Statistics:
Visits: 5,648 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Familia in perioada medievala
Q: | Intreaba despre Familia in perioada medievala |
Epoca medievală impune un nou mod de relaţie între bărbat şi femeie .Către sfarşitul secolului al XI-lea trubadurii şi cavalerii impun modelul „iubirii cavalereşti". Acest nou mod de relaţie între sexe exaltă simultan adulterul şi castitatea, duplicitatea şi fidelitatea, plăcerea şi durerea. Odată cu el, pentru prima dată, relaţia heterosexuală admite valorile stimei, respectului şi admiraţiei faţă de femeie, care pană atunci nu erau concepute decat în cazul prieteniei între bărbaţi. începand cu această epocă, femeia nu mai este obiectul de care seniorul sau stăpanul putea dispune după voie. Se produc modificări importante în exercitarea rolurilor : bărbatul se doreşte ma
Dar dragostea pe care o cantă trubadurii nu poate fi trăită decat în afara căsătoriei şi a oricărui scop procreativ. în extremis, ea trebuie satisfăcută de o dorinţă necârnălă, mereu mai arzătoare cu cat este mai neîmplinită. Semnificaţia idealului cavaleresc nu este atat iubirea cu scop procreativ cat nevoia confruntării cu „obstacolul", dorinţa care se refuză a fi satisfăcută. Simultan, căsăt ria aboleşte libertatea dăruirii de sine, situînd relaţia conjugală în prozaismul unui contract social. Din această concepţie au izvorat două arhetipuri, care influenţează încă, în unele contexte sociale, viaţa cuplului de astăzi : „bovarismul" şi „femeia asexuată". Ca şi Emma Bovary, numeroase femei aşteaptă iubitul ideal, demn de dragostea lor. El nu este conceput, fireşte, decat în afara căsătoriei, a cărei monotonie cotidiană sterilizează imaginaţia.
în paralel, printr-un paradox care merită a fi subliniat, idealul cavaleresc care tinde să promoveze egalitatea în relaţia heterosexuală contribuie la reducerea femeii la o imagine mitică, sofisticată, cu atat mai sacră, cu cat devine mai puţin carnală. Dihotomia între dragostea tandră şi senzualitate tinde să se impună. „Cel care se tulbură de voluptate nu iubeşte", spunea capelanul Andreas. Goethe încearcă, fără îndoială, acelaşi sentiment cand comentează relaţiile sale cu Charlotte Kestner : „Clipa care ar fi apropiat-o de mine ar fi însemnat sfarşitul iubirii noastre". De aici, postulatul unei femei asexuate, sau acela al unei femei ale cărei dorinţe sunt mai puţin imperioase decat ale bărbatului, ceea ce dezmint în mod categoric anchetele ştiinţifice contemporane.
Dacă nu schimbă fundamental statutul femeii pe plan economic şi politic, dragostea „curtenitoare" modifică totuşi influenţa sa culturală şi psihologică. Pe de altă parte, dragostea cavalerească dezvoltă ambiguitatea angoasantă a arhetipului feminin (madonă sau vrăjitoare, soţie sau curtezană), pe care secolul al XIX-lea o va perpetua în termenii săi ultimi.
i puţin cuceritor, cat mai ales cucerit, iar femeia mai mult rugată decat recompensată.
Dar dragostea pe care o cantă trubadurii nu poate fi trăită decat în afara căsătoriei şi a oricărui scop procreativ. în extremis, ea trebuie satisfăcută de o dorinţă necârnălă, mereu mai arzătoare cu cat este mai neîmplinită. Semnificaţia idealului cavaleresc nu este atat iubirea cu scop procreativ cat nevoia confruntării cu „obstacolul", dorinţa care se refuză a fi satisfăcută. Simultan, căsăt ria aboleşte libertatea dăruirii de sine, situînd relaţia conjugală în prozaismul unui contract social. Din această concepţie au izvorat două arhetipuri, care influenţează încă, în unele contexte sociale, viaţa cuplului de astăzi : „bovarismul" şi „femeia asexuată". Ca şi Emma Bovary, numeroase femei aşteaptă iubitul ideal, demn de dragostea lor. El nu este conceput, fireşte, decat în afara căsătoriei, a cărei monotonie cotidiană sterilizează imaginaţia.
în paralel, printr-un paradox care merită a fi subliniat, idealul cavaleresc care tinde să promoveze egalitatea în relaţia heterosexuală contribuie la reducerea femeii la o imagine mitică, sofisticată, cu atat mai sacră, cu cat devine mai puţin carnală. Dihotomia între dragostea tandră şi senzualitate tinde să se impună. „Cel care se tulbură de voluptate nu iubeşte", spunea capelanul Andreas. Goethe încearcă, fără îndoială, acelaşi sentiment cand comentează relaţiile sale cu Charlotte Kestner : „Clipa care ar fi apropiat-o de mine ar fi însemnat sfarşitul iubirii noastre". De aici, postulatul unei femei asexuate, sau acela al unei femei ale cărei dorinţe sunt mai puţin imperioase decat ale bărbatului, ceea ce dezmint în mod categoric anchetele ştiinţifice contemporane.
Dacă nu schimbă fundamental statutul femeii pe plan economic şi politic, dragostea „curtenitoare" modifică totuşi influenţa sa culturală şi psihologică. Pe de altă parte, dragostea cavalerească dezvoltă ambiguitatea angoasantă a arhetipului feminin (madonă sau vrăjitoare, soţie sau curtezană), pe care secolul al XIX-lea o va perpetua în termenii săi ultimi.
- Care au fost factorii si etapele romanizarii Daciei (8310 visits)
- Zeita Atena (7428 visits)
- Spartanii si modelul lor de educatie (5904 visits)
- Legenda regelui Arthur (5397 visits)
- Razboaiele ruso-austro-turce pe teritoriul Tarilor Romane si consecintele lor (5222 visits)
- Politica externa a lui Vlad Tepes (5134 visits)
- Personalitatile culturale ale perioadei interbelice (4812 visits)
- Cauzele revolutiei de la 1848-1849 (4710 visits)
- Tutankhamon, cel mai celebru faraon egiptean (4604 visits)
- Politica interna a lui Stefan cel Mare (4501 visits)
- Politica interna a lui Vlad Tepes (4460 visits)
- Ghilgames (4381 visits)
- Zeul Hermes (4375 visits)
- Familia in perioada medievala (4314 visits)
- Importanta Revolutiei Franceze (4054 visits)
- Mestesugurile si comertul intern in lumea romaneasca in secolele XIV si XV
- Razboaiele ruso-austro-turce pe teritoriul Tarilor Romane si consecintele lor
- Anahita
- Castigarea independentei Tarii Romanesti de catre Mihai Viteazul
- Problema nationala in Transilvania si Banatul aflate sub stapanire straina
- Problema nationala in Bucovina, Dobrogea si Basarabia aflate sub stapanire straina
- Activitatea " monstruoasei coalitii " si declinul domniei lui Cuza
- Rolul istoric al lui Alexandru loan Cuza
- Raporturile dintre Atena, Persia si Sparta in perioada posterioara pacii lui Antalcidas
- Marea Piramida, apogeul arhitecturii ehiptene
- Emanciparea Moldovei lui Stefan cel Mare de sub suzeranitatea Poloniei
- O caracterizare generala a secolului al XVI-lea
- Care era situatia internationala inainte de izbucnirea rascoalei conduse de Gheorghe Doja
- Mestesugurile si comertul intern in lumea romaneasca in secolele XIV si XV
- Razboaiele ruso-austro-turce pe teritoriul Tarilor Romane si consecintele lor
- Razboiul impotriva samnitilor purtat de romanii condusi de generalul Dentatus-partea 2
- Razboiul impotriva samnitilor purtat de romanii condusi de generalul Dentatus
- Sistemul tetarhic antic de conducere
- Constantinopol, capitala lui Constantin cel Mare
Categorie: Istorie si Civilizatie - ( Istorie si Civilizatie - Archiva)
Data Adaugarii: 12 August '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :