Statistics:
Visits: 3,432 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Metoda invatarii reciproce
Q: | Intreaba despre Metoda invatarii reciproce |
Metoda predării-învăţării reciproce face parte din metodele de predare-învăţare interactivă, alături de meotda Jigsaw (mozaicul sau grupurilor interdependente), cascada, citirea cuprinzătoare, metoda învăţării în grupe mici şi altele.
Aceată metode se aplică în a doua etapă a cadrului de predare-învătare pentru dezvoltarea gândirii critice – cea de realizare a sensului prin care elevii iau contact cu noile cunoştinţe prin intermediul lecturii, prelegerii sau altor metode, integrând ideile în schemele lor de gândire pentru a le da sens. Sarcinile esenţiale ale acestei etape constau în menţinerea implicării şi înteresului stabilite în faza de evocare şi susţinerea efor tului elevilor în monitorizarea propriei înţelegeri.
Prin metoda predării-învăţării reciproce elevii sunt puşi în situaţia de a fi ei înşişi profesori, de a explica colegilor rezolvarea unor probleme.
Astfel, elevii sunt împărţiţi în grupe de câte 4 în care fiecare are un rol bine definit:
- rezumatorul - cel care face un scurt rezumat al textului citit;
- intrebătorul – cel care pune întrebări clarificatoare (unde se petrece acţiunea? , de ce personajul a reactionat aşa? , ce sentimente îl stapâneau? , ce înseamnă?);
- clarificatorul – el trebuie să aibă o viziune de ansamblu şi să încerce să raspundă întrebărilor grupului;
- prezicătorul - cel care îşi va imagina, în colaborare cu ceilalţi care va fi cursul evenimentelor.
Metoda este foarte potrivită pentru studierea textelor literare şi ştiinţifice. Elevii aceleaşi grupe vor colabora în întelegerea textului şi în rezolvarea sarcinilor de lucru, urmând ca frontal să se concluzioneze soluţiile.
Grupele pot avea texte diferite pe aceeaşi temă, sau pot avea fragmente ale aceluiaşi text. Ei pot lucra pe fişe diferite, urmând ca in completarea lor să fie o strânsă colaborare sau pot lucra pe o singură fişă pe care fiecare să aibă o sarcină precisă.
Avantajele acestei metode sunt indiscutabile:
- stimulează şi motivează;
- ajută elevii în învăţarea metodelor şi tehnicilor de lucru cu textul, tehnici de muncă intelectuală pe care le poate folosi apoi şi în mod independent;
- dezvoltă capacitatea de exprimare, atenţia, gândirea cu operaţiile ei şi capacitatea de ascultare activă;
- stimuleaza capacitatea de concentrare asupra textului de citit şi priceperea de a selecţiona esenţialul.
Relaţiile educator-educat să fie deschise, bazate pe sprijin reciproc, pe dialog constructiv şi pe cooperare. Aceată viziune propune colaborări strânse ale şcolii cu comunitatea educativă, cu toate instituţiile sociale interesate direct sau tangenţial de domeniul educaţiei copilului de vârsta şcolară : în primul rând familia, apoi gradiniţa, biblioteca, biserica, poliţia, cluburile de creaţie, sportive, etc.
Prin folosirea metodelor şi tehnicilor interactive de grup, cum este şi metoda predării-învăţării reciproce se vrea întoarcerea elevilor către lume, promovând investigaţiile, interogaţiile, discuţiile. Se renunţa la control, punându-se accent pe proces. Profesorul este animator şi moderator.
Activismul elevului implicat în strategiile folosite pleaca de la structura sa biologică, dreptul la mişcare nu poate fi abolit de nici un soi de norma didactică şi acesta se constituie ca un imperativ al orientării postmoderniste în educaţie.
Educatorul trebuie să ştie cum să motiveze pe elev să înveţe şi cum să uşureze procesul învăţării, organizând şi dezvoltând strategii de lucru interactive, punând accentul pe utilitatea cunoştinţelor şi pe necesitatea însuşirii lor pentru a se descurca în viată. Agenţii educaţionali trebuie să fie interesaţi de ceea ce îşi doresc copiii să înveţe şi de ceea ce pot să facă cu aceste conoştinţe. Rolul nostru nu mai este de a indopa elevii cu diverse cunoştinţe, ci de a le arăta ce au de facut cu acestea.
Se promovează învăţarea prin cooperare ca formă superioară de interacţiune psihosocială, bazată pe sprijin reciproc, pe toleranţă, pe efort susţinut din partea tuturor.
Coordonatele majore ale învăţării prin cooperare sunt :
- utilizarea talentelor şi capacităţilor specifice fiecărui individ în parte;
- incitarea interesului către nou, necunoscut şi oferirea satisfacţiei găsirii soluţiei după depunerea unui efort de căutare;
- dezvoltarea capacităîii de organizare de materiale, de idei prin întocmirea de portofolii asupra activităţii proprii.
Pedagogul este acela care are puterea decizională şi capacitatea de a alege ceea ce ştie că se poate desfaşura în propriul colectiv de elevi. Important este însă ca dascălul să fie acela care mereu va căuta soluţii la problemele instructiv-educative ce apar.
Metoda predării-invăţării reciproce :
Clasa: a IV-a
Obiectul: Educaţia civică
Tema: Drepturle copilului
Subtema: Încălcări ale drepturilor copiilor
Textul â€Micul patriot padovan†de Edmondo de Amicis va fi împărÅ£it în fragmente ÅŸi fiecare grupă va primi câte un fragment de studiat pe care il vor citi individual. ÃŽn cadrul grupei elevii lucrează pe o singură fişă sau pot primi fiÅŸe individuale. La sfârÅŸit, elevii îţi comunică unii altora concluziile: se clarifică ce drepturi au fost încălcate, cum se puteau evita aceste nedreptăţi, cine trebuie să-i pedepsească pe cei care nesocotesc drepturile copilului.
Rezumatorul :
Scrie în câteva propoziţii ceea ce ai citit. Formulează propoziţii referitoare la ceea ce ţi s-a părut mai important
Întrebătorul :
Pune 5 întrebări colegilor din grupa ta, notează apoi pe fişa ta şi răspunsurile lor.
Clarificatorul :
Întocmeşte o listă de cuvinte şi expresii necunoscute, foloseşte-te de cunoştinţele tale sau a celor din grupa ta pentru a le clarifica.
Sensul lor va va ajuta sa înţelege-i mai bine textul.
*elevul poate avea o listă a termenilor, iar sarcina lui să fie aceea de a găsi sinonimele din text. In ajutorul lui se poate da şi un dicţionar.
Prezicătorul :
După ce ai citit textul, închipuie-ti ce se poate întampla mai departe. Poti cere parerea şi celorlalţi din grupa ta, după ce acestia şi-au terminat sarcinile.
*în sprijinul elevului se pot întocmi cateva propoziţii pe care el să le continue cu altele.
Motivaţia:
- Lecţia a fost abordată în sprijinul dezvoltării interesului de cunoaştere a drepturilor copilului.
- Lecţia se sprijină pe priceperile deja formate, capacitatea de comunicare (valorificând noţiunile teoretice învăţare) şi pe spiritul de investigaţie.
- Pe parcursul lecţiei, elevii vor parcurge un proces sistematic de analiză şi reflecţie critică asupra încălcării drepturilor copilului.
Cum dezvoltă această lecţie gândirea critică?
- Elevii pot, bazându-se pe cunoştinţe anterioare, să clădească un fundament solid pe care să contruiască înţelegerea pe termen lung a informaţiilor acumulate;
- Prin implicarea activă, elevii devin conştienţi de propria gândire şi folosesc limbajul propriu;
- Lecţia dezvoltă priceperile de analiză, investigaţie, sinteză, raportare, dezbatere.
Folosirea metodei predării-învăţării reciproce va scoate în evidenţă sensuri multiple ale lecţiei prin problematizare şi introspecţie.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Aceată metode se aplică în a doua etapă a cadrului de predare-învătare pentru dezvoltarea gândirii critice – cea de realizare a sensului prin care elevii iau contact cu noile cunoştinţe prin intermediul lecturii, prelegerii sau altor metode, integrând ideile în schemele lor de gândire pentru a le da sens. Sarcinile esenţiale ale acestei etape constau în menţinerea implicării şi înteresului stabilite în faza de evocare şi susţinerea efor tului elevilor în monitorizarea propriei înţelegeri.
Prin metoda predării-învăţării reciproce elevii sunt puşi în situaţia de a fi ei înşişi profesori, de a explica colegilor rezolvarea unor probleme.
Astfel, elevii sunt împărţiţi în grupe de câte 4 în care fiecare are un rol bine definit:
- rezumatorul - cel care face un scurt rezumat al textului citit;
- intrebătorul – cel care pune întrebări clarificatoare (unde se petrece acţiunea? , de ce personajul a reactionat aşa? , ce sentimente îl stapâneau? , ce înseamnă?);
- clarificatorul – el trebuie să aibă o viziune de ansamblu şi să încerce să raspundă întrebărilor grupului;
- prezicătorul - cel care îşi va imagina, în colaborare cu ceilalţi care va fi cursul evenimentelor.
Metoda este foarte potrivită pentru studierea textelor literare şi ştiinţifice. Elevii aceleaşi grupe vor colabora în întelegerea textului şi în rezolvarea sarcinilor de lucru, urmând ca frontal să se concluzioneze soluţiile.
Grupele pot avea texte diferite pe aceeaşi temă, sau pot avea fragmente ale aceluiaşi text. Ei pot lucra pe fişe diferite, urmând ca in completarea lor să fie o strânsă colaborare sau pot lucra pe o singură fişă pe care fiecare să aibă o sarcină precisă.
Avantajele acestei metode sunt indiscutabile:
- stimulează şi motivează;
- ajută elevii în învăţarea metodelor şi tehnicilor de lucru cu textul, tehnici de muncă intelectuală pe care le poate folosi apoi şi în mod independent;
- dezvoltă capacitatea de exprimare, atenţia, gândirea cu operaţiile ei şi capacitatea de ascultare activă;
- stimuleaza capacitatea de concentrare asupra textului de citit şi priceperea de a selecţiona esenţialul.
Relaţiile educator-educat să fie deschise, bazate pe sprijin reciproc, pe dialog constructiv şi pe cooperare. Aceată viziune propune colaborări strânse ale şcolii cu comunitatea educativă, cu toate instituţiile sociale interesate direct sau tangenţial de domeniul educaţiei copilului de vârsta şcolară : în primul rând familia, apoi gradiniţa, biblioteca, biserica, poliţia, cluburile de creaţie, sportive, etc.
Prin folosirea metodelor şi tehnicilor interactive de grup, cum este şi metoda predării-învăţării reciproce se vrea întoarcerea elevilor către lume, promovând investigaţiile, interogaţiile, discuţiile. Se renunţa la control, punându-se accent pe proces. Profesorul este animator şi moderator.
Activismul elevului implicat în strategiile folosite pleaca de la structura sa biologică, dreptul la mişcare nu poate fi abolit de nici un soi de norma didactică şi acesta se constituie ca un imperativ al orientării postmoderniste în educaţie.
Educatorul trebuie să ştie cum să motiveze pe elev să înveţe şi cum să uşureze procesul învăţării, organizând şi dezvoltând strategii de lucru interactive, punând accentul pe utilitatea cunoştinţelor şi pe necesitatea însuşirii lor pentru a se descurca în viată. Agenţii educaţionali trebuie să fie interesaţi de ceea ce îşi doresc copiii să înveţe şi de ceea ce pot să facă cu aceste conoştinţe. Rolul nostru nu mai este de a indopa elevii cu diverse cunoştinţe, ci de a le arăta ce au de facut cu acestea.
Se promovează învăţarea prin cooperare ca formă superioară de interacţiune psihosocială, bazată pe sprijin reciproc, pe toleranţă, pe efort susţinut din partea tuturor.
Coordonatele majore ale învăţării prin cooperare sunt :
- utilizarea talentelor şi capacităţilor specifice fiecărui individ în parte;
- incitarea interesului către nou, necunoscut şi oferirea satisfacţiei găsirii soluţiei după depunerea unui efort de căutare;
- dezvoltarea capacităîii de organizare de materiale, de idei prin întocmirea de portofolii asupra activităţii proprii.
Pedagogul este acela care are puterea decizională şi capacitatea de a alege ceea ce ştie că se poate desfaşura în propriul colectiv de elevi. Important este însă ca dascălul să fie acela care mereu va căuta soluţii la problemele instructiv-educative ce apar.
Metoda predării-invăţării reciproce :
Clasa: a IV-a
Obiectul: Educaţia civică
Tema: Drepturle copilului
Subtema: Încălcări ale drepturilor copiilor
Textul â€Micul patriot padovan†de Edmondo de Amicis va fi împărÅ£it în fragmente ÅŸi fiecare grupă va primi câte un fragment de studiat pe care il vor citi individual. ÃŽn cadrul grupei elevii lucrează pe o singură fişă sau pot primi fiÅŸe individuale. La sfârÅŸit, elevii îţi comunică unii altora concluziile: se clarifică ce drepturi au fost încălcate, cum se puteau evita aceste nedreptăţi, cine trebuie să-i pedepsească pe cei care nesocotesc drepturile copilului.
Rezumatorul :
Scrie în câteva propoziţii ceea ce ai citit. Formulează propoziţii referitoare la ceea ce ţi s-a părut mai important
Întrebătorul :
Pune 5 întrebări colegilor din grupa ta, notează apoi pe fişa ta şi răspunsurile lor.
Clarificatorul :
Întocmeşte o listă de cuvinte şi expresii necunoscute, foloseşte-te de cunoştinţele tale sau a celor din grupa ta pentru a le clarifica.
Sensul lor va va ajuta sa înţelege-i mai bine textul.
*elevul poate avea o listă a termenilor, iar sarcina lui să fie aceea de a găsi sinonimele din text. In ajutorul lui se poate da şi un dicţionar.
Prezicătorul :
După ce ai citit textul, închipuie-ti ce se poate întampla mai departe. Poti cere parerea şi celorlalţi din grupa ta, după ce acestia şi-au terminat sarcinile.
*în sprijinul elevului se pot întocmi cateva propoziţii pe care el să le continue cu altele.
Motivaţia:
- Lecţia a fost abordată în sprijinul dezvoltării interesului de cunoaştere a drepturilor copilului.
- Lecţia se sprijină pe priceperile deja formate, capacitatea de comunicare (valorificând noţiunile teoretice învăţare) şi pe spiritul de investigaţie.
- Pe parcursul lecţiei, elevii vor parcurge un proces sistematic de analiză şi reflecţie critică asupra încălcării drepturilor copilului.
Cum dezvoltă această lecţie gândirea critică?
- Elevii pot, bazându-se pe cunoştinţe anterioare, să clădească un fundament solid pe care să contruiască înţelegerea pe termen lung a informaţiilor acumulate;
- Prin implicarea activă, elevii devin conştienţi de propria gândire şi folosesc limbajul propriu;
- Lecţia dezvoltă priceperile de analiză, investigaţie, sinteză, raportare, dezbatere.
Folosirea metodei predării-învăţării reciproce va scoate în evidenţă sensuri multiple ale lecţiei prin problematizare şi introspecţie.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: metoda, invatare, reciproca, scoala, parinti, elevi |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 01 February '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :