Statistics:
Visits: 1,215 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei Leoaica tanara, iubirea scrisa de Nichita Stanescu- a sasea parte
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei Leoaica tanara, iubirea scrisa de Nichita Stanescu- a sasea parte |
Starea de alunecare in sus, de plutire, - "sentimentul imponderabilitatii (Eugen Simion), de visare, exprima fericirea deplina provocata de iubire.
Iubirea ca orice ideal este amagitoare, de neatins. Ea supune mereu omul incercarilor ("cu miscarile viclene"), pentru a proba statornicia.
Prin jocul verbal caracteristic liricii sale, Nichita Stanescu obtine efectul descantecului, vrajei muzicale. Repetitia finala "inc-o vreme/ si-nca-o vreme..." urmata de puncte de suspensie, amplificata prin conjunctia "si" exprima eternitatea sentimentului iubirii, permanenta lui in tot si intru toate, pretutindeni si ne duce cu gandul la versurile lui Eminescu "Lumina stinsului amor/ Ne urmareste inca".
Iubirea este fara de sfarsit Sau cum spunea C. Noica "Nu se poate sfarsi, desigur, odata intrat in ordine". Iubirea este un principiu ordonator si creator. E un sentiment universal in afara caruia nu exista nimic.
E, cum scria N. Stanescu, "o intamplare a fiintei" mai puternica decat fiinta, capabila de transformari neimaginabile. Iubirea inseamna depasirea propriei persoane. Ea nu are moarte. A spune cuiva "te iubesc" e ca sj cum i-ai spune "tu n-ai sa mori niciodata".
"O viziune a sentimentelor" poate fi citita astfel: Omul ca intrebare, dragostea ca raspuns, dar si dragostea ca intrebare si omul ca raspuns.
Nichita Stanescu e un actor in stare a gandi cand brechtian, cand romantic, cand folcloric, cand abstract cand la temperaturi polare, cand sub regim meditteranean, cand rapit de nemarginirea spatiilor terestre sau cosmice, cand de vocea duratei, cand de cea a timpului concret se cauta si se stie, se viseaza sj se neaga se revolta sj se autoinvestigheaza. Nu lumea, materiile, lucrurile apar in poezie, ci el (poetul) este insusi vazul, auzul, mirosul, pipaitul, organ senzorial imens sj multiplu, observa Nicolae Manolescu.
Prin compozitia muzicala a acestei poezii-metafora, prin imaginea iubirii sj mai ales prin "incercarea de a schimba limbajul poetic" (Ed. Papu), autorul si poezia au dreptul lor in literatura noastra.
Iubirea ca orice ideal este amagitoare, de neatins. Ea supune mereu omul incercarilor ("cu miscarile viclene"), pentru a proba statornicia.
Prin jocul verbal caracteristic liricii sale, Nichita Stanescu obtine efectul descantecului, vrajei muzicale. Repetitia finala "inc-o vreme/ si-nca-o vreme..." urmata de puncte de suspensie, amplificata prin conjunctia "si" exprima eternitatea sentimentului iubirii, permanenta lui in tot si intru toate, pretutindeni si ne duce cu gandul la versurile lui Eminescu "Lumina stinsului amor/ Ne urmareste inca".
Iubirea este fara de sfarsit Sau cum spunea C. Noica "Nu se poate sfarsi, desigur, odata intrat in ordine". Iubirea este un principiu ordonator si creator. E un sentiment universal in afara caruia nu exista nimic.
E, cum scria N. Stanescu, "o intamplare a fiintei" mai puternica decat fiinta, capabila de transformari neimaginabile. Iubirea inseamna depasirea propriei persoane. Ea nu are moarte. A spune cuiva "te iubesc" e ca sj cum i-ai spune "tu n-ai sa mori niciodata".
"O viziune a sentimentelor" poate fi citita astfel: Omul ca intrebare, dragostea ca raspuns, dar si dragostea ca intrebare si omul ca raspuns.
Nichita Stanescu e un actor in stare a gandi cand brechtian, cand romantic, cand folcloric, cand abstract cand la temperaturi polare, cand sub regim meditteranean, cand rapit de nemarginirea spatiilor terestre sau cosmice, cand de vocea duratei, cand de cea a timpului concret se cauta si se stie, se viseaza sj se neaga se revolta sj se autoinvestigheaza. Nu lumea, materiile, lucrurile apar in poezie, ci el (poetul) este insusi vazul, auzul, mirosul, pipaitul, organ senzorial imens sj multiplu, observa Nicolae Manolescu.
Prin compozitia muzicala a acestei poezii-metafora, prin imaginea iubirii sj mai ales prin "incercarea de a schimba limbajul poetic" (Ed. Papu), autorul si poezia au dreptul lor in literatura noastra.
Tag-uri: leuaica tanara, nichita stanescu, poezie |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 15 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :