Statistics:
Visits: 1,290 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Universul poetic al operei poetului Nichita Stanescu-a cincea parte
Q: | Intreaba despre Universul poetic al operei poetului Nichita Stanescu-a cincea parte |
Dintr-o asemenea perspectiva, numitorul comun al vietuitoarelor este zgomotul falcilor" ("Zgomotul caracteristic este acel al falcilor mestecand") si participarea la irationalele metamorfoze in lant la care se reduce dinamica lumii. Tonalitatea si cruzimea observatiilor trimit la profetiile Casandrei, in timp ce troienii, bucurosi de darul facut de greci - dar si de sfarsitul razboiului - se ospatau fara a-i lua vorbele in seama. "Complexul Casandrei", profeta veridica, dar lipsita de harul de a convinge, este specific poetilor baroci. Desi se simt niste „suverani ai adevarului" (asemenea stapanitorilor de adevar ai lumii vechi), mesajul lor despre natura tragica a lumii apartine vanului, inutilului. Din acest motiv, pe de o parte, vehementa si aspectul declarativist al formularii mesaju
Atat in Epica magna, cat si volumele urmatoare (Operele imperfecte, Noduri si semne, Oase plangand si Opere impersonale), schimbarile la nivel tematic constau in sentimentul acut al mortii, in simbolistica nocturna, catabasica, in deconstruirea realului etc, iar cele survenite la nivelul discursului si al limbajului, in repetitii obsedante, in renuntarea la asa-numitele podoabe ale discursului si in tendinta spre epic, in expresionismul imaginilor si al trairilor sfasietoare. „Daca este sa cautam accente tragice in poezia lui Nichita Stanescu - asa de baroca, de pretioasa, de stralucitoare - acestea se gasesc in altfel de poeme din ultimele carti", alcatuite din versuri simple, repetitive, bacoviene, in care motivele caderii (ale prabusirii, ale tocirii, ale cufundarii) si apasarea unui plans metafizic confera poeziei „o expresivitate stridenta, simplissima, onomatopeica si primitiva (...); strigatele semiar-ticulate, tragice, inchid cercul inceput cu exclamatiile de slava din Sensul iubirii" (Nicolae Manolescu).
Insasi diversitatea stilurilor face din opera lui Nichita Stanescu, in omogenitatea ei speciala, o opera care implica multiplicitatea ce particularizeaza exteriorul unui edificiu baroc. Faptul ca, totusi, nu se poate vorbi, in ceea ce priveste „interiorul" operei sale, de o invazie decorativa proprie barocului istoric, se datoreaza - asa cum observa Daniel Dimitriu - independentei lui Nichita Stanescu fata de respectivul program estetic. Interesul lui, atat cat se poate vorbi de existenta unui asemenea interes, a vizat, in baza asa-numitului principiu al „abaterii de la abatere" (singurul pe care, intr-adevar, 1-a respectat), constanta baroca a poeziei.
Desigur, intre etapele creatiei sale nu exista granite ferme. Dinamica relatiei lor presupune anticipari, reveniri, reluari si interferente. Nichita Stanescu, un mare spirit inovator si, deopotriva, un mare spirit integrator, este unul dintre cei mai de seama poeti ai contemporaneitatii.
lui, iar pe de alta, nevoia compensatoare a dibaciei, a iscusintei artistice, care anesteziaza, prin efectele lor, nelinistea, angoasele si chiar disperarea.
Atat in Epica magna, cat si volumele urmatoare (Operele imperfecte, Noduri si semne, Oase plangand si Opere impersonale), schimbarile la nivel tematic constau in sentimentul acut al mortii, in simbolistica nocturna, catabasica, in deconstruirea realului etc, iar cele survenite la nivelul discursului si al limbajului, in repetitii obsedante, in renuntarea la asa-numitele podoabe ale discursului si in tendinta spre epic, in expresionismul imaginilor si al trairilor sfasietoare. „Daca este sa cautam accente tragice in poezia lui Nichita Stanescu - asa de baroca, de pretioasa, de stralucitoare - acestea se gasesc in altfel de poeme din ultimele carti", alcatuite din versuri simple, repetitive, bacoviene, in care motivele caderii (ale prabusirii, ale tocirii, ale cufundarii) si apasarea unui plans metafizic confera poeziei „o expresivitate stridenta, simplissima, onomatopeica si primitiva (...); strigatele semiar-ticulate, tragice, inchid cercul inceput cu exclamatiile de slava din Sensul iubirii" (Nicolae Manolescu).
Insasi diversitatea stilurilor face din opera lui Nichita Stanescu, in omogenitatea ei speciala, o opera care implica multiplicitatea ce particularizeaza exteriorul unui edificiu baroc. Faptul ca, totusi, nu se poate vorbi, in ceea ce priveste „interiorul" operei sale, de o invazie decorativa proprie barocului istoric, se datoreaza - asa cum observa Daniel Dimitriu - independentei lui Nichita Stanescu fata de respectivul program estetic. Interesul lui, atat cat se poate vorbi de existenta unui asemenea interes, a vizat, in baza asa-numitului principiu al „abaterii de la abatere" (singurul pe care, intr-adevar, 1-a respectat), constanta baroca a poeziei.
Desigur, intre etapele creatiei sale nu exista granite ferme. Dinamica relatiei lor presupune anticipari, reveniri, reluari si interferente. Nichita Stanescu, un mare spirit inovator si, deopotriva, un mare spirit integrator, este unul dintre cei mai de seama poeti ai contemporaneitatii.
Tag-uri: univers, poet, opera, literatura |
- Morometii de Marin Preda - rezumat (66014 visits)
- Chirita in provincie de Vasile Alecsandri - prezentare generala (40848 visits)
- Caracterul Bildungsroman al Povestii lui Harap Alb (24996 visits)
- Hanul Ancutei de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (22419 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu - prezentare generala (22000 visits)
- Romania intre Orient si Occident (20124 visits)
- Figuri de stil - Definitii si exemple (20026 visits)
- Sfarsit de toamna de Vasile Alecsandri - Fisa de lectura (19758 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - demonstratie ca este povestire (17110 visits)
- Monastirea Argesului - comentariu literar (16106 visits)
- In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale - prezentare generala (15552 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (15220 visits)
- Lacustra de George Bacovia - comentariu literar (15064 visits)
- Vizita... de Ion Luca Caragiale - Caracterizarea personajului principal, Ionel (14686 visits)
- Plumb de George Bacovia - comentariu literar (13722 visits)
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Scoala
- Dispute
- Timp
- Cuvinte
- 10. 2
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Referat despre poezia Elegia a cincea scrisa de Nichita Stanescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a treia parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-prima parte
- Despre Marin Preda si opera sa
- Caracterizarea personajelor in opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a cincea parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a patra parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a treia parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a doua parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-prima parte
Categorie: Eseuri - ( Eseuri - Archiva)
Data Adaugarii: 10 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :