FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 2,723
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole

Intrebari despre Caracterul interdisciplinar al unor lectii de chimie anorganica

- Cum a reusit alchimistul Gabir sa produca acizi? by Nacu

Tag-uri Populare


educatie   scoala   familie   educare   societate   copii   integrare   democratie   elevi   gradinita   rromi   profesori   invatamant   incluziune   parinti   comportament   egalitate   prescolari   educatoare   nevoi speciale   discriminare   dezvoltare   comunitate   dizabilitati   moral-civica   minoritati   tigani   drepturi   formare   marginalizare   copii cu ces   personalitate   cultura   violenta   libertate   deficiente  

All Tags

Famous Forum

 

Caracterul interdisciplinar al unor lectii de chimie anorganica

 Q:        
Caracterul interdisciplinar al unor lectii de chimie anorganica O tendinţă importantă ce se manifestă în evoluţia invăţămâtului contemporan este interdisciplinaritatea. Aceasta oferă posibilitatea corelării conţinuturilor conceptuale, metodologice şi practice ale diferitelor discipline.

Formarea viziunii interdisciplinare asupra lumii şi în acelaşi timp formarea elevilor pentru a fi apţi să realizeze abordări de acest fel, necesită apelul la modalităţi de lucru care prilejuiesc exersarea principalelor procese ale gândirii, fără de care nu este posibilă cunoaşterea multiplelor şi variatelor interdependenţe dintre fenomenele lumii reale.

Activităţile interdisciplinare au pronunÅ£ate valenÅ£e formative, concurând la promovarea unei noi calităŠ£i a atitudinii faţă de muncă.

Interdisciplinaritatea caută să răspundă la întrebările:

- care sunt modalităţile interdisciplinare posibile de prezentare şi organizare a cunoştinţelor;
- care sunt principalele avantaje şi inconveniente ale fiecărei modalităţi prezentate.
Un învăţământ interdisciplinar vizează să stabilească un curriculum integrat, adică o organizare a acţiunii educative, în care elevul să efectueze activităţi care cer competenţe dobândite nu numai la o disciplină şcolară. Este necesară o integrare efectivă, participativă a învăţării, astfel încât să se poată transfera sistematic demersurile gândirii sau acţiunii într-un larg evantai de situaţii.
Integrarea curriculum-ului se poate realiza prin mai multe căi:
- concepte fundamentale, demersuri pregătitoare şi cadrul pedagogic şi socio-economic al dezvoltării interdisciplinarităţii;
elaborarea conţinuturilor învăţământului şi diferite modalităţi de restructurare a programelor şcolare;
- interdisciplinaritatea în procesul de predare-învăţare şi rolul profesorului în acest demers pedagogic;
- interdisciplinaritatea în activităţi extraşcolare şi transferul cunoştinţelor în situaţii apropiate de viaţa reală;
- evaluarea performanţelor elevului.

Tratarea interdisciplinară a problemelor favorizează identificarea unicităţii elevului, cultivarea aptitudinilor lui creative: flexibilitate, elaborare, originalitate, fluiditate, sensibilitate pentru probleme şi redefinirea lor.

Realizarea interdisciplinarităţii presupune aportul creator al profesorului. Aceasta se poate manifesta astfel:

- la nivelul autorilor de planuri, programe şi manuale şcolare, teste sau fişe de evaluare a performanţelor elevilor, care pot avea caracter disciplinar sau interdisciplinar;
- la nivelul profesorilor în procesul didactic de învăţare şi evaluare, în activităţile extradidactice şi alte activităţi specifice.

Principala modalitate de introducere a interdisciplinarităţii în învăţământ o reprezintă regândirea conţinuturilor şi elaborarea planurilor, a programelor şi manualelor şcolare, în perspectiva conexiunilor posibile şi necesare. în prezent profesorii sunt pregătiţi pentru a preda propria disciplină; în vederea promovării interdisciplinarităţii, ei trebuie să înveţe să lucreze în echipă, să pregătească în colaborare curriculum-ul aceleiaşi clase sau aceluiaşi ciclu şcolar.

Interdisciplinaritatea Chimie - Matematică :

Vizează aplicarea cunoştinţelor de matematică, de exemplu noţiuni ca: proporţia, proprietăţile proporţiei, şiruri de rapoarte, regula de trei simplă, procente etc, pentru înţelegerea şi însuşirea corectă a noţiunilor de chimie (masa atomică, masa moleculară, masa molară), a legilor fundamentale ale chimiei (legea conservării masei substanţelor, legea proporţiilor definite) şi a calculelor chimice (compoziţia procentuală, calcule pe baza formulelor şi a ecuaţiilor reacţiilor chimice, concentraţia soluţiilor). Cunoştinţele despre rapoarte, proporţii, procente sunt indispensabile elevilor pentru studiul legilor gazelor, densităţii relative, legii echivalenţilor chimici şi pentru rezolvarea problemelor cu amestecuri de soluţii solide (aliaje), lichide sau gazoase.

Interdisciplinaritatea chimie-matematică se evidenţiază şi în reprezentările grafice pentru: viteza de formare a unui produs în raport cu concentraţiile reactanţilor,
- dependenţa vitezei de reacţie de temperatură,
- variaţia vitezei de reacţie în timp,
- reprezentarea grafică a curbelor de neutralizare, iar în cadrul capitolului "Echilibre chimice" prin calculul concentraţiilor tuturor componentelor unui sistem aflat în echilibru, la o anumită temperatură;
- calculul pH utilizând noţiunile de logaritmi studiate la matematică;
- calculul produsului de solubilitate, Ps

Interdisciplinaritatea Chimie - Fizică - Matematică

Se poate evidenţia în cadrul următoarelor lecţii:

- Legile gazelor;
- Căldura de reacţie (are la bază principiul I al termodinamicii);
Teoria ciocnirilor - teoria cinetico - moleculară pentru explicarea vitezei de reacţie;
Sisteme în echilibru (fizice şi chimice);
Electroliţi. Conductibilitate electrică;
Potenţial de oxido-reducere. Electrod normal de hidrogen. Pile electrice;
- Electroliza topiturilor şi soluţiilor.
Interdisciplinaritatea Chimie - Biologie
Aici pot fi subliniate următoarele elemente de interdisciplinaritate:
- modalităţile de combinare a atomilor în molecule şi macromolecule permit înţelegerea organizării materiei;
- apa şi soluţiile cu proprietăţile lor fizico-chimice au importanţă capitală pentru materia vie;
- importanţa cunoaşterii pH-ului pentru viaţa plantelor şi a animalelor precum şi pentru clasificarea solurilor;
- rolul imens al enzimelor (biocatalizatori) în organismele vii; importanţa soluţiilor tampon:
- combinaţii complexe ce stau la baza unor procese biologice:
- pile de combustie biochimică.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com


Tag-uri: lectii, chimie, fizica, matematica, referat



Categorie: Educatie  - ( Educatie - Archiva)

Data Adaugarii: 17 January '08


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :