Statistics:
Visits: 1,774 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
In dulcele stil clasic de Nichita Stanescu
Q: | Intreaba despre In dulcele stil clasic de Nichita Stanescu |
Încadrarea în epoca literară.
Curente şi orientări literare. Receptări critice
.
În dulcele stil clasic face parte din volumul cu acelaşi titlu, tipărit în 1970.
Poemele cuprinse în acest volum sunt încercări de investigare din interior al „dulcelui stil", care-l seduce încă, dar pe care nu şi-l asumă. Există în creaţia lui Nichita Stănescu etape distincte de creaţie, momente de reconsiderare a «uneltelor» poeticeşti.
Un asemenea moment e marcat de volumul în dulcele stil clasic. Mai mult decât oricare alt poet din perioada postbelică, Nichita Stănescu îşi asumă într-un mod manifest experienţa înaintaşilor (anticipând experienţa postmodemiştilor - n.n. ) (vezi Cartea de recitire). Avangardismul interbelic ne-a învăţat experienţa «rupturii», a înaintării prin negaţie. Nichita Stănescu ne învaţă lecţia acumulării creatoare" (Istoria didactică a literaturii române, Buc, Ed. Magister, 1997)
Tema şi semnificaţia titlului. Influenţe.
Această poezie este o artă poetică, realizată în manieră clasică din punct de vedere formal, dar care păstrează în structura ei interioară amprenta lingvistică a poetului.
Elemente de structură şi compoziţie.
Poezia - „pasul tău de domnişoară" - coboară „Dintr-un bolovan" (materie informă, pe care poetul trebuie s-o şlefuiască prin cuvânt), „Dintr-o frunză verde, pală / Dintr-o înserare-n seară.../ Dintr-o pasăre amară" (ideea unui zbor întrerupt).
Repetiţia construcţiei metaforice „pasul tău de domnişoară", din primele două strofe exprimă credinţa poetului că poezia se naşte din iubire. Ea este imaginea unui spirit tânăr veşnic îndrăgostit.
Cuvântul are forţa să nască imagini şi lumi fantaste, să transgreseze timpul şi spaţiul: „O secundă, o secundă/ eu l-am fost zărit în undă /El avea roşcată fundă / Inima încet mi-afundă." Repetiţia cuvântului „secundă" nu amplifică, nu dilată timpul, ci îl comprimă, subliniind ideea că poezia este străfulgerare. Folosirea unei forme verbale de viitor anterior sugerează viziunea, intuiţia poetică.
Poetul mărturiseşte („eu l-am fost zărit") că a primit acest cadou divin - cuvântul născător de poezie.
În strofa a patra este cerută prelungirea acestei stări de graţie: „Mai rămâi cu pasul tău / parcă pe timpanul meu / blestemat şi semizeu / căci îmi este foarte rău."
Nichita percepe cuvântul cu toate simţurile: îl vede, îl aude, îl simte, şi, în inima lui, vibrează prima dată („inima încet mi-afundă").
Atitudinea poetului, în final, este una contemplativă, creaţia e fapt exterior („Pasul trece eu rămân"), nu mai este trăire, viziune interioară, întocmai ca în creaţia clasică pe care o parodiază uşor.
Procedee artistice. Imagini ÅŸi figuri de stil.
Prin refren şi paralelism sintactic, prin rimele facile care dau textului poetic melodicitate, Nichita dă acestei poezii forma unei romanţe. El creează voit impresia falsă a unui joc de cuvinte şi pozează într-un contemplativ romantic.
La nivele lexical, extrem de sugestiv este verbul „coboară" care are sensul de a se naşte. Deşi el nu apare ca atare decât în prima strofă, sensul lui se întregeşte cu fiecare vers. El dă contur fiinţei poeziei care „coboară" din lumea abstractă a conceptelor în spiritul poetului...
Metafora-simbol - „pasul tău de domnişoară" este expresia lumii pure pe care o naşte poezia.
Curente şi orientări literare. Receptări critice
.
În dulcele stil clasic face parte din volumul cu acelaşi titlu, tipărit în 1970.
Poemele cuprinse în acest volum sunt încercări de investigare din interior al „dulcelui stil", care-l seduce încă, dar pe care nu şi-l asumă. Există în creaţia lui Nichita Stănescu etape distincte de creaţie, momente de reconsiderare a «uneltelor» poeticeşti.
Un asemenea moment e marcat de volumul în dulcele stil clasic. Mai mult decât oricare alt poet din perioada postbelică, Nichita Stănescu îşi asumă într-un mod manifest experienţa înaintaşilor (anticipând experienţa postmodemiştilor - n.n. ) (vezi Cartea de recitire). Avangardismul interbelic ne-a învăţat experienţa «rupturii», a înaintării prin negaţie. Nichita Stănescu ne învaţă lecţia acumulării creatoare" (Istoria didactică a literaturii române, Buc, Ed. Magister, 1997)
Tema şi semnificaţia titlului. Influenţe.
Această poezie este o artă poetică, realizată în manieră clasică din punct de vedere formal, dar care păstrează în structura ei interioară amprenta lingvistică a poetului.
Elemente de structură şi compoziţie.
Poezia - „pasul tău de domnişoară" - coboară „Dintr-un bolovan" (materie informă, pe care poetul trebuie s-o şlefuiască prin cuvânt), „Dintr-o frunză verde, pală / Dintr-o înserare-n seară.../ Dintr-o pasăre amară" (ideea unui zbor întrerupt).
Repetiţia construcţiei metaforice „pasul tău de domnişoară", din primele două strofe exprimă credinţa poetului că poezia se naşte din iubire. Ea este imaginea unui spirit tânăr veşnic îndrăgostit.
Cuvântul are forţa să nască imagini şi lumi fantaste, să transgreseze timpul şi spaţiul: „O secundă, o secundă/ eu l-am fost zărit în undă /El avea roşcată fundă / Inima încet mi-afundă." Repetiţia cuvântului „secundă" nu amplifică, nu dilată timpul, ci îl comprimă, subliniind ideea că poezia este străfulgerare. Folosirea unei forme verbale de viitor anterior sugerează viziunea, intuiţia poetică.
Poetul mărturiseşte („eu l-am fost zărit") că a primit acest cadou divin - cuvântul născător de poezie.
În strofa a patra este cerută prelungirea acestei stări de graţie: „Mai rămâi cu pasul tău / parcă pe timpanul meu / blestemat şi semizeu / căci îmi este foarte rău."
Nichita percepe cuvântul cu toate simţurile: îl vede, îl aude, îl simte, şi, în inima lui, vibrează prima dată („inima încet mi-afundă").
Atitudinea poetului, în final, este una contemplativă, creaţia e fapt exterior („Pasul trece eu rămân"), nu mai este trăire, viziune interioară, întocmai ca în creaţia clasică pe care o parodiază uşor.
Procedee artistice. Imagini ÅŸi figuri de stil.
Prin refren şi paralelism sintactic, prin rimele facile care dau textului poetic melodicitate, Nichita dă acestei poezii forma unei romanţe. El creează voit impresia falsă a unui joc de cuvinte şi pozează într-un contemplativ romantic.
La nivele lexical, extrem de sugestiv este verbul „coboară" care are sensul de a se naşte. Deşi el nu apare ca atare decât în prima strofă, sensul lui se întregeşte cu fiecare vers. El dă contur fiinţei poeziei care „coboară" din lumea abstractă a conceptelor în spiritul poetului...
Metafora-simbol - „pasul tău de domnişoară" este expresia lumii pure pe care o naşte poezia.
Tag-uri: poezie |
- Baltagul - rezumat pe capitole (71338 visits)
- Dorinta de Mihai Eminescu - demmonstratie-opera lirica (27402 visits)
- Caracterizarea comisului Ionita (24518 visits)
- Comentariu - Fantana dintre plopi (23303 visits)
- Caracterizarea lui Lefter Popescu din Doua loturi de I.L.Caragiale (19400 visits)
- Oda (in metru antic) - comentariu (17660 visits)
- Comentariu - Dorinta de Mihai Eminescu (16444 visits)
- Dorinta de Mihai Eminescu - comentariu literar (14276 visits)
- Viziunea despre lume reflectata intr-un basm cult studiat - Eseu (13127 visits)
- Comentariu - Testament (12418 visits)
- Psalm - Tudor Arghezi - comentariu literar (12026 visits)
- Comentariu - Cuvant de Tudor Arghezi (11345 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu (11134 visits)
- Hanul Ancutei - comentariu (10679 visits)
- Marii cronicari ai secolului al XVII-lea si inceputul secolului al XVIII-lea
- Eseu despre Dimitrie Cantemir
- Referat despre Scoala Ardeleana
- Vasile Alecsandri- Pasteluri
- Nicolae Filimon Ciocoii vechi si noi
- Junimea si "Convorbirile Literare"
- Revedere
- Patul lui Procust de Camil Petrescu
- Mihai Eminescu - Prezentare generala
- Sara pe Deal de Mihai Eminescu
- Oda in metrul antic de Mihai Eminescu
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu
- Luceafarul de Mihai Eminescu
- Prelungiri ale Clasicismului si Romantismului - George Cosbuc, Intrducere in arta Poetica
- Dreptatea Leului de Grigore Alexandrescu - Incadrarea in epoca. Definitia Fabulei
- Satira Duhului meu de Grigore Alexandrescu
- Umbra lui Mircea la Cozia de Grigore Alexandrescu
Categorie: Comentarii - ( Comentarii - Archiva)
Data Adaugarii: 22 November '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :