In contextul unei educaţii integrale, acţiunea educativă ar trebui să vizeze cele duouă dimensiuni ale fiinţei umane: dimensiunea istorică şi dimensiunea cosmică - iar omul (educabilul) trebuie privit din perspectiva ontologică, gnoseologică şi acţional-axiologică.
Programa de limba şi literatura română, la clasele V-VIII ţinteşte către valori şi atitudini situate în sfera esteticului: cultivarea plăcerii de a citi, a gustului estetic în domeniul literaturii, cultivarea sensibilităţii prin receptarea operei literare, etc..
Prin orele de literatură elevii se familiarizează cu grila de literatură a textului epic, liric şi dramatic. Dimensiunea estetică, însă, este evidentă, cum evident e
ste şi faptul că, textul literar este şi un pretext de a ne raporta la noi înşine, la lume, la un anumit mod de a acţiona, de a ne comporta în lume.
AÅŸadar, textul literar ne poate învăţa ceva despre noi înÅŸine, despre cum trebuie să ne comportăm în lume, valorificându-l printr-o abordare hermeneutică ce presupune o implicare existenÅ£ială: înÅ£elegerea schimbă conÅŸtiinÅ£a celui ce înÅ£elege: „Ceea ce interpretăm ÅŸi reuÅŸim să înÅ£elegem ne schimbă viaÅ£a†afirma în cartea sa Aurel Codoban „Semn ÅŸi interpretare. O introducere postmodernă în semiologie ÅŸi hermeneuticăâ€, Cluj-Napoca, Ed. Dacia, 2001.
1. ÃŽn lucrarea sa „Eseuri de hermeneuticăâ€, BucureÅŸti, 1995, Paul Ricoeur nota: „A înÅ£elege înseamnă a te înÅ£elege în faÅ£a textuluiâ€, aÅŸadar de la text la noi înÅŸine.
Ne conoaştem reflectându-ne în oglinda lumii şi în ceea ce omul a construit ca discurs despre lume.
Textul devine astfel „medierea prin care ne înÅ£elegem pe noi înÅŸineâ€.
Demersul hermeneutic porneşte de la text şi se bazează pe citatul tip, paradigmatic, selectiv, reprezentativ şi simbolic. O interpretare corectă presupune în primul rând descifrarea sensului literal, primordial, de bază. Hermeneutica operează o ierarhizare a sensurilor şi semnificaţiilor textului, după profunzime şi importanţă.
Interpretarea este însoÅ£ită de coprehensiune, de înÅ£elegere care nu se realizează decât „în propriul nostru sistem de cunoaÅŸtere ÅŸi în propriul nostru limbajâ€.
Actul coprehensiunii presupune, în mod obligatoriu, o pre-judecată, o pre-înÅ£elegere, ilustrat magnific de pascalianul îndemn „Nu m-ai fi căutat dacă nu m-ai fi găsitâ€, aÅŸadar nu găseÅŸti în ultimă instanţă, decât ceea ce cauÅ£i.
A explica înseamnă a degaja structura, adică relaţiile interne de dependenţă care constitue statica textului, iar a interpreta înseamnă a înscrie gândirea pe calea deschisă de text, a merge spre „orientul „ textului, a-i urma mişcarea, de la ceea ce spune la lucrul despre care se vorbeşte.
DestinaÅ£ia lecturii este deci desăvârÅŸirea textului ca rostire actuală; definind apropierea ca angajare personală a cititorului în contact cu textul. Paul Ricoeur afirmă că „interpretarea unui text se desăvârÅŸeÅŸte în interpretarea de sine a unui subiect care de acum încolo se înÅ£elege mai bine; comprehensiunea textului nu este scop în sine, ci ea mijloceÅŸte raportul cu sine al unui subiect care în scurtcircuitul reflecÅ£iei imediate nu descoperă sensul propriei sale vieÅ£i.â€
Interpretarea este cea care deschide fiinţa către sine, hermeneutica fiind o ştiinţă şi o artă a interpretării.
Interpretarea nu înseamnă repetarea gestului creator, ci „revelarea structuriiâ€.
Organism autohton, indepedent, intrinsec, opera, la descifrare, cere să fie „deschisăâ€, invită la dezvăliurea sensurilor.
Înţelegerea unui text este echivalentă cu o înţelegere de sine.
Personalizat, textul e oglinda interioară în care eul se priveşte pentru a se cunoaşte.
ÃŽn eseul său â€Omul ÅŸi dublul săuâ€, Nicolaie Balotă îşi justifică predilecÅ£ia sa pentru zonele morale ale literaturii, pentru ethosul creaÅ£iei.
Ignorarea eticului este pentru critic la fel de primejdioasă ca ÅŸi ignorarea esteticului în comentarea textului literar. Pentru criticâ€omul este o fiinţă ameninÅ£ată; vrăjmaÅŸii săi sunt deopotrivă, în afara ÅŸi în lăuntrul nostru. Gesturile care corup integritatea morală, estetică, socială a fiinÅ£ei sunt eÅŸecuri ale umanului în om.â€
ÃŽn diversele componente ce alcătuiesc „trăirea umanăâ€, „pasiunea†este calitatea suprem umană, calitatea cea mai de preÅ£ a omului, ÅŸi cu atât mai mult a omului creator.
Nicolaie Balotă spunea:â€numai ideea pe care o trăieÅŸti cu toată fiinÅ£a ta e adevăratăâ€.
2. Pornind de la text la lume, notăm că textul oferă interpretării propunerea unei lumi.
Lumea operei este „realitatea universală aÅŸa cum e văzută de o presonnă, e un sens personal al universului, o concepÅ£ie personală a vieÅ£ii....weltanschauung ÅŸi ethos; este un foarte personal mod de a interpreta mod.â€
Dacă lumea ficţională este o alternativă (subiectivă) a lumi reale, dacă organizarea, configurarea lumii ficţionale este expresia strategiei autorului, atunci în şi prin textul-semn autorul propune un adevăr despre lume sau oferă soluţii existenţiale, iar cititorul poate avea acces la acest adevăr şi la aceste soluţii.
O întrebare prin care se efectuează saltul de la pragmatică la metafizică „de ce folosim din timpul nostru ca să concepem ÅŸi ca să interpretăm texte ficÅ£ionale â€ÅŸi-a găsit un răspuns exemplar la Umberto Eco care considera că oamenii trăiesc în marele labirint al lumii căruia omul, nu numai că nu i-a identificat toate cărările, dar nici nu a reuÅŸit să-i exprime desenul total.
În universul lecturii trebuie găsit mesajul transmis de o autoritate auctorială.
Atâta timp cât se realizează transferul de la operă la realitate, oferind chei de lectură a lumii şi a sinelui, atunci lectura semnelor, (a lumii, a culturii) nu înseamnă o simplă risipire de sine şi o rătăcire în labirint.
3. ÃŽn ceea ce priveÅŸte relaÅ£ia „de la text la acÅ£iune†acelaÅŸi Paul Ricoeur făcea o observaÅ£ie pertinentă: â€acÅ£iunea umană este asemenea unui text, o operă deschisă...ÅŸi acÅ£iunea umnă este deschisă oricui ÅŸtie să citească.â€
Teoria acţiunii prilejuieşte coprehensiune şi explicaţie ca şi teoria textului, aşa încât noţiunea de text este o bună paradigmă pentru activitatea umană, iar pe de altă parte, acţiunea este un bun referent pentru orice categorie de texte. Acţiunea umană este în multe privinţe, un cvasi-text. O acţiune lasă urme, „îşi pune pecetea.†Scrisul fixează, nu evenimentul rostirii, ci „rostitul vorbirii.†Ceea ce scriem, ceea ce înscriem este semnificaţia evenimentului de discurs, nu evenimentul ca eveniment. În cazul discursulşui scris, intenţia autorului şi cea a textului nu coincid. Şi în cazul acţiunii funcţionează o dialectică asemănătoare, potrivit căreia semnificaţia acţiunii se detaşează de evenimentul acţiunii. Citirea semnificaţiilor acţiunilor umane constitue o condiţie fundamentală a orientării în câmpul social. Înţelegerea acţiunii este o condiţie a angajării în istorie. Oricărei acţiuni îi este asociat un sens; ea nu este o făptuire întâmplătore. Orice săvârşire are un impact asupra societăţii, asupra cosmosului. Existenţa fiecăruia se împlineşte în săvârşirea unor acţiuni cu sens, care devin, prin aceasta, purtătoarele unor valori. Comportamentul uman este aberant, nesemnificativ, în lipsa unor norme care să-l fundamenteze, indiferent cum s-ar numi ele. Spre ilustrarea celor menţionate, propun un succint scenariu de lecţie, performat cu elevii clasei a VIII a, si un chestionar care ilustrează valori şi atitudini prin textul literar. Referinte :
1. Aurel Codoban, “Semn ÅŸi interpretare, o introducere postmodernă în semiologie ÅŸi hermeneuticăâ€, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2001.
2. Ovidiu Ghidirmic, “Studii de literatură română modernă ÅŸi contemporanăâ€, Ed. Scrisul Românesc, Craiova, 2004.
3. Paul Ricoeur, “Eseuri de hermeneuticăâ€, Ed. Humanitas,BucureÅŸti, 1995.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com