Statistics:
Visits: 3,166 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariu - Grai Valah de Vasile Voiculescu
Q: | Intreaba despre Comentariu - Grai Valah de Vasile Voiculescu |
Dincolo de definitia rigida de dictionar, cuvantul "limba" se bucura de o sumedenie de definitii, mai mult sau mai putin poetice, dar toate adevarate.
In poezii - ode de obicei - in proverbe si zicatori, in maxime si cugetari sunt formulate idei pretioase cu privire la limba romana.
Considerata de Vasile Alecsandri "tezaurul cel mai pretios pe care-l mostenesc copiii de la parinti, depozitul sacru lasat de generatiile trecute", limba este o modalitate de exprimare a gandurilor si a sentimentelor, a deznadejdii si a izbanzii, a bucuriei si a tristetii.
Invaluitoare ca o vraja, avand moliciuni de puf si scanteieri metalice, inchizand in ea lumina soarelui si umbra grotelor, mireasma trandafirilor si prospetimea picaturilor de roua, limba a devenit subiectul atator cunoscute ode: "Oda limbii romane" a lui V. Eftimiu; "Lauda limbii romane" a lui petre Ghelmez; "Limba noastra" de Alexe Mateevici sau "Grai valah" de Vasile Voiculescu.
Dovedind o bogatie rara si o forta expresiva deosebita, limba romana a putut fi "prezentata" tocmai datorita multitudinii valorii sale expresive.
"Grai valah" este o poezie prin care autorul isi exprima sentimentele fata de limba romana pe care o elogiaza.
Metafora sta la baza constructiei intregii poezii, calitatile limbii fiind definite cu ajutorul acestui procedeu artistic: "catuie de petale" ; "carari de bucium" te stretaie" ; "grangurii de aur boabele-ti ciugul" ; "arsu-ti coclaur" ; "limbi de lumina" ; "slavit pristol de piatra si floare".
Poetul traieste sentimente de admiratie pentru graiul poporului din care face parte; versurile "Buzele-mi razam frematatoare / Slavit pristol de piatra si floare" sugereaza tocmai emotia si dragostea poetului pentru limba pe care stramosii au luptat sa o pastreze pentru generatiile urmatoare. Epitetul metaforic "slavit pristol" sugereaza si piosenia si sfiala eului liric in fata graiului sfant, dar si veneratia pentru aceasta. Asa se explica preferinta poetului pentru aceasta imagine in care dorul este personificat; alaturarea celor doua substantive "dorul" si "plugul" nu este intamplatoare avand in vedere ca cei care doinesc sunt oamenii din popor, taranii.
A calca "arsul coclaur" al limbii cu sufletul inseamna pentru poet a se apropia de limba acestui popor cu sfiiciune, cu delicatete, dar si cu dorinta de a descoperi comorile ascunse ale limbii.
Oftatul stramosilor se datoreaza pe de o parte tulburarii linistii lor de catre pasii sufletului poetului, iar pe de alta parte, regretului de a nu mai putea utiliza graiul sfant pentru a carui integritate au luptat.
Oftatul se poate constitui, in acelasi timp si nevoia de liniste dupa care tanjesc in urma vietii zbuciumate - marcate de razboaie nenumarate purtate pentru neatarnare - pe care o au. Este un oftat datorita oboselii dar, poate si de multumirea ca ne-au transmis o limba armonioasa, nealterata, muzicala. Tot de coordonata istorica tine si versul "carari de bucium (...) te stretaie" caci ne trimite cu gandul la modul arhaic in care erau anuntate inainte navalirile cotropitorilor.
Prin elogiul adus limbii, poetul isi exprima admiratia pentru puterea de a rezista a poporului roman - demn si mandru - in fata vitregiilor istoriei.
Coordonata geografica a limbii reliefata prin intermediul unor imagini concrete precum: "plaiuri" ; "munti de sare" ; "paraie" ; "coclaur" - care tin de orizontalitate - este completata de o alta, ce tine de verticalitate: "din fund ofteaza stramosii de aur" si "de piscul tau (...) se-mbina / Pale de aur si limbi de lumina".
Versurile amintite, ne duc cu gandul la valoarea pe care o atribuie Arghezi cuvintelor, poetul marturisind: "Am cautat(...) cuvinte care asalteaza ca viespiile sau te linistesc ca racoarea, cuvinte fulgi, cuvinte cer, cuvinte metal".Intelegem ca unele cuvinte pot rani, pot mahni, in timp ce altele pot alina suferinta sau pot bucura sufletul (in limba existand o mare varietate de cuvinte necesare tuturor starilor sufletesti). Acesta este si intelesul "Serpi de racoare" care sugereaza puterea consolatoare a cuvantului.
Frumusetea, armonia, farmecul, dulceata cuvantului este ilustrata prin personificarea: "Umbla singur (...) / Vant batran cu miere-n spinare.
Sacralitatea limbii pentru care eul liric traieste sentimente de veneratie si de admiratie profunda constituie punctul de rezistenta datorita caruia se exprima si se perpetueaza fiinta nationala a poporului.
Poezia este alcatuita din 7 distihuri, iar masura versului este de 11 silabe.
In poezii - ode de obicei - in proverbe si zicatori, in maxime si cugetari sunt formulate idei pretioase cu privire la limba romana.
Considerata de Vasile Alecsandri "tezaurul cel mai pretios pe care-l mostenesc copiii de la parinti, depozitul sacru lasat de generatiile trecute", limba este o modalitate de exprimare a gandurilor si a sentimentelor, a deznadejdii si a izbanzii, a bucuriei si a tristetii.
Invaluitoare ca o vraja, avand moliciuni de puf si scanteieri metalice, inchizand in ea lumina soarelui si umbra grotelor, mireasma trandafirilor si prospetimea picaturilor de roua, limba a devenit subiectul atator cunoscute ode: "Oda limbii romane" a lui V. Eftimiu; "Lauda limbii romane" a lui petre Ghelmez; "Limba noastra" de Alexe Mateevici sau "Grai valah" de Vasile Voiculescu.
Dovedind o bogatie rara si o forta expresiva deosebita, limba romana a putut fi "prezentata" tocmai datorita multitudinii valorii sale expresive.
"Grai valah" este o poezie prin care autorul isi exprima sentimentele fata de limba romana pe care o elogiaza.
Metafora sta la baza constructiei intregii poezii, calitatile limbii fiind definite cu ajutorul acestui procedeu artistic: "catuie de petale" ; "carari de bucium" te stretaie" ; "grangurii de aur boabele-ti ciugul" ; "arsu-ti coclaur" ; "limbi de lumina" ; "slavit pristol de piatra si floare".
Poetul traieste sentimente de admiratie pentru graiul poporului din care face parte; versurile "Buzele-mi razam frematatoare / Slavit pristol de piatra si floare" sugereaza tocmai emotia si dragostea poetului pentru limba pe care stramosii au luptat sa o pastreze pentru generatiile urmatoare. Epitetul metaforic "slavit pristol" sugereaza si piosenia si sfiala eului liric in fata graiului sfant, dar si veneratia pentru aceasta. Asa se explica preferinta poetului pentru aceasta imagine in care dorul este personificat; alaturarea celor doua substantive "dorul" si "plugul" nu este intamplatoare avand in vedere ca cei care doinesc sunt oamenii din popor, taranii.
A calca "arsul coclaur" al limbii cu sufletul inseamna pentru poet a se apropia de limba acestui popor cu sfiiciune, cu delicatete, dar si cu dorinta de a descoperi comorile ascunse ale limbii.
Oftatul stramosilor se datoreaza pe de o parte tulburarii linistii lor de catre pasii sufletului poetului, iar pe de alta parte, regretului de a nu mai putea utiliza graiul sfant pentru a carui integritate au luptat.
Oftatul se poate constitui, in acelasi timp si nevoia de liniste dupa care tanjesc in urma vietii zbuciumate - marcate de razboaie nenumarate purtate pentru neatarnare - pe care o au. Este un oftat datorita oboselii dar, poate si de multumirea ca ne-au transmis o limba armonioasa, nealterata, muzicala. Tot de coordonata istorica tine si versul "carari de bucium (...) te stretaie" caci ne trimite cu gandul la modul arhaic in care erau anuntate inainte navalirile cotropitorilor.
Prin elogiul adus limbii, poetul isi exprima admiratia pentru puterea de a rezista a poporului roman - demn si mandru - in fata vitregiilor istoriei.
Coordonata geografica a limbii reliefata prin intermediul unor imagini concrete precum: "plaiuri" ; "munti de sare" ; "paraie" ; "coclaur" - care tin de orizontalitate - este completata de o alta, ce tine de verticalitate: "din fund ofteaza stramosii de aur" si "de piscul tau (...) se-mbina / Pale de aur si limbi de lumina".
Versurile amintite, ne duc cu gandul la valoarea pe care o atribuie Arghezi cuvintelor, poetul marturisind: "Am cautat(...) cuvinte care asalteaza ca viespiile sau te linistesc ca racoarea, cuvinte fulgi, cuvinte cer, cuvinte metal".Intelegem ca unele cuvinte pot rani, pot mahni, in timp ce altele pot alina suferinta sau pot bucura sufletul (in limba existand o mare varietate de cuvinte necesare tuturor starilor sufletesti). Acesta este si intelesul "Serpi de racoare" care sugereaza puterea consolatoare a cuvantului.
Frumusetea, armonia, farmecul, dulceata cuvantului este ilustrata prin personificarea: "Umbla singur (...) / Vant batran cu miere-n spinare.
Sacralitatea limbii pentru care eul liric traieste sentimente de veneratie si de admiratie profunda constituie punctul de rezistenta datorita caruia se exprima si se perpetueaza fiinta nationala a poporului.
Poezia este alcatuita din 7 distihuri, iar masura versului este de 11 silabe.
Tag-uri: poezie, sentimente, limba romana, poet |
- Baltagul - rezumat pe capitole (71338 visits)
- Dorinta de Mihai Eminescu - demmonstratie-opera lirica (27402 visits)
- Caracterizarea comisului Ionita (24518 visits)
- Comentariu - Fantana dintre plopi (23303 visits)
- Caracterizarea lui Lefter Popescu din Doua loturi de I.L.Caragiale (19400 visits)
- Oda (in metru antic) - comentariu (17660 visits)
- Comentariu - Dorinta de Mihai Eminescu (16444 visits)
- Dorinta de Mihai Eminescu - comentariu literar (14276 visits)
- Viziunea despre lume reflectata intr-un basm cult studiat - Eseu (13127 visits)
- Comentariu - Testament (12418 visits)
- Psalm - Tudor Arghezi - comentariu literar (12026 visits)
- Comentariu - Cuvant de Tudor Arghezi (11345 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu (11134 visits)
- Hanul Ancutei - comentariu (10679 visits)
- Marii cronicari ai secolului al XVII-lea si inceputul secolului al XVIII-lea
- Eseu despre Dimitrie Cantemir
- Referat despre Scoala Ardeleana
- Vasile Alecsandri- Pasteluri
- Nicolae Filimon Ciocoii vechi si noi
- Junimea si "Convorbirile Literare"
- Revedere
- Patul lui Procust de Camil Petrescu
- Mihai Eminescu - Prezentare generala
- Sara pe Deal de Mihai Eminescu
- Oda in metrul antic de Mihai Eminescu
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu
- Luceafarul de Mihai Eminescu
- Prelungiri ale Clasicismului si Romantismului - George Cosbuc, Intrducere in arta Poetica
- Dreptatea Leului de Grigore Alexandrescu - Incadrarea in epoca. Definitia Fabulei
- Satira Duhului meu de Grigore Alexandrescu
- Umbra lui Mircea la Cozia de Grigore Alexandrescu
Categorie: Comentarii - ( Comentarii - Archiva)
Data Adaugarii: 29 November '12
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :