Statistics:
Visits: 1,304 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Textele sapientiale egiptene
Q: | Intreaba despre Textele sapientiale egiptene |
Textele sapienÅ£iale egiptene cuprind o învăţătură, o înÅ£elepciune pe care un dascăl o lasă ucenicului său, adesea sub forma sfaturilor date de tată fiului său. Pe temeiul experienÅ£ei sale ÅŸi a înÅ£eleptelor sfaturi primite de la părinÅ£ii sau maeÅŸtrii săi, dascălul învaţă la rândul său pe ucenic „arta de a trăiâ€
ÃŽn proza literară cultă egipteană, textele se deosebesc mult de cele cu caracter etic, politic ÅŸi prefilosofic, de aÅŸa-zisele „Plângeri†(ca „Povestea ţăranului bun de gurăâ€) sau de „Sfătuirea unui om deznădăjduit cu sufletul său†, fiindcă niciuna dintre aceste scrieri nu are caracter didactic.
Înt re 2800 şi 100 înainte de Hristos, în Egiptul Antic s-a scris un număr mare de cărţi sapienţiale. Dintre acestea, şapte au ajuns până la noi integral, din cinci asemenea opere posedăm fragmente, iar pe şase sau şapte din ele nu le cunoaştem decât prin titluri. Ne-au parvenit nenumărate citate din aceste scrieri pe stele şi în inscripţii pe monumente. Şcolarii copiau adesea mostrele de înţelepciune, deşi limba arhaică era greu de înţeles.
Forma în care ne-au ajuns textele sapienÅ£iale este destul de uniformă. Titlul sună în general astfel : „Începutul învăţăturii pe care Cineva a întocmit-o pentru fiul sau ucenicul săuâ€. Urmează o frază în care sunt înfăţiÅŸate împrejurările în care a fost compusă scrierea, apoi scopul operei. După aceea apar sentinÅ£ele împărÅ£ite de obicei în capitole sau paragrafe care în Epoca Târzie sunt numerotate ÅŸi chiar marcate cu cerneală roÅŸie.
Nu încape îndoială că toate scrierile sapienţiale ce ne-au parvenit au fost compuse şi scrise de autor în forma pe care o avem, ele fiind învăţate pe de rost de generaţii succesive de şcolari. Deducem aceasta din unele erori în citarea sentinţelor din memorie.
Conceptul central în toate scrierile sapienÅ£iale este „maat†– adică „adevărul ÅŸi dreptatea†sau „ordinea străvecheâ€. ZeiÅ£a Maat aparÅ£inea panteonului din Heliopolis, unde era considerată fiica zeului solar Ra. Ea a venit în timpurile străvechi printre oameni pentru a crea „ordinea dreaptăâ€. Printre uneltirile mârÅŸave ale lui Seth ÅŸi ale tovarăşilor săi, această ordine dreaptă străveche a fost tulburată, biruinÅ£a lui Horus asupra lui Seth restabilindu-le iarăşi. Fiecare faraon nou la încoronarea sa reîntrona străvechea ordine, adevărul ÅŸi justiÅ£ia, adică maat-ul.
Scopul învăţăturilor sapienţiale era transmiterea cunoştinţelor despre maat, pentru instaurarea în stat şi în societate a unei stări de armonie. Autorul acestor învăţături transmite fiilor săi adevăruri străvechi şi etern valabile, decurgând rareori dintr-o experienţă personală. Nu se ţine seama de capacitatea de cunoaştere a cititorului, iar tradiţia este ridicată în slăvi, fiind de la început admisă autoritatea certă a unor învăţături vechi.
Înţelepciunea omenească se identifică cu cea divină, maat fiind aceeaşi în cer şi în pământ. Orice abatere de la calea adevărului şi dreptăţii era pedepsită de divinitate, iar această cale „a vieţii†şi a „zeului†, scopul oricărei învăţături scrise, este explicată şi divizată într-o mulţime de maxime şi de reguli. În felul acesta, cititorul sau şcolarul nu-şi va mai da osteneala de a gândi sau de a reflecta în fiecare caz în parte. El trebuie să citească şi să îşi amintească regulile ori sentinţele pe care le-a învăţat, spre a dobândi imediat o orientare justă.
Motivarea interdicÅ£iilor ÅŸi a regulilor de urmat este în parte utilitară, în sensul că se făgăduiesc răsplăţi sau, dimpotrivă, pagube ÅŸi nenorociri. Alteori sentinÅ£ele sunt motivate doar prin „voinÅ£a zeuluiâ€. Poruncile date de scrierile sapienÅ£iale sunt fundate pe autoritatea vechilor autori ÅŸi nu pe revelaÅ£ia divină care nu joacă nici un rol. ÃŽnÅ£elepÅ£ii au adunat „adevărul ÅŸi dreptatea†din această lume, îmbrăcându-le într-o formă frumoasă pentru „ucenicii†sau „fii†lor.
AÅŸadar, „CărÅ£ile de înÅ£elepciune†au jucat un mare rol politic ÅŸi social în Egiptl Antic, căci erau în fond manuale de etică ÅŸi slujeau regimul de opresiune faraonic vizând consolidarea puterii sale ÅŸi promovarea unui tip de om supus, care să dea ascultare „ca un cadavruâ€. De aceea, toate cărÅ£ile de înÅ£elepciune propun ca ideal uman, model de existenţă, pe aÅŸa-zisul „om tăcutâ€. Aici e fără îndoială un joc de cuvinte : Osiris, fiind împăratul tăcerii, omul tăcut este cel care îl imită, se conformează modelului de existenţă osirian.
Aceste „Cărţi de înţelepciune†care voiau să impună un om ascultător, amorf, pasiv, propunând ca ideal de viaţă supunerea oarbă în faţa tiraniei, nu i-a oprit deloc pe egipteni să se răscoale adesea şi să folosească numeroase forme de luptă împotriva opresiunii.
Sursa Imaginii - mifantasticoegipto.spaces.live.com
ÃŽn proza literară cultă egipteană, textele se deosebesc mult de cele cu caracter etic, politic ÅŸi prefilosofic, de aÅŸa-zisele „Plângeri†(ca „Povestea ţăranului bun de gurăâ€) sau de „Sfătuirea unui om deznădăjduit cu sufletul său†, fiindcă niciuna dintre aceste scrieri nu are caracter didactic.
Înt re 2800 şi 100 înainte de Hristos, în Egiptul Antic s-a scris un număr mare de cărţi sapienţiale. Dintre acestea, şapte au ajuns până la noi integral, din cinci asemenea opere posedăm fragmente, iar pe şase sau şapte din ele nu le cunoaştem decât prin titluri. Ne-au parvenit nenumărate citate din aceste scrieri pe stele şi în inscripţii pe monumente. Şcolarii copiau adesea mostrele de înţelepciune, deşi limba arhaică era greu de înţeles.
Forma în care ne-au ajuns textele sapienÅ£iale este destul de uniformă. Titlul sună în general astfel : „Începutul învăţăturii pe care Cineva a întocmit-o pentru fiul sau ucenicul săuâ€. Urmează o frază în care sunt înfăţiÅŸate împrejurările în care a fost compusă scrierea, apoi scopul operei. După aceea apar sentinÅ£ele împărÅ£ite de obicei în capitole sau paragrafe care în Epoca Târzie sunt numerotate ÅŸi chiar marcate cu cerneală roÅŸie.
Nu încape îndoială că toate scrierile sapienţiale ce ne-au parvenit au fost compuse şi scrise de autor în forma pe care o avem, ele fiind învăţate pe de rost de generaţii succesive de şcolari. Deducem aceasta din unele erori în citarea sentinţelor din memorie.
Conceptul central în toate scrierile sapienÅ£iale este „maat†– adică „adevărul ÅŸi dreptatea†sau „ordinea străvecheâ€. ZeiÅ£a Maat aparÅ£inea panteonului din Heliopolis, unde era considerată fiica zeului solar Ra. Ea a venit în timpurile străvechi printre oameni pentru a crea „ordinea dreaptăâ€. Printre uneltirile mârÅŸave ale lui Seth ÅŸi ale tovarăşilor săi, această ordine dreaptă străveche a fost tulburată, biruinÅ£a lui Horus asupra lui Seth restabilindu-le iarăşi. Fiecare faraon nou la încoronarea sa reîntrona străvechea ordine, adevărul ÅŸi justiÅ£ia, adică maat-ul.
Scopul învăţăturilor sapienţiale era transmiterea cunoştinţelor despre maat, pentru instaurarea în stat şi în societate a unei stări de armonie. Autorul acestor învăţături transmite fiilor săi adevăruri străvechi şi etern valabile, decurgând rareori dintr-o experienţă personală. Nu se ţine seama de capacitatea de cunoaştere a cititorului, iar tradiţia este ridicată în slăvi, fiind de la început admisă autoritatea certă a unor învăţături vechi.
Înţelepciunea omenească se identifică cu cea divină, maat fiind aceeaşi în cer şi în pământ. Orice abatere de la calea adevărului şi dreptăţii era pedepsită de divinitate, iar această cale „a vieţii†şi a „zeului†, scopul oricărei învăţături scrise, este explicată şi divizată într-o mulţime de maxime şi de reguli. În felul acesta, cititorul sau şcolarul nu-şi va mai da osteneala de a gândi sau de a reflecta în fiecare caz în parte. El trebuie să citească şi să îşi amintească regulile ori sentinţele pe care le-a învăţat, spre a dobândi imediat o orientare justă.
Motivarea interdicÅ£iilor ÅŸi a regulilor de urmat este în parte utilitară, în sensul că se făgăduiesc răsplăţi sau, dimpotrivă, pagube ÅŸi nenorociri. Alteori sentinÅ£ele sunt motivate doar prin „voinÅ£a zeuluiâ€. Poruncile date de scrierile sapienÅ£iale sunt fundate pe autoritatea vechilor autori ÅŸi nu pe revelaÅ£ia divină care nu joacă nici un rol. ÃŽnÅ£elepÅ£ii au adunat „adevărul ÅŸi dreptatea†din această lume, îmbrăcându-le într-o formă frumoasă pentru „ucenicii†sau „fii†lor.
AÅŸadar, „CărÅ£ile de înÅ£elepciune†au jucat un mare rol politic ÅŸi social în Egiptl Antic, căci erau în fond manuale de etică ÅŸi slujeau regimul de opresiune faraonic vizând consolidarea puterii sale ÅŸi promovarea unui tip de om supus, care să dea ascultare „ca un cadavruâ€. De aceea, toate cărÅ£ile de înÅ£elepciune propun ca ideal uman, model de existenţă, pe aÅŸa-zisul „om tăcutâ€. Aici e fără îndoială un joc de cuvinte : Osiris, fiind împăratul tăcerii, omul tăcut este cel care îl imită, se conformează modelului de existenţă osirian.
Aceste „Cărţi de înţelepciune†care voiau să impună un om ascultător, amorf, pasiv, propunând ca ideal de viaţă supunerea oarbă în faţa tiraniei, nu i-a oprit deloc pe egipteni să se răscoale adesea şi să folosească numeroase forme de luptă împotriva opresiunii.
Sursa Imaginii - mifantasticoegipto.spaces.live.com
Tag-uri: intelepciune, maat |
- Care au fost factorii si etapele romanizarii Daciei (8310 visits)
- Zeita Atena (7428 visits)
- Spartanii si modelul lor de educatie (5904 visits)
- Legenda regelui Arthur (5397 visits)
- Razboaiele ruso-austro-turce pe teritoriul Tarilor Romane si consecintele lor (5222 visits)
- Politica externa a lui Vlad Tepes (5134 visits)
- Personalitatile culturale ale perioadei interbelice (4812 visits)
- Cauzele revolutiei de la 1848-1849 (4710 visits)
- Tutankhamon, cel mai celebru faraon egiptean (4604 visits)
- Politica interna a lui Stefan cel Mare (4501 visits)
- Politica interna a lui Vlad Tepes (4460 visits)
- Ghilgames (4381 visits)
- Zeul Hermes (4375 visits)
- Familia in perioada medievala (4314 visits)
- Importanta Revolutiei Franceze (4054 visits)
- Mestesugurile si comertul intern in lumea romaneasca in secolele XIV si XV
- Razboaiele ruso-austro-turce pe teritoriul Tarilor Romane si consecintele lor
- Anahita
- Castigarea independentei Tarii Romanesti de catre Mihai Viteazul
- Problema nationala in Transilvania si Banatul aflate sub stapanire straina
- Problema nationala in Bucovina, Dobrogea si Basarabia aflate sub stapanire straina
- Activitatea " monstruoasei coalitii " si declinul domniei lui Cuza
- Rolul istoric al lui Alexandru loan Cuza
- Raporturile dintre Atena, Persia si Sparta in perioada posterioara pacii lui Antalcidas
- Marea Piramida, apogeul arhitecturii ehiptene
- Emanciparea Moldovei lui Stefan cel Mare de sub suzeranitatea Poloniei
- O caracterizare generala a secolului al XVI-lea
- Care era situatia internationala inainte de izbucnirea rascoalei conduse de Gheorghe Doja
- Mestesugurile si comertul intern in lumea romaneasca in secolele XIV si XV
- Razboaiele ruso-austro-turce pe teritoriul Tarilor Romane si consecintele lor
- Razboiul impotriva samnitilor purtat de romanii condusi de generalul Dentatus-partea 2
- Razboiul impotriva samnitilor purtat de romanii condusi de generalul Dentatus
- Sistemul tetarhic antic de conducere
- Constantinopol, capitala lui Constantin cel Mare
Categorie: Istorie si Civilizatie - ( Istorie si Civilizatie - Archiva)
Data Adaugarii: 12 February '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :