Statistics:
Visits: 4,582 Votes: 1 Fame Riser |
Fame Rank
3
Fame Riser
|
|||||||||||
Conceptia Eminesciana despre poezie si misiunea poetului
Q: | Intreaba despre Conceptia Eminesciana despre poezie si misiunea poetului |
Crezand nestramutat in rosturile nobile ale poeziei, Mihai Eminescu ramane, alaturi de Titu Maiorescu, una dintre cele mai lucide constiinte critice ale vremii sale. In articole, in cronici dramatice, in recenzii, note critice, M. Eminescu isi expune conceptia despre arta si despre misiunea poetului. Dintre poeziile programatice, cele mai cunoscute sunt: "Epigonii", "Scrisoarea I", "Glossa", "Oda in metru antic", "Icoana si privaz", "Cu gandiri si cu imagini", "Iambul", "Eu nu cred nici in Iehova", "In zadar in colbul scolii", "Criticilor mei", "Numai poetul" etc. Cea dintai marturisire lirica eminesciana referitoare la conceptia nestetica a fost oda "La Heliade" publicata in "Familia" in 1867. Elogiindu-l pe I. Heliade-Radulescu, Eminescu isi marturiseste, de fapt, predilectia pentru "poe
In postura de "Christ", Mihai Eminescu accentueaza ideea poeziei angajate si elogiaza poezia inaintasilor care, desi rudimentara, se distinge prin sinceritate, prin profunda vibratie a sentimentelor. Astfel, M. Eminescu anunta tema poeziei "Epigonii".
In poezia "Icoana si privaz", pe fundalul iubirii, M. Eminescu pune in discutie problema estetica si, apoteozandu-i pe Dante, Shakespeare, Homer, el se declara pentru o poezie in care in perfectiunea formelor sa fie turnate marile adevaruri ale vietii. El insusi se numeste aici "al veacului copil", mistuit mereu "de-adanca sete-a formelor perfecte" pe care sa le insufleteasca insa printr-o tulburatoare vibratie spirituala. Eminescu se ridica astfel impotriva formalismului sec, lipsit de culoare a trairilor.
Din punct de vedere estetic, Eminescu insusi se siueaza in randul romanticilor: "Eu raman ce-am fost: romantic." Totusi, in conceptia asupra adevaruluiin arta, in pledoaria pentru bine, frumos si adevar, in preferinta pentru bine, frumos si adevar, in pledoaria pentru claritate si echilibru, Eminescu se situeaza pe pozitiile marilor clasici ai lumii, amintind deseori de Boileau. De altfel, cultul eminescian pentru antichitate, frecventele referiri la lira, la harfa, la miticul Orfeu, la cununa de lauri vesnic verde, subliniaza inrauririle esteticii clasiciste in conceptia eminesciana despre poezie. Toate aceste principii transpar intr-o maniera dinamica in poezia "In zadar in colbul scolii", in care Eminescu isi indeamna contemporanii sa puna in versuri adevarul lumii in care traiesc pastrand cercetarea sterila a "autorilor mancati de molii". In poezia "Criticilor mei", Eminescu reuseste sa configureze adevarata drama a recluziunii pe care o presupune misiunea poetului aratand ca trebuie cautat "cuvantul ce exprima adevarul", ca trebuie turnate in rime "doruri vii si patimi multe".
ta vates" sau "poetul cetatii" capabil sa sintetizeze in cantarea sa nazuintele, idealurile unui intreg popor.
In postura de "Christ", Mihai Eminescu accentueaza ideea poeziei angajate si elogiaza poezia inaintasilor care, desi rudimentara, se distinge prin sinceritate, prin profunda vibratie a sentimentelor. Astfel, M. Eminescu anunta tema poeziei "Epigonii".
In poezia "Icoana si privaz", pe fundalul iubirii, M. Eminescu pune in discutie problema estetica si, apoteozandu-i pe Dante, Shakespeare, Homer, el se declara pentru o poezie in care in perfectiunea formelor sa fie turnate marile adevaruri ale vietii. El insusi se numeste aici "al veacului copil", mistuit mereu "de-adanca sete-a formelor perfecte" pe care sa le insufleteasca insa printr-o tulburatoare vibratie spirituala. Eminescu se ridica astfel impotriva formalismului sec, lipsit de culoare a trairilor.
Din punct de vedere estetic, Eminescu insusi se siueaza in randul romanticilor: "Eu raman ce-am fost: romantic." Totusi, in conceptia asupra adevaruluiin arta, in pledoaria pentru bine, frumos si adevar, in preferinta pentru bine, frumos si adevar, in pledoaria pentru claritate si echilibru, Eminescu se situeaza pe pozitiile marilor clasici ai lumii, amintind deseori de Boileau. De altfel, cultul eminescian pentru antichitate, frecventele referiri la lira, la harfa, la miticul Orfeu, la cununa de lauri vesnic verde, subliniaza inrauririle esteticii clasiciste in conceptia eminesciana despre poezie. Toate aceste principii transpar intr-o maniera dinamica in poezia "In zadar in colbul scolii", in care Eminescu isi indeamna contemporanii sa puna in versuri adevarul lumii in care traiesc pastrand cercetarea sterila a "autorilor mancati de molii". In poezia "Criticilor mei", Eminescu reuseste sa configureze adevarata drama a recluziunii pe care o presupune misiunea poetului aratand ca trebuie cautat "cuvantul ce exprima adevarul", ca trebuie turnate in rime "doruri vii si patimi multe".
Tag-uri: mihai eminescu, poezie, conceptii, epigonii, scrisoarea i, glossa, titu maiorescu |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 23 November '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :