Statistics:
Visits: 1,776 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Privire asupra finalitatilor scolii si a ameliorarii procesului de invatamant
Q: | Intreaba despre Privire asupra finalitatilor scolii si a ameliorarii procesului de invatamant |
Fiecare admite astăzi că nivelul cultural este ridicat şi că numărul persoanelor şcolarizate n-a fost niciodată atât de mare.
În materie de cultură, lucrurile sunt întotdeauna complexe şi marele paradox în lumea puternic alfabetizată este că numărul analfabeţilor nu a fost niciodată mai mare ca astăzi. Sunt ele victime ale unui sistem de învăţământ inadaptat?
Cum va putea şcoala să promoveze învăţământul, lectura într-o societate în care învăţământul/cartea şi-a pierdut puterea de atracţie, şi aproape nimeni nu mai citeşte? Într-o societate în care 75 % din copiii de 7-13 ani petrec aproape 1000 de ore în faţa televizorului/calculatorului în fi ecare an şi numai 800 în clasa, şi în care, mai mult de 1 elev din 4 nu citeste o singură carte pe an ?
Se spune peste tot că societatea contemporană este cea a comunicaţiei şi a informaţiei. Dar comunicarea şi informaţia culturală se efectuează astăzi prin mijloace care nu impun lectura: telefon, televiziune, calculator.
Sunetele şi imaginile încurajează elevul la o înregistrare pasivă, la o atrofiere a codurilor lecturii, devenite inutile. Astfel se manifestă la elevii care provin dintr-un mediu familial modest şi mai puţin vigilent primul pas spre marginalizarea şcolară, culturală, izolare, abandon.
Insesizabil, în această euforie a audio-vizualului, apare astfel un nou tip, cel al exclusului, al abandonatului. Atras de distracţii şi lipsit de mijloacele intelectuale de bază, el contemplă de departe o societate care, după ce l-a amuzat, îl abandonează spre indignarea lui.
Prea multe eÅŸecuri ÅŸcolare
Generalizarea învăţământului până la 16 ani este un mare progres, dar şi una dintre cauzele eşecului şcolar: mai mult de 10 % din tineri părăsesc şcoala fără nicio diplomă.
Şcoala este făcută pentru elevi care să înveţe, dar nu are încă posibilitatea să ia în seama pe cei cu dificultăţi. Un elev care „nu ştie†trebuie să repete clasa. Dar s-a constatat că un elev care a repetat o clasă are puţine şanse să mai urmeze o şcolaritate normală.
Şcoala nu a rezolvat nici problema inegalităţilor, deoarece eşecul este legat deseori de originea socială. Elevii care au dificultăţi sunt în general cei care provin din medii modeste (minorităţi, someri, …), deoarece ei nu pot fi ajutaţi la nivelul şcolar de părinţii lor şi pentru că ei trăiesc întru-n mediu în care nu stăpânesc bine nici limbajul, şi nici raţiunea.
O selecţie nerecunoscută
ÃŽn ciuda voinÅ£ei afirmate de a institui „o egalitate a ÅŸanselor pentru toÅ£iâ€, o selecÅ£ie, mai mult sau mai puÅ£in ascunsă, se exercită la toate nivelele. Cea care se numeÅŸte „orientarea ÅŸcolarăâ€. Elevii sunt orientaÅ£i, nu în funcÅ£ie de aptitudinile lor, sau de aspiraÅ£iile lor, ci după cum au fost repartizaÅ£i în urma bunelor selecÅ£ii. Astfel, tinerii care provin din medii foarte modeste, în special minorităţi, se găsesc în general în învăţământul profesional, iar uneori, având probleme de adaptare ÅŸcolară, abandonează.
În cautarea soluţiilor
Ministerul Educaţiei Nationale, conştient de toate aceste probleme, reflectă asupra necesităţii reînnoirii sistemului educativ, şi în special, la reducerea eşecului/abandonului şcolar, punând accent pe atragerea în mijlocul grupelor de lucru a profesorilor, a asociaţiilor de părinţi, a administraţiei, al partenerilor din exterior (colectivităţi locale, asociaţii).
Condiţii materiale puţin atrăgătoare
Echipamentele sportive, culturale, audio-vizuale sunt insuficiente. Şcolile nu dispun în general de săli în care elevii să poată lucra singuri, sau pe grupe, sau pentru a se reuni să asculte muzică, să cânte, sau să regizeze spectacole.
Tradiţionala împărţire a sălii de clasa nu a dispărut total: catedra profesorului este aşezată în faţa băncilor elevilor, aliniate unele în spatele altora, elevii cei buni sunt în faţă, şi cei cu rezultate mai slabe, în general proveniţi din răndurile minorităţilor, în spatele clasei.
O pedagogie puţin activă
Învăţământul are reputaţia de a avea un nivel ridicat: elevii trebuie să asimileze cunoştinţe foarte variate.
Dar li se cere să înveÅ£e multe lucruri „ pe dinafarăâ€, uneori în detrimentul gândirii ÅŸi al descoperirii personale.
Învăţământul se desfăşoară încă sub forma unor cursuri, la care elevii au tendinţa de a fi foarte pasivi, în special cei aşezaţi în ultimele bănci. Deşi lucrul pe grupe s-a dezvoltat, lucrul individual rămâne privilegiat. Elevii sunt evaluaţi ăn general la temele personale efectuate în clasă sau acasă.
Puţină deschidere spre exterior
Şcolile organizează încă puţine ieşiri în exterior: vizite la muzee, expoziţii, instituţii diverse.
Această lipsă de legatura intre scoala si exterior, intre scoala si alte locuri de munca, nu contribuie suficient să pregătească tinerii pentru viaţa socială şi profesională, şi aceştia se simt deseori abandonaţi de către societate, nemaigăsind sprijinul necesar pentru a continua procesul de învăţământ.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
În materie de cultură, lucrurile sunt întotdeauna complexe şi marele paradox în lumea puternic alfabetizată este că numărul analfabeţilor nu a fost niciodată mai mare ca astăzi. Sunt ele victime ale unui sistem de învăţământ inadaptat?
Cum va putea şcoala să promoveze învăţământul, lectura într-o societate în care învăţământul/cartea şi-a pierdut puterea de atracţie, şi aproape nimeni nu mai citeşte? Într-o societate în care 75 % din copiii de 7-13 ani petrec aproape 1000 de ore în faţa televizorului/calculatorului în fi ecare an şi numai 800 în clasa, şi în care, mai mult de 1 elev din 4 nu citeste o singură carte pe an ?
Se spune peste tot că societatea contemporană este cea a comunicaţiei şi a informaţiei. Dar comunicarea şi informaţia culturală se efectuează astăzi prin mijloace care nu impun lectura: telefon, televiziune, calculator.
Sunetele şi imaginile încurajează elevul la o înregistrare pasivă, la o atrofiere a codurilor lecturii, devenite inutile. Astfel se manifestă la elevii care provin dintr-un mediu familial modest şi mai puţin vigilent primul pas spre marginalizarea şcolară, culturală, izolare, abandon.
Insesizabil, în această euforie a audio-vizualului, apare astfel un nou tip, cel al exclusului, al abandonatului. Atras de distracţii şi lipsit de mijloacele intelectuale de bază, el contemplă de departe o societate care, după ce l-a amuzat, îl abandonează spre indignarea lui.
Prea multe eÅŸecuri ÅŸcolare
Generalizarea învăţământului până la 16 ani este un mare progres, dar şi una dintre cauzele eşecului şcolar: mai mult de 10 % din tineri părăsesc şcoala fără nicio diplomă.
Şcoala este făcută pentru elevi care să înveţe, dar nu are încă posibilitatea să ia în seama pe cei cu dificultăţi. Un elev care „nu ştie†trebuie să repete clasa. Dar s-a constatat că un elev care a repetat o clasă are puţine şanse să mai urmeze o şcolaritate normală.
Şcoala nu a rezolvat nici problema inegalităţilor, deoarece eşecul este legat deseori de originea socială. Elevii care au dificultăţi sunt în general cei care provin din medii modeste (minorităţi, someri, …), deoarece ei nu pot fi ajutaţi la nivelul şcolar de părinţii lor şi pentru că ei trăiesc întru-n mediu în care nu stăpânesc bine nici limbajul, şi nici raţiunea.
O selecţie nerecunoscută
ÃŽn ciuda voinÅ£ei afirmate de a institui „o egalitate a ÅŸanselor pentru toÅ£iâ€, o selecÅ£ie, mai mult sau mai puÅ£in ascunsă, se exercită la toate nivelele. Cea care se numeÅŸte „orientarea ÅŸcolarăâ€. Elevii sunt orientaÅ£i, nu în funcÅ£ie de aptitudinile lor, sau de aspiraÅ£iile lor, ci după cum au fost repartizaÅ£i în urma bunelor selecÅ£ii. Astfel, tinerii care provin din medii foarte modeste, în special minorităţi, se găsesc în general în învăţământul profesional, iar uneori, având probleme de adaptare ÅŸcolară, abandonează.
În cautarea soluţiilor
Ministerul Educaţiei Nationale, conştient de toate aceste probleme, reflectă asupra necesităţii reînnoirii sistemului educativ, şi în special, la reducerea eşecului/abandonului şcolar, punând accent pe atragerea în mijlocul grupelor de lucru a profesorilor, a asociaţiilor de părinţi, a administraţiei, al partenerilor din exterior (colectivităţi locale, asociaţii).
Condiţii materiale puţin atrăgătoare
Echipamentele sportive, culturale, audio-vizuale sunt insuficiente. Şcolile nu dispun în general de săli în care elevii să poată lucra singuri, sau pe grupe, sau pentru a se reuni să asculte muzică, să cânte, sau să regizeze spectacole.
Tradiţionala împărţire a sălii de clasa nu a dispărut total: catedra profesorului este aşezată în faţa băncilor elevilor, aliniate unele în spatele altora, elevii cei buni sunt în faţă, şi cei cu rezultate mai slabe, în general proveniţi din răndurile minorităţilor, în spatele clasei.
O pedagogie puţin activă
Învăţământul are reputaţia de a avea un nivel ridicat: elevii trebuie să asimileze cunoştinţe foarte variate.
Dar li se cere să înveÅ£e multe lucruri „ pe dinafarăâ€, uneori în detrimentul gândirii ÅŸi al descoperirii personale.
Învăţământul se desfăşoară încă sub forma unor cursuri, la care elevii au tendinţa de a fi foarte pasivi, în special cei aşezaţi în ultimele bănci. Deşi lucrul pe grupe s-a dezvoltat, lucrul individual rămâne privilegiat. Elevii sunt evaluaţi ăn general la temele personale efectuate în clasă sau acasă.
Puţină deschidere spre exterior
Şcolile organizează încă puţine ieşiri în exterior: vizite la muzee, expoziţii, instituţii diverse.
Această lipsă de legatura intre scoala si exterior, intre scoala si alte locuri de munca, nu contribuie suficient să pregătească tinerii pentru viaţa socială şi profesională, şi aceştia se simt deseori abandonaţi de către societate, nemaigăsind sprijinul necesar pentru a continua procesul de învăţământ.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: invatamant, societate, proces, organizare, educare |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 19 December '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :