Statistics:
Visits: 1,348 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Nichita Stanescu - introducere in arta poetica
Q: | Intreaba despre Nichita Stanescu - introducere in arta poetica |
Cum trebuie să-l înţelegem pe Nichita ?
Urmându-l în aventura sa poetică, ascultând simfonia lumilor sale transparente şi nu în ultimul rând privind lumea cu aceeaşi mirare a copilului din noi care priveşte un copac, un cer, o idee.
Nichita demonstrează prin creaţia sa că spaţiul limitat al sinelui poate deveni nemărginire atunci când pentru „eu" naşte un spaţiu obscur. Aici se ascunde umbra supremului semn - cuvântul - pe care a încercat s-o surprindă poetul Nichita Stănescu.
Arta este darul unei puteri care străbate întreaga fire. Oamenii o primesc de la natură, celebrând operele lor amintirea unei porniri cereşti.
Când aspiră în sine lumea, creatorul concentrează imensita tea dându-i conturul singular al fiinţei sale; expirarea însemnând eliberarea din limite, abandonare în nemărginire. Emoţia artistică include ideea de permanenţă. Scrisul, ca artă, la Nichita este o grafie a respiraţiei: „Se ia o bucată de piatră, / se ciopleşte cu o daltă de sânge, / se lustruieşte cu ochiul lui Homer / se răzuieşte cu raze, / până cubul iese perfect./ După aceea se sărută de nenumărate ori cubul / cu gura ta, cu gura altora / şi mai ales cu gura infantei". (N. Stănescu - Lecţia despre cub)
Apariţia lui Nichita în poezia modernă e comparativă cu cea a lui Eminescu în poezia noastră „clasică". Deşi amândoi se declară romantici, ei fac parte dintre ziditorii unei noi ordini a cuvintelor şi prin aceasta ai unor lumi în care se poate refugia spiritul uman atunci când încastrarea în timp devine greu de suportat: „M-am vindecat de răni / Când rănile ni s-au vindecat de trup, / De durerea lor de a avea un trup" (N. Stănescu -Prescriere).
Poezia sa devine un "demers al întoarcerii la sursă a lirismului. Starea de criză în care se naşte poetul este menită a-i stimula inventivitatea: „Ştiinţa pe care am creat-o este atât de nobilă, încât uneori se confundă cu firescul. Ea se numeşte hemografia, adică scrierea cu tine însuţi", mărturiseşte Nichita.
El propune o nouă atitudine faţă de cuvânt, o redefinire a poeziei şi nu în ultimul rând un alt tip de relaţie cu lumea.
Creaţia sa va deveni o prelungire a simţurilor umane, atât de înşelătoare în percepţia realului, un organ nou „senzorial, imens şi multiplu" (N. Manolescu) prin care poetul devine el însuşi văz, auz, miros, pipăit pentru ca în final, pentru a putea trece în nemărginire, să se schimbe în cuvânt.
Încă de la primele versuri, Nichita şochează prin amestecul de luciditate şi sensibilitate, prin armonia pe care o creează între elemente pe care până acum le vedeam şi simţeam ca opozabile; apropie contrariile realului şi, după modelul legilor fizicii, obţine acelaşi efect de atracţie, reuşind astfel să se apropie de o formă primordială a lucrurilor.
Nichita Stănescu debutează cu volumul de poezii Sensul iubirii în 1960, urmat de O viziune a sentimentelor (1964), Dreptul la timp (1965), 11 Elegii (1966), Oul şi sfera (1967), Laus Ptolemaei (1968), Necuvintele (1969), în dulcele stil clasic (1970), Măreţia frigului (1972), Epica Magna (1978).
A fost laureat al Premiului Internaţional „Herder" în 1975, al Premiului pentru poezie „Struga 82" şi a primit de patru ori Premiul Uniunii Scriitorilor.
Urmându-l în aventura sa poetică, ascultând simfonia lumilor sale transparente şi nu în ultimul rând privind lumea cu aceeaşi mirare a copilului din noi care priveşte un copac, un cer, o idee.
Nichita demonstrează prin creaţia sa că spaţiul limitat al sinelui poate deveni nemărginire atunci când pentru „eu" naşte un spaţiu obscur. Aici se ascunde umbra supremului semn - cuvântul - pe care a încercat s-o surprindă poetul Nichita Stănescu.
Arta este darul unei puteri care străbate întreaga fire. Oamenii o primesc de la natură, celebrând operele lor amintirea unei porniri cereşti.
Când aspiră în sine lumea, creatorul concentrează imensita tea dându-i conturul singular al fiinţei sale; expirarea însemnând eliberarea din limite, abandonare în nemărginire. Emoţia artistică include ideea de permanenţă. Scrisul, ca artă, la Nichita este o grafie a respiraţiei: „Se ia o bucată de piatră, / se ciopleşte cu o daltă de sânge, / se lustruieşte cu ochiul lui Homer / se răzuieşte cu raze, / până cubul iese perfect./ După aceea se sărută de nenumărate ori cubul / cu gura ta, cu gura altora / şi mai ales cu gura infantei". (N. Stănescu - Lecţia despre cub)
Apariţia lui Nichita în poezia modernă e comparativă cu cea a lui Eminescu în poezia noastră „clasică". Deşi amândoi se declară romantici, ei fac parte dintre ziditorii unei noi ordini a cuvintelor şi prin aceasta ai unor lumi în care se poate refugia spiritul uman atunci când încastrarea în timp devine greu de suportat: „M-am vindecat de răni / Când rănile ni s-au vindecat de trup, / De durerea lor de a avea un trup" (N. Stănescu -Prescriere).
Poezia sa devine un "demers al întoarcerii la sursă a lirismului. Starea de criză în care se naşte poetul este menită a-i stimula inventivitatea: „Ştiinţa pe care am creat-o este atât de nobilă, încât uneori se confundă cu firescul. Ea se numeşte hemografia, adică scrierea cu tine însuţi", mărturiseşte Nichita.
El propune o nouă atitudine faţă de cuvânt, o redefinire a poeziei şi nu în ultimul rând un alt tip de relaţie cu lumea.
Creaţia sa va deveni o prelungire a simţurilor umane, atât de înşelătoare în percepţia realului, un organ nou „senzorial, imens şi multiplu" (N. Manolescu) prin care poetul devine el însuşi văz, auz, miros, pipăit pentru ca în final, pentru a putea trece în nemărginire, să se schimbe în cuvânt.
Încă de la primele versuri, Nichita şochează prin amestecul de luciditate şi sensibilitate, prin armonia pe care o creează între elemente pe care până acum le vedeam şi simţeam ca opozabile; apropie contrariile realului şi, după modelul legilor fizicii, obţine acelaşi efect de atracţie, reuşind astfel să se apropie de o formă primordială a lucrurilor.
Nichita Stănescu debutează cu volumul de poezii Sensul iubirii în 1960, urmat de O viziune a sentimentelor (1964), Dreptul la timp (1965), 11 Elegii (1966), Oul şi sfera (1967), Laus Ptolemaei (1968), Necuvintele (1969), în dulcele stil clasic (1970), Măreţia frigului (1972), Epica Magna (1978).
A fost laureat al Premiului Internaţional „Herder" în 1975, al Premiului pentru poezie „Struga 82" şi a primit de patru ori Premiul Uniunii Scriitorilor.
Tag-uri: scriitor |
- Baltagul - rezumat pe capitole (71338 visits)
- Dorinta de Mihai Eminescu - demmonstratie-opera lirica (27402 visits)
- Caracterizarea comisului Ionita (24518 visits)
- Comentariu - Fantana dintre plopi (23303 visits)
- Caracterizarea lui Lefter Popescu din Doua loturi de I.L.Caragiale (19400 visits)
- Oda (in metru antic) - comentariu (17660 visits)
- Comentariu - Dorinta de Mihai Eminescu (16444 visits)
- Dorinta de Mihai Eminescu - comentariu literar (14276 visits)
- Viziunea despre lume reflectata intr-un basm cult studiat - Eseu (13127 visits)
- Comentariu - Testament (12418 visits)
- Psalm - Tudor Arghezi - comentariu literar (12026 visits)
- Comentariu - Cuvant de Tudor Arghezi (11345 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu (11134 visits)
- Hanul Ancutei - comentariu (10679 visits)
- Marii cronicari ai secolului al XVII-lea si inceputul secolului al XVIII-lea
- Eseu despre Dimitrie Cantemir
- Referat despre Scoala Ardeleana
- Vasile Alecsandri- Pasteluri
- Nicolae Filimon Ciocoii vechi si noi
- Junimea si "Convorbirile Literare"
- Revedere
- Patul lui Procust de Camil Petrescu
- Mihai Eminescu - Prezentare generala
- Sara pe Deal de Mihai Eminescu
- Oda in metrul antic de Mihai Eminescu
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu
- Luceafarul de Mihai Eminescu
- Prelungiri ale Clasicismului si Romantismului - George Cosbuc, Intrducere in arta Poetica
- Dreptatea Leului de Grigore Alexandrescu - Incadrarea in epoca. Definitia Fabulei
- Satira Duhului meu de Grigore Alexandrescu
- Umbra lui Mircea la Cozia de Grigore Alexandrescu
Categorie: Comentarii - ( Comentarii - Archiva)
Data Adaugarii: 22 November '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :