Statistics:
Visits: 1,337 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei Leoaica tanara, iubirea scrisa de Nichita Stanescu- a patra parte
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei Leoaica tanara, iubirea scrisa de Nichita Stanescu- a patra parte |
Poetul ramane vibratie. Se dematerializeaza sub impresia puternica a sentimentului. Pare sa fi suferit o "anestezie totala" (M Sorescu) sau sa fi trecut intr-o alta dimensiune:
"Mi-am dus mana la spranceana
la tampla si la barbie,
dar mana nu le mai stie"
Nimic nu mai poate fi controlat. Totul devine sentiment. Sub actiunea sentimentului omul devine un altul. Schimbarile interioare suferite sub imperiul iubirii sunt exprimate prin desfasurari cosmice exterioare: "Iubirea se releva ca o noua organizare a universului" (ov. S. Crohmalniceanu). Universul, nascut si el din iubire, se subordoneaza legilor ei, "poezia nu mai reprezinta nimic altceva decat un cantec profund, chiar daca isi incorporeaza diverse elemente si miscari cosmice". (P. Poanta).
Se produce o schimbare radicala a ordi nii firesti a lucrurilor din jur, o lume noua asa cum ii transpare in aceste momente, o adevarata geneza. Sensul comun este abandonat cel innobilat de iubire este capabil sa gandeasca cosmogonic, vede desfasurarile cosmice prin aspiratia lui spre perfectiune, spre absolut.
Nichita Stanescu are o viziune cosmica originala intr-o epoca a zborurilor cosmice, Nichita Stanescu propune prin imagini proprii o aventura a spiritului, a eului poetic, in planul ideal. Cosmogonia lui Nichita Stanescu ne da prilejul de " a vedea desfasurarea spatiala a sentimentelor" (P. Poanta).
Poetul foloseste motive, mijloace, simboluri "pe de o parte foarte concrete, ca un desen extrem de precis, pe de alta parte pline de semne menite sa figureze pure abstractiuni mintale" (Ov. Crohrnalniceanu).
Sentimentul este simtit ca o energie ordonatoare. Sunt anticipate motivele din volumele ce vor aparea in perioada marii sale poezii.
Cercul - imprumutat din geometrie - este simbolul fundamental al perfectiunii, al puritatii. Este un simbol cosmic, el corespunde cerului si este semnul absolutului etern:
"...natura
se facu un cerc de-a-dura"
Natura sufera schimbari surprinzatoare. Autorul introduce elemente de joc, ce amintesc de limbajul arghezian, "de-a dura", sugerand o miscare continua, prin rostogolire pe care o asociaza prin "gustul de fantozare poetica" (Ov. Crohmalniceanu) metaforelor si comparatiei:
"cand mai larg, cand mai aproape
ca o strangere de ape".
"Mi-am dus mana la spranceana
la tampla si la barbie,
dar mana nu le mai stie"
Nimic nu mai poate fi controlat. Totul devine sentiment. Sub actiunea sentimentului omul devine un altul. Schimbarile interioare suferite sub imperiul iubirii sunt exprimate prin desfasurari cosmice exterioare: "Iubirea se releva ca o noua organizare a universului" (ov. S. Crohmalniceanu). Universul, nascut si el din iubire, se subordoneaza legilor ei, "poezia nu mai reprezinta nimic altceva decat un cantec profund, chiar daca isi incorporeaza diverse elemente si miscari cosmice". (P. Poanta).
Se produce o schimbare radicala a ordi nii firesti a lucrurilor din jur, o lume noua asa cum ii transpare in aceste momente, o adevarata geneza. Sensul comun este abandonat cel innobilat de iubire este capabil sa gandeasca cosmogonic, vede desfasurarile cosmice prin aspiratia lui spre perfectiune, spre absolut.
Nichita Stanescu are o viziune cosmica originala intr-o epoca a zborurilor cosmice, Nichita Stanescu propune prin imagini proprii o aventura a spiritului, a eului poetic, in planul ideal. Cosmogonia lui Nichita Stanescu ne da prilejul de " a vedea desfasurarea spatiala a sentimentelor" (P. Poanta).
Poetul foloseste motive, mijloace, simboluri "pe de o parte foarte concrete, ca un desen extrem de precis, pe de alta parte pline de semne menite sa figureze pure abstractiuni mintale" (Ov. Crohrnalniceanu).
Sentimentul este simtit ca o energie ordonatoare. Sunt anticipate motivele din volumele ce vor aparea in perioada marii sale poezii.
Cercul - imprumutat din geometrie - este simbolul fundamental al perfectiunii, al puritatii. Este un simbol cosmic, el corespunde cerului si este semnul absolutului etern:
"...natura
se facu un cerc de-a-dura"
Natura sufera schimbari surprinzatoare. Autorul introduce elemente de joc, ce amintesc de limbajul arghezian, "de-a dura", sugerand o miscare continua, prin rostogolire pe care o asociaza prin "gustul de fantozare poetica" (Ov. Crohmalniceanu) metaforelor si comparatiei:
"cand mai larg, cand mai aproape
ca o strangere de ape".
Tag-uri: leuaica tanara, nichita stanescu, poezie |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 15 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :