Statistics:
Visits: 2,296 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei Floare albastra scrisa de Mihai Eminescu - a patra parte
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei Floare albastra scrisa de Mihai Eminescu - a patra parte |
Cauzele acestui dezacord, ale despartirii, definitive si iremediabile, sunt reprezentarile diferite despre eros, pe care si le fac indragostitii. "Floarea albastra" ii propunea poetului o dragoste senzuala obisnuita de speta. Poetul aspira spre un absolut al iubirii. Intre cei doi indragostiti se instituie, astfel un divort metafizic. Poetul este un posibil Hyperion, "Floarea albastra" - o posibila Catalina. Intreaga problematica a Luceafarului este anticipata inca de pe acum.
Finalul poeziei se constituie ca o concluzie irevocabila "Si te-ai dus, dulce minune,/ S-a murit iubirea noastra -/ Floare-albastra! Floare-albastra/ Totusi este trist in lume!".
Registrul figurativ al poeziei nu este prea bogat Pe langa metafora si simbol, predomina epitetele ornate, banale, care nu ies cu nim ic din obisnuit ("mareata", "senina", "lina", "de-aur" etc), pe care le intalnim si la inaintasi, indeosebi, la Alecsandri. Persistent este epitetul "dulce", care revine, de mai multe ori, in cuprinsul poeziei. Dar, acest epitet capata o alta calitate, la Eminescu. Daca la inaintasi provoaca o senzatie gustativa si este sentimental si lacrimogen, pana la satietate, "dulcele" devine la Eminescu muzical, asa cum ne demonstreaza Edgar Papu, in eseul sau: Poezia lui Eminescu (1971). In combinatia "dulce minune", se transforma intr-o metafora cu valoare de simbol.
Irezistibila este, insa, "armonia eminesciana", despre care au scris cei mai multi exegeti, decisiv fiind studiul lui Tudor Vianu: Poezia lui Eminescu (1930). "Armonia eminesciana" este de doua feluri: "externa" si "interna". "Armonia externa" rezulta din ritm, rima, distribuirea accentelor, efecte eufonice. Exista si o "armonie externa" in Floare albastra, exploatata din plin. Dar, punctul-forte al poeziei eminesciene il reprezinta "armonia interna", muzica naturii, acea vraja orfica a versurilor, ce pune stapanire pe noi si ne subjuga pentru totdeauna.
Cat inefabil si cata magie poetica pune Eminescu in tratarea motivului florii-albastre! Ca un neintrecut magician, poetul ne creeaza, pentru o clipa, iluzia fericirii, ca apoi, repede, s-o destrame, lasandu-ne cu gustul amar ca fericirea nu dureaza si este efemera. Aceasta poezie contine, in sine, toate contradictiile, nerezolvabile, ale existentei, dintre care cea mai importanta este contradictia dintre absolut si relativ. Concluzia intregii poezii este pesimista, in cel mai vadit spirit.
schopenhauerian:"Totusi este trist in lume!". Inlocuind substantivul "totul", dintr-o prima varianta, cu adverbul relativ "totusi", Eminescu a investit concluzia cu o binevenita nota de relativitate. in prima varianta, concluzia era prea categorica si prea sententioasa, deschizand o perspectiva exagerat de sumbra asupra existentei. in forma finala, reflectia este mai blanda si mai ingaduitoare, facand existenta suportabila, iar versul capata, in plus, o mai mare valoare poetica.
Floare albastra ramane una din capodoperele liricii eminesciene, care exercita asupra noastra o irezistibila putere de seductie, care ne farmeca si ne va fermeca intotdeauna.
Finalul poeziei se constituie ca o concluzie irevocabila "Si te-ai dus, dulce minune,/ S-a murit iubirea noastra -/ Floare-albastra! Floare-albastra/ Totusi este trist in lume!".
Registrul figurativ al poeziei nu este prea bogat Pe langa metafora si simbol, predomina epitetele ornate, banale, care nu ies cu nim ic din obisnuit ("mareata", "senina", "lina", "de-aur" etc), pe care le intalnim si la inaintasi, indeosebi, la Alecsandri. Persistent este epitetul "dulce", care revine, de mai multe ori, in cuprinsul poeziei. Dar, acest epitet capata o alta calitate, la Eminescu. Daca la inaintasi provoaca o senzatie gustativa si este sentimental si lacrimogen, pana la satietate, "dulcele" devine la Eminescu muzical, asa cum ne demonstreaza Edgar Papu, in eseul sau: Poezia lui Eminescu (1971). In combinatia "dulce minune", se transforma intr-o metafora cu valoare de simbol.
Irezistibila este, insa, "armonia eminesciana", despre care au scris cei mai multi exegeti, decisiv fiind studiul lui Tudor Vianu: Poezia lui Eminescu (1930). "Armonia eminesciana" este de doua feluri: "externa" si "interna". "Armonia externa" rezulta din ritm, rima, distribuirea accentelor, efecte eufonice. Exista si o "armonie externa" in Floare albastra, exploatata din plin. Dar, punctul-forte al poeziei eminesciene il reprezinta "armonia interna", muzica naturii, acea vraja orfica a versurilor, ce pune stapanire pe noi si ne subjuga pentru totdeauna.
Cat inefabil si cata magie poetica pune Eminescu in tratarea motivului florii-albastre! Ca un neintrecut magician, poetul ne creeaza, pentru o clipa, iluzia fericirii, ca apoi, repede, s-o destrame, lasandu-ne cu gustul amar ca fericirea nu dureaza si este efemera. Aceasta poezie contine, in sine, toate contradictiile, nerezolvabile, ale existentei, dintre care cea mai importanta este contradictia dintre absolut si relativ. Concluzia intregii poezii este pesimista, in cel mai vadit spirit.
schopenhauerian:"Totusi este trist in lume!". Inlocuind substantivul "totul", dintr-o prima varianta, cu adverbul relativ "totusi", Eminescu a investit concluzia cu o binevenita nota de relativitate. in prima varianta, concluzia era prea categorica si prea sententioasa, deschizand o perspectiva exagerat de sumbra asupra existentei. in forma finala, reflectia este mai blanda si mai ingaduitoare, facand existenta suportabila, iar versul capata, in plus, o mai mare valoare poetica.
Floare albastra ramane una din capodoperele liricii eminesciene, care exercita asupra noastra o irezistibila putere de seductie, care ne farmeca si ne va fermeca intotdeauna.
Tag-uri: floare albastra, mihai eminescu, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 10 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :