educatia pentru drepturile omului trebuie sa evite strategiile strict expozitive si sa utilizeze metode bazate pe actiune si joc. Este necesar sa se asigure stimularea inteligentei si creativitatii prin toate mijloacele specifice varstei, valorificarea maximala a functiilor stimulative si formative ale jocului, antrenarea copilului in actiunea directa, ca partener activ la formarea personalitatii sale.

In continuare voi exemplifica modul cum am realizat obiectivele educatiei pentru valorile democratiei cu copiii grupei mari pregatitoare utilizand forme specifice, alternative invatate la cursurile “Drama in educatie” si “Metode si tehnici de comunicare didactica”, atat in jocurile libere, cat si in activitatile comune.

Jocurile si exercitiile energizante urmaresc captarea atentiei, exersarea memoriei, buna relationare, exprimarea libera a sentimentelor cu o mimica si gestica adecvate, cunoasterea, autocunoasterea, corectarea iesirilor negative si observarea perceptiei sociale a copiilor.

“Cercul numelor” Copiii stau in cerc pe scaunele si fiecare isi spune numele asociindu-l cu ceva(plante, animale, obiecte, fenomene).Astfel, copiii isi cunosc bine numele si se caracterizeaza printr-un cuvant.

“Numele si schimbarea de loc”Copiii stau in cerc pe scaunele. Copilul care nu are scaunel merge la un coleg, ii spune numele, da mana cu el si acesta ii cedeaza locul daca a spus corect.

“Numele si stari emotionale diferite”Copiii stau in aceeasi formatie. Copilul numit merge la un coleg spunandu-i numele asa cum i-a soptit educatoarea. Copiii invata sa diferentieze diferite stari emotionale( simpatie, suparare, furie, lingusire, porunca, politete, supunere), atat din tonul vocii, cat si din mimica interlocutorului.

“Noii prieteni” Copiii stau in semicerc pe scaunele, vorbesc cu colegul din deapta si cu cel din stanga despre familie, ce le place mai mult sa faca, sa manance, ce jucarii au si apoi fiecare isi prezinta vecinii. Este un exercitiu de pozitivare prin care se pot corecta iesirile negative. Copiii aud numai lucruri bune unii despre ceilalti si sunt stimulati sa fie prieteni, sa se joace impreuna cu jucariile preferate.

Pentru a cunoaste mai bine copiii cu care lucrez(cum sunt tratati in familie, cine le sunt prietenii), pentru a-i indemna sa se cunoasca, sa se exprime liber si sa aiba incredere in fortele proprii, am desfasurat urmatoarele exercitii cu grupuri de 5-6 copii:”Trei persoane importante din viata mea”, Cum ma simt cand...?”,Ce-mi trece prin cap acum?”,”Cel mai fericit moment din viata mea”

Am notat raspunsurile copiilor pentru a le putea valorifica in activitatile urmatoare.

Pentru a facilita deschiderea de sine intr-un climat placut am desfasurat jocul “Valiza mea de calitati”. Plecati in vacanta. Ce calitati aveti si doriti sa le luati cu voi?
Raspunsurile date de copii le-am dezvoltat in discutiile ulterioare cand i-am invitat sa ne povesteasca de ce considera ei ca sunt harnici, curajosi, buni etc. Am incurajat afirmarea acestor calitati si extinderea lor la toti copiii din grupa dandu-i exemplu.

Am adaptat pentru copiii prescolari exercitiul “Marele joc al puterii”de Augusto Boal spunandu-i “Copilul si umbra sa”.Jocul permite identificarea statusului, favorizeaza improvizatia, urmareste dezvoltarea unor abilitati fizice si motrice, captarea atentiei. Copiii stau in perechi, unul in spatele celuilalt si jocul are 4 faze:

1. Copilul din fata este seful si cel din spate il urmeaza, este “umbra lui”. Incearca sa mearga cum merge el si sa faca miscarile facute de el.

2. La un moment dat “umbra “nu-l mai urmeaza si copilul din fata trebuie sa sesizeze acest lucru si sa se opreasca si el.

3. Copilul din fata face tot ce poate prin gesturi si mimica sa-si determine “umbra” sa-l urmeze: ii spune numele pe un ton bland, rugator, il mangaie.

4.Copilul care este “umbra”hotaraste daca il mai urmeaza sau nu pentru a continua drumul in doi.

Jocul se repeta cu schimbarea rolurilor. La sfarsitul jocului copiii spun ce au simtit cand au fost sefi si ce au simtit ca ”umbre”. Astfel, copiii invata sa se poarte frumos unii cu ceilalti, sa-si imparta rolurile si sarcinile in jocuri in asa fel incat fiecare sa poata conduce, sa-si spuna punctul de vedere.

Jocurile de rol pe diferite teme determina copiii sa interpreteze diferite statusuri sociale fiind o modalitae eficienta de educare a comportamentelor si atitudinilor in spiritul valorilor democratiei. Jocuri ca:”De-a aniversarea”, “De-a magazinul”,” De-a gradinita”,”De-a aniversarea”, “La coafor”etc. pun copiii in situatia de a relationa intre ei, ii activeaza din punct de vedere cognitiv, afectiv si motric-actional, ii invata sa negocieze in repartizarea rolurilor, sa accepte parerile celorlalti. Interactiunile dintre participanti permit autocontrolul conduitei, comportamentului, inlaturarea pornirilor negative, dominatoare. Apar situatii problematice care favorizeaza intelegerea complexa a situatiei si determina cooperarea, participarea activa a tuturor partenerilor in gasirea solutiilor.

Povestile sunt o forma eficienta de educare a copiilor. Literatura pentru copii abunda de teme in care eroii pozitivi dau dovada de toleranta, cooperare, iubire de semeni, curaj, responsabilitate. Ele dezvolta creativitatea, conduc la intelegerea statusului si rolului social al personajelor, dezvolta capacitatea de expresie a copiilor, provoaca trairi puternice.

I-am intrebat pe copii la activitatea matematica:”Stiti legenda cifrei 1? Este povestea unui baiat cu o sapca pe cap. El a ramas singur dar va fi foarte multumit daca cei care ii asculta povestea inteleg ca nu e bine sa fie singuri.De ce a ramas baiatul nostru singur? A stricat jucariile celorlalti copii, le-a refuzat ajutorul cand i l-au cerut, n-a tacut cand ceilalti i-au cerut sa le asculte necazul si n-a vrut sa stea alaturi cand au avut nevoie de ajutorul lui.

De atunci sufera asa cum sufera orice suflet singur. Este un lucru de care trebuie sa ne ferim. Numai ajutandu-i pe ceilalti putem fi fericiti.Cine vrea sa fie prieten cu baietelul cu sapca pentru a nu mai fi singur si trist?”

Toti copiii din grupa au vrut sa fie prietenii lui.

Observand comportamentul ulterior, am constatat o mai mare grija in relatiile dintre ei pentru a fi mai toleranti, pentru a-si imprumuta jucariile favorite si a se ajuta in realizarea unor sarcini. In acest sens i-au ajutat si povestile:”Cel mai bun prieten”, “Daca ai avea...”de Victor Sivetidis,”Cuvantul fermecat”, “Stigletele” de M. Sadoveanu, “Harap Alb”de Ion Creanga pe care le-am folosit in activitatile de educarea limbajului si educatie pentru societate combinandu-le cu tehnici ca: “tablouri inghetate”, desen, pictura, proiectii diafilme cu banda sonora facuta de copii. Acestea i-au ajutat pe copii sa-si aminteasca ideile, sa le comunice in mod logic, sa analizeze comportamentul personajelor si sa se gandeasca cum ar fi actionat ei in acele situatii.

Temele de discutie pe baza unor imagini aduc in dezbaterea copiilor teme legate de toleranta, cooperare, intrajutorare permitand exprimarea libera a parerilor in cadrul grupului, alegerea unui lider.

La activitatea de educatie pentru societate am adus copiilor doua imagini: una infatisa un grup de copii care se joaca si o fetita plangand putin mai departe, iar cealalta un grup de copii care vin in vizita la o fetita cu o mana bandajata. Am impartit clasa in doua grupe, fiecare si-a ales cate o imagine pentru a comenta ce vad si a face o scurta povestire. Cate un copil de la fiecare grup a spus povestirea creata de ei celuilalt grup. O parte a copiilor din fiecare grup a reprodus un“tablou inghetat” iar cealalta parte a desenat -o. Fiecare grup a fost solicitat sa gaseasca un nume imaginii lui. Am afisat desenele si impreuna cu copiii am tras invatamintele.

Poeziile sunt o forma eficienta de educare a copiilor in spiritul dragostei fata de toti copiii lumii, de toate vietuitoarele pamantului, de la cele mai mari pana la cele mai mici, ajutorarii celor aflati in suferinta. Am selectat continuturi care sa sprijine realizarea acestor obiective: “Doi frati cuminti”, “Catelusul schiop”, “Gandacelul”, ”Motanul pedepsit” de Elena Farago, ”Jucariile” de Florin Iordachescu, ”Talharul pedepsit”de Tudor Arghezi, ”1 Iunie”, ”Dreptul la copilarie”de Traian Oancea .In desfasurarea activitatilor am imbinat diferite tehnici de recitare pentru a antrena toti copiii: in cor, snur, cu ecou, pe roluri, cu exprimarea ideii versului printr-o miscare. La unele poezii am folosit si tehnica “tablourilor inghetate” pentru a realiza o sinteza a ideilor sau a invataturilor reiesite.

Poeziile, povestile si povestirile au un rol deosebit in dezvoltarea empatiei copiilor deoarece de cele mai multe ori ei se identifica cu personajele. Aceasta structura complexa este absolut indispensabila educatorului pentru a-si simti copiii si pentru a folosi cele mai potrivite metode, tehnici si strategii. In ceea ce ma priveste, sunt foarte atenta la interactiunile mele cu copiii: cine sa se aseze mereu in apropierea mea, cine evita apropierea de mine, cine se ofera mai des sa ma ajute, sa rezolve sarcini si cine sta deoparte. In toate activitatile desfasurate am antrenat fiecare copil in parte, le-am dat sa rezolve sarcini in grup, am cautat sa-i stimulez pe cei timizi sa se afirme: lucrari colective colaje,pictura, machete, puzzle), dansuri populare, grup vocal folcloric etc . Realizand “Tabelul responsabilitatilor'' la nivelul grupei, am stabilit copiii care se ocupa de ordinea de la vestiare, copiii care ajuta la servirea si strangerea mesei, copiii care verifica prosoapele si inchiderea robinetelor, copiii care fac ordine la Biblioteca, la Coltul papusii, la Constructii.
Referinte :
-Teodor Cosma( coordonator)-”Onoua provocare pentru educatie: interculturalitatea”, Ed. Polirom Iasi, 2001
-Mircea Tudor- “Educatia pentru drepturile omului si democratie”
sursa imaginii : freeschoolclipart.com


Tag-uri: educatie, copii, democratie, respect, libertate, cadru didactic, modalitati, nediscriminare



Categorie: Educatie  - ( Educatie - Archiva)

Data Adaugarii: 12 December '07


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :