FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 5,162
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Personalitatea lui Dimitrie Cantemir

Tag-uri Populare


educatie   scoala   familie   educare   societate   copii   integrare   democratie   elevi   gradinita   rromi   profesori   invatamant   incluziune   parinti   comportament   egalitate   prescolari   educatoare   nevoi speciale   discriminare   dezvoltare   comunitate   dizabilitati   moral-civica   minoritati   tigani   drepturi   formare   marginalizare   copii cu ces   personalitate   cultura   violenta   libertate   deficiente  

All Tags

Famous Forum

 

Personalitatea lui Dimitrie Cantemir

 Q:   Intreaba despre Personalitatea lui Dimitrie Cantemir       
Personalitatea lui Dimitrie Cantemir Este o personalitate covarsitoare a literaturii romane vechi, cea mai stralucita figura a umanismului romanesc anuntand in acelasi timp iluminismul. Opera sa impune prin vastitate si prin multitudinea de domenii abordate, putand fi asezata in lumina propriei afirmatiei a autorului: "Sufletul odihna nu poate afla pana nu gaseste adevarul, care il incearca oricat de dparte si oricat de cu truda i-ar fi a-l nimeri." In domeniul istoriei, se remarca lucrarile "Cresterea si descresterea Curtii otomane", considerata prima contributie importanta a unui roman la dezvoltarea culturii universale; "Hronicul vechimii a romano-moldo-vlahiei". Aceasta lucrare se impune printr-un plan riguros precum si printr-o extrem de vasta documentare istorica. Ideea fundamentala a lucrarii continua afirmatiile croni carilor referitoare la originea latina a poporului roman si a limbii romane. Dimitrie Cantemir afirma ca "romanii sunt stramosii nostri , a moldovenilor, a muntenilor, a ardelenilor si a tuturor, oriunde se afla, a romanilor, precum si numele de mosie ne arata si limba cea stramoseasca nebiruit martor ne este." In acest context, Dimitrie Cantemir abordeaza si problema unitatii nationale a romanilor. Ceea ce ii deosebeste net lucrarea de letopisetele cronicarilor moldoveni este conceptia stiintifica realista a lui D. Cantemir. In viziunea cronicarilor asupra istoriei se mentionau elemente ale gandirii medievale, conceptii religioase si supersitii. La D. Cantemir acestea dispar fiind inlocuite cu principiul cauzalitatii in istorie:"Nici un lucru fara pricina sa sa faca nu poate." De asemenea, ca un adevarat umanist, el el accentueaza ideea ca latinii au fost creatorii si purtatorii unei culturi si ai unei civilizatii dezvoltate iar romanii trebuie sa fie mandri ca sunt urmasii acestui popor. Totusi, din sentiment patriotic, Dimitrie Cantemir face o afirmatie exagerata si anume, spune ca romanii sunt urmasii numai ai latinilor, idee pe care o vor continua reprezentantii Scolii Ardelene.

In domeniul filosofiei, Dimitrie Cantemir realizeaza cateva lucrari remarcabile printre care "Logica" si "Divanul sau Galceava inteleptului cu lumea sau Giudetul sufletului cu trupul". Aceasta lucrare reprezinta cel dintai eseu din literatura romana iar ideea sa fundamentala este superioritatea vietii spirituale asupra trupului prozaic si robit popftelor de tot felul.

O lucrare importanta a lui Dimitrie Cantemir scrisa la cererea Academiei din Berlin(1716) este "Descriptio Moldaviae". Aceasta lucrare este compusa din trei parti.

Prima parte contine o descriere geografica a Moldovei, scriitorul fiind preocupat de formele de relief, de apele Moldovei, de targurile, de flora si fauna tarii. Dimitrie Cantemir este si cel dintai care realizeaza o harta a Moldovei.

A doua parte a lucrarii reprezinta structura politico-administrativa a tarii, forma de guvernamant, modul cum erau inscaunati domnitorii, cum erau maziliti, modul cum se faceau logodnele, nuntile si inmormantarile la domnitori, ceremonialul ospetelor domnesti etc.

A treia parte a lucrarii vizeaza folclorul moldovenilor, D. Cantemir fiind preocupat de in primul rand de poezia descantecelor, de bocete, precum si de legenda despre "Traian si Dachia". El se mai refera aici la diferite aspecte ale etnografiei moldovenesti, in primul rand la port. Totodata se refera la limba moldovenilor ocupandu-se de aspecte ale etimologiei cuvintelor, sew refera la regionalisme precum si la literele folosite in scrierea romaneasca.

Lucrarea "Descrierea Moldovei", pe langa remarcabila ei valoare stiintifica, are si valoare literara prin descrierile deosebit de plastice pe care le face autorul mai ales reliefului. In domeniul literaturii se remarca lucrarea "Istoria ieroglifica" despre care Nicolae Iorga spunea ca este "cel dintai roman romanesc pe temeiuri de realitate istorica". "Istoria ieroglifica" este o opera complexa atat din punct de vedere al continutului, al semnificatiilor acestuia, cat si din punct de vedere al incadrarii intr-o anumita specie literara. "Istoria ieroglifica" este in primul rand un roman istoric surprinzand realitatile din Moldova si Tara Romaneasca la inceputul sec. al XVIII-lea. De asemenea, este un roman alegoric pentru ca toate personajele din viata reala apar sub mastile unor animale.


Tag-uri: umanismul romanesc, iuminism, logica, descriptio moldaviae, traian si dachia, nicolae iorga



Categorie: Educatie  - ( Educatie - Archiva)

Data Adaugarii: 24 November '07


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :