Statistics:
Visits: 1,513 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Universul poetic al operei poetului Nichita Stanescu-prima parte
Q: | Intreaba despre Universul poetic al operei poetului Nichita Stanescu-prima parte |
Universul liric al lui Nichita Stanescu este marcat, in prima etapa a creatiei, de o stare de jubilatie generata atat de bucuria descoperirii de sine, cat si de fascinantul spectacol al lumii „aflate in plina geneza". Respectiva stare, sustinuta, in convergenta ei, de felurite teme si motive (copilaria, dimineata fiintei, varsta de aur, revelatia iubirii etc.) si de o imagistica adecvata (imagini ale puritatii, ale impoderabilitatii sufletesti, ale zborului, ale transparentei), evolueaza catre o insolita si tulburatoare expansiune a propriei existente in dubla ei dependenta de matinala prospetime a simturilor si a energiei fizice si, totodata, de frenetica manifestare solara a eului poetic. Poezia copilariei, a timpului originar, a universului adamic se releva, simbolic, atat ca o copila
In aceasta etapa a afirmarii eului pana la asumarea unei ipostaze demi-urgice si a propriului corp ca „parte centrala" a lumii, dar si ca „substitut al cosmosului exterior", poezia se implineste intr-un regim de factura meta-forica in care li se ingaduie cuvintelor sa zboare „asemenea unui roi de fluturi transparenti la granita dintre material si imaterial" (Paul Dugneanu). In linii mari, poezia lui Nichita Stanescu s-a desfasurat, in prima parte a ei, sub semnul lui Amfion din poemul Amfion, constructorul, adica sub semnul unui ideal artistic activ, solar, constructiv: „Rolul sunetelor din vechea legenda il joaca acum metaforele. (...) Axat pe ideea fortei metaforelor, care - metaforic vorbind - pot pune in miscare materia, pot declansa superbe metamorfoze, Amfion constructorul constituie o pledoarie in favoarea unui ideal artistic activ, constructiv" (Matei Calinescu, Eseuri critice).
O particularitate a poeziei lui Nichita Stanescu din aceasta etapa, care cuprinde volumele Sensul iubirii si O viziune a sentimentelor, consta in reabilitarea starii de inspiratie, a revelatiei, a „starii de gratie" menite sa elibereze poezia de chinurile elaborarii si de excesul de intelectualizare la care fusese supusa de ermetismul modern. O asemenea stare, careia poetul nu-i acorda inteles mistic numind-o "doar o culminatie a simtului proaspat, genuin si observator", presupune o raportare proaspata (copilareasca) la spectacolul mundan, o autentica stare de „mirare visatoare" care se transforma, spontan, in viziuni poetice dependente de fulgurantele iluminari interioare. Prin aceste aspecte definitorii, la care se vor adauga, ulterior, si altele, Nichita Stanescu se desparte, in chip imprevizibil, atat de modernismul interbelic, cat si de exultanta adolescentina a poeziei lui Nicolae Labis si a generatiei sale. Intre poeziile reprezentative pentru aceasta etapa se numara O calarire in zori, Marina, Dimineata marina, Imn, Geneza, Varsta de aur a dragostei, Leuaica tanara, iubirea, Amfion, constructorul, Cantec, Poveste sentimentala sau Emotie de toamna.
rie a poeziei lui Nichita Stanescu si a poeziei noastre, care renastea in anii aceia, cat si a lumii ce trecea si ea la o noua „poetica": a matinalului, a diurnului, a solaritatii (Cristian Moraru).
In aceasta etapa a afirmarii eului pana la asumarea unei ipostaze demi-urgice si a propriului corp ca „parte centrala" a lumii, dar si ca „substitut al cosmosului exterior", poezia se implineste intr-un regim de factura meta-forica in care li se ingaduie cuvintelor sa zboare „asemenea unui roi de fluturi transparenti la granita dintre material si imaterial" (Paul Dugneanu). In linii mari, poezia lui Nichita Stanescu s-a desfasurat, in prima parte a ei, sub semnul lui Amfion din poemul Amfion, constructorul, adica sub semnul unui ideal artistic activ, solar, constructiv: „Rolul sunetelor din vechea legenda il joaca acum metaforele. (...) Axat pe ideea fortei metaforelor, care - metaforic vorbind - pot pune in miscare materia, pot declansa superbe metamorfoze, Amfion constructorul constituie o pledoarie in favoarea unui ideal artistic activ, constructiv" (Matei Calinescu, Eseuri critice).
O particularitate a poeziei lui Nichita Stanescu din aceasta etapa, care cuprinde volumele Sensul iubirii si O viziune a sentimentelor, consta in reabilitarea starii de inspiratie, a revelatiei, a „starii de gratie" menite sa elibereze poezia de chinurile elaborarii si de excesul de intelectualizare la care fusese supusa de ermetismul modern. O asemenea stare, careia poetul nu-i acorda inteles mistic numind-o "doar o culminatie a simtului proaspat, genuin si observator", presupune o raportare proaspata (copilareasca) la spectacolul mundan, o autentica stare de „mirare visatoare" care se transforma, spontan, in viziuni poetice dependente de fulgurantele iluminari interioare. Prin aceste aspecte definitorii, la care se vor adauga, ulterior, si altele, Nichita Stanescu se desparte, in chip imprevizibil, atat de modernismul interbelic, cat si de exultanta adolescentina a poeziei lui Nicolae Labis si a generatiei sale. Intre poeziile reprezentative pentru aceasta etapa se numara O calarire in zori, Marina, Dimineata marina, Imn, Geneza, Varsta de aur a dragostei, Leuaica tanara, iubirea, Amfion, constructorul, Cantec, Poveste sentimentala sau Emotie de toamna.
Tag-uri: univers, poet, opera, literatura |
- Morometii de Marin Preda - rezumat (66014 visits)
- Chirita in provincie de Vasile Alecsandri - prezentare generala (40848 visits)
- Caracterul Bildungsroman al Povestii lui Harap Alb (24996 visits)
- Hanul Ancutei de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (22419 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu - prezentare generala (22000 visits)
- Romania intre Orient si Occident (20124 visits)
- Figuri de stil - Definitii si exemple (20026 visits)
- Sfarsit de toamna de Vasile Alecsandri - Fisa de lectura (19758 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - demonstratie ca este povestire (17110 visits)
- Monastirea Argesului - comentariu literar (16106 visits)
- In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale - prezentare generala (15552 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (15220 visits)
- Lacustra de George Bacovia - comentariu literar (15064 visits)
- Vizita... de Ion Luca Caragiale - Caracterizarea personajului principal, Ionel (14686 visits)
- Plumb de George Bacovia - comentariu literar (13722 visits)
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Scoala
- Dispute
- Timp
- Cuvinte
- 10. 2
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Referat despre poezia Elegia a cincea scrisa de Nichita Stanescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a treia parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-prima parte
- Despre Marin Preda si opera sa
- Caracterizarea personajelor in opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a cincea parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a patra parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a treia parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a doua parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-prima parte
Categorie: Eseuri - ( Eseuri - Archiva)
Data Adaugarii: 10 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :