Statistics:
Visits: 2,186 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei "Mangafaua" de Mircea Cartarescu
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei "Mangafaua" de Mircea Cartarescu |
Poezia ‘Mangafaua’ a lui Micea Cartarescu publicata in volumul ‘Poeme de amor’ (Bucuresti, Editura Cartea Romaneasca, 1983), ilustreaza multe dintre trasaturile liricii.
Docoment olograf/ dragaiubitule, /sunt tua sola in camra mea cu icoane de sticla, sunt/ ambetata, ci vino tu, stare mareata a sufletului, pe /motocicleta, pe biticulu, pe limuzina, mangafaua a/plecat la fetesti. De ce nu vi tu ? vina !/ Mi-am facut unghiie cu sidef, am chef arhonda, am chef…/ p.s. Adu si banda cu kenny rogers, / auguri, mita, strada blanarului 16 bis. / ce servitude, ce dezgust / ce dezgust; / Ce plictis…
Dupa cum se poate observa, textul utilizeaza diferite tipuri de discurs, de la cele pistolar, marcat prin formulele-standard (de adresare si de post-scriptum), la cel retoric, inalt si patetic din invocatiile retorice : ‘ci vino tu, stare mareata a sufletului’, De ce nu vi tu ? vina ‘ sau la cel coolocvial : ‘Mi-am facut unghiie cu sidef’… ‘Adu si banda cu kenny rogers’.
Sutn perfect recognoscibile inserturile caragialiene’docoment’ ‘sunt ambetata’, ‘Mangafaua a plecat la…’, ‘strada… 16 bis’, precum si cel eminescian : ‘De ce nu vi tu ? vina ‘.
La acesta se adauga siuntagma italieneasca ‘tuta sola’ si termenul cu parfum fanariot ‘arhonda’ insemnad boier (in grccia antica arhonzii erau cei mai inalti dregatori).
Este evidenta voluptatea poetului de a manui cuvintele si cliseele literare-glorioase si in evident contrast cu banalitatea trairii.
Poezia se inscrie, prin tematica, liricii erotice, dar sentimentul de dragoste evocat e unul erodat ‘plictis’, ‘dezgust’ si lipsit de intensitatea trairii si neinobilat de trancendenta, de idealitate.
In plus, elementul comic reactualizat prin caragialusme pare sa erodeze lirismul, fortandu-i pana la extrem capacitatile de expresie.
Singura voluptate pe care o evoca pozia e cea a manipularii cuvintelor a etalarii unor atitudini, gesturi si vorbe ‘literaturizate’, consacrate priun operele literare anterioare.
Ironia, prozaismu, elementul comic si cel sublim parodiate, banalul,, precum si balansul prin acest melans de atitudini, timpuri si citatea sunt in masura sa dovedeasca distantarea poetului fata de trairea proprie si, in acelasi timp, fata de modelele literare asimilate.
Docoment olograf/ dragaiubitule, /sunt tua sola in camra mea cu icoane de sticla, sunt/ ambetata, ci vino tu, stare mareata a sufletului, pe /motocicleta, pe biticulu, pe limuzina, mangafaua a/plecat la fetesti. De ce nu vi tu ? vina !/ Mi-am facut unghiie cu sidef, am chef arhonda, am chef…/ p.s. Adu si banda cu kenny rogers, / auguri, mita, strada blanarului 16 bis. / ce servitude, ce dezgust / ce dezgust; / Ce plictis…
Dupa cum se poate observa, textul utilizeaza diferite tipuri de discurs, de la cele pistolar, marcat prin formulele-standard (de adresare si de post-scriptum), la cel retoric, inalt si patetic din invocatiile retorice : ‘ci vino tu, stare mareata a sufletului’, De ce nu vi tu ? vina ‘ sau la cel coolocvial : ‘Mi-am facut unghiie cu sidef’… ‘Adu si banda cu kenny rogers’.
Sutn perfect recognoscibile inserturile caragialiene’docoment’ ‘sunt ambetata’, ‘Mangafaua a plecat la…’, ‘strada… 16 bis’, precum si cel eminescian : ‘De ce nu vi tu ? vina ‘.
La acesta se adauga siuntagma italieneasca ‘tuta sola’ si termenul cu parfum fanariot ‘arhonda’ insemnad boier (in grccia antica arhonzii erau cei mai inalti dregatori).
Este evidenta voluptatea poetului de a manui cuvintele si cliseele literare-glorioase si in evident contrast cu banalitatea trairii.
Poezia se inscrie, prin tematica, liricii erotice, dar sentimentul de dragoste evocat e unul erodat ‘plictis’, ‘dezgust’ si lipsit de intensitatea trairii si neinobilat de trancendenta, de idealitate.
In plus, elementul comic reactualizat prin caragialusme pare sa erodeze lirismul, fortandu-i pana la extrem capacitatile de expresie.
Singura voluptate pe care o evoca pozia e cea a manipularii cuvintelor a etalarii unor atitudini, gesturi si vorbe ‘literaturizate’, consacrate priun operele literare anterioare.
Ironia, prozaismu, elementul comic si cel sublim parodiate, banalul,, precum si balansul prin acest melans de atitudini, timpuri si citatea sunt in masura sa dovedeasca distantarea poetului fata de trairea proprie si, in acelasi timp, fata de modelele literare asimilate.
Tag-uri: mircea cartarescu, mangafaua, poezie |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 15 April '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :