FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 1,052
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Democratia si Scoala

Tag-uri Populare


educatie   scoala   familie   educare   societate   copii   integrare   democratie   elevi   gradinita   rromi   profesori   invatamant   incluziune   parinti   comportament   egalitate   prescolari   educatoare   dezvoltare   nevoi speciale   discriminare   comunitate   dizabilitati   moral-civica   minoritati   tigani   marginalizare   drepturi   formare   copii cu ces   personalitate   cultura   deficiente   libertate   violenta  

All Tags

Famous Forum

 

Democratia si Scoala

 Q:   Intreaba despre Democratia si Scoala       
Democratia si Scoala Programul national de Educatie pentru cetatenie democratica elaborat de Directia Generala pentru Activitati Extrascolare din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii in colaborare cu prestigioase organizatii nonguvernamentale internationale si nationale a pornit de la caracterul indivizibil , independent si interrelational al dreptirilor omului.

Programul national de Educatie pentru cetatenie democratica va fi mai degraba un instrument educativ de prevenire , protectie si recuperare a celor afronturi sau negari evidente ale drepturilor omului (marginalizarea , excluziunea , exploatarea , abuzul , discriminarea) , decat un obiect de studiu preponderent teoretic.

La gimnaziu curriculum-ul formal al Educatiei pentru cetatenie democtatica cuprinde urmatoarele pachete tematice :

Norme de comportare – Comportamente civice
• Elemente de comunicare
• Educatie media
• Educatia antreprenoriala
• Drepturile copilului – Protectia drepturilor copilului
• Educatia interculturala
• Educatia prin sport

Se recomande urmatoarele metode interactive de invatare : invatarea prin cooperare , jocul teatral , problematozarea , brainstormingul , dilema , studiul de caz , turul galeriei , mozaicul , tehnica ciorchinelui , cubul , proiectul. Evaluarea competentelor elevilor se realizeaza prin : observarea sistematica a comportamentului , portofoliul , proiectul , autoevaluarea , examinarea orala si scrisa , jocul teatral.

De prima necessitate consideram ca este preocuparea de a forma capacitate intelectuale si abiliteti practice prin asimilarea de cunostinte de tip umanist , tehnic , stiintific si estetic. Prin activitatile specifice desfasurate am urmarit initierea copilului , viitor cetatean , in practicarea unui comportament active , responsabil , constient , de drepturi si indatoriri si deschis spre cultura.

A face educatia drepturilor inseamna a dezvolta in tine si in altii respectul pentru fiinta umana , pentru demnitatea ta , sensul justitiei , pacii, solidaritatii si responsabilitatii.

Toate aceste calitatii si conduite morale , pe care am incercat sa le formez , definesc caracterul care presupune autodisciplina , empatie si vointa intr-o societate pluralista , in care trebuie sa invatam sa traim respectandu-ne reciproc , acceptandu-ne diferentale si actionand constructiv.

Se stie ca democratia este un sistem de guvernare caracterizat prin participarea cetatenilor la procesul de conducere. Acest regim politic se defineste prin :

• separarea puterilor in stat
• alegeri libere
• pluralism
• respectarea drepturilor si libertatilor oamenilor
• domnia majoritatii si protectia minoritatilor
Din punct de vedere etimologic , prin democratie se intelege puterea poporului , conducerea poporului de catre popor.

Democratia presupune existenta unor valori precum : libertatea , dreptatea si egalitatea. Acestea reprezinta idealuri pentru care oamenii au luptat dintotdeauna , si , in acelasi timp , repere pe baza carora s-au creat normele ce reglementeaza viata in societate.

Oamenii trebuie sa traiasca in libertate , de aceea statul democratic gatanteaza si promoveaza libertatile personale , in limitele stabilite de lege. Cetatenii trebuie sa aiba dreptul la conduite si opinii proprii si , totodata , sa se bucure de securitatea personala , a domiciliului si a bunurilor pe care le poseda. Ei trebuie sa isi poata exercita libertatea de a se exprima , precum si dreptul se a-si alege conducatorii si de a decide in probleme de interes politc.

O democratie nu poate functiona de la sine , fara contributia cetatenilor.

A fi cetatean intr-un stat democratic este un lucru care se invata de-a lungul intregii vieti , incepand de la cele mai fragede varste.

In scoala , educatia pentru democratie se realizeaza fie prin ore alocate special , fie prin intermediul tuturor activitatilor care tin de viata scolii , de la organizarea unei serbari , pana la participarea elevilor in structuri reprezentative de conducere.

Una din modalitatile explicite de realizare a educatiei civice in scoala este prezenta in programul elevilor a unei discipline numita „ Educatie Civica ” la ciclul primar sau „ Cultura Civica ” la ciclul gimnazial.

Aceasta disciplina , de multe ori corelata strans cu istoria , filosofia , geografia , limba materna si limbile moderne , ofera profesorilor si elevilor posibilitatea de a discuta despre:

• modul in care sunt constituite si functioneaza societatea si statul
• rolul ficaruia dintre noi in cadrul acestora
• valorile importante ale societetii si ale organizarii politice a societetii
• modurile in care putem actiona si ne putem comporta in viata publica , in calitate de cetateni

Educatia pentru democratie este un proces complex si de lunga durata , iar elevul este implicat in viata sociala prin aparenta sa la familiile , la grupurile de joc si de invatare , dar si prin relatiile specifice pe care el le poate stabili cu diverse institutii si organizatii din comunitatea in care traieste , de aceea , procesul de socializare poate si trebuie sa inceapa de timpuriu.

Curriculum pentru disciplina „ Cultura Civica ” raspunde cerintelor formlate in Legea Invatamantului , referitoare la idealul educational si la finalitatile invatamantului.

Standardele curriculare de performanta ce trebuie atinse la sfarsitului ciclului gimnazial sunt:

• utilizarea corecta a termenilor limbajului specific culturii civice
• relatarea in cuvinte proprii a unor fapte , situatii , texte , lecturi vizand comportamentul civic
• selectarea dintr-un material dat a unor drepturi si indatoriri ale copilului
• cunoasterea si folosirea unui numar de norme si reguli de comportare in societate , in situatii variate
• identificarea unor situatii in care se cere luarea unor decizii personale sau colective
Referinte :
1. „Curriculum National”
i. Programe scolare pentru invatamanul gimnazial , Bucuresti 1998
2. „Cultura Civica” – manual pentru calsa a-VII-a
i. Ed. Humanitas Educational 2003
3. „Cultura Civica” – manual pentru clasa a-VIII-a
i. Ed. Corint 2004
4. „Pedagogie si Psihologie” – Marin Stoica
i. Ed. Gh. Alexandru , Craiova 2001
5. „ Fundamente ale didacticii scolare” – C-tin. Pastelnicu
i. Ed. Aramis , Bucurestii 2000
6. „Didactica aplicata” – Elena Joita
i. Ed. Gh. Alexandru , Craiova 1994
site:freeschoolclipart.com


Tag-uri: educatie, democratie, scoala, comportament, educatie interculturala, educatie media, drepturi, discriminare



Categorie: Educatie  - ( Educatie - Archiva)

Data Adaugarii: 04 December '07


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :