Statistics:
Visits: 1,553 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Zvonul ca modalitate de comunicare
Q: | Intreaba despre Zvonul ca modalitate de comunicare |
După cum am arătat anterior zvonul este o informaţie neconfirmată, însă dincolo de înţelegerea lui ca manifestare socială, ca o intoxicare ideologică sau ca o componentă a agresiunii psihologice, acesta rămâne un act comunicaţional. El sugerează şi evidenţiază latura instabilă şi plastică a spiritului uman. Zvonul este o manifestare a limbajului aparţinând raţionalităţii semnificante.
Ca orice act comunicaÅ£ional, zvonul transmite un mesaj; el poartă o informaÅ£ie cu pontenÅ£ialitate de adevăr până în momentul confirmării sau infirmării sale. Atunci se metamorfozează într-o certitudine sau dimpotrivă, într-o minciună. După cum se ÅŸtie, zvonul cunoaÅŸte o sursÄ ƒ de emitere, un mediu de răspândire, un mijloc de transpunere, o informaÅ£ie sau un mesaj ÅŸi un receptor. Acestea sunt toate elementele unui act ori proces comucaÅ£ional. în majoritatea cazurilor, sursa este cel mai greu de depistat. Anonimatul "sursei" este elementul care produce "mesajul" lansării zvonului.
Un zvon poate fi lansat intenţionat (tendenţios) sau neintenţionat (aleator) însă indiferent de situaţie, 'efectele sunt aceleaşi. în accepţiunea noţiunii de zvon, este inclusă orice informaţie (veridică ori nu) neconturată precis, nerevendicată de cineva anume şi care are un mare grad de ambiguitate. La baza transformării informaţiei lansate în zvon stă propagarea ei prin intermediul unui agent sau printr-o cale de legătură între sursă şi receptor, de cele mai multe ori acestea fiind mijloace de comunicare în masă ori calea orală. Cu cât mediul în care se transmite este mai omogen, cu atât are o viteză mai mare de propagare, deoarece apelează la un nivel comun de înţelegere, la persoane care îşi desfăşoară activitatea împreună ori sunt componenţii unui grup bazat pe interese comune.
Până în momentul ajungerii la receptor, zvonul "se finisează", se definitivează, primeşte o formă completă, fiind, în final, asemenea unei opere de artă, care a cunoscut procesul desăvârşirii. Deci, ce caracterizează zvonul este efectul de "bulgăre de zăpadă", în care acesta este cuprins (în cea mai mare parte) datorat mijlocului de propagare, dau şi mediului în care evoluează.
Aici adevăratul rol au cele două forme specifice de limbaj ale zvonului, acestea prezentându-se prin "se spune", "se aude" sau prin "potrivit unei surse bine informate", cu ajutorul lor se poate cosmetiza informaţia, se pot adăuga noi elemente care îl vor schimba structural, modificându-1, alcătuindu-i o altă înfăţişare. Căile de transmitere sunt mijloacele de informare în masă, care permit pătrunderea zvonului în locuinţe, îl duc la receptor, la oamenii de rând. Prelucrarea zvonurilor de către mass media "o fantastică credibilitate, le dă valoare de informaţie prin care dobândesc statut de adevăr şi pot lua loc definitiv în conştiinţa populară".
Purtătorii mesajului sunt partizanii zvonului, sunt părtaşi la procesul de credibilizare, susţinându-l implicit, tocmai tocmai în virtutea faptului că ei sunt cei care oferă informaţia oamenilor. Zvonul se răspândeşte pretutindeni, acolo unde găseşte condiţii prielnice, în orice mediu sau grup social, acasă, pe stradă. La serviciu, caracteristică fiindu-i capacitatea de contaminare a cotidianului. Metaforic vorbind, zvonul se manifestă "ca o enormă gură de mestecat colectivă."
Dincolo de aspectul său profund social şi psihologic zvonul este o modalitate, o formă specifică actului comunicaţional, care surprinde prin marea lui capacitate de influenţa omenirii, de a-i pune în mişcare, oferindu-le o altă condiţie de manifestare, generatoare uneori de excese alteori de inhibiţii. în astfel de cazuri, zvonul depăşeşte cotidianul, impunând indivizilor trăirea în senzaţional şi uitare pentru un timp, a firescului şi normalului.
Ca orice act comunicaÅ£ional, zvonul transmite un mesaj; el poartă o informaÅ£ie cu pontenÅ£ialitate de adevăr până în momentul confirmării sau infirmării sale. Atunci se metamorfozează într-o certitudine sau dimpotrivă, într-o minciună. După cum se ÅŸtie, zvonul cunoaÅŸte o sursÄ ƒ de emitere, un mediu de răspândire, un mijloc de transpunere, o informaÅ£ie sau un mesaj ÅŸi un receptor. Acestea sunt toate elementele unui act ori proces comucaÅ£ional. în majoritatea cazurilor, sursa este cel mai greu de depistat. Anonimatul "sursei" este elementul care produce "mesajul" lansării zvonului.
Un zvon poate fi lansat intenţionat (tendenţios) sau neintenţionat (aleator) însă indiferent de situaţie, 'efectele sunt aceleaşi. în accepţiunea noţiunii de zvon, este inclusă orice informaţie (veridică ori nu) neconturată precis, nerevendicată de cineva anume şi care are un mare grad de ambiguitate. La baza transformării informaţiei lansate în zvon stă propagarea ei prin intermediul unui agent sau printr-o cale de legătură între sursă şi receptor, de cele mai multe ori acestea fiind mijloace de comunicare în masă ori calea orală. Cu cât mediul în care se transmite este mai omogen, cu atât are o viteză mai mare de propagare, deoarece apelează la un nivel comun de înţelegere, la persoane care îşi desfăşoară activitatea împreună ori sunt componenţii unui grup bazat pe interese comune.
Până în momentul ajungerii la receptor, zvonul "se finisează", se definitivează, primeşte o formă completă, fiind, în final, asemenea unei opere de artă, care a cunoscut procesul desăvârşirii. Deci, ce caracterizează zvonul este efectul de "bulgăre de zăpadă", în care acesta este cuprins (în cea mai mare parte) datorat mijlocului de propagare, dau şi mediului în care evoluează.
Aici adevăratul rol au cele două forme specifice de limbaj ale zvonului, acestea prezentându-se prin "se spune", "se aude" sau prin "potrivit unei surse bine informate", cu ajutorul lor se poate cosmetiza informaţia, se pot adăuga noi elemente care îl vor schimba structural, modificându-1, alcătuindu-i o altă înfăţişare. Căile de transmitere sunt mijloacele de informare în masă, care permit pătrunderea zvonului în locuinţe, îl duc la receptor, la oamenii de rând. Prelucrarea zvonurilor de către mass media "o fantastică credibilitate, le dă valoare de informaţie prin care dobândesc statut de adevăr şi pot lua loc definitiv în conştiinţa populară".
Purtătorii mesajului sunt partizanii zvonului, sunt părtaşi la procesul de credibilizare, susţinându-l implicit, tocmai tocmai în virtutea faptului că ei sunt cei care oferă informaţia oamenilor. Zvonul se răspândeşte pretutindeni, acolo unde găseşte condiţii prielnice, în orice mediu sau grup social, acasă, pe stradă. La serviciu, caracteristică fiindu-i capacitatea de contaminare a cotidianului. Metaforic vorbind, zvonul se manifestă "ca o enormă gură de mestecat colectivă."
Dincolo de aspectul său profund social şi psihologic zvonul este o modalitate, o formă specifică actului comunicaţional, care surprinde prin marea lui capacitate de influenţa omenirii, de a-i pune în mişcare, oferindu-le o altă condiţie de manifestare, generatoare uneori de excese alteori de inhibiţii. în astfel de cazuri, zvonul depăşeşte cotidianul, impunând indivizilor trăirea în senzaţional şi uitare pentru un timp, a firescului şi normalului.
Tag-uri: social, interactiune, individ, relatii |
- Omul si destinul (10442 visits)
- Importanta principiilor morale in viata societatii (8883 visits)
- Comportamentul nostru in societate (6556 visits)
- Compozitia si definitia aerului (5535 visits)
- Copilaria, paradisul inocentei (3386 visits)
- Importanta lacurilor in Romania (3278 visits)
- Metacomunicarea şi paralimbajul (2946 visits)
- Ce sunt depresiunile intramontane (2612 visits)
- Despre NixServers.ro (2537 visits)
- Cum s-a format Delta Dunarii (2477 visits)
- Clima de campie din Romania (2411 visits)
- Limbajul timpului (2400 visits)
- Limbajul tacerii (2386 visits)
- Uscatorul de par (2342 visits)
- Tipuri de comportament ale indivizilor in societate (2089 visits)
- Pasiunea aristocratilor si a vedetelor pentru iahturi
- Cum ne pregatim de o drumetie
- Cum ne pregatim de o calatorie cu masina in vacanta
- Cum ne pregatim de o calatorie cu trenul in vacanta
- Cum ne pregatim de o calatorie cu avionul in vacanta
- Cum ne pregatim de o calatorie cu vaporul in vacanta
- Relatiile interumane in cadrul familiei
- Protectia familiei si a copilului
- Cum se organizeaza comunicarea
- Cine sunt interlocutorii mesajelor pe care la transmitem
- Comunicarea este esentiala convietuirii sociale
- Importanta calitatilor vocale ale vorbitorului in procesul de comunicare
- Comuniarea determina relatii interumane
Categorie: Diverse - ( Diverse - Archiva)
Data Adaugarii: 20 October '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :