Statistics:
Visits: 1,139 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Textele teologice si mitologice egiptene
Q: | Intreaba despre Textele teologice si mitologice egiptene |
Conform specialiştilor, creaţiile literare egiptene în proză se împart, după tematica lor, în :
- texte magice
- texte teologice
- texte mitologice
- texte autobiografice
- texte sapienţiale
- texte social - politice
- texte istorice
- basme ÅŸi povestiri fantastice.
ÃŽn cadrul textelor teologice se găsesc aÅŸa-zisele „Clauze ale lumii de dincoloâ€. De ele avea nevoie orice om decedat care urma să pătrundă în lumea de apoi ÅŸi să ajungă în regatul nemuririi. Cea mai mare parte a acestor scrieri, spre deosebire de alte texte egiptene, sunt pline de ilustraÅ£ii care ne înfăţiÅŸează nu numai drumurile, căile, râurile într-un soi de hartă geografică a lumii de apoi, dar ÅŸi feluritel e fiinÅ£e pe care cel răposat le va întâlni ori porÅ£ile prin care va trece.
Aceste ilustraţii întregesc textele care devin aproape inutile faţă de plasticitatea chipurilor reproduse. Este de remarcat că „Textele piramidelor†nu sunt însoţite niciodată de ilustraţii, „Textele sarcofagelor†au rareori desene, iar „Cartea morţilor†numai câteva viniete. În anumite „Călăuze ale lumii de dincolo†se găsesc deseori pasaje în scrierea numită de egiptologi „enigmatică†deoarece nu a putut fi descifrată nici până acum.
Într-un desen similar unei hărţi, „Cartea celor două căi a răposatului†prezintă cele două drumuri destul de întortocheate şi cu numeroase răscruci, întretăiate de râuri locuite de demoni şi străbătute de bărci. Nu lipsesc, fireşte, descântecele ce trebuie pronunţate de cel decedat spre a înlătura fiecare pisică. Textul acestei cărţi este desenat şi scris uneori pe podeaua coşciugului pentru ca decedatul, ridicat în picioare, să aibă harta şi instrucţiunile în faţa sa.
Din aceeaÅŸi categorie a „călăuzelor în lumea de dincolo†fac parte „Cartea lui Amduat (a lumii de dincolo)â€, „Cartea PorÅ£ilor (a porÅ£ilor prin care răposatul trebuie să treacă în lumea de apoi)†şi „Cartea peÅŸterilor (a cavernelor întâlnite pe parcurs)†apoi „Cartea pentru străbaterea în veÅŸnicie†care condensează într-o epocă târzie toate călăuzele menÅ£ionate mai sus.
Paralel cu această literatură teologică, ne-au rămas şi scrieri dogmatice ca de exemplu „Inscripţia regelui Şabaka†din Dinastia a XXV-a etiopiană, care reproduce un text mult mai vechi referitor la puterea şi minunile săvârşite de zeul Ptah.
Textele mitologice egiptene sunt ÅŸi acestea în număr destul de mare. Alături de fragmentele ÅŸi citatele din mituri, întâlnim relatări ample asupra fiecărui mit. Miturile cu privire la zeii egipteni ne sunt înfăţiÅŸate în chip amănunÅ£it în scrierile diverÅŸilor autori greci din epoca elenistică, dar mai ales în scrierea lui Plutarh – „De Iside et Osiride†adică „Despre Isis ÅŸi Osirisâ€. Cartea orientalistului sovietic M.E.matie – „Miturile Egiptului Antic†cuprinde cea mai mare parte a miturilor despre facerea lumii ÅŸi despre nimicirea oamenilor, despre Osiris, Isis ÅŸi Horus, ca ÅŸi despre disputa dintre Seth ÅŸi Horus.
Desigur, gândirea mitică încearcă să găsească în spatele lucrurilor perceptibile explicaţiile primitive legate de faptele şi de viaţa zeilor, semizeilor, demonilor etc, entităţi care rezolvă prin intervenţiile lor orice contradicţii logice. Faptul că gândirea prefilosofică apare în Egiptul Antic se explică prin marea extindere a gândirii mitice care capătă amploare datorită interpretării alegorice a miturilor.
Sursa Imaginii - jhbayo.com
- texte magice
- texte teologice
- texte mitologice
- texte autobiografice
- texte sapienţiale
- texte social - politice
- texte istorice
- basme ÅŸi povestiri fantastice.
ÃŽn cadrul textelor teologice se găsesc aÅŸa-zisele „Clauze ale lumii de dincoloâ€. De ele avea nevoie orice om decedat care urma să pătrundă în lumea de apoi ÅŸi să ajungă în regatul nemuririi. Cea mai mare parte a acestor scrieri, spre deosebire de alte texte egiptene, sunt pline de ilustraÅ£ii care ne înfăţiÅŸează nu numai drumurile, căile, râurile într-un soi de hartă geografică a lumii de apoi, dar ÅŸi feluritel e fiinÅ£e pe care cel răposat le va întâlni ori porÅ£ile prin care va trece.
Aceste ilustraţii întregesc textele care devin aproape inutile faţă de plasticitatea chipurilor reproduse. Este de remarcat că „Textele piramidelor†nu sunt însoţite niciodată de ilustraţii, „Textele sarcofagelor†au rareori desene, iar „Cartea morţilor†numai câteva viniete. În anumite „Călăuze ale lumii de dincolo†se găsesc deseori pasaje în scrierea numită de egiptologi „enigmatică†deoarece nu a putut fi descifrată nici până acum.
Într-un desen similar unei hărţi, „Cartea celor două căi a răposatului†prezintă cele două drumuri destul de întortocheate şi cu numeroase răscruci, întretăiate de râuri locuite de demoni şi străbătute de bărci. Nu lipsesc, fireşte, descântecele ce trebuie pronunţate de cel decedat spre a înlătura fiecare pisică. Textul acestei cărţi este desenat şi scris uneori pe podeaua coşciugului pentru ca decedatul, ridicat în picioare, să aibă harta şi instrucţiunile în faţa sa.
Din aceeaÅŸi categorie a „călăuzelor în lumea de dincolo†fac parte „Cartea lui Amduat (a lumii de dincolo)â€, „Cartea PorÅ£ilor (a porÅ£ilor prin care răposatul trebuie să treacă în lumea de apoi)†şi „Cartea peÅŸterilor (a cavernelor întâlnite pe parcurs)†apoi „Cartea pentru străbaterea în veÅŸnicie†care condensează într-o epocă târzie toate călăuzele menÅ£ionate mai sus.
Paralel cu această literatură teologică, ne-au rămas şi scrieri dogmatice ca de exemplu „Inscripţia regelui Şabaka†din Dinastia a XXV-a etiopiană, care reproduce un text mult mai vechi referitor la puterea şi minunile săvârşite de zeul Ptah.
Textele mitologice egiptene sunt ÅŸi acestea în număr destul de mare. Alături de fragmentele ÅŸi citatele din mituri, întâlnim relatări ample asupra fiecărui mit. Miturile cu privire la zeii egipteni ne sunt înfăţiÅŸate în chip amănunÅ£it în scrierile diverÅŸilor autori greci din epoca elenistică, dar mai ales în scrierea lui Plutarh – „De Iside et Osiride†adică „Despre Isis ÅŸi Osirisâ€. Cartea orientalistului sovietic M.E.matie – „Miturile Egiptului Antic†cuprinde cea mai mare parte a miturilor despre facerea lumii ÅŸi despre nimicirea oamenilor, despre Osiris, Isis ÅŸi Horus, ca ÅŸi despre disputa dintre Seth ÅŸi Horus.
Desigur, gândirea mitică încearcă să găsească în spatele lucrurilor perceptibile explicaţiile primitive legate de faptele şi de viaţa zeilor, semizeilor, demonilor etc, entităţi care rezolvă prin intervenţiile lor orice contradicţii logice. Faptul că gândirea prefilosofică apare în Egiptul Antic se explică prin marea extindere a gândirii mitice care capătă amploare datorită interpretării alegorice a miturilor.
Sursa Imaginii - jhbayo.com
- Care au fost factorii si etapele romanizarii Daciei (8310 visits)
- Zeita Atena (7428 visits)
- Spartanii si modelul lor de educatie (5904 visits)
- Legenda regelui Arthur (5397 visits)
- Razboaiele ruso-austro-turce pe teritoriul Tarilor Romane si consecintele lor (5222 visits)
- Politica externa a lui Vlad Tepes (5134 visits)
- Personalitatile culturale ale perioadei interbelice (4812 visits)
- Cauzele revolutiei de la 1848-1849 (4710 visits)
- Tutankhamon, cel mai celebru faraon egiptean (4604 visits)
- Politica interna a lui Stefan cel Mare (4501 visits)
- Politica interna a lui Vlad Tepes (4460 visits)
- Ghilgames (4381 visits)
- Zeul Hermes (4375 visits)
- Familia in perioada medievala (4314 visits)
- Importanta Revolutiei Franceze (4054 visits)
- Mestesugurile si comertul intern in lumea romaneasca in secolele XIV si XV
- Razboaiele ruso-austro-turce pe teritoriul Tarilor Romane si consecintele lor
- Anahita
- Castigarea independentei Tarii Romanesti de catre Mihai Viteazul
- Problema nationala in Transilvania si Banatul aflate sub stapanire straina
- Problema nationala in Bucovina, Dobrogea si Basarabia aflate sub stapanire straina
- Activitatea " monstruoasei coalitii " si declinul domniei lui Cuza
- Rolul istoric al lui Alexandru loan Cuza
- Raporturile dintre Atena, Persia si Sparta in perioada posterioara pacii lui Antalcidas
- Marea Piramida, apogeul arhitecturii ehiptene
- Emanciparea Moldovei lui Stefan cel Mare de sub suzeranitatea Poloniei
- O caracterizare generala a secolului al XVI-lea
- Care era situatia internationala inainte de izbucnirea rascoalei conduse de Gheorghe Doja
- Mestesugurile si comertul intern in lumea romaneasca in secolele XIV si XV
- Razboaiele ruso-austro-turce pe teritoriul Tarilor Romane si consecintele lor
- Razboiul impotriva samnitilor purtat de romanii condusi de generalul Dentatus-partea 2
- Razboiul impotriva samnitilor purtat de romanii condusi de generalul Dentatus
- Sistemul tetarhic antic de conducere
- Constantinopol, capitala lui Constantin cel Mare
Categorie: Istorie si Civilizatie - ( Istorie si Civilizatie - Archiva)
Data Adaugarii: 12 February '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :