Statistics:
Visits: 1,047 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Universul poetic al operei poetului Nichita Stanescu-a doua parte
Q: | Intreaba despre Universul poetic al operei poetului Nichita Stanescu-a doua parte |
In volumul Dreptul la timp, un volum de interval, care face trecerea spre cea de a doua etapa, este sesizabil inceputul unui nou mod de a scrie si, totodata, de raportare la literatura si la existenta. Exultanta adolescentina este inlocuita, progresiv, de revelatia timpului si a rupturii tragice a sinelui provocata de sciziunea suflet-trup si de limitele ontologice ale existentei. Primul text care tematizeaza criza de identitate este Enchidu: un poem cu valoare de „nucleu figurativ" pentru evolutia creatiei sale. Atat tema acestui poem, cat si versul, , Priveste-ti mainile si bucura-te, caci ele sunt absurde" evidentiaza brutala constiinta a rupturii „si a vidului pe care aceasta il instaureaza in miezul existentei" (Ioana Em. Petrescu).
In aceasta etapa, in care sunt cuprin se volumele // elegii, Oul si sfera, Laus Ptolemaei, Necuvintele, In dulcele stil clasic si Maretia frigului si in care conceptele „isi cauta noi invelisuri lirice" (Eugen Simion), are Ioc o impresionanta innoire si diversificare tematica si stilistica a poeziei sale, iar criza existentiala „beneficiaza" de o traire energica si vitalista a ei. Intre noile teme se detaseaza cea a „poeziei despre poezie" si despre geneza actului poetic, cea a cuvantului si a literei, cea a eului - de la obsesia incapsularii in propria individuatie la disocierea sau deificarea si multiplicarea eului - si cea a neputintei de comunicare cu Marele Tot al lumii sau cu Divinitatea etc. De la optiunea initiala pentru starea de gratie se trece la "stiinta" de a te scrie „pe tine insuti pe dinlauntrul sufletului tau mai intai, ca sa poti la urma sa scrii pe dinafara sufletele altora", stiinta numita de poet hemografie (Fiziologia poeziei).
Tematica de o maxima gravitate, care dobandeste accente baroce tot mai pregnante, precum in 11 elegii si in Laus Ptolemaei, se adanceste in paralel cu interesul pentru jocul poetic. In principiu, dispozitia ludica a poetului are, simultan, doua semnificatii: una tragica, provocata de refuzul „irationalului" din inima lumii, si alta solara, instituita de placerea „copilareasca" de a distruge regulile si conventiile de orice natura si de a reconstrui o alta lume si chiar o alta limba („limba poezeasca"). Cele doua aspecte complementare sustin dualitatea atitudinii ludice, care se desfasoara si se implineste sub semnul rasu" plansului sau, altfel spus, cel al tragediei vesele si, respectiv, cel al comediei tragice („schiopatarea nu este un joc al mersului" a spus, intr-un interviu, Nichita Stanescu).
In aceasta etapa, in care sunt cuprin se volumele // elegii, Oul si sfera, Laus Ptolemaei, Necuvintele, In dulcele stil clasic si Maretia frigului si in care conceptele „isi cauta noi invelisuri lirice" (Eugen Simion), are Ioc o impresionanta innoire si diversificare tematica si stilistica a poeziei sale, iar criza existentiala „beneficiaza" de o traire energica si vitalista a ei. Intre noile teme se detaseaza cea a „poeziei despre poezie" si despre geneza actului poetic, cea a cuvantului si a literei, cea a eului - de la obsesia incapsularii in propria individuatie la disocierea sau deificarea si multiplicarea eului - si cea a neputintei de comunicare cu Marele Tot al lumii sau cu Divinitatea etc. De la optiunea initiala pentru starea de gratie se trece la "stiinta" de a te scrie „pe tine insuti pe dinlauntrul sufletului tau mai intai, ca sa poti la urma sa scrii pe dinafara sufletele altora", stiinta numita de poet hemografie (Fiziologia poeziei).
Tematica de o maxima gravitate, care dobandeste accente baroce tot mai pregnante, precum in 11 elegii si in Laus Ptolemaei, se adanceste in paralel cu interesul pentru jocul poetic. In principiu, dispozitia ludica a poetului are, simultan, doua semnificatii: una tragica, provocata de refuzul „irationalului" din inima lumii, si alta solara, instituita de placerea „copilareasca" de a distruge regulile si conventiile de orice natura si de a reconstrui o alta lume si chiar o alta limba („limba poezeasca"). Cele doua aspecte complementare sustin dualitatea atitudinii ludice, care se desfasoara si se implineste sub semnul rasu" plansului sau, altfel spus, cel al tragediei vesele si, respectiv, cel al comediei tragice („schiopatarea nu este un joc al mersului" a spus, intr-un interviu, Nichita Stanescu).
Tag-uri: univers, poet, opera, literatura |
- Morometii de Marin Preda - rezumat (66014 visits)
- Chirita in provincie de Vasile Alecsandri - prezentare generala (40848 visits)
- Caracterul Bildungsroman al Povestii lui Harap Alb (24996 visits)
- Hanul Ancutei de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (22419 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu - prezentare generala (22000 visits)
- Romania intre Orient si Occident (20124 visits)
- Figuri de stil - Definitii si exemple (20026 visits)
- Sfarsit de toamna de Vasile Alecsandri - Fisa de lectura (19758 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - demonstratie ca este povestire (17110 visits)
- Monastirea Argesului - comentariu literar (16106 visits)
- In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale - prezentare generala (15552 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (15220 visits)
- Lacustra de George Bacovia - comentariu literar (15064 visits)
- Vizita... de Ion Luca Caragiale - Caracterizarea personajului principal, Ionel (14686 visits)
- Plumb de George Bacovia - comentariu literar (13722 visits)
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Scoala
- Dispute
- Timp
- Cuvinte
- 10. 2
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Referat despre poezia Elegia a cincea scrisa de Nichita Stanescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a treia parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-prima parte
- Despre Marin Preda si opera sa
- Caracterizarea personajelor in opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a cincea parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a patra parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a treia parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a doua parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-prima parte
Categorie: Eseuri - ( Eseuri - Archiva)
Data Adaugarii: 10 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :