Statistics:
Visits: 1,159 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Textele social-politice egiptene
Q: | Intreaba despre Textele social-politice egiptene |
Textele social-politice egiptene presupun scrieri de critică socială sau politică care anticipează şi unele stări de lucruri. În mintea egiptenilor desfăşurarea proceselor istorice nu mai reprezintă o înfăptuire a voinţei zeilor, ci o suită de acte săvârşite împotriva sau în favoarea stăpânirii tiranice a faraonului. Istoria coboară, ca să zicem aşa, din cer pe pământ. De aceea nu este întâmplător că textele social-politice nu apar în Imperiul Vechi pentru că în această epocă sensul istoriei nu putea fi decât unul – voinţa zeului, acesta fiind desigur faraonul, fiul lui Ra, zeul Soarelui.
Dizolvarea societăţii opresive după prăbuşirea Imperiului Vechi, à n aşa-zisa Primă Perioadă Intermediară, nu a fost singura criză de acest fel din istoria Egiptului Antic. De aceea crizele ulterioare, având o durată mai scurtă şi fiind mai puţin profunde, nu au generat atâtea opere literare ca această perioadă. Cea mai însemnată este „Sfătuirea unui om deznădăjduit cu sufletul său†care înfăţişează deliberarea unui ins ce vrea să se sinucidă pentru că nu mai putea îndura starea de lucruri din jurul său.
Desigur, meditaţiile celui dezamăgit de viaţă sunt o consecinţă firească a unor profunde prefaceri sociale şi tulburări pe care cel deznădăjduit nu le admite cu nici un chip. Soluţia sinuciderii, ca şi dialogul autorului anonim cu sufletul său sunt doar o urmare a neadeziunii totale la ceea ce se petrece în lume, defăimarea şi respingerea lor.
Jaful, opresiunea ÅŸi exploatarea exercitată de către nobili, scribi ÅŸi faraoni apar în „Povestea ţăranului bun de gură†care nu este un basm ÅŸi nicio colecÅ£ie de sentinÅ£e ÅŸi maxime, ci prilejul oferit unui om furat ÅŸi oprimat de a-ÅŸi vărsa tot năduful. Ţăranul spune: „Tâlhari, hoÅ£i, iată cine sunt marii dregători care au fost totuÅŸi numiÅ£i să osândească răul. Au loc de scăpare pentru cel silnic, iată cine sunt înalÅ£ii slujbaÅŸi care ua fost totuÅŸi numiÅ£i să pedepsească înÅŸelăciunea nelegiuităâ€.
AceeaÅŸi orientare net defavorabilă ÅŸi potrivnică societăţii create în Egipt pe temelia modului de producÅ£ie asiatic îl are ÅŸi cunoscuta „Satiră a meseriilorâ€, în realitate o scriere didactică denumită ÅŸi „Învăţătura lui Duauf†şi care ni s-a păstrat în numeroase manuscrise. Este o proslăvire a profesiunii de scrib, contrastând cu celelalte meserii ÅŸi cu viaÅ£a de chin a majorităţii meÅŸteÅŸugarilor sau plugarilor. Aici se vorbeÅŸte despre făurarii care stau la gura cuptorului ale căror degete arată ca pielea de crocodil ÅŸi miros mai urât decât icrele de peÅŸte, despre cel care lucrează cu dalta ÅŸi se osteneÅŸte mai mult decât ţăranul, având ca lemn câmpul ÅŸi ca unelte metalul. AceÅŸti cioplitori de piatră lucrează chiar ÅŸi noaptea, iar în timp ce sparg piatra atât de tare, au mâinile istovite peste măsură, căzând morÅ£i de oboseală. Ei îşi petrec toată ziua cu picioarele îndoite ÅŸi cu spinarea încovoiată.
O soartă asemănătoare o au ÅŸi sculptorii care sunt veÅŸnic bolnavi din cauza condiÅ£iilor în care lucrează, fiind îmbrăcaÅ£i în zdrenÅ£e ÅŸi spălându-se o singură dată. Iată un fragment din aceste scrieri: „Ţăranul ce lucrează pământul are doar o haină în toate anotimpurile. TrudeÅŸte bietul ÅŸi îi merge tot atât de bine ca unuia care a încăput în ghearele leului. Când îl cauÅ£i, zace bolnav. Å¢esătorul lucrează în casă, dar o duce mai greu decât femeia. Genunchii îi împing stomacul, căci el stă chircit. O gură de aer curat nu trage în piept. Dacă într-o zi nu Å£ese atâta pânză câtă i se cere, este legat fedeleÅŸ ca lotusul în baltă. Bucata de pâine o dă paznicului ca să poată vedea lumina zilei. Degetele vopsitorului miros urât, duhnesc a peÅŸte mort. Mâinile sale nu se odihnesc o clipă. Cizmarului îi merge ÅŸi mai rău, veÅŸnic cerÅŸeÅŸte. Lui îi este la fel de bine ca unuia care trăieÅŸte printre peÅŸtii împuÅ£iÅ£i. Mestecă bietul numai piele. Cel ce spală rufe trudeÅŸte pe malul râului, în apropierea crocodilului. Nici meseria lui nu-i tihnită: dacă ai să întârzii să aduci rufele spălate, ai să fii bătut peste gurăâ€
Potrivit orientalistului italian Sergio Donadoni, în a sa „Istorie a literaturii egiptene anticeâ€, această satiră are evidente intenÅ£ii de critică socială ÅŸi nu e doar o laudă adusă profesiunii de scrib, ci ÅŸi un pretext pentru a înfăţiÅŸa într-o privire de ansamblu sumbrul tablou al vieÅ£ii micilor meseriaÅŸi egipteni.
Exista şi scrieri politice care povăţuiesc pe faraoni şi pe viziri cum să împiedice răscoalele şi să ţină sub pumnul lor pe supuşii nemulţumiţi. Printre aceste scrieri se numără „Învăţăturile regelui Amem-em-hat pentru fiul său Senustret I†sau „Învăţătura pentru regele Meri-Ka-re†în care tatăl acestui faraon, Achtoes al II-lea, sfătuieşte pe fiul său, Meri-Ka-re, cum să îşi nimicească adversarii politici şi cum să guverneze ţara.
Sursa Imaginii - mifantasticoegipto.spaces.live.com/
Dizolvarea societăţii opresive după prăbuşirea Imperiului Vechi, à n aşa-zisa Primă Perioadă Intermediară, nu a fost singura criză de acest fel din istoria Egiptului Antic. De aceea crizele ulterioare, având o durată mai scurtă şi fiind mai puţin profunde, nu au generat atâtea opere literare ca această perioadă. Cea mai însemnată este „Sfătuirea unui om deznădăjduit cu sufletul său†care înfăţişează deliberarea unui ins ce vrea să se sinucidă pentru că nu mai putea îndura starea de lucruri din jurul său.
Desigur, meditaţiile celui dezamăgit de viaţă sunt o consecinţă firească a unor profunde prefaceri sociale şi tulburări pe care cel deznădăjduit nu le admite cu nici un chip. Soluţia sinuciderii, ca şi dialogul autorului anonim cu sufletul său sunt doar o urmare a neadeziunii totale la ceea ce se petrece în lume, defăimarea şi respingerea lor.
Jaful, opresiunea ÅŸi exploatarea exercitată de către nobili, scribi ÅŸi faraoni apar în „Povestea ţăranului bun de gură†care nu este un basm ÅŸi nicio colecÅ£ie de sentinÅ£e ÅŸi maxime, ci prilejul oferit unui om furat ÅŸi oprimat de a-ÅŸi vărsa tot năduful. Ţăranul spune: „Tâlhari, hoÅ£i, iată cine sunt marii dregători care au fost totuÅŸi numiÅ£i să osândească răul. Au loc de scăpare pentru cel silnic, iată cine sunt înalÅ£ii slujbaÅŸi care ua fost totuÅŸi numiÅ£i să pedepsească înÅŸelăciunea nelegiuităâ€.
AceeaÅŸi orientare net defavorabilă ÅŸi potrivnică societăţii create în Egipt pe temelia modului de producÅ£ie asiatic îl are ÅŸi cunoscuta „Satiră a meseriilorâ€, în realitate o scriere didactică denumită ÅŸi „Învăţătura lui Duauf†şi care ni s-a păstrat în numeroase manuscrise. Este o proslăvire a profesiunii de scrib, contrastând cu celelalte meserii ÅŸi cu viaÅ£a de chin a majorităţii meÅŸteÅŸugarilor sau plugarilor. Aici se vorbeÅŸte despre făurarii care stau la gura cuptorului ale căror degete arată ca pielea de crocodil ÅŸi miros mai urât decât icrele de peÅŸte, despre cel care lucrează cu dalta ÅŸi se osteneÅŸte mai mult decât ţăranul, având ca lemn câmpul ÅŸi ca unelte metalul. AceÅŸti cioplitori de piatră lucrează chiar ÅŸi noaptea, iar în timp ce sparg piatra atât de tare, au mâinile istovite peste măsură, căzând morÅ£i de oboseală. Ei îşi petrec toată ziua cu picioarele îndoite ÅŸi cu spinarea încovoiată.
O soartă asemănătoare o au ÅŸi sculptorii care sunt veÅŸnic bolnavi din cauza condiÅ£iilor în care lucrează, fiind îmbrăcaÅ£i în zdrenÅ£e ÅŸi spălându-se o singură dată. Iată un fragment din aceste scrieri: „Ţăranul ce lucrează pământul are doar o haină în toate anotimpurile. TrudeÅŸte bietul ÅŸi îi merge tot atât de bine ca unuia care a încăput în ghearele leului. Când îl cauÅ£i, zace bolnav. Å¢esătorul lucrează în casă, dar o duce mai greu decât femeia. Genunchii îi împing stomacul, căci el stă chircit. O gură de aer curat nu trage în piept. Dacă într-o zi nu Å£ese atâta pânză câtă i se cere, este legat fedeleÅŸ ca lotusul în baltă. Bucata de pâine o dă paznicului ca să poată vedea lumina zilei. Degetele vopsitorului miros urât, duhnesc a peÅŸte mort. Mâinile sale nu se odihnesc o clipă. Cizmarului îi merge ÅŸi mai rău, veÅŸnic cerÅŸeÅŸte. Lui îi este la fel de bine ca unuia care trăieÅŸte printre peÅŸtii împuÅ£iÅ£i. Mestecă bietul numai piele. Cel ce spală rufe trudeÅŸte pe malul râului, în apropierea crocodilului. Nici meseria lui nu-i tihnită: dacă ai să întârzii să aduci rufele spălate, ai să fii bătut peste gurăâ€
Potrivit orientalistului italian Sergio Donadoni, în a sa „Istorie a literaturii egiptene anticeâ€, această satiră are evidente intenÅ£ii de critică socială ÅŸi nu e doar o laudă adusă profesiunii de scrib, ci ÅŸi un pretext pentru a înfăţiÅŸa într-o privire de ansamblu sumbrul tablou al vieÅ£ii micilor meseriaÅŸi egipteni.
Exista şi scrieri politice care povăţuiesc pe faraoni şi pe viziri cum să împiedice răscoalele şi să ţină sub pumnul lor pe supuşii nemulţumiţi. Printre aceste scrieri se numără „Învăţăturile regelui Amem-em-hat pentru fiul său Senustret I†sau „Învăţătura pentru regele Meri-Ka-re†în care tatăl acestui faraon, Achtoes al II-lea, sfătuieşte pe fiul său, Meri-Ka-re, cum să îşi nimicească adversarii politici şi cum să guverneze ţara.
Sursa Imaginii - mifantasticoegipto.spaces.live.com/
- Care au fost factorii si etapele romanizarii Daciei (8310 visits)
- Zeita Atena (7428 visits)
- Spartanii si modelul lor de educatie (5904 visits)
- Legenda regelui Arthur (5397 visits)
- Razboaiele ruso-austro-turce pe teritoriul Tarilor Romane si consecintele lor (5222 visits)
- Politica externa a lui Vlad Tepes (5134 visits)
- Personalitatile culturale ale perioadei interbelice (4812 visits)
- Cauzele revolutiei de la 1848-1849 (4710 visits)
- Tutankhamon, cel mai celebru faraon egiptean (4604 visits)
- Politica interna a lui Stefan cel Mare (4501 visits)
- Politica interna a lui Vlad Tepes (4460 visits)
- Ghilgames (4381 visits)
- Zeul Hermes (4375 visits)
- Familia in perioada medievala (4314 visits)
- Importanta Revolutiei Franceze (4054 visits)
- Mestesugurile si comertul intern in lumea romaneasca in secolele XIV si XV
- Razboaiele ruso-austro-turce pe teritoriul Tarilor Romane si consecintele lor
- Anahita
- Castigarea independentei Tarii Romanesti de catre Mihai Viteazul
- Problema nationala in Transilvania si Banatul aflate sub stapanire straina
- Problema nationala in Bucovina, Dobrogea si Basarabia aflate sub stapanire straina
- Activitatea " monstruoasei coalitii " si declinul domniei lui Cuza
- Rolul istoric al lui Alexandru loan Cuza
- Raporturile dintre Atena, Persia si Sparta in perioada posterioara pacii lui Antalcidas
- Marea Piramida, apogeul arhitecturii ehiptene
- Emanciparea Moldovei lui Stefan cel Mare de sub suzeranitatea Poloniei
- O caracterizare generala a secolului al XVI-lea
- Care era situatia internationala inainte de izbucnirea rascoalei conduse de Gheorghe Doja
- Mestesugurile si comertul intern in lumea romaneasca in secolele XIV si XV
- Razboaiele ruso-austro-turce pe teritoriul Tarilor Romane si consecintele lor
- Razboiul impotriva samnitilor purtat de romanii condusi de generalul Dentatus-partea 2
- Razboiul impotriva samnitilor purtat de romanii condusi de generalul Dentatus
- Sistemul tetarhic antic de conducere
- Constantinopol, capitala lui Constantin cel Mare
Categorie: Istorie si Civilizatie - ( Istorie si Civilizatie - Archiva)
Data Adaugarii: 13 February '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :